Typ 2 förlängningskabel

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Typ 2 förlängningskabel

Inlägg av renes »

Fick den här reklamen från Direktronik idag med een typ 2 förlängningskabel. Jag trodde det inte var tillåtet enl standarden, men här påstår de att den följer EU-direktiven. Direktronik är ju rätt seriöst, inte direkt en fly-by-night operation, så kan det ändå vara rätt?

Det är ju visserligen 1-fas, inte 3-fas, så kanske det är förklaringen?

Specifikationer
Följer EU-direktiven
Laddhandske bilsida: IEC 62196 (Typ 2-hona)
Ladduttag strömförsörjningssida: IEC 62196 (Typ 2-hane)
Laddeffekt: 7.2 kW
Laddström: 32 A
Faser: 1-fas
Strömförsörjning: 415 V/AC
Arbetstemperatur: -30 °C to +50 °C
Skyddsklass: IP54
Vikt: 1,6kg (2m), 2,8kg (5m)
Kabellängd: 2m alternativt 5 m

https://www.direktronik.se/direktronik/ ... -biluttag/
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Typ 2 förlängningskabel

Inlägg av andersd »

Spelar ingen roll om den är 1-fas eller 3-fas; vare sig standard eller tillverkare av laddstationer och bilar godtar en förlängningskabel.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Typ 2 förlängningskabel

Inlägg av fth »

andersd skrev:
Spelar ingen roll om den är 1-fas eller 3-fas; vare sig standard eller tillverkare av laddstationer och bilar godtar en förlängningskabel.
Är det verkligen så? :?

Jag har inte lyckats hitta något explicit förbud i standarden, det finns ju heller ingen egentlig skillnad mot att förlänga en vanlig enfas- eller trefas-kabel så länge man gör det rätt.

Det går ju förstås inte att bara koppla ihop flera vanliga Typ 2-kablar eftersom "signaleringen" blir fel, en förlängningskabel måste ju vara byggd för detta syfte, men det finns ju många sådana tillgängliga att köpa, jag ser inte riktigt varför ett förbud mot dessa skulle anses vara nödvändigt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Typ 2 förlängningskabel

Inlägg av andersd »

Tja, en av meningarna ifrån laddstandarden:
A cable assembly shall be so constructed that it cannot be used as a cord extension set.

NOTE
As in IEC 62196-1, plugs and connectors are designed not to match each other.
Kontakterna (Typ1 & Typ2) är designade så att man *inte* ska kunna förlänga en kabel. Att det sedan finns vissa kabeltillverkare som tar fram sådana ändå, betyder inte att de är OK enligt vare sig kabel eller laddstandard.
Det är inte "signaleringen" som blir fel om du försöker koppla ihop två Typ2-kablar, utan det blir helt enkelt inte kontakt för alla ledarna.

Utdrag ifrån en lista i standarden om vad som ska finnas med i manualen eller stå på laddstationen:
• that cord extension sets are not allowed to be used.
Kan tänka mig att en del av anledningen till att detta finns med är att om du skulle använda dig av två förlängningskablar, varav den i mitten är gjord för en lägre ström, så kommer varken laddstation eller elbil att se detta; vilken leder till risk för överhettning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Typ 2 förlängningskabel

Inlägg av LarsL »

Det är ett motstånd som anger vilken effekt kabeln är designad för. Använder du två kablar blir motståndet dubbel och då signalerar man fel till bilen. Naturligtvis går det att ta bort motståndet och då funkar den som förlängning, med rätt kontakter då.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Typ 2 förlängningskabel

Inlägg av andersd »

LarsL skrev:
Det är ett motstånd som anger vilken effekt kabeln är designad för. Använder du två kablar blir motståndet dubbel och då signalerar man fel till bilen. Naturligtvis går det att ta bort motståndet och då funkar den som förlängning, med rätt kontakter då.
Det motståndet termineras direkt i handsken i Typ2, mao, vare sig bil eller laddstation kan mäta mer än ett sådant motstånd.

För Typ1 kan/får den vara kopplad via hela kabeln; dock har den en helt annan funktion där (signalera om låset är öppet eller ej).
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Typ 2 förlängningskabel

Inlägg av kenjon »

andersd skrev:
Tja, en av meningarna ifrån laddstandarden:
A cable assembly shall be so constructed that it cannot be used as a cord extension set.

NOTE
As in IEC 62196-1, plugs and connectors are designed not to match each other.
Kontakterna (Typ1 & Typ2) är designade så att man *inte* ska kunna förlänga en kabel. Att det sedan finns vissa kabeltillverkare som tar fram sådana ändå, betyder inte att de är OK enligt vare sig kabel eller laddstandard.
Det är inte "signaleringen" som blir fel om du försöker koppla ihop två Typ2-kablar, utan det blir helt enkelt inte kontakt för alla ledarna.

Utdrag ifrån en lista i standarden om vad som ska finnas med i manualen eller stå på laddstationen:
• that cord extension sets are not allowed to be used.
Kan tänka mig att en del av anledningen till att detta finns med är att om du skulle använda dig av två förlängningskablar, varav den i mitten är gjord för en lägre ström, så kommer varken laddstation eller elbil att se detta; vilken leder till risk för överhettning.
Det står att laddkabeln inte får användas som en förlängningskabel. Men inget förbud mot att använda en annan kabel som är byggd som förlängningskabel. Det är inte en laddkabel till bilen, utan bara en förlängningskabel (och har då heller inget motstånd monterat).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Typ 2 förlängningskabel

Inlägg av andersd »

kenjon skrev:
Det står att laddkabeln inte får användas som en förlängningskabel. Men inget förbud mot att använda en annan kabel som är byggd som förlängningskabel. Det är inte en laddkabel till bilen, utan bara en förlängningskabel (och har då heller inget motstånd monterat).
Det är inte min tolkning och inte heller någon tolkning som jag sett / hört någon tillverkare av laddstationer göra.

Det finns inget som heter förlängningkabel i EV-sammanhang, därmed har du ingen skillnad mellan en sådan och en laddkabel heller. Det närmsta du kommer är att standarden tillåter adaptrar mellan kontakttyper, ifall tillverkarna inte säger annat.

En förlängningskabel enligt din definition kan inte signalera vilken kapacitet den är avsedd för och därmed uppfyller den inte spec:en för EV-kablage / -kontakter.

En normal laddkabel kan inte rent fysiskt användas som förlängningskabel.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Typ 2 förlängningskabel

Inlägg av Elmil »

Finns en äldre tråd med samma namn. :)
viewtopic.php?f=63&t=23837&hilit=f%C3%B ... ningskabel
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Skriv svar