Bästa laddlösningen

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Bästa laddlösningen

Inlägg av martinot »

NIRA skrev:
Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?
Det är samma i stort sätt, men bara lite olika varianter och konfigurationer.

Metron har fler konfigurationer och varianter hos sin egna butik (fullt sortiment av alla produkter som de tillverkar).

EVConnect köper de av Metron som brandat de med EVConnects logga (de är såpass stor kund, och var först med att ta in och sälja de i Sverige).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Bästa laddlösningen

Inlägg av kenjon »

NIRA skrev:
Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?

En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
LiIon mår bäst av att "småladda" ofta istället för större snabbladdningar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
NIRA
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jul 2021 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa laddlösningen

Inlägg av NIRA »

kenjon skrev:
NIRA skrev:
Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?

En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
LiIon mår bäst av att "småladda" ofta istället för större snabbladdningar.

Perfekt! Tack!!
Användarvisningsbild
NIRA
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jul 2021 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa laddlösningen

Inlägg av NIRA »

NIRA skrev:
kenjon skrev:
NIRA skrev:
Är Metron kabeln bättre än EVConnect? EVConnect har ju ett Tesla paket som verkar bra men verkar dock inte vara någon jordfelsbrytare i den som det är i Metron?

En annan aspekt som egentligen inte bör påverka valet av laddkabel/laddbox men det blir en hel del oplanerade möten/platsbesök för mig i jobbet varpå laddning kan komma att bli allt ifrån några minuter till flera timmar beroende på om något oförutsett dyker upp (eftersom jag fram till att jag får en garageplats med laddstolpe hemma kommer ladda på jobbet). Ska jag tänka på något speciellt här eller kan man (så länge man inte är uppe på 100%) köra kort laddning, kort laddning, lång laddning osv under en dag eller är det bättre att på eftermiddagen svänga förbi en SuC o ladda till 80% och sen köra på det tills det börjar röra sig ner mot 10%? och då köra SuC igen till 80%?
LiIon mår bäst av att "småladda" ofta istället för större snabbladdningar.

Perfekt! Tack!!
Kom på, med ovan sagt att LiIon mår bäst av att småladda tolkar jag det som att man inte behöver tänka på att man ska hålla sig inom vissa procent?
Alltså att väldigt kort laddning kan göras utan skada oavsett om det är 10% eller 60% kvar i batteriet?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Bästa laddlösningen

Inlägg av ChristerSjo »

Håll dig mellan 10-90%.

EDIT: Under 10% och över 90% är inga problem så länge inte bilen blir stående länge med det tillståndet.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
NIRA
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jul 2021 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa laddlösningen

Inlägg av NIRA »

ChristerSjo skrev:
Håll dig mellan 10-90%.

EDIT: Under 10% och över 90% är inga problem så länge inte bilen blir stående länge med det tillståndet.
Ok, tack!! Många funderingar nu men om man åker utomlands i 1-2 månader. Ska man ladda upp den till ca 80% och sen låta den stå? Eller vad är bäst för batteriet?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bästa laddlösningen

Inlägg av Remuz »

NIRA skrev:
ChristerSjo skrev:
Håll dig mellan 10-90%.

EDIT: Under 10% och över 90% är inga problem så länge inte bilen blir stående länge med det tillståndet.
Ok, tack!! Många funderingar nu men om man åker utomlands i 1-2 månader. Ska man ladda upp den till ca 80% och sen låta den stå? Eller vad är bäst för batteriet?
Sätt laddgräns på 60% och låt sladden vara i
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar