Automatsäkring löser ut! Trasig?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Automatsäkring löser ut! Trasig?

Inlägg av models4karl »

När jag laddar min bil med Tesla Wall charger så löser en av tre säkringar löst ut. (Efter någon timmes laddning.) En 16A automatsäkring. Kan/brukar automatsäkringar gå sönder (så att de blir lite för klena)?
Nu laddar jag med 14A. :cry:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Automatsäkring löser ut! Trasig?

Inlägg av fth »

Har du inte bara för mycket last på en av faserna då? Eller är WC:n ensam på den säkringen?

Testa att dra ned effekten ett par ampere till så funkar det nog.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nuken
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 31 maj 2021 18:50

Re: Automatsäkring löser ut! Trasig?

Inlägg av Nuken »

Jag har blivit rekommenderad att byta ut automatsäkringar när de löst ut ett par gånger. Vilket stödjer teorin om att de blir ”klenare”.
Ska fråga min elektriker vad han säger.
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Automatsäkring löser ut! Trasig?

Inlägg av models4karl »

Det är bara Wall charger som last på de tre faserna. Jag har prövat att dra ned till 14A. Det verkar fungera.
Intressant att en elektriker sagt att det kan vara läge att byta efter ett par omgångar…
Jag ska kolla med någon elektriker.
Tack.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Automatsäkring löser ut! Trasig?

Inlägg av macksie »

MYP
X90d
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Automatsäkring löser ut! Trasig?

Inlägg av Remuz »

Jag har ett liknande problem. Min automatsäkring på en av faserna löser ut efter 2-3h om jag laddar på 16A, men ställer jag ner till 15A kan jag ladda åtminstone 70kWh utan problem. Märkte att den var rätt varm när den löst ut också och hade den väl löst ut en gång kunde jag bara dra 16A några minuter i taget innan den löste igen.

Min lösning är att jag nu laddar 3x15A hela tiden. En dag när det känns dags ska jag byta ut säkringar.
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Automatsäkring löser ut! Trasig?

Inlägg av Svenssons »

Är det automatsäkring till endast laddboxen, inga andra laster, så gissar jag att det är dålig installation av ledningar/automatsäkring där det tex inte dragits åt tillräckligt. Jag är ingen elektriker dock men det låter galet att skylla på säkringen att den dels skulle lösa ut och dessutom bara klara det några få gånger. Varför löser inte alla tre ut i så fall?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Automatsäkring löser ut! Trasig?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

När en säkring löser ut har den ju fungerat som tänkt.

Då måste orsaken sökas fram.

Kan vara glappkontakt där ledningar är anslutna, felaktigt montage så den blir för varm, fel säkringstorlek eller för hög belastning.

Kan du ta några bilder?
Användarvisningsbild
Jonsson3
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 dec 2019 21:02

Re: Automatsäkring löser ut! Trasig?

Inlägg av Jonsson3 »

Detta har börjat hända mig ned nya Mars 2021 M3. Aldrig ned 2019 M3. Fas 2 16 A går ibland. Måste vara laddaren i bilen som drar för mkt.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Automatsäkring löser ut! Trasig?

Inlägg av pingflood »

Har haft liknande problem med min Chargestorm Connected 2 när två bilar var kopplade. Elektriken hade installerat 3 enpoliga automatsäkringar med tröghet C. En löste ut ibland efter några minuter, alltid samma fas.

Tyckte det var lite halvdant att ha enpoliga till en trefasmatning (även om det inte var en motor el. dyl) så bad de byta till en trepolig. Passade på att även byta till en med tröghet D. Har funkat felfritt sedan dess.
Skriv svar