Fick den här reklamen från Direktronik idag med een typ 2 förlängningskabel. Jag trodde det inte var tillåtet enl standarden, men här påstår de att den följer EU-direktiven. Direktronik är ju rätt seriöst, inte direkt en fly-by-night operation, så kan det ändå vara rätt?
Det är ju visserligen 1-fas, inte 3-fas, så kanske det är förklaringen?
Specifikationer
Följer EU-direktiven
Laddhandske bilsida: IEC 62196 (Typ 2-hona)
Ladduttag strömförsörjningssida: IEC 62196 (Typ 2-hane)
Laddeffekt: 7.2 kW
Laddström: 32 A
Faser: 1-fas
Strömförsörjning: 415 V/AC
Arbetstemperatur: -30 °C to +50 °C
Skyddsklass: IP54
Vikt: 1,6kg (2m), 2,8kg (5m)
Kabellängd: 2m alternativt 5 m
https://www.direktronik.se/direktronik/ ... -biluttag/
Typ 2 förlängningskabel
Moderator: Redaktion
Re: Typ 2 förlängningskabel
Spelar ingen roll om den är 1-fas eller 3-fas; vare sig standard eller tillverkare av laddstationer och bilar godtar en förlängningskabel.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Typ 2 förlängningskabel
Är det verkligen så?andersd skrev:Spelar ingen roll om den är 1-fas eller 3-fas; vare sig standard eller tillverkare av laddstationer och bilar godtar en förlängningskabel.
Jag har inte lyckats hitta något explicit förbud i standarden, det finns ju heller ingen egentlig skillnad mot att förlänga en vanlig enfas- eller trefas-kabel så länge man gör det rätt.
Det går ju förstås inte att bara koppla ihop flera vanliga Typ 2-kablar eftersom "signaleringen" blir fel, en förlängningskabel måste ju vara byggd för detta syfte, men det finns ju många sådana tillgängliga att köpa, jag ser inte riktigt varför ett förbud mot dessa skulle anses vara nödvändigt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Typ 2 förlängningskabel
Tja, en av meningarna ifrån laddstandarden:
Det är inte "signaleringen" som blir fel om du försöker koppla ihop två Typ2-kablar, utan det blir helt enkelt inte kontakt för alla ledarna.
Utdrag ifrån en lista i standarden om vad som ska finnas med i manualen eller stå på laddstationen:
Kontakterna (Typ1 & Typ2) är designade så att man *inte* ska kunna förlänga en kabel. Att det sedan finns vissa kabeltillverkare som tar fram sådana ändå, betyder inte att de är OK enligt vare sig kabel eller laddstandard.A cable assembly shall be so constructed that it cannot be used as a cord extension set.
NOTE
As in IEC 62196-1, plugs and connectors are designed not to match each other.
Det är inte "signaleringen" som blir fel om du försöker koppla ihop två Typ2-kablar, utan det blir helt enkelt inte kontakt för alla ledarna.
Utdrag ifrån en lista i standarden om vad som ska finnas med i manualen eller stå på laddstationen:
Kan tänka mig att en del av anledningen till att detta finns med är att om du skulle använda dig av två förlängningskablar, varav den i mitten är gjord för en lägre ström, så kommer varken laddstation eller elbil att se detta; vilken leder till risk för överhettning.• that cord extension sets are not allowed to be used.
Re: Typ 2 förlängningskabel
Det är ett motstånd som anger vilken effekt kabeln är designad för. Använder du två kablar blir motståndet dubbel och då signalerar man fel till bilen. Naturligtvis går det att ta bort motståndet och då funkar den som förlängning, med rätt kontakter då.
Re: Typ 2 förlängningskabel
Det motståndet termineras direkt i handsken i Typ2, mao, vare sig bil eller laddstation kan mäta mer än ett sådant motstånd.LarsL skrev:Det är ett motstånd som anger vilken effekt kabeln är designad för. Använder du två kablar blir motståndet dubbel och då signalerar man fel till bilen. Naturligtvis går det att ta bort motståndet och då funkar den som förlängning, med rätt kontakter då.
För Typ1 kan/får den vara kopplad via hela kabeln; dock har den en helt annan funktion där (signalera om låset är öppet eller ej).
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Typ 2 förlängningskabel
Det står att laddkabeln inte får användas som en förlängningskabel. Men inget förbud mot att använda en annan kabel som är byggd som förlängningskabel. Det är inte en laddkabel till bilen, utan bara en förlängningskabel (och har då heller inget motstånd monterat).andersd skrev:Tja, en av meningarna ifrån laddstandarden:Kontakterna (Typ1 & Typ2) är designade så att man *inte* ska kunna förlänga en kabel. Att det sedan finns vissa kabeltillverkare som tar fram sådana ändå, betyder inte att de är OK enligt vare sig kabel eller laddstandard.A cable assembly shall be so constructed that it cannot be used as a cord extension set.
NOTE
As in IEC 62196-1, plugs and connectors are designed not to match each other.
Det är inte "signaleringen" som blir fel om du försöker koppla ihop två Typ2-kablar, utan det blir helt enkelt inte kontakt för alla ledarna.
Utdrag ifrån en lista i standarden om vad som ska finnas med i manualen eller stå på laddstationen:Kan tänka mig att en del av anledningen till att detta finns med är att om du skulle använda dig av två förlängningskablar, varav den i mitten är gjord för en lägre ström, så kommer varken laddstation eller elbil att se detta; vilken leder till risk för överhettning.• that cord extension sets are not allowed to be used.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Re: Typ 2 förlängningskabel
Det är inte min tolkning och inte heller någon tolkning som jag sett / hört någon tillverkare av laddstationer göra.kenjon skrev:Det står att laddkabeln inte får användas som en förlängningskabel. Men inget förbud mot att använda en annan kabel som är byggd som förlängningskabel. Det är inte en laddkabel till bilen, utan bara en förlängningskabel (och har då heller inget motstånd monterat).
Det finns inget som heter förlängningkabel i EV-sammanhang, därmed har du ingen skillnad mellan en sådan och en laddkabel heller. Det närmsta du kommer är att standarden tillåter adaptrar mellan kontakttyper, ifall tillverkarna inte säger annat.
En förlängningskabel enligt din definition kan inte signalera vilken kapacitet den är avsedd för och därmed uppfyller den inte spec:en för EV-kablage / -kontakter.
En normal laddkabel kan inte rent fysiskt användas som förlängningskabel.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 562
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Typ 2 förlängningskabel
Finns en äldre tråd med samma namn.
viewtopic.php?f=63&t=23837&hilit=f%C3%B ... ningskabel
viewtopic.php?f=63&t=23837&hilit=f%C3%B ... ningskabel
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller