taliz skrev:heldiggrisen skrev:taliz skrev:Om några år kommer vi ha bilar med batterier på 200kwh. Bra surt då att spendera en vecka på att ladda bilen om man bara har 3,7kw.
Tror du verkligen att man plötsligen börjar köra 100+ mil per dag bara för att man får möjligheten?
Kör man 10 mil motorväg per dag(gott över snittet) så motsvarar det max 30kWh (själv med I5 i regn i 130kmt), så laddar man tillbaka det på strax över 8 timmar.
Jag tror det ekonomisk bästa (och enklaste) för en BRF är att alla platsar får 3,7kW laddning, mot att sätta upp enstaka 11kW.
Att samtliga i ett 100 platsars BRF garage ska få 11kW i 2035 ser jag som en utopi, 100x3,7kW däremot är fullt möjligt, och kommer täcka 99,9% av allas behov.
Problemet är inte att det sällan inträffar, problemet är att det inträffar. Alla har inte samma körvanor, och för mig har det hänt att jag tex kör från Stockholm till Malmö en fredagkväll, och sedan iväg till Öland lördag morgon. Med 11kw skulle jag då sluppit snabbladda på vägen, nu med 3,7kw är jag så illa tvungen.
Jag menar att man bör installera 11kw-boxar från start, men betala för betydligt lägre total effekt, och lastdela, så att kostnaden inte blir så mkt högre.
Sen allt eftersom kraven ökar, fler skaffar elbil, så ökar man den totala effekten, så att fler kan dra 11kw samtidigt.
Installerar man 3,7kw-boxar från start så får man ju riva ut allt och göra om från grunden när kraven ökar.
Som BRF kan man inte planera för ytterligheterna, man får hitta en lösning som passar majoriteten av medlemmarna.
Jag hade ansvaret för upphandling av bredband, båda i min förra BRF och min nuvarande Samfällighet.
Några medlemmar streamar mycket och vill gärna ha 1000 Mbit/s, majoriteten tycker det räcker med 250Mbit/s, för 5 år sedan valde vi 100Mbit.
Nu blir bredband lite fel jämförelse, då man enkelt kan uppgradera per medlem mot att medlemmen själv betalar extrakostnaden, men det kan inte vara ett BRFs uppgift att dimensionera för ytterligheterna, utan man får installera för ”99%-fallen”, sen får de som ligger i ytterkanten hitta en annan lösning den dagen det inte funkar, typ Ionity/SuC eller andra snabbladdare.
Ett tredje alternativ är 3,7kW på 98 av 100 platser, och 2 11kW som man kan använda för att toppa upp när man ska till Öland dagen efter.
Men 99 medlemmar ska aldrig betala för den ena medlemmen som kör Stockholm-Malmö-Öland, då finns snabbladdning att tillgå.
Edit: När vi installerade laddning i vår BRF så hade vi 6 alternativ (som jag kommer ihåg) att rösta om. Teslaägaren med dubbla laddare ville gärna ha 22kW, men blev röstat ner. Det stod mellan inga laddare als, och 10 styck 3,7kW på samma länga.
Jag och ett par stycken till la mycket tid att övertala nog medlemmar att laddbox var framtiden, intressen fanns(finns) tyvärr inte, och många medlemmar ryter automatisk till när man nämner ”medlemsavgiften”.
Jag ponerar att majoriteten av medlemmarna i svenska BRF skiter i elbil, och man måste lägga mycket tid på att få till en lösning som kan röstas genom på en årsstämma. Jag tror det blir mycket svårt att få genom 11kW om 3,7kW är funkis för majoriteten.