Laddning i brf.garage

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Om några år kommer vi ha bilar med batterier på 200kwh. Bra surt då att spendera en vecka på att ladda bilen om man bara har 3,7kw.
Tror du verkligen att man plötsligen börjar köra 100+ mil per dag bara för att man får möjligheten?

Kör man 10 mil motorväg per dag(gott över snittet) så motsvarar det max 30kWh (själv med I5 i regn i 130kmt), så laddar man tillbaka det på strax över 8 timmar.

Jag tror det ekonomisk bästa (och enklaste) för en BRF är att alla platsar får 3,7kW laddning, mot att sätta upp enstaka 11kW.
Att samtliga i ett 100 platsars BRF garage ska få 11kW i 2035 ser jag som en utopi, 100x3,7kW däremot är fullt möjligt, och kommer täcka 99,9% av allas behov.
Problemet är inte att det sällan inträffar, problemet är att det inträffar. Alla har inte samma körvanor, och för mig har det hänt att jag tex kör från Stockholm till Malmö en fredagkväll, och sedan iväg till Öland lördag morgon. Med 11kw skulle jag då sluppit snabbladda på vägen, nu med 3,7kw är jag så illa tvungen.

Jag menar att man bör installera 11kw-boxar från start, men betala för betydligt lägre total effekt, och lastdela, så att kostnaden inte blir så mkt högre.
Sen allt eftersom kraven ökar, fler skaffar elbil, så ökar man den totala effekten, så att fler kan dra 11kw samtidigt.
Installerar man 3,7kw-boxar från start så får man ju riva ut allt och göra om från grunden när kraven ökar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Om några år kommer vi ha bilar med batterier på 200kwh. Bra surt då att spendera en vecka på att ladda bilen om man bara har 3,7kw.
Tror du verkligen att man plötsligen börjar köra 100+ mil per dag bara för att man får möjligheten?

Kör man 10 mil motorväg per dag(gott över snittet) så motsvarar det max 30kWh (själv med I5 i regn i 130kmt), så laddar man tillbaka det på strax över 8 timmar.

Jag tror det ekonomisk bästa (och enklaste) för en BRF är att alla platsar får 3,7kW laddning, mot att sätta upp enstaka 11kW.
Att samtliga i ett 100 platsars BRF garage ska få 11kW i 2035 ser jag som en utopi, 100x3,7kW däremot är fullt möjligt, och kommer täcka 99,9% av allas behov.
Problemet är inte att det sällan inträffar, problemet är att det inträffar. Alla har inte samma körvanor, och för mig har det hänt att jag tex kör från Stockholm till Malmö en fredagkväll, och sedan iväg till Öland lördag morgon. Med 11kw skulle jag då sluppit snabbladda på vägen, nu med 3,7kw är jag så illa tvungen.

Jag menar att man bör installera 11kw-boxar från start, men betala för betydligt lägre total effekt, och lastdela, så att kostnaden inte blir så mkt högre.
Sen allt eftersom kraven ökar, fler skaffar elbil, så ökar man den totala effekten, så att fler kan dra 11kw samtidigt.
Installerar man 3,7kw-boxar från start så får man ju riva ut allt och göra om från grunden när kraven ökar.
Som BRF kan man inte planera för ytterligheterna, man får hitta en lösning som passar majoriteten av medlemmarna.
Jag hade ansvaret för upphandling av bredband, båda i min förra BRF och min nuvarande Samfällighet.
Några medlemmar streamar mycket och vill gärna ha 1000 Mbit/s, majoriteten tycker det räcker med 250Mbit/s, för 5 år sedan valde vi 100Mbit.
Nu blir bredband lite fel jämförelse, då man enkelt kan uppgradera per medlem mot att medlemmen själv betalar extrakostnaden, men det kan inte vara ett BRFs uppgift att dimensionera för ytterligheterna, utan man får installera för ”99%-fallen”, sen får de som ligger i ytterkanten hitta en annan lösning den dagen det inte funkar, typ Ionity/SuC eller andra snabbladdare.

Ett tredje alternativ är 3,7kW på 98 av 100 platser, och 2 11kW som man kan använda för att toppa upp när man ska till Öland dagen efter.

Men 99 medlemmar ska aldrig betala för den ena medlemmen som kör Stockholm-Malmö-Öland, då finns snabbladdning att tillgå.

Edit: När vi installerade laddning i vår BRF så hade vi 6 alternativ (som jag kommer ihåg) att rösta om. Teslaägaren med dubbla laddare ville gärna ha 22kW, men blev röstat ner. Det stod mellan inga laddare als, och 10 styck 3,7kW på samma länga.
Jag och ett par stycken till la mycket tid att övertala nog medlemmar att laddbox var framtiden, intressen fanns(finns) tyvärr inte, och många medlemmar ryter automatisk till när man nämner ”medlemsavgiften”.

Jag ponerar att majoriteten av medlemmarna i svenska BRF skiter i elbil, och man måste lägga mycket tid på att få till en lösning som kan röstas genom på en årsstämma. Jag tror det blir mycket svårt att få genom 11kW om 3,7kW är funkis för majoriteten.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Anderzzon »

Vi har 27 garageplatser totalt och installerat 11 kW laddare på 18 av dessa. Till resterande platser är el framdraget. Tyvärr funkar våra boxar så att alla tre faser blir upplåsta när en 1-fas bil laddar där. Vi kan då inte utnyttja all tillgänglig effekt. Så vi har nu valt att ställa in dem på 1-fas som standard så får man säga till om man har en bil som kan ta emot 3-fas laddning. I dagsläget är det två personer som har det aktiverat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av martinot »

Alxj skrev:

Sen var även frågan om det spelar någon roll om man har en tesla-box eller om det går minst lika bra med en universallösning. Tänker på laddningstid osv.
AC-laddning är rätt standardiserat över bilmärken. Max är 22 kW, och vanligast är 11 kW. Du behöver inte ha en box från Tesla för att ladda fullt. Skulle tvärt om avråda från Tesla då de är lite ökända för att få glapp i sladden där den går in i boxen, eller vid handaget.

Är ett rätt vanligt fel med tiden med många boxar som har fast kabel. Det bästa för långsiktig hållbarhet och mest flexibilitet är att sätta upp väggboxar utan inbyggd sladd, och istället med ett Typ2-uttag. Samma som man oftast har på offentliga parkeringsgarage med AC-laddning.

Då har du en föredel att det är enkelt att byta kabel när något handtag (tappas lätt i marken) eller kabel slits till slut, och utan att tillkalla elektriker att byta. Bara att skaffa en ny standard Typ2-kabel i närmsta butik.

En annan fördel med att alla skaffar sin egna Typ2-kabel, förutom att man ofta är räddare om utrustningen då, är att du som Tesla-ägare då kan skaffa en Typ2-kabel med ett handtag som har en inbyggd Teslaknapp. Inte nödvändigt, men mycket smidigt.

De som har äldre pluginhybrider eller elbilar med Typ1-intag (1-fas), kan även då enkelt skaffa en kabel som passar de.

Så en 22kW väggbox med Typ2-uttag är det jag skulle rekommendera sätts upp för varje parkeringsplats. Sedan behöver man inte från start erbjuda max effekt, utan detta kan styras ner och begränsas till den effekt man tycker är vettigt och man har råd med. Men man har ändå framtidssäkrat själva installationen vid varje parkeringsplats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av yps »

Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.

Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Senast redigerad av yps, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av R2_m3 »

Zaptec verkar ha ett bra system där man kan förbereda många laddplatser utan att ha laddare på varje plats. Då kan man utrusta bara de platser som behöver ladda, och även flytta laddaren till annan plats om någon flyttar eller köper fossilbil (inte troligt :) )
https://zaptec.com/sv/skb-valjer-norsk- ... resgaster/
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Niklas Z »

yps skrev:
Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Skiljer det så lite är inte valet svårt, tycker jag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av martinot »

yps skrev:
Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.

Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Smidig lösning att både få Typ2 för elbilar och Schuko för motorvärmare i samma lösning! :)

Något som borde tilltala både elbilister, pluginhybrider och fossilbilar (bra för miljön med motorvärmare på vintern).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Anderzzon »

yps skrev:
Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.

Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Vi har också Halo men vår säljare rekommenderade inte att vi skulle aktivera de uttagen om vi verkligen inte behövde det. Som jag förstod det låste boxen upp 16A effekt så fort något kopplades in. Så om folk kopplar in sina motorvärmare så begränsar det laddmöjligheten för de andra även om motorvärmarna inte är igång.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Dinsdale »

R2_m3 skrev:
Zaptec verkar ha ett bra system där man kan förbereda många laddplatser utan att ha laddare på varje plats. Då kan man utrusta bara de platser som behöver ladda, och även flytta laddaren till annan plats om någon flyttar eller köper fossilbil (inte troligt :) )
https://zaptec.com/sv/skb-valjer-norsk- ... resgaster/
I vår förening har vi har installerat Zaptec, vi har förberett samtliga 26 platser med fästplattor för att slippa krångla med att flytta hyresgäster. Vi tog så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, jag har för mig det blev 10 eller 12.

Zaptec har enligt säljaren inte den begränsningen att de fastnar på 1 fas när en sådan bil ansluts, de lastbalanserar om så att man alltid får maximal effekt.

Tog in offert på Chargeamps och Vattenfall Incharge också, men vi fastnade för fästplattorna och lastbalanseringen som var precis de saker vi efterfrågade. Zaptec var dessutom billigast, och installationen i garaget gick smidigt.

Laddboxarna klarar 22 kW, vi kommer ställa in lastbalanseringen så att den stryper laddningen under effekttopparna men tillåter upp till 63A i dalen mellan de två topparna. På så vis får vi maximal laddeffekt utan att det kostar oss någon extra effektavgift. I praktiken kommer det innebära snabbladdning nattetid och mitt på dagen, men knappt ingen laddning alls runt frukost och långsam laddning på kvällen när folk lagar mat. Över tid kanske vi får skruva på det där, men som det ser ut i dagsläget finns det rejält med billig el att tillgå.

Installationen av laddboxar finansieras fullt ut av garagehyrorna och ström får man betala efter förbrukning. De medlemmar som inte har bil eller parkerar på gatan behöver alltså inte betala en krona, och de som betalar dyrt för garageplats slipper hyreshöjning. Däremot får man betala för förbrukningen (på samma räkning som för imd el, laddboxen blir en extra elmätare bara).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av martinot »

Dinsdale skrev:
R2_m3 skrev:
Zaptec verkar ha ett bra system där man kan förbereda många laddplatser utan att ha laddare på varje plats. Då kan man utrusta bara de platser som behöver ladda, och även flytta laddaren till annan plats om någon flyttar eller köper fossilbil (inte troligt :) )
https://zaptec.com/sv/skb-valjer-norsk- ... resgaster/
I vår förening har vi har installerat Zaptec, vi har förberett samtliga 26 platser med fästplattor för att slippa krångla med att flytta hyresgäster. Vi tog så pass många laddboxar att vi maxade bidraget, jag har för mig det blev 10 eller 12.

Zaptec har enligt säljaren inte den begränsningen att de fastnar på 1 fas när en sådan bil ansluts, de lastbalanserar om så att man alltid får maximal effekt.

Tog in offert på Chargeamps och Vattenfall Incharge också, men vi fastnade för fästplattorna och lastbalanseringen som var precis de saker vi efterfrågade. Zaptec var dessutom billigast, och installationen i garaget gick smidigt.

Laddboxarna klarar 22 kW, vi kommer ställa in lastbalanseringen så att den stryper laddningen under effekttopparna men tillåter upp till 63A i dalen mellan de två topparna. På så vis får vi maximal laddeffekt utan att det kostar oss någon extra effektavgift. I praktiken kommer det innebära snabbladdning nattetid och mitt på dagen, men knappt ingen laddning alls runt frukost och långsam laddning på kvällen när folk lagar mat. Över tid kanske vi får skruva på det där, men som det ser ut i dagsläget finns det rejält med billig el att tillgå.

Installationen av laddboxar finansieras fullt ut av garagehyrorna och ström får man betala efter förbrukning. De medlemmar som inte har bil eller parkerar på gatan behöver alltså inte betala en krona, och de som betalar dyrt för garageplats slipper hyreshöjning. Däremot får man betala för förbrukningen (på samma räkning som för imd el, laddboxen blir en extra elmätare bara).
Smart lösning med fästplattor och framdragen färdiginstallerad el till varje parkeringsplats, men utan att BRF idag behöver bekosta och lägga ut så mycket kapital för laddboxar till precis alla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av yps »

Anderzzon skrev:
yps skrev:
Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.

Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Vi har också Halo men vår säljare rekommenderade inte att vi skulle aktivera de uttagen om vi verkligen inte behövde det. Som jag förstod det låste boxen upp 16A effekt så fort något kopplades in. Så om folk kopplar in sina motorvärmare så begränsar det laddmöjligheten för de andra även om motorvärmarna inte är igång.
Som jag uppfattat det, så tar Schuko uttagen 10A, och inte 16A i lastbalanseraren. Däremot hra typ2 uttagen förtur framför schuko om det skulle bli för mycket allokerat (enligt supporten), men har inte riktigt kunnat verifiera detta ännu. Vi kanske kan diskutera erfarenheter av Halo i en egen tråd framöver, skulle vara kul att hitta föreningar och dela erfarenheter med.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Anderzzon »

yps skrev:
Anderzzon skrev:
yps skrev:
Jag har köpt in ChargeAmps Halo till vår förening, 65st 11KW boxar, kostnaden mellan 3,7Kw och 11Kw var ca 1000kr då.
Vi ansåg att man kunde få bättre lastbalansering över dygnet om vi gick på 11KW boxar alternativt att man kan ladda billigare på natten. Vi har endast 3x63A till alla platser. ChargeAmps ger fina förbrukningssiffror i molntjäntsen.

Edit: Vi hade krav på motorvärmaruttag, då vi bytte gamla motorvärmaruttag till nya med möjlighet att ladda elbil, därför passade Halo perfekt för vår samfällighet (anläggningsbeslut)
Vi har också Halo men vår säljare rekommenderade inte att vi skulle aktivera de uttagen om vi verkligen inte behövde det. Som jag förstod det låste boxen upp 16A effekt så fort något kopplades in. Så om folk kopplar in sina motorvärmare så begränsar det laddmöjligheten för de andra även om motorvärmarna inte är igång.
Som jag uppfattat det, så tar Schuko uttagen 10A, och inte 16A i lastbalanseraren. Däremot hra typ2 uttagen förtur framför schuko om det skulle bli för mycket allokerat (enligt supporten), men har inte riktigt kunnat verifiera detta ännu. Vi kanske kan diskutera erfarenheter av Halo i en egen tråd framöver, skulle vara kul att hitta föreningar och dela erfarenheter med.
Ja 10A låter rimligare. Ah så kan det nog absolut vara. Vi undersökte inte detta så noggrant eftersom vi har varmgarage.

Ja absolut! Vi har t.ex identifierat ett problem med lastbalanseringen när man har flera matningar som vi inte har fått någon återkoppling från Chargeamp om ännu
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Dinsdale »

martinot skrev:

Smart lösning med fästplattor och framdragen färdiginstallerad el till varje parkeringsplats, men utan att BRF idag behöver bekosta och lägga ut så mycket kapital för laddboxar till precis alla.
Fästplattorna är jättesmarta, tom en lekman kan flytta laddboxarna (det bör man dock inte göra utan ta dit en elektriker, men det är verkligen enkelt).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av jeppe_sthlm »

Smart med fästplattor och flyttbara boxar. Frågan är dock om man kvalificerar till bidrag med en sådan lösning? Man får ju bara bidrag för en box som går att ladda i och kostnaden per uttag hade någon form av scooring. Tänker att kostnaden per driftsatt uttag kan bli för hög med den extra dragningen och plattorna. Beror naturligtvis på skalan på lösningen.

Nackdelen med att inte köpa driftsatta boxar är att det finns en risk att bidraget är borta när det är dags att utöka om ett par år.

Bidrag kan ju slå lite tokigt ibland - lösningen känns ju väldigt hållbar annars.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av [JM] »

Här är ett annat sätt att se på problemet.

En normal elbil drar idag ca 2kwh/mil.
Normalbilisten kör ca 1500mil per år.

Räknar vi på en större SUV som i worst case drar ca 3kWh/mil och någon som kör 2000mil per år så går det åt 2000×3=6000kWh per år.

Om man laddar det på 8 timmar med en enfas, 3,7kW, laddstolpe så tar det: 6000/(3,7×8)=203 nätter att ladda denna energi.

Det motsvarar att man behöver ladda 4 av 7 nätter per vecka med en 3,7kW för en "törstig" elbil som kör 2000 mil per år.
Om det dessutom är ett varmgarage så behöver man inte heller ta hänsyn till kalla batterier på vintern, förvärmning osv.

11kW anslutning är alltså overkill. Men kan ibland vara trevligt att ha när man behöver fylla på snabbt som påpekats tidigare i tråden.

Edit: Sen är kanske inte alla elbilar kan ta 1 fas 16A vilket gör det mera lämpligt att dra fram 3-fas ändå.
Användarvisningsbild
The51craw
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 aug 2021 15:30

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av The51craw »

Jag skrev en motion till bfr där jag bor, och föreslog installation av laddare till elbilar i föreningens garage. Det blev ett ramaskri på föreningsmötet. 'Elbilar brukar ju börja brinna när de laddas, det vet ju alla!'. Förslaget röstades ner med ett par hundra röster mot två, varav jag lade den ena ja-rösten.

Året efter renoverades garaget, och styrelsen meddelade att de bland annat bytte ut elkablar och säkringar för att klara en högre effektförbrukning. Så jag skrev direkt till styrelsen och frågade om vi kunde komma fram till en lösning där jag finansierar min egen laddning i garaget. Det blev avslag med motivationen att föreningen planerar att någon gång i framtiden installera laddning för elbilar.

Nu har OKQ8 installerat 22kW laddstolpar tvärs över gatan från vårt garage, så jag skrev till styrelsen igen och påpekade att det vore bättre att sikta på underhållsladdning i stället. Jag väntar ännu på någon form av reaktion från dem, och hoppas på att få ett vanligt vägguttag i stolpen bredvid min garageplats. Tesla rekommenderar ju att man installerar underhållsladdare därför att det är bra för bilen och dess batteri. Jag vill också kunna ha sentry mode på, med tanke på den negativa inställningen till elbilar hos de andra som parkerar i garaget...

Jag undrar om politikerna över huvud taget tänker på oss som bor i lägenhet, när det gäller laddning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning i brf.garage

Inlägg av Bjelke »

Sur förening med troligen en massa gamlingar i styrelsen som inte
vill ändra på något någonsin, beklagar sorgen och inser för sjuttioelfte gången att det är
trevligt att bo i egen villa...
Du kämpar tyvärr i motvind men tänker rätt iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar