Laddkabel med Teslaknapp
Moderator: Redaktion
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Finns det enfas kabel med knapp? Jag ska installera två zaptec boxar på varsin fas och en smalare kabel hade ju varit nice
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Laddkabel med Teslaknapp
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... 2a1-phase/Smutt skrev:Finns det enfas kabel med knapp? Jag ska installera två zaptec boxar på varsin fas och en smalare kabel hade ju varit nice
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Tack!krille skrev:https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... 2a1-phase/Smutt skrev:Finns det enfas kabel med knapp? Jag ska installera två zaptec boxar på varsin fas och en smalare kabel hade ju varit nice
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Har Tesla's WC. Knappen för att öppna laddluckan fungerar ibland. Har inte kommit underfund med hur jag börjar för att den alltid ska fungera
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Tyvärr är kvaliteten inte så bra på Teslas WC, inklusive knappen. Har själv en gammal Tesla WC där knappen fungerar, men vet andra som haft problem med den. Har dock sedan ett år tillbaka satt upp en ny Easee-box med Metron-kabel. Knappen på Metrons kablar är helt underbar i både känsla och kvalitet jämfört med Teslas. Extremt nöjd med den!Arn skrev:Har Tesla's WC. Knappen för att öppna laddluckan fungerar ibland. Har inte kommit underfund med hur jag börjar för att den alltid ska fungera
Tyvärr har Teslas WC fast kabel. Hade man kunnat byta kabel så hade du kunnat behålla själva väggboxen från Tesla, och bara bytt kabel till en från Metron, men tyvärr så går inte det (dumt).
Den enda rekommendationen jag har är att felanmäla din WC till Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Tack för svar. Den funkar ibland. Säg 1 gång av 5. Man får trycka X flera. Vet inte om det finns något speciellt jag kan testa som att trycka extra hårt eller extra länge eller befinna mig på visst avstånd etc
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Knapen kan var skit seg bland. Brukar sluta att jag öppnar bakdörren så bilen vaknar ordentlig då funkar knappten.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Att byta kabel på en Tesla WC skulle även jag kunna göra fast jag har tummen mitt i handen. Men jag har en fru som är elektriker som backar up.martinot skrev:Tyvärr är kvaliteten inte så bra på Teslas WC, inklusive knappen. Har själv en gammal Tesla WC där knappen fungerar, men vet andra som haft problem med den. Har dock sedan ett år tillbaka satt upp en ny Easee-box med Metron-kabel. Knappen på Metrons kablar är helt underbar i både känsla och kvalitet jämfört med Teslas. Extremt nöjd med den!Arn skrev:Har Tesla's WC. Knappen för att öppna laddluckan fungerar ibland. Har inte kommit underfund med hur jag börjar för att den alltid ska fungera
Tyvärr har Teslas WC fast kabel. Hade man kunnat byta kabel så hade du kunnat behålla själva väggboxen från Tesla, och bara bytt kabel till en från Metron, men tyvärr så går inte det (dumt).
Den enda rekommendationen jag har är att felanmäla din WC till Tesla.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Upplever samma ibland.ChristerSjo skrev:Knapen kan var skit seg bland. Brukar sluta att jag öppnar bakdörren så bilen vaknar ordentlig då funkar knappten.
Gör också på motsvarande sätt.
Kör en metron 3fas laddkabel till vardags.
Men har upplevt exakt samma med tesla UMC, så är övertygad om att det beror på att bilen sover när man trycker på knappen och inte på att knappen skulle strula.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Jo, sover bilen så hjälper inga knappar i världen. Man kan ju enkelt testa genom att trycka på laddluckan och se om den öppnar sig då.FStaake skrev:Upplever samma ibland.ChristerSjo skrev:Knapen kan var skit seg bland. Brukar sluta att jag öppnar bakdörren så bilen vaknar ordentlig då funkar knappten.
Gör också på motsvarande sätt.
Kör en metron 3fas laddkabel till vardags.
Men har upplevt exakt samma med tesla UMC, så är övertygad om att det beror på att bilen sover när man trycker på knappen och inte på att knappen skulle strula.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Har Tesla löst detta nu? Se punkt 3 från instruktionsboken (Tesla Model Y)
Du kan även öppna luckan för laddkontakten på ett av följande sätt:
1. På pekskärmen trycker du på Reglage och på laddkontaktens luckikon (blixt).
2. Navigera till Reglage > Laddning > Öppna laddluckan på pekskärmen.
3. Tryck på nederdelen av luckan till laddkontakten om Model Y är olåst eller om en parkopplad mobiltelefon finns inom räckhåll.
4. På fjärrnyckeltillbehöret (säljs separat) håller du ned knappen för det bakre bagageutrymmet i 1–2 sekunder.
Du kan även öppna luckan för laddkontakten på ett av följande sätt:
1. På pekskärmen trycker du på Reglage och på laddkontaktens luckikon (blixt).
2. Navigera till Reglage > Laddning > Öppna laddluckan på pekskärmen.
3. Tryck på nederdelen av luckan till laddkontakten om Model Y är olåst eller om en parkopplad mobiltelefon finns inom räckhåll.
4. På fjärrnyckeltillbehöret (säljs separat) håller du ned knappen för det bakre bagageutrymmet i 1–2 sekunder.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Ja, det funkar att öppna luckan genom att trycka på den.
Problemet är när man skall avsluta laddning. Då får man ta upp telefonen, väcka den, öppna appen, klicka på avsluta laddning och sedan klicka på att lossa kontakten.
Då hade det varit enklare att trycka på en knapp på kabeln.
Sedan skall man klicka två gånger för att öppna frunken också.
Problemet är när man skall avsluta laddning. Då får man ta upp telefonen, väcka den, öppna appen, klicka på avsluta laddning och sedan klicka på att lossa kontakten.
Då hade det varit enklare att trycka på en knapp på kabeln.
Sedan skall man klicka två gånger för att öppna frunken också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Ja, sorry jag läste fel. Trodde det stod för att lossa laddkabeln men står ju för att öppna laddluckan. Då är inte ”problemet” löst.mikebike skrev:Ja, det funkar att öppna luckan genom att trycka på den.
Problemet är när man skall avsluta laddning. Då får man ta upp telefonen, väcka den, öppna appen, klicka på avsluta laddning och sedan klicka på att lossa kontakten.
Då hade det varit enklare att trycka på en knapp på kabeln.
Sedan skall man klicka två gånger för att öppna frunken också.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
- commonswift
- Teslaägare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 30 apr 2021 00:12
- Ort: Lund
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Vi har 2st M3 och två Garo GLB 32 boxar med FASTA kablar (blev snabbt trötta på att veckla ut / ihop skitiga kablar morron & kväll) https://www.garo.se/sv/proffs/produkter ... -7kw-m-a-w
Såsom martinot nämnde i början av tråden säljer bl.a. evchargeking kablar med knapp, men de säljer även konverteringskit för att eftermontera teslaknapp. https://www.evchargeking.com/en/tesla-connector-kit
Har man fasta kablar är detta nog enda chansen att "bli med knapp" och jag har inte hittat nån annan som säljer nåt liknande(?). Så jag beställde och monterade dels ett (1) komplett handtag (conn kit 32A crimped) men också ett (2) retrofit button kit. Snabb lev. och alla delar kom med. Det gick fint att montera båda, kanske var det kompletta handtaget (1) lite enklare och snabbare (ca 30min). Viktigt är att man har rätt pressverktyg!! annars kan det gå illa m lösa kablar = kortslutning, överhettning, värre etc. Det visade sig funka fint att få in (2) retrofit-kitet också på den andra original laddkabelkontakten (lite drygt 1h), lite pilligare att stänga kontakthöljet kanske, men knappen på retrofit är bättre tycker jag. Valde blank knapp i RF, bättre tryckkänsla, syns bättre i mörker.
Det var inte så svårt att byta. Jag tog loss hela kabeln från boxen och höll till inne i värmen. Självklart ska man inte vara helt ohändig för att fixa detta och troligen behöver du egentligen formellt vara / anlita elektriker för att byta (1) hela handtaget, däremot retrofit (2) pillar man inte med högspänningskablar. Utgår från att ev. garanti ryker, trots att man inte meckar med nån elektronik i själva laddboxen egentligen. Skulle tro att det funkar eftermontera dessa kit på lös kabel också, men då kan man ju hellre köpa en färdig. Finns monteringsanvisning att ladda ner om man vill bedöma jobbet innan man shoppar.
En sak är att knappen (som kopplas till ett litet kretskort) strömförsörjs av ett litet batteri (CR2032 Litium) och att byta ut det innebär att skruva isär hela handtaget igen. Inte så smidigt... och jag har ingen aning om hur länge batteriet räcker. Vi har satt ur/i laddkablen 2ggr/dag i ett par veckor i vintertemp och än håller batteriet (fattas bara annat). Vi är iallafall helnöjda hittills, funkar utmärkt.
Såsom martinot nämnde i början av tråden säljer bl.a. evchargeking kablar med knapp, men de säljer även konverteringskit för att eftermontera teslaknapp. https://www.evchargeking.com/en/tesla-connector-kit
Har man fasta kablar är detta nog enda chansen att "bli med knapp" och jag har inte hittat nån annan som säljer nåt liknande(?). Så jag beställde och monterade dels ett (1) komplett handtag (conn kit 32A crimped) men också ett (2) retrofit button kit. Snabb lev. och alla delar kom med. Det gick fint att montera båda, kanske var det kompletta handtaget (1) lite enklare och snabbare (ca 30min). Viktigt är att man har rätt pressverktyg!! annars kan det gå illa m lösa kablar = kortslutning, överhettning, värre etc. Det visade sig funka fint att få in (2) retrofit-kitet också på den andra original laddkabelkontakten (lite drygt 1h), lite pilligare att stänga kontakthöljet kanske, men knappen på retrofit är bättre tycker jag. Valde blank knapp i RF, bättre tryckkänsla, syns bättre i mörker.
Det var inte så svårt att byta. Jag tog loss hela kabeln från boxen och höll till inne i värmen. Självklart ska man inte vara helt ohändig för att fixa detta och troligen behöver du egentligen formellt vara / anlita elektriker för att byta (1) hela handtaget, däremot retrofit (2) pillar man inte med högspänningskablar. Utgår från att ev. garanti ryker, trots att man inte meckar med nån elektronik i själva laddboxen egentligen. Skulle tro att det funkar eftermontera dessa kit på lös kabel också, men då kan man ju hellre köpa en färdig. Finns monteringsanvisning att ladda ner om man vill bedöma jobbet innan man shoppar.
En sak är att knappen (som kopplas till ett litet kretskort) strömförsörjs av ett litet batteri (CR2032 Litium) och att byta ut det innebär att skruva isär hela handtaget igen. Inte så smidigt... och jag har ingen aning om hur länge batteriet räcker. Vi har satt ur/i laddkablen 2ggr/dag i ett par veckor i vintertemp och än håller batteriet (fattas bara annat). Vi är iallafall helnöjda hittills, funkar utmärkt.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1123
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Laddkabel med Teslaknapp
Själv har jag ingen bra erfarenhet av kablar med knappar, det blir strul för eller senare. Nu kanske jag är oldschool men här gillar jag teslas key fob tillsammans med en "dum" laddkabel. Ett långt tryck på bakluckan på den så öppnar bilen för laddning/alternativt så låses laddkabeln upp. Om jag fattat det rätt så går den att köpa till vilken tesla som helst. Nackdelen är väl att man ska gå runt med den i fickan men själv tycker jag det är lite skoj. Jag gillar att bli påmind av min bil.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016