Laddning i brf.garage

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Alxj
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jul 2021 12:44

Laddning i brf.garage

Inlägg av Alxj »

Hej, ber om ursäkt för min okunskap gällande detta ämne då det är lite nytt för mig. Börjat undersöka om det kan vara läge att införskaffa sin första elbil. Stämde av med min brf. Där de diskuterar frågan om de ska sätta in laddboxar i garaget. Min fråga till er som är kunniga på ämnet, finns det några fallgropar med detta?

Jag antar att det blir någon universal-laddare då man eventuellt ska dela med garage-grannen (finns det lösningar för hur man delar upp sin el konsumtion? Blir lite märkligt om den ena har elbil och den andra inte). Är det något man tappar om man inte har en laddbox från tesla när det gäller snabbhet osv.?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Niklas Z »

Är det ett varmgarage, eller kallgarage?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av taliz »

Se till att ni får dedikerade uttag till varje plats, annars kommer det bara bli krångel.
Det lär inte dröja länge tills såväl du som garagegrannen kör elbil, och båda skall på långtur till helgen och behöver ladda över natten... upplagt för slagsmål om ni ska dela på ett uttag.

Finns många leverantörer som kan leverera helhetslösningar, där de sköter såväl installation som debitering.

Smaken är som baken men själv tycker jag man bör satsa på 11kw per uttag(kanske med lastdelning i början) och fast kabel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Alxj
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jul 2021 12:44

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Alxj »

Niklas Z skrev:
Är det ett varmgarage, eller kallgarage?
Det är varmgarage.
Alxj
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jul 2021 12:44

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Alxj »

taliz skrev:
Se till att ni får dedikerade uttag till varje plats, annars kommer det bara bli krångel.
Det lär inte dröja länge tills såväl du som garagegrannen kör elbil, och båda skall på långtur till helgen och behöver ladda över natten... upplagt för slagsmål om ni ska dela på ett uttag.

Finns många leverantörer som kan leverera helhetslösningar, där de sköter såväl installation som debitering.

Smaken är som baken men själv tycker jag man bör satsa på 11kw per uttag(kanske med lastdelning i början) och fast kabel.
Ja det är ju risk att det blir gnissel. Inte roligt att komma hem med tomt batteri om grannen redan pluggat in den för natten ;).

Dålig på effekt osv. Om du ska ta det väldigt basic?

Sen var även frågan om det spelar någon roll om man har en tesla-box eller om det går minst lika bra med en universallösning. Tänker på laddningstid osv.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Niklas Z »

Alxj skrev:
Niklas Z skrev:
Är det ett varmgarage, eller kallgarage?
Det är varmgarage.
OK. Anledningen till att jag frågade är att man behöver vanligtvis inte särskilt hög effekt om bilen står och laddar under natten. Ett undantag är om det är ordentligt kallt och bilen behöver använda mycket ström för att värma batteriet. Men om bilen ändå står varmt så klarar man sig med måttlig laddeffekt, vilket kan underlätta förhandlingarna med styrelsen och vidare med leverantörerna. Men har man möjlighet till 16A 3-fas är det naturligtvis trevligast så.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av taliz »

Alxj skrev:
taliz skrev:
Se till att ni får dedikerade uttag till varje plats, annars kommer det bara bli krångel.
Det lär inte dröja länge tills såväl du som garagegrannen kör elbil, och båda skall på långtur till helgen och behöver ladda över natten... upplagt för slagsmål om ni ska dela på ett uttag.

Finns många leverantörer som kan leverera helhetslösningar, där de sköter såväl installation som debitering.

Smaken är som baken men själv tycker jag man bör satsa på 11kw per uttag(kanske med lastdelning i början) och fast kabel.
Ja det är ju risk att det blir gnissel. Inte roligt att komma hem med tomt batteri om grannen redan pluggat in den för natten ;).

Dålig på effekt osv. Om du ska ta det väldigt basic?

Sen var även frågan om det spelar någon roll om man har en tesla-box eller om det går minst lika bra med en universallösning. Tänker på laddningstid osv.
11kw är max vad de flesta bilar klarar idag, vilket också är vad de flesta laddboxar inkl Teslas klarar.
Fördelen med Teslas är främst att den har en knapp som öppnar laddluckan respektive avslutar/låser upp, så man slipper öppna Tesla-appen för det.
Men den är ju mest tänkt för villaägare, finns inget sätt att debitera förbrukning via den eller koppla till laddkort/app etc.
Så ska ni göra en större installation är det andra typer av boxar som gäller, där olika installatörer kommer med olika förslag som ni får utvärdera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av heldiggrisen »

https://energiradgivningen.se/fixa-ladd ... -steg-brf/

Jag vet inte hur er garage är organiserat, men när jag satt i styrelsen i BRF (5 år sedan) så installerade vi 10 platser (de minst attraktiva, längst från porten) med 1fas 16A. Det fungerade utmärkt då boendeflottan bestod av PHEV och en MS.

8 platsar var pata för uthyrning till boende(leverantör stod för debitering så BrF slapp att momsa), och 2 var öppna för alla, med laddning via RFID som man fick låna av värden mot depositum (tex gäster och de som hade lånat elbil).

Tanken var att utöka sen med flera platser med högre effekt, men när jag flyttade därifrån var bara 6 av 8 hyrda, och inget större intresse för högre effekt.

Mycket har hänt sedan dess, men jag tror prisskillnaden mellan 11 och 3,7kW är stor, men ta fram några olika offert, så får ni se.
Kanske några av varje?
Alxj
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jul 2021 12:44

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Alxj »

heldiggrisen skrev:
https://energiradgivningen.se/fixa-ladd ... -steg-brf/

Jag vet inte hur er garage är organiserat, men när jag satt i styrelsen i BRF (5 år sedan) så installerade vi 10 platser (de minst attraktiva, längst från porten) med 1fas 16A. Det fungerade utmärkt då boendeflottan bestod av PHEV och en MS.

8 platsar var pata för uthyrning till boende(leverantör stod för debitering så BrF slapp att momsa), och 2 var öppna för alla, med laddning via RFID som man fick låna av värden mot depositum (tex gäster och de som hade lånat elbil).

Tanken var att utöka sen med flera platser med högre effekt, men när jag flyttade därifrån var bara 6 av 8 hyrda, och inget större intresse för högre effekt.

Mycket har hänt sedan dess, men jag tror prisskillnaden mellan 11 och 3,7kW är stor, men ta fram några olika offert, så får ni se.
Kanske några av varje?
Det är en dedikerad garageplats för varje lägenhet så det finns tyvärr inget utrymme för platser som man skulle kunna ”gå runt på”.

Det jag tänker med högre effekt är väl om man ska dela med grannen och den har en 100% elbil lär det väl krävas en natt och väl det. Det känns som det hade varit lättare om det var frågan om hybrider med mindre kapacitet.

Man blir lite orolig att de inte tänker hela varvet runt så det blir en dålig lösning så det inte blir så smidigt och bra som det skulle kunna vara.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Niklas Z »

Alxj skrev:
Det jag tänker med högre effekt är väl om man ska dela med grannen och den har en 100% elbil lär det väl krävas en natt och väl det. Det känns som det hade varit lättare om det var frågan om hybrider med mindre kapacitet.

Man blir lite orolig att de inte tänker hela varvet runt så det blir en dålig lösning så det inte blir så smidigt och bra som det skulle kunna vara.
Även om du har 1-fas 16A, dvs 3,7 kW, så ger det uppemot 40 kWh på en natt. Jag vet inte vad du tänker skaffa för bil, men min TM3LR kommer ungefär 25-30 mil på en sådan laddning och det är sällan jag kör så mycket på en dag. Och när jag gär det så kan jag ladda under färden.
Jag står tyvärr fortfarande i kö i min Brf, men till vardags brukar jag ladda på en publik 3,7 kW-stolpe som finns 500-600 meter bort. Två sådana laddningar per vecka räcker nästan alltid gott och väl för mina behov.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av heldiggrisen »

Alxj skrev:
heldiggrisen skrev:
https://energiradgivningen.se/fixa-ladd ... -steg-brf/

Jag vet inte hur er garage är organiserat, men när jag satt i styrelsen i BRF (5 år sedan) så installerade vi 10 platser (de minst attraktiva, längst från porten) med 1fas 16A. Det fungerade utmärkt då boendeflottan bestod av PHEV och en MS.

8 platsar var pata för uthyrning till boende(leverantör stod för debitering så BrF slapp att momsa), och 2 var öppna för alla, med laddning via RFID som man fick låna av värden mot depositum (tex gäster och de som hade lånat elbil).

Tanken var att utöka sen med flera platser med högre effekt, men när jag flyttade därifrån var bara 6 av 8 hyrda, och inget större intresse för högre effekt.

Mycket har hänt sedan dess, men jag tror prisskillnaden mellan 11 och 3,7kW är stor, men ta fram några olika offert, så får ni se.
Kanske några av varje?
Det är en dedikerad garageplats för varje lägenhet så det finns tyvärr inget utrymme för platser som man skulle kunna ”gå runt på”.

Det jag tänker med högre effekt är väl om man ska dela med grannen och den har en 100% elbil lär det väl krävas en natt och väl det. Det känns som det hade varit lättare om det var frågan om hybrider med mindre kapacitet.

Man blir lite orolig att de inte tänker hela varvet runt så det blir en dålig lösning så det inte blir så smidigt och bra som det skulle kunna vara.
Fortfarande möjlighet att rådda runt, vill du ha laddning så får du byta plats mot där det finns laddbox.
Men som sagt, finns företag som har installerat på tiotals garage, så kontakta några av de och fråga efter råd.
För oss skilde det nästan 100% i pris mellan spritta och samlade boxer, och nya dubbla priset mellan 3,7 och 11 kW.
Så spritta 11kW boxar kostade nästan 4x mot 3,7kW samlade på samma vägg.

För 5 år sedan.
Alxj
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jul 2021 12:44

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Alxj »

heldiggrisen skrev:
Alxj skrev:
heldiggrisen skrev:
https://energiradgivningen.se/fixa-ladd ... -steg-brf/

Jag vet inte hur er garage är organiserat, men när jag satt i styrelsen i BRF (5 år sedan) så installerade vi 10 platser (de minst attraktiva, längst från porten) med 1fas 16A. Det fungerade utmärkt då boendeflottan bestod av PHEV och en MS.

8 platsar var pata för uthyrning till boende(leverantör stod för debitering så BrF slapp att momsa), och 2 var öppna för alla, med laddning via RFID som man fick låna av värden mot depositum (tex gäster och de som hade lånat elbil).

Tanken var att utöka sen med flera platser med högre effekt, men när jag flyttade därifrån var bara 6 av 8 hyrda, och inget större intresse för högre effekt.

Mycket har hänt sedan dess, men jag tror prisskillnaden mellan 11 och 3,7kW är stor, men ta fram några olika offert, så får ni se.
Kanske några av varje?
Det är en dedikerad garageplats för varje lägenhet så det finns tyvärr inget utrymme för platser som man skulle kunna ”gå runt på”.

Det jag tänker med högre effekt är väl om man ska dela med grannen och den har en 100% elbil lär det väl krävas en natt och väl det. Det känns som det hade varit lättare om det var frågan om hybrider med mindre kapacitet.

Man blir lite orolig att de inte tänker hela varvet runt så det blir en dålig lösning så det inte blir så smidigt och bra som det skulle kunna vara.
Fortfarande möjlighet att rådda runt, vill du ha laddning så får du byta plats mot där det finns laddbox.
Men som sagt, finns företag som har installerat på tiotals garage, så kontakta några av de och fråga efter råd.
För oss skilde det nästan 100% i pris mellan spritta och samlade boxer, och nya dubbla priset mellan 3,7 och 11 kW.
Så spritta 11kW boxar kostade nästan 4x mot 3,7kW samlade på samma vägg.

För 5 år sedan.
Ja det tåls verkligen att tänka igenom det några varv så att det blir en bra lösning till en rimlig kostnad. Känns kanske bättre att ha färre boxar men bättre kräm. Borde vara mer framtidssäkert.

Sen vet jag inte om det är lätt att lösa identifiering med taggar eller liknande så att kostnaden hamnar hos rätt hushåll. Men det bör väl finnas lösningar för det också kan jag tänka mig?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev:
Alxj skrev:
Det jag tänker med högre effekt är väl om man ska dela med grannen och den har en 100% elbil lär det väl krävas en natt och väl det. Det känns som det hade varit lättare om det var frågan om hybrider med mindre kapacitet.

Man blir lite orolig att de inte tänker hela varvet runt så det blir en dålig lösning så det inte blir så smidigt och bra som det skulle kunna vara.
Även om du har 1-fas 16A, dvs 3,7 kW, så ger det uppemot 40 kWh på en natt. Jag vet inte vad du tänker skaffa för bil, men min TM3LR kommer ungefär 25-30 mil på en sådan laddning och det är sällan jag kör så mycket på en dag. Och när jag gär det så kan jag ladda under färden.
Jag står tyvärr fortfarande i kö i min Brf, men till vardags brukar jag ladda på en publik 3,7 kW-stolpe som finns 500-600 meter bort. Två sådana laddningar per vecka räcker nästan alltid gott och väl för mina behov.
Jag har 3,7kw på min laddplats nu. Det funkar absolut, men man saknar då möjligheten att hyfsat snabbt "toppa upp", tex om man kommer hem med dålig räckvidd och måste iväg igen om några timmar. Visst, oftast går det då att snabbladda på vägen, men klart trevligt att slippa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av taliz »

Alxj skrev:
heldiggrisen skrev:
Alxj skrev:
heldiggrisen skrev:
https://energiradgivningen.se/fixa-ladd ... -steg-brf/

Jag vet inte hur er garage är organiserat, men när jag satt i styrelsen i BRF (5 år sedan) så installerade vi 10 platser (de minst attraktiva, längst från porten) med 1fas 16A. Det fungerade utmärkt då boendeflottan bestod av PHEV och en MS.

8 platsar var pata för uthyrning till boende(leverantör stod för debitering så BrF slapp att momsa), och 2 var öppna för alla, med laddning via RFID som man fick låna av värden mot depositum (tex gäster och de som hade lånat elbil).

Tanken var att utöka sen med flera platser med högre effekt, men när jag flyttade därifrån var bara 6 av 8 hyrda, och inget större intresse för högre effekt.

Mycket har hänt sedan dess, men jag tror prisskillnaden mellan 11 och 3,7kW är stor, men ta fram några olika offert, så får ni se.
Kanske några av varje?
Det är en dedikerad garageplats för varje lägenhet så det finns tyvärr inget utrymme för platser som man skulle kunna ”gå runt på”.

Det jag tänker med högre effekt är väl om man ska dela med grannen och den har en 100% elbil lär det väl krävas en natt och väl det. Det känns som det hade varit lättare om det var frågan om hybrider med mindre kapacitet.

Man blir lite orolig att de inte tänker hela varvet runt så det blir en dålig lösning så det inte blir så smidigt och bra som det skulle kunna vara.
Fortfarande möjlighet att rådda runt, vill du ha laddning så får du byta plats mot där det finns laddbox.
Men som sagt, finns företag som har installerat på tiotals garage, så kontakta några av de och fråga efter råd.
För oss skilde det nästan 100% i pris mellan spritta och samlade boxer, och nya dubbla priset mellan 3,7 och 11 kW.
Så spritta 11kW boxar kostade nästan 4x mot 3,7kW samlade på samma vägg.

För 5 år sedan.
Ja det tåls verkligen att tänka igenom det några varv så att det blir en bra lösning till en rimlig kostnad. Känns kanske bättre att ha färre boxar men bättre kräm. Borde vara mer framtidssäkert.

Sen vet jag inte om det är lätt att lösa identifiering med taggar eller liknande så att kostnaden hamnar hos rätt hushåll. Men det bör väl finnas lösningar för det också kan jag tänka mig?
En rimlig kompromiss kanske är att installera 11kw-boxar, men inte säkra upp så att alla kan dra det samtidigt, utan lastdela.
Sen allt eftersom fler skaffar elbil och kraven ökar så betalar ni för mer tillgänglig effekt, så att fler boxar kan dra de fulla 11kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Jag har 3,7kw på min laddplats nu. Det funkar absolut, men man saknar då möjligheten att hyfsat snabbt "toppa upp", tex om man kommer hem med dålig räckvidd och måste iväg igen om några timmar. Visst, oftast går det då att snabbladda på vägen, men klart trevligt att slippa.
Visst är det så. Får jag välja så vill jag också ha 3-fas 11 kW, men om det skiljer mycket i kostnad för att få 11 kW jämfört med 3,7 kW så kanske det är lättare att få igenom det klenare alternativet i bostadsrättsföreningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Jag har 3,7kw på min laddplats nu. Det funkar absolut, men man saknar då möjligheten att hyfsat snabbt "toppa upp", tex om man kommer hem med dålig räckvidd och måste iväg igen om några timmar. Visst, oftast går det då att snabbladda på vägen, men klart trevligt att slippa.
Visst är det så. Får jag välja så vill jag också ha 3-fas 11 kW, men om det skiljer mycket i kostnad för att få 11 kW jämfört med 3,7 kW så kanske det är lättare att få igenom det klenare alternativet i bostadsrättsföreningen.
Kan inte se varför det skulle vara så stor skillnad, såvida man just lastdelar.
Det är väl den totala tillgängliga effekten som kostar, eller?
Dvs om en box drar 11kw, eller tre drar 3,7kw bör ju inte vara någon skillnad.
Själva hårdvaran är ju en struntkostnad(well, finns säkert leverantörer som tar massa mer för att mjölka maximalt).
Eller är det elinstallationen som kostar, mkt dyrare att dra för trefas än enfas?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Jag har 3,7kw på min laddplats nu. Det funkar absolut, men man saknar då möjligheten att hyfsat snabbt "toppa upp", tex om man kommer hem med dålig räckvidd och måste iväg igen om några timmar. Visst, oftast går det då att snabbladda på vägen, men klart trevligt att slippa.
Visst är det så. Får jag välja så vill jag också ha 3-fas 11 kW, men om det skiljer mycket i kostnad för att få 11 kW jämfört med 3,7 kW så kanske det är lättare att få igenom det klenare alternativet i bostadsrättsföreningen.
Kan inte se varför det skulle vara så stor skillnad, såvida man just lastdelar.
Det är väl den totala tillgängliga effekten som kostar, eller?
Dvs om en box drar 11kw, eller tre drar 3,7kw bör ju inte vara någon skillnad.
Själva hårdvaran är ju en struntkostnad(well, finns säkert leverantörer som tar massa mer för att mjölka maximalt).
Eller är det elinstallationen som kostar, mkt dyrare att dra för trefas än enfas?
Jag har ingen aning om vad det kostar, men heldiggrisen gav ju ett exempel ovan som antydde en betydande prisskillnad. Men det är bara att ta in offerter och se vad skillnaden blir. Är den liten eller ingen alls är det ju en no-brainer att gå för 11 kW.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av taliz »

Om några år kommer vi ha bilar med batterier på 200kwh. Bra surt då att spendera en vecka på att ladda bilen om man bara har 3,7kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Niklas Z skrev:
taliz skrev:
Jag har 3,7kw på min laddplats nu. Det funkar absolut, men man saknar då möjligheten att hyfsat snabbt "toppa upp", tex om man kommer hem med dålig räckvidd och måste iväg igen om några timmar. Visst, oftast går det då att snabbladda på vägen, men klart trevligt att slippa.
Visst är det så. Får jag välja så vill jag också ha 3-fas 11 kW, men om det skiljer mycket i kostnad för att få 11 kW jämfört med 3,7 kW så kanske det är lättare att få igenom det klenare alternativet i bostadsrättsföreningen.
Kan inte se varför det skulle vara så stor skillnad, såvida man just lastdelar.
Det är väl den totala tillgängliga effekten som kostar, eller?
Dvs om en box drar 11kw, eller tre drar 3,7kw bör ju inte vara någon skillnad.
Själva hårdvaran är ju en struntkostnad(well, finns säkert leverantörer som tar massa mer för att mjölka maximalt).
Eller är det elinstallationen som kostar, mkt dyrare att dra för trefas än enfas?
Det var just lastbalanseringen som gjorde stora utslag, samt om man kunde samla alla boxar så nära elskåpet som möjligt.
Med 10x3fas 16A fick vi lastbalansera, med 10x1fas 16A slapp vi.
Nu kan självklart ting ha förändrat sig.

När det gäller att framtidssäkra, så tror jag inte man kommer köra så mycket mer med elbil än man gör med ICE, och för 99% av svenskas körmönster, så räcker det med 3,7kW laddning, i dag och om 10 år.

Jag tror nämligen inte att elbilar blir mindre effektiva i framtiden.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Om några år kommer vi ha bilar med batterier på 200kwh. Bra surt då att spendera en vecka på att ladda bilen om man bara har 3,7kw.
Tror du verkligen att man plötsligen börjar köra 100+ mil per dag bara för att man får möjligheten?

Kör man 10 mil motorväg per dag(gott över snittet) så motsvarar det max 30kWh (själv med I5 i regn i 130kmt), så laddar man tillbaka det på strax över 8 timmar.

Jag tror det ekonomisk bästa (och enklaste) för en BRF är att alla platsar får 3,7kW laddning, mot att sätta upp enstaka 11kW.
Att samtliga i ett 100 platsars BRF garage ska få 11kW i 2035 ser jag som en utopi, 100x3,7kW däremot är fullt möjligt, och kommer täcka 99,9% av allas behov.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Om några år kommer vi ha bilar med batterier på 200kwh. Bra surt då att spendera en vecka på att ladda bilen om man bara har 3,7kw.
Tror du verkligen att man plötsligen börjar köra 100+ mil per dag bara för att man får möjligheten?

Kör man 10 mil motorväg per dag(gott över snittet) så motsvarar det max 30kWh (själv med I5 i regn i 130kmt), så laddar man tillbaka det på strax över 8 timmar.

Jag tror det ekonomisk bästa (och enklaste) för en BRF är att alla platsar får 3,7kW laddning, mot att sätta upp enstaka 11kW.
Att samtliga i ett 100 platsars BRF garage ska få 11kW i 2035 ser jag som en utopi, 100x3,7kW däremot är fullt möjligt, och kommer täcka 99,9% av allas behov.
Problemet är inte att det sällan inträffar, problemet är att det inträffar. Alla har inte samma körvanor, och för mig har det hänt att jag tex kör från Stockholm till Malmö en fredagkväll, och sedan iväg till Öland lördag morgon. Med 11kw skulle jag då sluppit snabbladda på vägen, nu med 3,7kw är jag så illa tvungen.

Jag menar att man bör installera 11kw-boxar från start, men betala för betydligt lägre total effekt, och lastdela, så att kostnaden inte blir så mkt högre.
Sen allt eftersom kraven ökar, fler skaffar elbil, så ökar man den totala effekten, så att fler kan dra 11kw samtidigt.
Installerar man 3,7kw-boxar från start så får man ju riva ut allt och göra om från grunden när kraven ökar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Om några år kommer vi ha bilar med batterier på 200kwh. Bra surt då att spendera en vecka på att ladda bilen om man bara har 3,7kw.
Tror du verkligen att man plötsligen börjar köra 100+ mil per dag bara för att man får möjligheten?

Kör man 10 mil motorväg per dag(gott över snittet) så motsvarar det max 30kWh (själv med I5 i regn i 130kmt), så laddar man tillbaka det på strax över 8 timmar.

Jag tror det ekonomisk bästa (och enklaste) för en BRF är att alla platsar får 3,7kW laddning, mot att sätta upp enstaka 11kW.
Att samtliga i ett 100 platsars BRF garage ska få 11kW i 2035 ser jag som en utopi, 100x3,7kW däremot är fullt möjligt, och kommer täcka 99,9% av allas behov.
Problemet är inte att det sällan inträffar, problemet är att det inträffar. Alla har inte samma körvanor, och för mig har det hänt att jag tex kör från Stockholm till Malmö en fredagkväll, och sedan iväg till Öland lördag morgon. Med 11kw skulle jag då sluppit snabbladda på vägen, nu med 3,7kw är jag så illa tvungen.

Jag menar att man bör installera 11kw-boxar från start, men betala för betydligt lägre total effekt, och lastdela, så att kostnaden inte blir så mkt högre.
Sen allt eftersom kraven ökar, fler skaffar elbil, så ökar man den totala effekten, så att fler kan dra 11kw samtidigt.
Installerar man 3,7kw-boxar från start så får man ju riva ut allt och göra om från grunden när kraven ökar.
Som BRF kan man inte planera för ytterligheterna, man får hitta en lösning som passar majoriteten av medlemmarna.
Jag hade ansvaret för upphandling av bredband, båda i min förra BRF och min nuvarande Samfällighet.
Några medlemmar streamar mycket och vill gärna ha 1000 Mbit/s, majoriteten tycker det räcker med 250Mbit/s, för 5 år sedan valde vi 100Mbit.
Nu blir bredband lite fel jämförelse, då man enkelt kan uppgradera per medlem mot att medlemmen själv betalar extrakostnaden, men det kan inte vara ett BRFs uppgift att dimensionera för ytterligheterna, utan man får installera för ”99%-fallen”, sen får de som ligger i ytterkanten hitta en annan lösning den dagen det inte funkar, typ Ionity/SuC eller andra snabbladdare.

Ett tredje alternativ är 3,7kW på 98 av 100 platser, och 2 11kW som man kan använda för att toppa upp när man ska till Öland dagen efter.

Men 99 medlemmar ska aldrig betala för den ena medlemmen som kör Stockholm-Malmö-Öland, då finns snabbladdning att tillgå.

Edit: När vi installerade laddning i vår BRF så hade vi 6 alternativ (som jag kommer ihåg) att rösta om. Teslaägaren med dubbla laddare ville gärna ha 22kW, men blev röstat ner. Det stod mellan inga laddare als, och 10 styck 3,7kW på samma länga.
Jag och ett par stycken till la mycket tid att övertala nog medlemmar att laddbox var framtiden, intressen fanns(finns) tyvärr inte, och många medlemmar ryter automatisk till när man nämner ”medlemsavgiften”.

Jag ponerar att majoriteten av medlemmarna i svenska BRF skiter i elbil, och man måste lägga mycket tid på att få till en lösning som kan röstas genom på en årsstämma. Jag tror det blir mycket svårt att få genom 11kW om 3,7kW är funkis för majoriteten.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Anderzzon »

Vi har 27 garageplatser totalt och installerat 11 kW laddare på 18 av dessa. Till resterande platser är el framdraget. Tyvärr funkar våra boxar så att alla tre faser blir upplåsta när en 1-fas bil laddar där. Vi kan då inte utnyttja all tillgänglig effekt. Så vi har nu valt att ställa in dem på 1-fas som standard så får man säga till om man har en bil som kan ta emot 3-fas laddning. I dagsläget är det två personer som har det aktiverat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av martinot »

Alxj skrev:

Sen var även frågan om det spelar någon roll om man har en tesla-box eller om det går minst lika bra med en universallösning. Tänker på laddningstid osv.
AC-laddning är rätt standardiserat över bilmärken. Max är 22 kW, och vanligast är 11 kW. Du behöver inte ha en box från Tesla för att ladda fullt. Skulle tvärt om avråda från Tesla då de är lite ökända för att få glapp i sladden där den går in i boxen, eller vid handaget.

Är ett rätt vanligt fel med tiden med många boxar som har fast kabel. Det bästa för långsiktig hållbarhet och mest flexibilitet är att sätta upp väggboxar utan inbyggd sladd, och istället med ett Typ2-uttag. Samma som man oftast har på offentliga parkeringsgarage med AC-laddning.

Då har du en föredel att det är enkelt att byta kabel när något handtag (tappas lätt i marken) eller kabel slits till slut, och utan att tillkalla elektriker att byta. Bara att skaffa en ny standard Typ2-kabel i närmsta butik.

En annan fördel med att alla skaffar sin egna Typ2-kabel, förutom att man ofta är räddare om utrustningen då, är att du som Tesla-ägare då kan skaffa en Typ2-kabel med ett handtag som har en inbyggd Teslaknapp. Inte nödvändigt, men mycket smidigt.

De som har äldre pluginhybrider eller elbilar med Typ1-intag (1-fas), kan även då enkelt skaffa en kabel som passar de.

Så en 22kW väggbox med Typ2-uttag är det jag skulle rekommendera sätts upp för varje parkeringsplats. Sedan behöver man inte från start erbjuda max effekt, utan detta kan styras ner och begränsas till den effekt man tycker är vettigt och man har råd med. Men man har ändå framtidssäkrat själva installationen vid varje parkeringsplats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av yps »

Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.

Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Senast redigerad av yps, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar