Alternativ för laddning hyresrätt

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Timpa20
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 aug 2021 11:22

Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av Timpa20 »

Vi ska hyra ett radhus och har fått klartecken från hyresvärd att installera laddmöjligheter utomhus för Teslan.

Med tanke på att vi inte har äganderätt får vi, så vitt jag vet, inga bidrag och vill därför hålla kostnaderna nere.

Ville höra om det fanns några förslag hur vi bäst kan lösa detta?
Vill gärna kunna ladda bilen helt (Model 3 standard range 2021) på 12-15 timmar max.
Har funderat på att bara installera en blå EEC enfas, huset är nybyggt men vet inte om säkringen kan klara av 32A. Vad är nackdelarna med att ladda direkt ur ett uttag?
Är det bättre att investera i en laddbox trots allt? Finns det några andra alternativ?

Uppskattar all hjälp!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av nek0 »

En röd tre fas uttag kanske?
Du kan söka information om "Bjelke metoden "
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Låt installera ett rött 16 A trefas uttag, och köp en portabel reseladdare som du kan ta med dig när du flyttar eller reser.

Typ denna:

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Timpa20
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 aug 2021 11:22

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av Timpa20 »

Jag tyckte jag läste nånstans att direkt från väggen kan bilen vara ladda med en fas ändå? Så det skulle vara lite överdimensionerat?

Fast den metoden är då att koppla trefasen till en laddbox typ Tesla's wall connector?

Jag har sett dessa sladdarna för röd trefas till typ 2 men dom är rätt dyra, uppnår du inte samma effekt med en blå EEC enfas och adapter?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av nek0 »

Timpa20 skrev:
Jag tyckte jag läste nånstans att direkt från väggen kan bilen vara ladda med en fas ändå? Så det skulle vara lite överdimensionerat?

Fast den metoden är då att koppla trefasen till en laddbox typ Tesla's wall connector?

Jag har sett dessa sladdarna för röd trefas till typ 2 men dom är rätt dyra, uppnår du inte samma effekt med en blå EEC enfas och adapter?
Precis men då kan du ta med dig boxen om du flyttar. Annars kan du köpa en sån https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -med-3-fas
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av mikebike »

Trefasuttag och portabel laddbox, då får du 3 x 16A = 11 kW.
Screenshot_20210601-074234_AliExpress.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av heldiggrisen »

Instämmer med någon form av bärbar laddlösning och rött industriuttag.
Glöm inte att se på hur du kan låsa fast sladden, den är rätt så stöldbegärlig.
Edit: den kan du sälja när du flyttar, så även om den kostar 7000kr, så får du minst hälften tillbaka om några år.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av mikebike »

heldiggrisen skrev:
Instämmer med någon form av bärbar laddlösning och rött industriuttag.
Glöm inte att se på hur du kan låsa fast sladden, den är rätt så stöldbegärlig.
Edit: den kan du sälja när du flyttar, så även om den kostar 7000kr, så får du minst hälften tillbaka om några år.
Sladden sitter fast i bilen när man laddar och när man inte laddar ligger den i frunken. ;)
Den är bra att ha, man kan hitta ett trefasuttag när man är ute och kör...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av BrooklynS »

Prata med hyresvärden ifall denne kan ta kostnaden och så ersätter du denne i andra hand. Då borde väl bidraget på 50% utgå?

En seriös installation känns ju som viktigt och ur hyresvärdens synvinkel: Kommer det att bli fler eller färre elbilar i framtiden?
Tesla Y LR -22 EAP
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av heldiggrisen »

mikebike skrev:
heldiggrisen skrev:
Instämmer med någon form av bärbar laddlösning och rött industriuttag.
Glöm inte att se på hur du kan låsa fast sladden, den är rätt så stöldbegärlig.
Edit: den kan du sälja när du flyttar, så även om den kostar 7000kr, så får du minst hälften tillbaka om några år.
Sladden sitter fast i bilen när man laddar och när man inte laddar ligger den i frunken. ;)
Den är bra att ha, man kan hitta ett trefasuttag när man är ute och kör...
Om inte tjuven då lossnar i väggen först, och inte får loss i bilen, då har du avbruten laddning som resultat.
Jag vet inte hur vanlig det är, jag bara "brainstormar" lite.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av martinot »

Timpa20 skrev:
Vi ska hyra ett radhus och har fått klartecken från hyresvärd att installera laddmöjligheter utomhus för Teslan.

Med tanke på att vi inte har äganderätt får vi, så vitt jag vet, inga bidrag och vill därför hålla kostnaderna nere.

Ville höra om det fanns några förslag hur vi bäst kan lösa detta?
Vill gärna kunna ladda bilen helt (Model 3 standard range 2021) på 12-15 timmar max.
Har funderat på att bara installera en blå EEC enfas, huset är nybyggt men vet inte om säkringen kan klara av 32A. Vad är nackdelarna med att ladda direkt ur ett uttag?
Är det bättre att investera i en laddbox trots allt? Finns det några andra alternativ?

Uppskattar all hjälp!
Instämmer med de andra. 32A på en fas lär bli tufft och känns ganska osannolikt. Få hus bostadshus som är så högt säkrade (höga nätavgifter), även om undantag säkert finns.

1. I första hand checka med fastighetsägaren om de inte kan beställa, och du sponsrar med 25% (hälften av 50% som är kvar efter de 50% som SKV står för), och de med 25%. Sedan kan ägaren behålla även när du flyttar, och ökar värdet på fastigheten (både för uthyrning och försäljning).

2. Skiter det sig med fastighetsägaren att dela på kostnaden, så installera ett rött 16A trefas CEE-uttag, och anslut sedan 11 kW EVSE (antingen fast eller portabel) i den. Ta med den portabla EVSE den dagen ni flyttar. Även perfekt om ni skall ladda på landet, vid resa, etc. Är en bra investering som ni kan ha nytta av oavsett och länge.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Timpa20
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 aug 2021 11:22

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av Timpa20 »

https://www.bilia.se/biltillbehor/elbil ... _32257658/

Jag hittade denna till ett rimligt pris. Den är utformat för Volvo men borde väl funka med vilken bil som helst?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Alternativ för laddning hyresrätt

Inlägg av martinot »

Timpa20 skrev:
https://www.bilia.se/biltillbehor/elbil ... _32257658/

Jag hittade denna till ett rimligt pris. Den är utformat för Volvo men borde väl funka med vilken bil som helst?
Är det en riktig mobil EVSE, så skall det fungera.

Enda nackdelen för oss M3-ägare är att du missar den praktiska "Tesla-knappen" för att enkelt avbryta laddning och låssa kabellåset (man slipper krånglet med att starta app i telefonen, eller att behöva gå in i kupén för detta).

Checka även om EVSE sitter på en "klump" mitt på Volvo-kabeln. Tycker länken och produktinformationen du länkade till hos Bila var extremt otydlig.

Personligen gillar jag ju EVSE-kablar som de från Metron. Där sitter all elektronik i Typ2-handtaget, som också har inbyggd Tesla-knapp.

Hade nog inte snålat på 1-2 papp för att gå på en sämre lösning. Men har du väldigt begränsad budget så finns ju kanske inte ett alternativ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar