Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av Teslaspolen »

Efter att jag själv skaffade elbil i början av året så har andra i släkten börjat få upp ögonen för hur orimligt mycket pengar dom spenderar på bensin/diesel. Speciellt med priserna på fossila bränslen som skjuter i höjden så har nu min far bestämt sig för att hiva ut sin fossil-Mazda och har fastnat för en beganad Hyundai Kona EV. Han bor på egen gård, har eget varmgarage och det finns till och med en trefashandske (om än på fel plats) i garaget.

So far so good!

Jag tycker personligen att han självklart även ska passa på att skaffa sig en laddbox, med det väldigt generösa bidraget som finns. Han ställer sig däremot lite tvekande, i och med att han vet att jag kör bara med schuko-laddning, både hemma och när jag är på besök. (Jag bor i hyresrätt så jag kan inte installera en egen tyvärr).

Hur hade ni motiverat en laddbox? Och vilken modell?

Gamla Kona var väl även den utan app, så om boxen på något vis hade varit uppkopplad så hade det varit en stor bonus. Han har ingen timdebitering på elen idag och okänt om han skulle skaffa det senare heller, men samtidigt känns det ju som smart och framtidssäkert att kunna styra laddningen via en app ändå. Easee laddboxen fyller alla de kraven och är dessutom billig; men det som får mig att tveka lite är att jag hört att den varit buggig ibland, vilket i det fallet är helt oacceptabelt. Den ska bara fungera utan en massa strul bara för att någon server ligger nere eller liknande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av LarsL »

Svårt att rekommendera box om man har en Kona. Ger ju inte direkt några fördelar och jag sladdladdade under 4-5 år utan några problem. Men jag hade nog sett till att skaffa en separat laddsladd att ha hemma så att man alltid har en i bilen också. Och med den rekommendationen så är det förmodligen billigast och enklast att sätta upp en laddbox istället.

Vilka strul har du hört om Easee? Förra vintern var det problem med att den inte laddade alls om den tappat kontakten med internet. Men nu har de ju satt en default laddningsnivå som slår in när allt är offline. Använder man inte Watty eller Pulse för att lastbalansera så behöver man ju aldrig gå längre än att bara låta laddaren ladda med default inställningen.

Men om man kopplar upp sig med Tibber och börjar styra bilarna och huset mot bästa laddning så kan det så klart strula om allt går ner. Jag hade tex min Watty på WiFi ett tag och den tappade signal några gånger och då blåste ladddaren säkringen, eftersom den inte längre tog hänsyn till huset. Jag tror Tibber kommer lösa det problemet också med en default lösning även där.

Fast boxen i sig har aldrig strulat eller inte laddat bilen i sig. Jag skaffar hellre en box med lite finesser än en dum burk om jag ändå ska betala 4-7000kr för den.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av kenjon »

Och han kanske inte ska ha en Kona resten av livet....? Med en laddbox är man mer förberedd inför framtiden, och väntar man med att köpa en tills man verkligen behöver den, då får man betala fullt pris. Köp nu!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av Teslaspolen »

kenjon skrev:
Och han kanske inte ska ha en Kona resten av livet....? Med en laddbox är man mer förberedd inför framtiden, och väntar man med att köpa en tills man verkligen behöver den, då får man betala fullt pris. Köp nu!
Ja precis så menar jag. Utöver att det är mer praktiskt. Speciellt eftersom han skulle utan problem kunna installera en Pulse-elmätare i elskåpet och lastbalansera. Då skulle ju eventuellt laddboxen kunna ge hela 16A om inget annat drar på den fasen. (Gamla Kona saknar trefasladdare...) 60% högre laddhastighet är ändå inget att fnysa åt.

Jag personligen anser att i det sammanhanget så är kostnaden försumbar. Speciellt då den är något som man har längre tid än en bil. I och för sig är det inget som måste skaffas omedelbart vid bilköp, men man vill ju inte missa bidraget.

Hade inte Easee boxen 4G? Är det något abonnemang där? Huset ligger en bit ifrån garaget och det finns ingen ethernet dragen dit men man vill ju nyttja smarta funktionerna.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av MarkusL »

Levde några månader med shukoladdning innan jag fick boxen installerad. Är så mycket enklare och större frihet att ha box! Att det skulle räcka med att ladda med shuko är som att argumentera att det räcker att ha ett sugrör till vattenledning. Vattnet som kommer ur sugröret under en dag räcker till det man behöver men vill man ha vatten(ladda) snabbt så går det ej.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av Thed75 »

Den här ctek laddaren som man kan ta med sig och koppla in i 3fas handske är det nån som kan säga nåt om den?
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av MrRun »

Tipsar om min tråd med liknande ämne: viewtopic.php?f=29&t=25623
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av martinot »

kenjon skrev:
Och han kanske inte ska ha en Kona resten av livet....? Med en laddbox är man mer förberedd inför framtiden, och väntar man med att köpa en tills man verkligen behöver den, då får man betala fullt pris. Köp nu!
Exakt vad jag säger till både pappa och släktingar som tvekar. Passa på att sätta upp ett riktigt Typ2-uttag, så behöver de aldrig någonsin hålla på att strula med det, och kan ha för alla deras kommande elbilar. Lika bra att de passar på innan statsbidraget på 50% av hela kostnaden försvinner (lär bara vara en tidsfråga).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:

Hade inte Easee boxen 4G? Är det något abonnemang där? Huset ligger en bit ifrån garaget och det finns ingen ethernet dragen dit men man vill ju nyttja smarta funktionerna.
Ja, det är en orsak till varför jag föredrar easee. Mitt WiFi når inte ut till garaget och garageväggen på utsidan där våra väggboxar sitter (en Tesla WC, och en easee).

Det extra fina med just Easee är att det inte är någon kostnad för 4G-abonnemanget (ivf. inte när man köper från Tibber som jag gjorde). Är väldigt nöjd med det (förutom den gången i januari då deras servrar inte var tillgängliga).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av Teslaspolen »

Thed75 skrev:
Den här ctek laddaren som man kan ta med sig och koppla in i 3fas handske är det nån som kan säga nåt om den?
Man kan väl inte få bidrag för en sådan?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
Thed75 skrev:
Den här ctek laddaren som man kan ta med sig och koppla in i 3fas handske är det nån som kan säga nåt om den?
Man kan väl inte få bidrag för en sådan?
Jo, det är det den säljer på. Man kan få en någorlunda portabel (men ändå klumpig) laddare att ha i frunken, men ändå få staten att bekosta 50% av det hela (de skickar med ett fästa som de hävdar gör den till en permanent box, och så går bidraget igenom).

Kikade lite på det, men nackdelen är att den är dubbelt så dyr med installation. Ca 12 papp, och med 50% är du nere på 6 papp ändå. För ca 6 papp kan du få mycket bättre och smidigare portabla laddare (utan att få 50% från staten).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Skaffa laddbox - Vilken, och varför?

Inlägg av Dinsdale »

Största anledningen är väl att slippa lindra ihop och packa ner schukoladdaren hela tiden, sen göra det omvända när man ska ladda igen. Underskatta inte latmasken som finns i oss alla.

Det går ju skaffa två schukoladdare för att slippa det besväret förstås.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar