Fortfarande möjlighet att rådda runt, vill du ha laddning så får du byta plats mot där det finns laddbox.Alxj skrev:Det är en dedikerad garageplats för varje lägenhet så det finns tyvärr inget utrymme för platser som man skulle kunna ”gå runt på”.heldiggrisen skrev:https://energiradgivningen.se/fixa-ladd ... -steg-brf/
Jag vet inte hur er garage är organiserat, men när jag satt i styrelsen i BRF (5 år sedan) så installerade vi 10 platser (de minst attraktiva, längst från porten) med 1fas 16A. Det fungerade utmärkt då boendeflottan bestod av PHEV och en MS.
8 platsar var pata för uthyrning till boende(leverantör stod för debitering så BrF slapp att momsa), och 2 var öppna för alla, med laddning via RFID som man fick låna av värden mot depositum (tex gäster och de som hade lånat elbil).
Tanken var att utöka sen med flera platser med högre effekt, men när jag flyttade därifrån var bara 6 av 8 hyrda, och inget större intresse för högre effekt.
Mycket har hänt sedan dess, men jag tror prisskillnaden mellan 11 och 3,7kW är stor, men ta fram några olika offert, så får ni se.
Kanske några av varje?
Det jag tänker med högre effekt är väl om man ska dela med grannen och den har en 100% elbil lär det väl krävas en natt och väl det. Det känns som det hade varit lättare om det var frågan om hybrider med mindre kapacitet.
Man blir lite orolig att de inte tänker hela varvet runt så det blir en dålig lösning så det inte blir så smidigt och bra som det skulle kunna vara.
Men som sagt, finns företag som har installerat på tiotals garage, så kontakta några av de och fråga efter råd.
För oss skilde det nästan 100% i pris mellan spritta och samlade boxer, och nya dubbla priset mellan 3,7 och 11 kW.
Så spritta 11kW boxar kostade nästan 4x mot 3,7kW samlade på samma vägg.
För 5 år sedan.