Autosenus laddkabel 11kW 3-fas

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Autosenus laddkabel 11kW 3-fas

Inlägg av foolip »

Har någon testat den här laddkabeln från Autosenus på CDON?

https://cdon.se/fordon/barbar-11kw-8a-1 ... -p77569694

Bild

Det är det billigaste jag kunnat hitta för att ladda Model 3 med 11kW från 3-fas-uttag. Men jag är inte säker på vad det är för grejer. Jag frågade om fabrikat och garanti och fick bara veta att den är tillverkad i Kina och att garantin är 1 år.

Finns det bättre alternativ? Syftet är att ladda snabbare när jag besöker mina föräldrar, där jag inte alltid hinner ladda färdigt på 13A enfas.
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Autosenus laddkabel 11kW 3-fas

Inlägg av MrRun »

Ja det är en Kinaprodukt. Finns i olika varianter, t.ex på aliexpress för en tusenlapp billigare. Den stora nackdelen vad jag förstår är att den saknar jordfelsbrytare.
https://m.aliexpress.com/item/100500238 ... 4f3&gclid=
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
paltskallen
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 09 aug 2021 11:50
Ort: Luleå

Re: Autosenus laddkabel 11kW 3-fas

Inlägg av paltskallen »

Jag har också kollat på precis den där, men inte lyckats hitta någon info på nätet om hur den är.
Funderar på en till stugan så jag kan ladda lite snabbare via 3fas uttaget.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Autosenus laddkabel 11kW 3-fas

Inlägg av R_Edvinsson »

Tveksamt om de där laddarna är CE märkta och ens får säljas på svenska marknaden.
och personligen skulle jag aldrig koppla in bilen/huset på en sådan laddare.

CDON vidarebefordrar din order till Autosenus så garantier mm hanteras förmodligen av dem, vad det nu är för företag.

Sjukt billigt, av en anledning.
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Autosenus laddkabel 11kW 3-fas

Inlägg av foolip »

Jag tänkte inte på att fråga om CE-märkning. Att jag inte fick ett riktigt svar om fabrikat så att man kolla upp mer själv gör mig dock inte köpsugen.

Andra produkter som folk känner sig trygga med?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Autosenus laddkabel 11kW 3-fas

Inlägg av LarsL »

Kommer de verkligen undan med att sälja produkter som inte är CE-märkta? Det skulle ju kunna innebära näringsförbud om något går fel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Autosenus laddkabel 11kW 3-fas

Inlägg av martinot »

Jag skulle personligen undvikit "no name" (eller snarare "any name")-EVSE från AliExpress och liknande.

Bättre att satsa på en europeiskt tillverkad mobil EVSE som är byggd och certad enligt europeiska säkerhetskrav och elstandarder. Livet är för kort för göra det ännu kortare genom dumsnålhet.

Spara hellre in pengarna på något annat som inte riskerar hälsa och säkerhet är mitt tips.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Autosenus laddkabel 11kW 3-fas

Inlägg av MrRun »

Läs min tråd, där diskuteras mobila 3-fasladdare en del. viewtopic.php?f=29&t=25623
Ioniq 5 FE AWD
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Autosenus laddkabel 11kW 3-fas

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
Jag skulle personligen undvikit "no name" (eller snarare "any name")-EVSE från AliExpress och liknande.

Bättre att satsa på en europeiskt tillverkad mobil EVSE som är byggd och certad enligt europeiska säkerhetskrav och elstandarder. Livet är för kort för göra det ännu kortare genom dumsnålhet.

Spara hellre in pengarna på något annat som inte riskerar hälsa och säkerhet är mitt tips.

Jag gick på en CTEK Njord och ”fick den installerad” på huset i Blekinge.

Galet fin laddare och berättigad till ROT.
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Autosenus laddkabel 11kW 3-fas

Inlägg av foolip »

Tack för länken till den andra tråden.

Jag hade inte tänkt på avdraget för grön teknik, men med det i åtanke känns det självklart att hitta det billigaste som berättigar till det. Njord Go ser trevlig ut, men ska kika lite mer.
Skriv svar