Bästa laddlösningen
Moderator: Redaktion
Bästa laddlösningen
Hej,
Kollar på en laddlösning och undrar vilken typ ni skulle rekommendera. Laddbox eller 3-fas laddkabel. Står i kö till en laddplats hemma i garaget så i dagsläget kommer jag bara kunna ladda på jobbet, dagtid, men vi har inte någon laddbox där utan det måste isåfall installeras. Är det värt att installera Teslas box eller tycker ni en portabel 3-fas kabel skulle vara bästa lösningen (3-fas uttag finns i garaget) Fördelen med kabeln är ju att man kan ta den med sig men nackdelen att det laddar långsammare?
Jag vet dock att vi har rätt klen matning till huset och eftersom laddning kommer göras dagtid samtidigt som allt annat går (datorer, skrivare, kaffemaskin etc) så är frågan om man ändå kommer få dra ner på boxen så i slutändan kanske hastigheten blir densamma ändå…?
Kollar på en laddlösning och undrar vilken typ ni skulle rekommendera. Laddbox eller 3-fas laddkabel. Står i kö till en laddplats hemma i garaget så i dagsläget kommer jag bara kunna ladda på jobbet, dagtid, men vi har inte någon laddbox där utan det måste isåfall installeras. Är det värt att installera Teslas box eller tycker ni en portabel 3-fas kabel skulle vara bästa lösningen (3-fas uttag finns i garaget) Fördelen med kabeln är ju att man kan ta den med sig men nackdelen att det laddar långsammare?
Jag vet dock att vi har rätt klen matning till huset och eftersom laddning kommer göras dagtid samtidigt som allt annat går (datorer, skrivare, kaffemaskin etc) så är frågan om man ändå kommer få dra ner på boxen så i slutändan kanske hastigheten blir densamma ändå…?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bästa laddlösningen
Löstagbar laddare ansluten till trefas kommer ladda med samma fart som en fast box.
Model Y LR AWD 2022
Re: Bästa laddlösningen
En portabel 3-fas EVSE är inte i sig långsammare än en permanent fast monterad 3-fas EVSE.NIRA skrev:Hej,
Kollar på en laddlösning och undrar vilken typ ni skulle rekommendera. Laddbox eller 3-fas laddkabel. Står i kö till en laddplats hemma i garaget så i dagsläget kommer jag bara kunna ladda på jobbet, dagtid, men vi har inte någon laddbox där utan det måste isåfall installeras. Är det värt att installera Teslas box eller tycker ni en portabel 3-fas kabel skulle vara bästa lösningen (3-fas uttag finns i garaget) Fördelen med kabeln är ju att man kan ta den med sig men nackdelen att det laddar långsammare?
Jag vet dock att vi har rätt klen matning till huset och eftersom laddning kommer göras dagtid samtidigt som allt annat går (datorer, skrivare, kaffemaskin etc) så är frågan om man ändå kommer få dra ner på boxen så i slutändan kanske hastigheten blir densamma ändå…?
Det som skiljer praktiskt är att du ofta får en ytterligare lite säkrare och troligen lite mer driftssäker lösning med en fast EVSE. Det kan även finns bättre funktioner för lastbalansering, både mot andra EVSE, och mot husets/företagets övriga förbrukning, och även lite andra funktioner som 4G-styrning av app och molntjänster. Men rent laddmässigt så är det ingen principiell skillnad.
Det som skiljer sig finansiellt, både för privatpersoner och för arbetsgivare, är att du får 50% av kostnaden betald av staten gällande både hårdvara och installation med en permanent lösning (vilket du inte får för en portabel EVSE).
Mitt råd är att inte välja det ena över det andra. Bägge har sina berättigande, fast med lite olika styrkor/svagheter beroende på situation.
Min starka rekommendation är att välja båda;
Skaffa ett permanent Typ2-uttag/EVSE hemma och hos arbetsgivare (ofta bättre hållbarhet på de, förutom att 50% betalas av staten), och skaffa sedan en liten smidig portabel 3-fas EVSE som du alltid har liggandes i frunken på elbilen (för att ladda på landet, på besök hos vänner/släkt, i båhamnen, på besök/uppdrag hos olika kunder som företag/industri, när du övernattar och destinationsladdar på hotell, etc.).
Det är den bästa laddlösningen IMO.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bästa laddlösningen
Cteks Njord är en portabel EVSE som säljs tillsammans med väggfäste, den kvalificerar för bidrag enligt Ctek.
Men jag tror inte den har finesser för lastbalansering osv - och en är stor jämfört med många andra portabla.
Men jag tror inte den har finesser för lastbalansering osv - och en är stor jämfört med många andra portabla.
Model Y LR AWD 2022
Re: Bästa laddlösningen
Kikat lite på den då jag tyckte det var en kul och intressant idé (och har själv Ctek-laddare för både bilbatteri, och permanent laddare i segelbåten, som jag är nöjd med), och kom fram till samma sak som du; att den inte är bra på något av användningsfallen (en dålig kompromiss för bägge fallen). De saknar fördelarna och funktionerna som permanenta Typ2-uttag/EVSE har, men är väldigt klumpig på resa som en portabel EVSE.jonasl skrev:Cteks Njord är en portabel EVSE som säljs tillsammans med väggfäste, den kvalificerar för bidrag enligt Ctek.
Men jag tror inte den har finesser för lastbalansering osv - och en är stor jämfört med många andra portabla.
Man hade dock kunnat köpa det, kanske, som en kompromiss om det var en prisvärd portabel lösning (enda sättet att få en portabel laddare sponsrad av staten med 50%). Men de priser jag sett från Ctek, gör att det i princip är nästan lika billigt att få en äkta portabel EVSE som tex. från Metron, för i närheten samma pris som en Ctek Njord efter att halva kostnaden är avdragen med statsbidrag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bästa laddlösningen
Metronkabeln är jag sugen på faktiskt. Men det blir en rätt dryg kostnad med tanke på hur lite jag skulle använda den i praktiken
Model Y LR AWD 2022
Re: Bästa laddlösningen
Jo, mest laddar jag hemma med min easee-laddare till 95%, en del på resa med Tesla SuC , och ganska sällan på offentliga laddare med Typ2-kabel. Har nog använt min portabla EVSE minst av all typ av laddning, MEN när jag väl använt den så har den varit guld värd att ha en 3-fas sådan med hög effekt (hade i många av de fallen inte hunnit ladda klart med 1-fas UMC som jag fick med bilen). Så svårt att sätta ett exakt pris på den tillgängligheten och bekvämligheten.jonasl skrev:Metronkabeln är jag sugen på faktiskt. Men det blir en rätt dryg kostnad med tanke på hur lite jag skulle använda den i praktiken
Räknar dessutom med att kunna ha den för 4-5 olika generationers elbilar totalt sätt, just för att den inte används så mycket, och därmed inte slits så hårt. Så slår man ut inköpskostnaden på alla de elbilarna så blir det ändå en rätt liten kostnad totalt sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bästa laddlösningen
Stort tack för alla svar o idéer. Det jag tänker är att eftersom jag inom tid kommer få laddplats hemma i garaget och det gott o väl kommer räcka med att ladda där nattetid kan det kännas lite onödigt att installera laddbox på jobbet. Kontoret ligger dessutom 5-6 min ifrån en SuC station. Dock vore det bra med lastbalansering, ingen som har tips på hur man kan bygga en egen via 3-fas uttaget? Om det ens är möjligt.
Re: Bästa laddlösningen
I ditt fall hade jag köpt en Metron kabel och använt till dess att du får laddare hemma.
Då har du dessutom en väldigt bra laddkabel att ha i bilen på resa.
Jag har en sådan som enda laddningsmöjlighet hemma, funkar klockrent.
Då har du dessutom en väldigt bra laddkabel att ha i bilen på resa.
Jag har en sådan som enda laddningsmöjlighet hemma, funkar klockrent.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Bästa laddlösningen
Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?
En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
Re: Bästa laddlösningen
Det är samma i stort sätt, men bara lite olika varianter och konfigurationer.NIRA skrev:Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?
Metron har fler konfigurationer och varianter hos sin egna butik (fullt sortiment av alla produkter som de tillverkar).
EVConnect köper de av Metron som brandat de med EVConnects logga (de är såpass stor kund, och var först med att ta in och sälja de i Sverige).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1432
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Bästa laddlösningen
LiIon mår bäst av att "småladda" ofta istället för större snabbladdningar.NIRA skrev:Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?
En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Bästa laddlösningen
kenjon skrev:LiIon mår bäst av att "småladda" ofta istället för större snabbladdningar.NIRA skrev:Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?
En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
Perfekt! Tack!!
Re: Bästa laddlösningen
Kom på, med ovan sagt att LiIon mår bäst av att småladda tolkar jag det som att man inte behöver tänka på att man ska hålla sig inom vissa procent?NIRA skrev:kenjon skrev:LiIon mår bäst av att "småladda" ofta istället för större snabbladdningar.NIRA skrev:Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?
En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
Perfekt! Tack!!
Alltså att väldigt kort laddning kan göras utan skada oavsett om det är 10% eller 60% kvar i batteriet?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Bästa laddlösningen
Håll dig mellan 10-90%.
EDIT: Under 10% och över 90% är inga problem så länge inte bilen blir stående länge med det tillståndet.
EDIT: Under 10% och över 90% är inga problem så länge inte bilen blir stående länge med det tillståndet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Bästa laddlösningen
Ok, tack!! Många funderingar nu men om man åker utomlands i 1-2 månader. Ska man ladda upp den till ca 80% och sen låta den stå? Eller vad är bäst för batteriet?ChristerSjo skrev:Håll dig mellan 10-90%.
EDIT: Under 10% och över 90% är inga problem så länge inte bilen blir stående länge med det tillståndet.
Re: Bästa laddlösningen
Sätt laddgräns på 60% och låt sladden vara iNIRA skrev:Ok, tack!! Många funderingar nu men om man åker utomlands i 1-2 månader. Ska man ladda upp den till ca 80% och sen låta den stå? Eller vad är bäst för batteriet?ChristerSjo skrev:Håll dig mellan 10-90%.
EDIT: Under 10% och över 90% är inga problem så länge inte bilen blir stående länge med det tillståndet.
P85D svart/svart med gratis SuC