Laddkabel med Teslaknapp

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Laddkabel med Teslaknapp

Inlägg av erkap »

Har Tesla löst detta nu? Se punkt 3 från instruktionsboken (Tesla Model Y)

Du kan även öppna luckan för laddkontakten på ett av följande sätt:
1. På pekskärmen trycker du på Reglage och på laddkontaktens luckikon (blixt).
2. Navigera till Reglage > Laddning > Öppna laddluckan på pekskärmen.
3. Tryck på nederdelen av luckan till laddkontakten om Model Y är olåst eller om en parkopplad mobiltelefon finns inom räckhåll.
4. På fjärrnyckeltillbehöret (säljs separat) håller du ned knappen för det bakre bagageutrymmet i 1–2 sekunder.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddkabel med Teslaknapp

Inlägg av mikebike »

Ja, det funkar att öppna luckan genom att trycka på den.
Problemet är när man skall avsluta laddning. Då får man ta upp telefonen, väcka den, öppna appen, klicka på avsluta laddning och sedan klicka på att lossa kontakten.
Då hade det varit enklare att trycka på en knapp på kabeln.

Sedan skall man klicka två gånger för att öppna frunken också.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Laddkabel med Teslaknapp

Inlägg av erkap »

mikebike skrev:
Ja, det funkar att öppna luckan genom att trycka på den.
Problemet är när man skall avsluta laddning. Då får man ta upp telefonen, väcka den, öppna appen, klicka på avsluta laddning och sedan klicka på att lossa kontakten.
Då hade det varit enklare att trycka på en knapp på kabeln.

Sedan skall man klicka två gånger för att öppna frunken också.
Ja, sorry jag läste fel. Trodde det stod för att lossa laddkabeln men står ju för att öppna laddluckan. Då är inte ”problemet” löst.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
commonswift
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 apr 2021 00:12
Ort: Lund

Re: Laddkabel med Teslaknapp

Inlägg av commonswift »

Vi har 2st M3 och två Garo GLB 32 boxar med FASTA kablar (blev snabbt trötta på att veckla ut / ihop skitiga kablar morron & kväll) https://www.garo.se/sv/proffs/produkter ... -7kw-m-a-w

Såsom martinot nämnde i början av tråden säljer bl.a. evchargeking kablar med knapp, men de säljer även konverteringskit för att eftermontera teslaknapp. https://www.evchargeking.com/en/tesla-connector-kit

Har man fasta kablar är detta nog enda chansen att "bli med knapp" och jag har inte hittat nån annan som säljer nåt liknande(?). Så jag beställde och monterade dels ett (1) komplett handtag (conn kit 32A crimped) men också ett (2) retrofit button kit. Snabb lev. och alla delar kom med. Det gick fint att montera båda, kanske var det kompletta handtaget (1) lite enklare och snabbare (ca 30min). Viktigt är att man har rätt pressverktyg!! annars kan det gå illa m lösa kablar = kortslutning, överhettning, värre etc. Det visade sig funka fint att få in (2) retrofit-kitet också på den andra original laddkabelkontakten (lite drygt 1h), lite pilligare att stänga kontakthöljet kanske, men knappen på retrofit är bättre tycker jag. Valde blank knapp i RF, bättre tryckkänsla, syns bättre i mörker.

Det var inte så svårt att byta. Jag tog loss hela kabeln från boxen och höll till inne i värmen. Självklart ska man inte vara helt ohändig för att fixa detta och troligen behöver du egentligen formellt vara / anlita elektriker för att byta (1) hela handtaget, däremot retrofit (2) pillar man inte med högspänningskablar. Utgår från att ev. garanti ryker, trots att man inte meckar med nån elektronik i själva laddboxen egentligen. Skulle tro att det funkar eftermontera dessa kit på lös kabel också, men då kan man ju hellre köpa en färdig. Finns monteringsanvisning att ladda ner om man vill bedöma jobbet innan man shoppar.

En sak är att knappen (som kopplas till ett litet kretskort) strömförsörjs av ett litet batteri (CR2032 Litium) och att byta ut det innebär att skruva isär hela handtaget igen. Inte så smidigt... och jag har ingen aning om hur länge batteriet räcker. Vi har satt ur/i laddkablen 2ggr/dag i ett par veckor i vintertemp och än håller batteriet (fattas bara annat). Vi är iallafall helnöjda hittills, funkar utmärkt.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Laddkabel med Teslaknapp

Inlägg av bjornnilsson »

Själv har jag ingen bra erfarenhet av kablar med knappar, det blir strul för eller senare. Nu kanske jag är oldschool men här gillar jag teslas key fob tillsammans med en "dum" laddkabel. Ett långt tryck på bakluckan på den så öppnar bilen för laddning/alternativt så låses laddkabeln upp. Om jag fattat det rätt så går den att köpa till vilken tesla som helst. Nackdelen är väl att man ska gå runt med den i fickan men själv tycker jag det är lite skoj. Jag gillar att bli påmind av min bil. :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar