Lastbalansering med Watty och Easee, byta elbolag?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Lastbalansering med Watty och Easee, byta elbolag?

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
Hittade manualerna här när jag provade att googla lite enkelt och snabbt åt dig (resten får du jobba lite på själv):

https://easee.com/no/wp-content/uploads ... ktblad.pdf

https://easee.com/wp-content/uploads/20 ... _Guide.pdf

I den senare så står det följande: "WiFi is required for normal operation. When offline, it will continue to work via Easee Link RF."
Men isf hade du ju fel? Jag kan inte googla ngt som inte stämmer? :o Det var ju Pulse som du pratade om och inte Equalizer… .
Tänkte du kunde googlat på "Easee Link RF".

Ja, jag hade fel. Var Equalizer som gäller. Pulse är gammal utgången produkt som ersatts av Equalizer. Vilket jag redan skrivit. Ber om ursäkt på mina bara knän att jag förväxlade de. :roll:

Men för att inte raljera. Vad är problemet med att köra Equalizer? Har du redan köpt Pulse och kan inte lämna tillbaka? Eller vad är ditt problem?

Försöker hjälpa dig här, men känns som man mest får ovett tillbaka. Otack är väl världens lön... eller vad de brukar säga.

Nästa gång får du Googla svaren på dina egna frågor helt själv. Count me out! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Lastbalansering med Watty och Easee, byta elbolag?

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Aida skrev:
martinot skrev:
Hittade manualerna här när jag provade att googla lite enkelt och snabbt åt dig (resten får du jobba lite på själv):

https://easee.com/no/wp-content/uploads ... ktblad.pdf

https://easee.com/wp-content/uploads/20 ... _Guide.pdf

I den senare så står det följande: "WiFi is required for normal operation. When offline, it will continue to work via Easee Link RF."
Men isf hade du ju fel? Jag kan inte googla ngt som inte stämmer? :o Det var ju Pulse som du pratade om och inte Equalizer… .
Tänkte du kunde googlat på "Easee Link RF".

Ja, jag hade fel. Var Equalizer som gäller. Pulse är gammal utgången produkt som ersatts av Equalizer. Vilket jag redan skrivit. Ber om ursäkt på mina bara knän att jag förväxlade de. :roll:

Men för att inte raljera. Vad är problemet med att köra Equalizer? Har du redan köpt Pulse och kan inte lämna tillbaka? Eller vad är ditt problem?

Försöker hjälpa dig här, men känns som man mest får ovett tillbaka. Otack är väl världens lön... eller vad de brukar säga.

Nästa gång får du Googla svaren på dina egna frågor helt själv. Count me out! :D
Men käre Martinot… För mig är du elbilsguden och när du talar så lyssnar jag. Därför när du skrev det med Pulse så tänkte jag direkt att jag missuppfattat det hela och installerat vår Pulse fel vilket utlöste mycket aktivitet här hemma. Bla så smsade jag min granne fram och tillbaka och han menade att du hade fel och jag försvarade dig. Vi försökte hitta ngt på internet som visade vad du skrev. Jag skulle precis mejla Tibber när jag ist frågade dig var du hittat din info. Sen får jag bara ditt svar ”googla själv”. Och då menar jag att det kan jag ju inte göra om den faktan inte existerar - man kan ju inte utesluta ngt ur en googling. Det tar ju evig tid. Så var det. Så ingen lathet här… Förstår inte din aversion mot mig så plötsligt…
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Lastbalansering med Watty och Easee, byta elbolag?

Inlägg av JockeX »

Equalizer ser schysst ut, synd att man inte har en HAN-port i elskåpet bara. Varför kunde de inte stödja bägge sätten att mäta belastning på faserna?

När jag googlade ihjäl mig på lastbalansering och laddboxar med utgångspunkten att jag inte ville skjuta huvudsäkringarna vid olyckliga tillfällen och kunna ha laddboxarna på maxhastighet utan att oroa mig, så tyckte jag Easee/Watty var bästa alternativet.

Men nu sitter man lite med skägget i brevlådan. Den svaga punkten är Watty, antingen om den går ner, internet går ner, eller wifi går ner.

Garos lösning ser schysstare ut, men den fanns inte när jag byggde garaget (vad jag vet) så nu är det lite försent...
Användarvisningsbild
Anders A Andersson
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 jul 2021 15:33

Re: Lastbalansering med Watty och Easee, byta elbolag?

Inlägg av Anders A Andersson »

Jämförelse mellan Tibber Watty, Tibber Pulse och Easee Equalizer

https://hemmastyrning.se/jamforelse-av- ... equalizer/
Model Y SR+ 2022
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Lastbalansering med Watty och Easee, byta elbolag?

Inlägg av JockeX »

Har dragit iväg ett meddelande till Tibber om att det borde vara enkelt för dem att skicka en signal till Easee-boxen om att ställa ner laddhastigheten till x ampere om Watty inte skickat ngt på x tid. De säger att de vidarebefordrat det till sina utvecklare, men om de gör ngt åt det är en annan femma förstås.

Men jag har i alla fall fått svar på allt jag behövde veta. Lastbalanseringen kommer fortsätta funka även om jag byter elleverantör och lastbalanseringen har en potentiell felkälla som är bra att känna till. Dyker nätverket en kall vinterdag när laddning pågår så får jag springa ner i garaget och dra ur laddarna... ;)
Skriv svar