Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

SpaceXla
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2021 17:11

Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av SpaceXla »

Hej!

I sommras så slog blixten ner på mina föräldrars lantställe.
Jag var där med min tesla och av lite olika olyckliga omständigheter var den inkopplad, suck, :shock:
Typiskt nog så gick åskan rakt över tomten och slog ner cirka 50m ifrån där bilen var parkerad.
Mina föräldrar har en robotgräsklippare så, troligtvis var det en sidoblixt som slog ner i robotgräsklipparens slinga. Vet inte hur många volt det är i ett
blixnedslag men visst talas det om miljontals i "tillbaka till framtiden I" filmen ?
Hur som helst, blixten lever sen rövare i robotgräsklipparens slinga. Slingan går av vid flertalet ställen. Blixten måste sen ha hoppat över till
parabolens kabelanten vilket lämnade en liten krater i marken. Slutligen letade den sig in i elskåpet.
Jordfelsbrytaren går liksom en fas. Inne i huset ryker en micro, en diskmaskin och en tv. (ju äldre elektronik desto bättre verkar det klara sig :roll: )

Teslan då ? Jag kopplar upp mig via appen och väntar otåligt och med andan i halsen på att appskärmen ska gå från svartvitt till färg.
Pju den verkar ha klarat sig fint. Fulladdad. Inga problem att köra och alla funktioner som vanligt.

Dagen efter kommer jag på att man kanske ändå skulle testa att ladda lite,
det är ju ganska väsentligt om man har elbil... ;)

Med den laddaren som satt i (en kina 3-fas reseladdare) så gick det inte.
Laddaren i sig såg helt ok ut, ingen fysisk skada, displayen som vanligt.

Testar med teslas egen en fas laddare? Noop inte den heller. Startar om skärm och sen hela systemet. Ingen skilnad.
Börjar bli lite svettigt.

Ringer tesla supporten och hamnar i USA. Får rådet att kolla om det funkar med supercharger.
Åker till närmaste, bränner ca 20%, bara för att konstatera att det inte heller fungerar, ännu svettigare.

Tesla supporten är mycket tillmötesgående och bokar in mig på närmaste service center.
Har ca 60% kvar och det räcker precis fram. Efter några timmar får jag besked att byte av laddporten löste det hela.
Otroligt lättad och glad över att det löste sig utan större komplikationer. Man har ju läst skräckhistorier om hela batteripaketet som
behöver bytas ...

Nu till min fråga, efter denna långa utläggning men det kändes bra att dela med sig och
kanske till nytta för "elbils-community'n". (jag lär inte vara den enda som råkar ut för det här)

Vågar jag använda min 3-fas reseladdare igen ?
(Finns det en stor risk att bilen skadas igen om något gått sönder i laddaren?)

Finns det något sätt att ta reda på om 3-fas laddaren är ok utan att riskera skada på bilen?

I specen för 3-fas laddaren står det att den skyddar både mot ström samt spänningstoppar men det verkar inte ha hjälpt?
En fas samt jordfelsbrytaren gick ju när laddaren var ikopplad och kanske även laddade, kan det räcka för att slå ut laddporten ?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av tor-ake »

Reseladdaren, EVSE, är en glorifierad skarvsladd med ett litet kretskort som öppnar och stänger en kontaktor efter att ha kommunicerat via ett par pinnar i laddporten.
Det enda jag skulle kunna tänka mig som är skadligt är om det smält på kretskortet så att 400V intermittent kan slå över till kommunikationspinnarna.
Produkter designade i Kina brukar inte alltid ha korrekta isolationsgap. Be någon kunnig skruva isär och inspektera EVSEn.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SpaceXla
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2021 17:11

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av SpaceXla »

tor-ake skrev:
Reseladdaren, EVSE, är en glorifierad skarvsladd med ett litet kretskort som öppnar och stänger en kontaktor efter att ha kommunicerat via ett par pinnar i laddporten.
Det enda jag skulle kunna tänka mig som är skadligt är om det smält på kretskortet så att 400V intermittent kan slå över till kommunikationspinnarna.
Produkter designade i Kina brukar inte alltid ha korrekta isolationsgap. Be någon kunnig skruva isär och inspektera EVSEn.
Har du något tips på någon elektriker i Stockholms området som har den kunskapen ?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av LarsL »

En blixt hinner slå igenom skyddet och skada saker bakom det. Men det är ju fullt möjligt att skyddet i Kina sladden räddade din bil från värre skador.

Funderar på vad laddkabeln kan göra, om den är trasig. Ta inga råd från mig… men jag tänker att det inte kan hända så mycket eftersom det bara är en kabel och inget som omvandlar eller ändrar något i strömmen eller spänningen utom att stänga av och sätta på den. Startar den upp okej om du ansluter den? Gör det i en anläggning med jordfelsbrytare. Gör den det så skulle jag våga ansluta den till bilen.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av tor-ake »

SpaceXla skrev:

Har du något tips på någon elektriker i Stockholms området som har den kunskapen ?
Jag skulle inte i första hand anlita en elektriker, utan någon som jobbar med reparation av datorer, teveapparater och spelkonsoler.

Finns säkert elektriker som råkar kunna sånt men mig veterligt är inte kretskort inom deras kompetensområde.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av martinot »

Håller med tor-ake. Eletriker är jätteduktiga på starkstörm och den typen av elektriska installationer. De är sällan kunniga på elektronik. Visst kan man chansa på att testa bilen med den, men även om risken troligen är liten (själva laddarens sitter som sagt i bilen, och inte EVSE:en som är mer av en avancerad kontaktor). Personligen hade jag dock inte gjort det på en bil som kostar ett antal hundra tusen. Det är troligen inte heller värt pengarna att låta någon reparera den (realitet av dagens samhälle med löner och billiga produkter).

Jag hade personligen slängt EVSE:en i papperskorgen efter en sådan nästan direktträff av blixten. De skydd och den elektronik som finns i EVSE kan ha tagit skada, även om den tekniskt skulle se ut att fungera. Det enda realistiska alternativet till att slänga den i papperskorgen är att eventuellt skicka in den till säljaren/tillverkaren, så får de bedöma och ta en titt på den.

Personligen så skulle jag inte förlita mig på elektrisk skyddsutrustning som gått igenom en nästan direktträff av blixten. Men du får givetvis göra hur du vill.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Den ska du definitivt byta för överpspänningsskyddet kan försvagas efter ett åsknedslag, särskilt om skyddet är absorberande. Se här https://en.wikipedia.org/wiki/Surge_protector. Kanske titta efter en evse med bättre överspänningsskydd?
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Teslaspolen »

Sedan är det väldigt tokigt att spara pengar på Kinaskräp att ladda sin dyra bil med.

Jag skulle inte ens köpa något liknande till min telefon, än mindre till bilen...
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Black »

Teslaspolen skrev:
Sedan är det väldigt tokigt att spara pengar på Kinaskräp att ladda sin dyra bil med.

Jag skulle inte ens köpa något liknande till min telefon, än mindre till bilen...
Så din telefon är tillverkad i Korea och din Tesla är tillverkad i USA eftersom inte gillar "Kinaskräp"?

Var tillverkar man de flesta elbilsladdare?
SpaceXla
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2021 17:11

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av SpaceXla »

Man kan nog inte lasta reseladdaren för det här (Khons 3-fas 11kwh). På vissa sidor står det tom att den har åskskydd så den kanske räddade bilen.

Bör man köpa teslas egen 3-fas laddare ? Den är alltid slut i lager. Var det i vintras och då köpte jag Khons istället och nu är det också slut i lager :roll:
Det står inte så mycket om den på teslas hemsida, har den ens jordfelsbrytare, spännings / strömskydd ?

Min strategi blir nog först att kolla med återförsäljaren här i Sverige.
Kanske Khons har något servicecenter i Europa som kan testa kabeln.
Annars får man köpa en ny, dumt att chansa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av martinot »

SpaceXla skrev:
Man kan nog inte lasta reseladdaren för det här (Khons 3-fas 11kwh). På vissa sidor står det tom att den har åskskydd så den kanske räddade bilen.

Bör man köpa teslas egen 3-fas laddare ? Den är alltid slut i lager. Var det i vintras och då köpte jag Khons istället och nu är det också slut i lager :roll:
Det står inte så mycket om den på teslas hemsida, har den ens jordfelsbrytare, spännings / strömskydd ?

Min strategi blir nog först att kolla med återförsäljaren här i Sverige.
Kanske Khons har något servicecenter i Europa som kan testa kabeln.
Annars får man köpa en ny, dumt att chansa.
Bra. Checka med ÅF i Sverige och deras service center tycker jag är bästa idéen! :)

Själv har jag en portabel EVSE från Metron som jag gillar för att den inte har box/klump på kabeln. Kommer köpa en nya (längre, och med Tesla-knapp), och då välja en variant med extra JFB. Sedan är det inte säkert att den heller tål blixt bättre (få saker som gillar nästan direktträffar som du fick), och de bästa är nog att försöka låta ladda bli när det åskar. Dvs. om man har möjlighet, då det är ju inte så lätt om det börjar åska när man inte är hemma, eller på natten när man sover.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... olor=Black
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Teslaspolen »

Black skrev:
Teslaspolen skrev:
Sedan är det väldigt tokigt att spara pengar på Kinaskräp att ladda sin dyra bil med.

Jag skulle inte ens köpa något liknande till min telefon, än mindre till bilen...
Så din telefon är tillverkad i Korea och din Tesla är tillverkad i USA eftersom inte gillar "Kinaskräp"?

Var tillverkar man de flesta elbilsladdare?
Troligen lite skillnad på att köpa en av tillverkaden godkänd produkt emot valfri privatimport via skrothandlare som Ebay, Wish och Aliexpress...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Gustafsson »

På Teslas UMC finns ju en LED som lyser vackert grönt när den kopplas in. Räknar med att det gjorts lite enkla kontroller av spänningar mm när den tänds. Om det finns en sådan som lyser på din UMC skulle jag prova den, det är ju bara lite växelström som ska reläas fram till bilen.
Med det sagt är det nog lätt att mäta upp att den fungerar, skulle också ringa service för den och höra mig för.
Kan upplysa om att kvaliteten på ”kinaskräpet” förmodligen är bättre, Teslas UMC är iaf inget under av hållbarhet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
På Teslas UMC finns ju en LED som lyser vackert grönt när den kopplas in. Räknar med att det gjorts lite enkla kontroller av spänningar mm när den tänds. Om det finns en sådan som lyser på din UMC skulle jag prova den, det är ju bara lite växelström som ska reläas fram till bilen.
Med det sagt är det nog lätt att mäta upp att den fungerar, skulle också ringa service för den och höra mig för.
Kan upplysa om att kvaliteten på ”kinaskräpet” förmodligen är bättre, Teslas UMC är iaf inget under av hållbarhet.
Teslas UMC görs också i Kina och kommer ifrån en kinesisk konstruktör/tillverkare. Nej, det är inge heller någon vidare (kina)-kvalitet på den enligt vad jag förstått. Skulle inte rekommendera den heller.

Rekommenderar den Metron som jag länkade till innan (både konstruerad och tillverkad i Europa för de som undrar om ursprung). Men det finns många mer, inklusive ChargeAmp och andra laddare konstruerade i Sverige. Så det finns många goda alternativ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SpaceXla
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2021 17:11

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av SpaceXla »

Nu har jag fått svar ifrån åf (laddstoppet).
De har inte möjlighet att kontrollmäta laddkabeln och de tror att den är obrukbar.
(Med motiveringen att en massa effekt måste ha gått igenom den.)
Tillverkaren, Khons har inte svarat.

Elektriken har varit vid stugan och kunde konstatera att en fas gick i proppskåpet.
Efter byte av denna så funkar all el i huset.

Med vetskap om att en av faserna gick under laddning. Skulle det kunna förklara att laddporten gick sönder?
(Eller låter det rimligt att det var pga hög effekt)

Så här ser det ut inne i laddaren, det luktar inte bränt och jag kan då inte se någon åverkan, kan det ändå vara
någon liten pryl som pajat som gör att den skulle kunna slå ut hela bilen?
20210907_210921.jpg
20210907_210912.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av martinot »

Tyvärr kan man nog inte konstatera att allt är OK bara genom att se bilder på komponenterna utifrån.

Det kan även vara så att den mycket väl fungerar, men att nästa gång det kommer en blixt (eller annan spänningsspik på elnätet), så fungerar inte skyddet längre. Då kanske du inte har lika tur att laddarna (som sitter i elbilen) klarar sig den gången.

Om det är värt risken att använda en skyddsprodukt, som kanske är potentiellt skadad med sämre skyddsverkan (och som även ÅF säger), är helt upp till dig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SpaceXla skrev:
Med vetskap om att en av faserna gick under laddning. Skulle det kunna förklara att laddporten gick sönder?
(Eller låter det rimligt att det var pga hög effekt)
Laddporten gick garanterat INTE sönder pga att en fas la av under laddning.

Och förresten så skrev du att bilen var fulladdad när du kollade den efter blixtnedslaget, så den hade avslutat laddningen redan innan fasen och jordfelsbrytaren löste ut.
Model Y P
Model S P
Model S P
SpaceXla
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2021 17:11

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av SpaceXla »

martinot skrev:
Tyvärr kan man nog inte konstatera att allt är OK bara genom att se bilder på komponenterna utifrån.

Det kan även vara så att den mycket väl fungerar, men att nästa gång det kommer en blixt (eller annan spänningsspik på elnätet), så fungerar inte skyddet längre. Då kanske du inte har lika tur att laddarna (som sitter i elbilen) klarar sig den gången.

Om det är värt risken att använda en skyddsprodukt, som kanske är potentiellt skadad med sämre skyddsverkan (och som även ÅF säger), är helt upp till dig.
Det är en bra poäng.

Jag funderar även på om jag borde byta ut 3-fas förlängningskabeln?
Om det nu skulle vara något som glappar i denna (på grund av hög effekt som kanske smält ihop 2 faser).
Vad skulle kunna hända i värsta fall om det blir någon kortslutning. Skulle det kunna skada laddare och / eller elbilen tror du?

Kanske räcker om man mäter motståndet på de 3 faserna, neutral och jord?
Går inte att se några yttre skador på denna heller.
SpaceXla
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2021 17:11

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av SpaceXla »

Nicke Nyfiken skrev:
SpaceXla skrev:
Med vetskap om att en av faserna gick under laddning. Skulle det kunna förklara att laddporten gick sönder?
(Eller låter det rimligt att det var pga hög effekt)
Laddporten gick garanterat INTE sönder pga att en fas la av under laddning.

Och förresten så skrev du att bilen var fulladdad när du kollade den efter blixtnedslaget, så den hade avslutat laddningen redan innan fasen och jordfelsbrytaren löste ut.
Bilen var fulladdad men samtidigt så fanns det loggmeddelanden som sa att laddningen avbrutits så den kanske var i slutskedet av laddningen. Men jag tycker också att laddporten inte borde gå pga av att en fas lägger av.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av renes »

Kretsar skyddas mot överspänning med "transient voltage suppressors" (TVS) som kan vara "metal oxide varistors" (MOV) eller zener diod eller dylikt. Någon av dessa komponenter sitter mellan ledarna och börjar leda ström först över en viss spänning. När det händer kortsluter komponenten strömmen för att skydda lasten. I allmänhet offrar komponenten upp sitt liv på det ögonblicket och kommer efter det aldrig igen att kunna leda ström ("fails open"), så i framtiden finns inget överspänningsskydd kvar. Resten av kretsen fortsätter att funka, så det märks inte tills den gången det skulle behövts.

I foton ovan gissar jag att den runda tjocka gröna cirkelformade komponenten är en MOV, förresten. Nere till höger i andra bilden. (Lite oroande att jag bara ser en, borde finnas minst tre, dock.)

Det är nog ingen bra idé heller att försöka byta ut TVS eftersom man inte kan testa om man gjort rätt. Förutom att vänta på nästa blixtnedslag och se vad som händer...

Så jag röstar med resten här i tråden: skaffa en ny.

Both TVS diodes and MOVs can fail as an open-circuit. When the protection device has failed “open”, it provides absolutely no protection. The next ESD event will damage the load. TVS diodes tend to fail as an immediate short-circuit, nominally around 1-Ω.
https://www.powerelectronics.com/techno ... -varistors
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av bjornnilsson »

Nu hängde jag inte riktigt med på vilken av laddarna som diskuteras men Teslas UMC tror jag har något form av överspänningsskydd som gör bilen strömlös när elnätet går bazurk. I alla fall har jag tolkat det så från de tre laddare som passerat min ägo. Den är ju även rätt så avancerad då den klagar på för klena förlängningssladdar eller konstiga vägguttag genom att vägra att starta upp. Så den borde i mitt tycke/bondförnuft vara ok att köra vidare på ifall den startar upp ok.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av renes »

bjornnilsson skrev:
Nu hängde jag inte riktigt med på vilken av laddarna som diskuteras men Teslas UMC tror jag har något form av överspänningsskydd som gör bilen strömlös när elnätet går bazurk. I alla fall har jag tolkat det så från de tre laddare som passerat min ägo. Den är ju även rätt så avancerad då den klagar på för klena förlängningssladdar eller konstiga vägguttag genom att vägra att starta upp. Så den borde i mitt tycke/bondförnuft vara ok att köra vidare på ifall den startar upp ok.
I första inlägget:
Med den laddaren som satt i (en kina 3-fas reseladdare) så gick det inte.
Men även med Teslas UMC skulle jag vara försiktig. Det är långt ifrån enkelt att designa en krets som kan självtesta sitt överspänningsskydd så jag skulle inte räkna med att den gör det utan tydliga bevis.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Bjelke »

renes skrev:
Kretsar skyddas mot överspänning med "transient voltage suppressors" (TVS) som kan vara "metal oxide varistors" (MOV) eller zener diod eller dylikt. Någon av dessa komponenter sitter mellan ledarna och börjar leda ström först över en viss spänning. När det händer kortsluter komponenten strömmen för att skydda lasten. I allmänhet offrar komponenten upp sitt liv på det ögonblicket och kommer efter det aldrig igen att kunna leda ström ("fails open"), så i framtiden finns inget överspänningsskydd kvar. Resten av kretsen fortsätter att funka, så det märks inte tills den gången det skulle behövts.

I foton ovan gissar jag att den runda tjocka gröna cirkelformade komponenten är en MOV, förresten. Nere till höger i andra bilden. (Lite oroande att jag bara ser en, borde finnas minst tre, dock.)

Det är nog ingen bra idé heller att försöka byta ut TVS eftersom man inte kan testa om man gjort rätt. Förutom att vänta på nästa blixtnedslag och se vad som händer...

Så jag röstar med resten här i tråden: skaffa en ny.

Both TVS diodes and MOVs can fail as an open-circuit. When the protection device has failed “open”, it provides absolutely no protection. The next ESD event will damage the load. TVS diodes tend to fail as an immediate short-circuit, nominally around 1-Ω.
https://www.powerelectronics.com/techno ... -varistors
Håller med om att den gröna ser ut som ett sånt skydd, typ samma som vi körde med på modem för ett antal
år sedan (det kan komma ”fina” spikar in via telefonledningen), och som sagt det borde väl sitta 3 stycken isf…
Zenerdiod vettifasiken alltså för dom brinner av svinsnabbt (skyddar inte så bra enligt min erfarenhet iaf, men
det var förvisso några år sedan jag höll på nu…)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av renes »

Bjelke skrev:
Håller med om att den gröna ser ut som ett sånt skydd, typ samma som vi körde med på modem för ett antal
år sedan (det kan komma ”fina” spikar in via telefonledningen), och som sagt det borde väl sitta 3 stycken isf…
Zenerdiod vettifasiken alltså för dom brinner av svinsnabbt (skyddar inte så bra enligt min erfarenhet iaf, men
det var förvisso några år sedan jag höll på nu…)
Som jag har förstått det finns det nu zener dioder av en helt annan kaliber än vi hade för inte så länge sen. Om de används i kraftelektronik vet jag inte.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar