Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av martinot »

SpaceXla skrev:
Man kan nog inte lasta reseladdaren för det här (Khons 3-fas 11kwh). På vissa sidor står det tom att den har åskskydd så den kanske räddade bilen.

Bör man köpa teslas egen 3-fas laddare ? Den är alltid slut i lager. Var det i vintras och då köpte jag Khons istället och nu är det också slut i lager :roll:
Det står inte så mycket om den på teslas hemsida, har den ens jordfelsbrytare, spännings / strömskydd ?

Min strategi blir nog först att kolla med återförsäljaren här i Sverige.
Kanske Khons har något servicecenter i Europa som kan testa kabeln.
Annars får man köpa en ny, dumt att chansa.
Bra. Checka med ÅF i Sverige och deras service center tycker jag är bästa idéen! :)

Själv har jag en portabel EVSE från Metron som jag gillar för att den inte har box/klump på kabeln. Kommer köpa en nya (längre, och med Tesla-knapp), och då välja en variant med extra JFB. Sedan är det inte säkert att den heller tål blixt bättre (få saker som gillar nästan direktträffar som du fick), och de bästa är nog att försöka låta ladda bli när det åskar. Dvs. om man har möjlighet, då det är ju inte så lätt om det börjar åska när man inte är hemma, eller på natten när man sover.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... olor=Black
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Teslaspolen »

Black skrev:
Teslaspolen skrev:
Sedan är det väldigt tokigt att spara pengar på Kinaskräp att ladda sin dyra bil med.

Jag skulle inte ens köpa något liknande till min telefon, än mindre till bilen...
Så din telefon är tillverkad i Korea och din Tesla är tillverkad i USA eftersom inte gillar "Kinaskräp"?

Var tillverkar man de flesta elbilsladdare?
Troligen lite skillnad på att köpa en av tillverkaden godkänd produkt emot valfri privatimport via skrothandlare som Ebay, Wish och Aliexpress...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Gustafsson »

På Teslas UMC finns ju en LED som lyser vackert grönt när den kopplas in. Räknar med att det gjorts lite enkla kontroller av spänningar mm när den tänds. Om det finns en sådan som lyser på din UMC skulle jag prova den, det är ju bara lite växelström som ska reläas fram till bilen.
Med det sagt är det nog lätt att mäta upp att den fungerar, skulle också ringa service för den och höra mig för.
Kan upplysa om att kvaliteten på ”kinaskräpet” förmodligen är bättre, Teslas UMC är iaf inget under av hållbarhet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
På Teslas UMC finns ju en LED som lyser vackert grönt när den kopplas in. Räknar med att det gjorts lite enkla kontroller av spänningar mm när den tänds. Om det finns en sådan som lyser på din UMC skulle jag prova den, det är ju bara lite växelström som ska reläas fram till bilen.
Med det sagt är det nog lätt att mäta upp att den fungerar, skulle också ringa service för den och höra mig för.
Kan upplysa om att kvaliteten på ”kinaskräpet” förmodligen är bättre, Teslas UMC är iaf inget under av hållbarhet.
Teslas UMC görs också i Kina och kommer ifrån en kinesisk konstruktör/tillverkare. Nej, det är inge heller någon vidare (kina)-kvalitet på den enligt vad jag förstått. Skulle inte rekommendera den heller.

Rekommenderar den Metron som jag länkade till innan (både konstruerad och tillverkad i Europa för de som undrar om ursprung). Men det finns många mer, inklusive ChargeAmp och andra laddare konstruerade i Sverige. Så det finns många goda alternativ.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SpaceXla
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2021 17:11

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av SpaceXla »

Nu har jag fått svar ifrån åf (laddstoppet).
De har inte möjlighet att kontrollmäta laddkabeln och de tror att den är obrukbar.
(Med motiveringen att en massa effekt måste ha gått igenom den.)
Tillverkaren, Khons har inte svarat.

Elektriken har varit vid stugan och kunde konstatera att en fas gick i proppskåpet.
Efter byte av denna så funkar all el i huset.

Med vetskap om att en av faserna gick under laddning. Skulle det kunna förklara att laddporten gick sönder?
(Eller låter det rimligt att det var pga hög effekt)

Så här ser det ut inne i laddaren, det luktar inte bränt och jag kan då inte se någon åverkan, kan det ändå vara
någon liten pryl som pajat som gör att den skulle kunna slå ut hela bilen?
20210907_210921.jpg
20210907_210912.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av martinot »

Tyvärr kan man nog inte konstatera att allt är OK bara genom att se bilder på komponenterna utifrån.

Det kan även vara så att den mycket väl fungerar, men att nästa gång det kommer en blixt (eller annan spänningsspik på elnätet), så fungerar inte skyddet längre. Då kanske du inte har lika tur att laddarna (som sitter i elbilen) klarar sig den gången.

Om det är värt risken att använda en skyddsprodukt, som kanske är potentiellt skadad med sämre skyddsverkan (och som även ÅF säger), är helt upp till dig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SpaceXla skrev:
Med vetskap om att en av faserna gick under laddning. Skulle det kunna förklara att laddporten gick sönder?
(Eller låter det rimligt att det var pga hög effekt)
Laddporten gick garanterat INTE sönder pga att en fas la av under laddning.

Och förresten så skrev du att bilen var fulladdad när du kollade den efter blixtnedslaget, så den hade avslutat laddningen redan innan fasen och jordfelsbrytaren löste ut.
Model Y P
Model S P
Model S P
SpaceXla
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2021 17:11

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av SpaceXla »

martinot skrev:
Tyvärr kan man nog inte konstatera att allt är OK bara genom att se bilder på komponenterna utifrån.

Det kan även vara så att den mycket väl fungerar, men att nästa gång det kommer en blixt (eller annan spänningsspik på elnätet), så fungerar inte skyddet längre. Då kanske du inte har lika tur att laddarna (som sitter i elbilen) klarar sig den gången.

Om det är värt risken att använda en skyddsprodukt, som kanske är potentiellt skadad med sämre skyddsverkan (och som även ÅF säger), är helt upp till dig.
Det är en bra poäng.

Jag funderar även på om jag borde byta ut 3-fas förlängningskabeln?
Om det nu skulle vara något som glappar i denna (på grund av hög effekt som kanske smält ihop 2 faser).
Vad skulle kunna hända i värsta fall om det blir någon kortslutning. Skulle det kunna skada laddare och / eller elbilen tror du?

Kanske räcker om man mäter motståndet på de 3 faserna, neutral och jord?
Går inte att se några yttre skador på denna heller.
SpaceXla
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jan 2021 17:11

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av SpaceXla »

Nicke Nyfiken skrev:
SpaceXla skrev:
Med vetskap om att en av faserna gick under laddning. Skulle det kunna förklara att laddporten gick sönder?
(Eller låter det rimligt att det var pga hög effekt)
Laddporten gick garanterat INTE sönder pga att en fas la av under laddning.

Och förresten så skrev du att bilen var fulladdad när du kollade den efter blixtnedslaget, så den hade avslutat laddningen redan innan fasen och jordfelsbrytaren löste ut.
Bilen var fulladdad men samtidigt så fanns det loggmeddelanden som sa att laddningen avbrutits så den kanske var i slutskedet av laddningen. Men jag tycker också att laddporten inte borde gå pga av att en fas lägger av.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av renes »

Kretsar skyddas mot överspänning med "transient voltage suppressors" (TVS) som kan vara "metal oxide varistors" (MOV) eller zener diod eller dylikt. Någon av dessa komponenter sitter mellan ledarna och börjar leda ström först över en viss spänning. När det händer kortsluter komponenten strömmen för att skydda lasten. I allmänhet offrar komponenten upp sitt liv på det ögonblicket och kommer efter det aldrig igen att kunna leda ström ("fails open"), så i framtiden finns inget överspänningsskydd kvar. Resten av kretsen fortsätter att funka, så det märks inte tills den gången det skulle behövts.

I foton ovan gissar jag att den runda tjocka gröna cirkelformade komponenten är en MOV, förresten. Nere till höger i andra bilden. (Lite oroande att jag bara ser en, borde finnas minst tre, dock.)

Det är nog ingen bra idé heller att försöka byta ut TVS eftersom man inte kan testa om man gjort rätt. Förutom att vänta på nästa blixtnedslag och se vad som händer...

Så jag röstar med resten här i tråden: skaffa en ny.

Both TVS diodes and MOVs can fail as an open-circuit. When the protection device has failed “open”, it provides absolutely no protection. The next ESD event will damage the load. TVS diodes tend to fail as an immediate short-circuit, nominally around 1-Ω.
https://www.powerelectronics.com/techno ... -varistors
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av bjornnilsson »

Nu hängde jag inte riktigt med på vilken av laddarna som diskuteras men Teslas UMC tror jag har något form av överspänningsskydd som gör bilen strömlös när elnätet går bazurk. I alla fall har jag tolkat det så från de tre laddare som passerat min ägo. Den är ju även rätt så avancerad då den klagar på för klena förlängningssladdar eller konstiga vägguttag genom att vägra att starta upp. Så den borde i mitt tycke/bondförnuft vara ok att köra vidare på ifall den startar upp ok.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av renes »

bjornnilsson skrev:
Nu hängde jag inte riktigt med på vilken av laddarna som diskuteras men Teslas UMC tror jag har något form av överspänningsskydd som gör bilen strömlös när elnätet går bazurk. I alla fall har jag tolkat det så från de tre laddare som passerat min ägo. Den är ju även rätt så avancerad då den klagar på för klena förlängningssladdar eller konstiga vägguttag genom att vägra att starta upp. Så den borde i mitt tycke/bondförnuft vara ok att köra vidare på ifall den startar upp ok.
I första inlägget:
Med den laddaren som satt i (en kina 3-fas reseladdare) så gick det inte.
Men även med Teslas UMC skulle jag vara försiktig. Det är långt ifrån enkelt att designa en krets som kan självtesta sitt överspänningsskydd så jag skulle inte räkna med att den gör det utan tydliga bevis.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Bjelke »

renes skrev:
Kretsar skyddas mot överspänning med "transient voltage suppressors" (TVS) som kan vara "metal oxide varistors" (MOV) eller zener diod eller dylikt. Någon av dessa komponenter sitter mellan ledarna och börjar leda ström först över en viss spänning. När det händer kortsluter komponenten strömmen för att skydda lasten. I allmänhet offrar komponenten upp sitt liv på det ögonblicket och kommer efter det aldrig igen att kunna leda ström ("fails open"), så i framtiden finns inget överspänningsskydd kvar. Resten av kretsen fortsätter att funka, så det märks inte tills den gången det skulle behövts.

I foton ovan gissar jag att den runda tjocka gröna cirkelformade komponenten är en MOV, förresten. Nere till höger i andra bilden. (Lite oroande att jag bara ser en, borde finnas minst tre, dock.)

Det är nog ingen bra idé heller att försöka byta ut TVS eftersom man inte kan testa om man gjort rätt. Förutom att vänta på nästa blixtnedslag och se vad som händer...

Så jag röstar med resten här i tråden: skaffa en ny.

Both TVS diodes and MOVs can fail as an open-circuit. When the protection device has failed “open”, it provides absolutely no protection. The next ESD event will damage the load. TVS diodes tend to fail as an immediate short-circuit, nominally around 1-Ω.
https://www.powerelectronics.com/techno ... -varistors
Håller med om att den gröna ser ut som ett sånt skydd, typ samma som vi körde med på modem för ett antal
år sedan (det kan komma ”fina” spikar in via telefonledningen), och som sagt det borde väl sitta 3 stycken isf…
Zenerdiod vettifasiken alltså för dom brinner av svinsnabbt (skyddar inte så bra enligt min erfarenhet iaf, men
det var förvisso några år sedan jag höll på nu…)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av renes »

Bjelke skrev:
Håller med om att den gröna ser ut som ett sånt skydd, typ samma som vi körde med på modem för ett antal
år sedan (det kan komma ”fina” spikar in via telefonledningen), och som sagt det borde väl sitta 3 stycken isf…
Zenerdiod vettifasiken alltså för dom brinner av svinsnabbt (skyddar inte så bra enligt min erfarenhet iaf, men
det var förvisso några år sedan jag höll på nu…)
Som jag har förstått det finns det nu zener dioder av en helt annan kaliber än vi hade för inte så länge sen. Om de används i kraftelektronik vet jag inte.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar