Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1128
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av bjornnilsson »

Nu hängde jag inte riktigt med på vilken av laddarna som diskuteras men Teslas UMC tror jag har något form av överspänningsskydd som gör bilen strömlös när elnätet går bazurk. I alla fall har jag tolkat det så från de tre laddare som passerat min ägo. Den är ju även rätt så avancerad då den klagar på för klena förlängningssladdar eller konstiga vägguttag genom att vägra att starta upp. Så den borde i mitt tycke/bondförnuft vara ok att köra vidare på ifall den startar upp ok.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av renes »

bjornnilsson skrev:
Nu hängde jag inte riktigt med på vilken av laddarna som diskuteras men Teslas UMC tror jag har något form av överspänningsskydd som gör bilen strömlös när elnätet går bazurk. I alla fall har jag tolkat det så från de tre laddare som passerat min ägo. Den är ju även rätt så avancerad då den klagar på för klena förlängningssladdar eller konstiga vägguttag genom att vägra att starta upp. Så den borde i mitt tycke/bondförnuft vara ok att köra vidare på ifall den startar upp ok.
I första inlägget:
Med den laddaren som satt i (en kina 3-fas reseladdare) så gick det inte.
Men även med Teslas UMC skulle jag vara försiktig. Det är långt ifrån enkelt att designa en krets som kan självtesta sitt överspänningsskydd så jag skulle inte räkna med att den gör det utan tydliga bevis.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av Bjelke »

renes skrev:
Kretsar skyddas mot överspänning med "transient voltage suppressors" (TVS) som kan vara "metal oxide varistors" (MOV) eller zener diod eller dylikt. Någon av dessa komponenter sitter mellan ledarna och börjar leda ström först över en viss spänning. När det händer kortsluter komponenten strömmen för att skydda lasten. I allmänhet offrar komponenten upp sitt liv på det ögonblicket och kommer efter det aldrig igen att kunna leda ström ("fails open"), så i framtiden finns inget överspänningsskydd kvar. Resten av kretsen fortsätter att funka, så det märks inte tills den gången det skulle behövts.

I foton ovan gissar jag att den runda tjocka gröna cirkelformade komponenten är en MOV, förresten. Nere till höger i andra bilden. (Lite oroande att jag bara ser en, borde finnas minst tre, dock.)

Det är nog ingen bra idé heller att försöka byta ut TVS eftersom man inte kan testa om man gjort rätt. Förutom att vänta på nästa blixtnedslag och se vad som händer...

Så jag röstar med resten här i tråden: skaffa en ny.

Both TVS diodes and MOVs can fail as an open-circuit. When the protection device has failed “open”, it provides absolutely no protection. The next ESD event will damage the load. TVS diodes tend to fail as an immediate short-circuit, nominally around 1-Ω.
https://www.powerelectronics.com/techno ... -varistors
Håller med om att den gröna ser ut som ett sånt skydd, typ samma som vi körde med på modem för ett antal
år sedan (det kan komma ”fina” spikar in via telefonledningen), och som sagt det borde väl sitta 3 stycken isf…
Zenerdiod vettifasiken alltså för dom brinner av svinsnabbt (skyddar inte så bra enligt min erfarenhet iaf, men
det var förvisso några år sedan jag höll på nu…)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Blixten slog ner... bör jag byta rese laddaren?

Inlägg av renes »

Bjelke skrev:
Håller med om att den gröna ser ut som ett sånt skydd, typ samma som vi körde med på modem för ett antal
år sedan (det kan komma ”fina” spikar in via telefonledningen), och som sagt det borde väl sitta 3 stycken isf…
Zenerdiod vettifasiken alltså för dom brinner av svinsnabbt (skyddar inte så bra enligt min erfarenhet iaf, men
det var förvisso några år sedan jag höll på nu…)
Som jag har förstått det finns det nu zener dioder av en helt annan kaliber än vi hade för inte så länge sen. Om de används i kraftelektronik vet jag inte.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Skriv svar