Laddning med Tibber

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

p1457 skrev:
Jag hoppade på tibber när det var nytt, då förklarade dom annorlunda.
Varför ska jag smartladda för 35 öre/kWh när timpriset är 2 öre/kWh?
Det skulle ge tibber en extremt stor marginal och gör deras marknadsföring ganska smutsig.
Ja, men du tolkar det fel. I ditt genomsnitt ingår ju även 2öre/kWh. Laddar du mer under den billiga tiden så sjunker ju dit genomsnittliga pris och därmed blir de garanterade 50% lägre. Är det begripligt?

Förstår du vad maximalt 50% av det genomsnittliga priset innebär? Det betyder att om din smartladdning är i genomsnitt dyrare än 50% av ditt genomsnittliga spottpris så sänker Tibber det till 50%, garanterat. Skulle ditt genomsnittliga smartladdning spottpris vara 40% av din totala snittförbrukning så skulle du betala 40%.

Ja, det blir lite förvirrande för att vi faktiskt ”sparar” mer när det är högt spottpris på natten när du smartladdar. Jag skulle föredragit att de tog bort det och bara körde rakt av med genomsnittligt spottpris.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av lloydfabege »

Jag gjorde en servettberäkning på mitt senaste dygn. Kolla gärna om jag inte gjort en tankevurpa någonstans eller om ni vet att Tibber räknar på något annat sätt.

Natt/smartladdning: 1 öre * 51 kWh = 51 öre
Övrigt: 15 öre * 30 kWh = 450 öre
Totalt = 501 öre / 81 kWh = 6,2 öre snitt

Tibber-debitering:
Smartladdning: 6,2 öre snitt * 50% = 3,1 öre * 51 = 158 öre
Övrigt (samma som tidigare): 15 öre * 30 kWh = 450 öre
Totalt = 608 öre totalt mot 501 öre utan smartladdning

Slutsats: Om det beräknas som ovan är det alltså alltid dyrare med smartladdning OM priset på natten (vid smartladdning) ligger under 50% av dagens snitt och lönsamt när nattpriset är lägre än 50% mot dagens snitt.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Henkens »

Detta var intressant att se om det är så.
lloydfabege skrev:
Jag gjorde en servettberäkning på mitt senaste dygn. Kolla gärna om jag inte gjort en tankevurpa någonstans eller om ni vet att Tibber räknar på något annat sätt.

Natt/smartladdning: 1 öre * 51 kWh = 51 öre
Övrigt: 15 öre * 30 kWh = 450 öre
Totalt = 501 öre / 81 kWh = 6,2 öre snitt

Tibber-debitering:
Smartladdning: 6,2 öre snitt * 50% = 3,1 öre * 51 = 158 öre
Övrigt (samma som tidigare): 15 öre * 30 kWh = 450 öre
Totalt = 608 öre totalt mot 501 öre utan smartladdning

Slutsats: Om det beräknas som ovan är det alltså alltid dyrare med smartladdning OM priset på natten (vid smartladdning) ligger under 50% av dagens snitt och lönsamt när nattpriset är lägre än 50% mot dagens snitt.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

lloydfabege skrev:
Jag gjorde en servettberäkning på mitt senaste dygn. Kolla gärna om jag inte gjort en tankevurpa någonstans eller om ni vet att Tibber räknar på något annat sätt.

Natt/smartladdning: 1 öre * 51 kWh = 51 öre
Övrigt: 15 öre * 30 kWh = 450 öre
Totalt = 501 öre / 81 kWh = 6,2 öre snitt

Tibber-debitering:
Smartladdning: 6,2 öre snitt * 50% = 3,1 öre * 51 = 158 öre
Övrigt (samma som tidigare): 15 öre * 30 kWh = 450 öre
Totalt = 608 öre totalt mot 501 öre utan smartladdning

Slutsats: Om det beräknas som ovan är det alltså alltid dyrare med smartladdning OM priset på natten (vid smartladdning) ligger under 50% av dagens snitt och lönsamt när nattpriset är lägre än 50% mot dagens snitt.
Genomsnittet blir (51 x 1 + 15 x 30) / (30+51) = 516/81 = 6,40 öre/kWh.

Om du istället skulle kosta 0 öre att ladda på natten så skulle det se ut så här:

(51 x 0 + 15 x 30) / (30+51) = 450/81 = 5,6 öre/kWh.

Så det blir alltså billigare på fakturan. Hade du betalat rakt av hade det kostat 6,40 öre/kWh eller 5,6öre/kWh oavsett smartladdning eller inte. Nu plockar Tibber ut smartladdning och garanterar den delen till 50% alltså 3,2 resp 2,8 öre/kWh vad genomsnittet egentligen skulle varit. Om man nu räknar som ni tänker.

Jag tänker att Tibber garanterar mig 50% på smartladdning se inlägget ovan
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av lloydfabege »

LarsL skrev:
lloydfabege skrev:
Jag gjorde en servettberäkning på mitt senaste dygn. Kolla gärna om jag inte gjort en tankevurpa någonstans eller om ni vet att Tibber räknar på något annat sätt.

Natt/smartladdning: 1 öre * 51 kWh = 51 öre
Övrigt: 15 öre * 30 kWh = 450 öre
Totalt = 501 öre / 81 kWh = 6,2 öre snitt

Tibber-debitering:
Smartladdning: 6,2 öre snitt * 50% = 3,1 öre * 51 = 158 öre
Övrigt (samma som tidigare): 15 öre * 30 kWh = 450 öre
Totalt = 608 öre totalt mot 501 öre utan smartladdning

Slutsats: Om det beräknas som ovan är det alltså alltid dyrare med smartladdning OM priset på natten (vid smartladdning) ligger under 50% av dagens snitt och lönsamt när nattpriset är lägre än 50% mot dagens snitt.
Genomsnittet blir (51 x 1 + 15 x 30) / (30+51) = 516/81 = 6,40 öre/kWh.

Om du istället skulle kosta 0 öre att ladda på natten så skulle det se ut så här:

(51 x 0 + 15 x 30) / (30+51) = 450/81 = 5,6 öre/kWh.

Så det blir alltså billigare på fakturan. Hade du betalat rakt av hade det kostat 6,40 öre/kWh eller 5,6öre/kWh oavsett smartladdning eller inte. Nu plockar Tibber ut smartladdning och garanterar den delen till 50% alltså 3,2 resp 2,8 öre/kWh vad genomsnittet egentligen skulle varit. Om man nu räknar som ni tänker.

Jag tänker att Tibber garanterar mig 50% på smartladdning se inlägget ovan
Bara så att vi har samma siffror, det blir inte 6,40 öre/kWh, 51+450= 501, inte 516. Det blir som jag skrev i mitt inlägg.

Sen tappar jag lite vad du menar. Hur menar du att det blir billigare? Visa det med en beräkning gärna för jag förstår inte hur du kommer fram till resultatet. Det verkar som att du räknat med att du får betala snittpriset för 30 kWH men halva snittpriset för smartladdningen, vilket jag inte räknade med för det tror jag inte stämmer. Tibber har ju tim-debitering, inte snittpris-debitering för hela dagen / månaden, de räknar däremot ut snittpriset för hela månaden på fakturan. Du kommer ju få betala 15 öre för 30 kWh oavsett vad snittpriset blir för den dagen.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av p1457 »

LarsL skrev:
p1457 skrev:
Jag hoppade på tibber när det var nytt, då förklarade dom annorlunda.
Varför ska jag smartladda för 35 öre/kWh när timpriset är 2 öre/kWh?
Det skulle ge tibber en extremt stor marginal och gör deras marknadsföring ganska smutsig.
Ja, men du tolkar det fel. I ditt genomsnitt ingår ju även 2öre/kWh. Laddar du mer under den billiga tiden så sjunker ju dit genomsnittliga pris och därmed blir de garanterade 50% lägre. Är det begripligt?

Förstår du vad maximalt 50% av det genomsnittliga priset innebär? Det betyder att om din smartladdning är i genomsnitt dyrare än 50% av ditt genomsnittliga spottpris så sänker Tibber det till 50%, garanterat. Skulle ditt genomsnittliga smartladdning spottpris vara 40% av din totala snittförbrukning så skulle du betala 40%.

Ja, det blir lite förvirrande för att vi faktiskt ”sparar” mer när det är högt spottpris på natten när du smartladdar. Jag skulle föredragit att de tog bort det och bara körde rakt av med genomsnittligt spottpris.
Jag frågade alltså tibber bokstavligt om 50% av priset innebär 50% av det timpris som gäller den timmen som jag laddar.
På den tiden gällde inget "maximalt 50 % utan det erbjöds halva priset på all el som snabbladdas.

Jag förstår självklart att om jag förbrukar mycket el när priset är lågt så sjunker snittpriset. Lyft nivån lite är du snäll.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Tessi19 »

Jag har haft Tibber smartladdning sedan augusti.
I augusti laddade jag 83kWh som skulle kosta 47kr (alltså det som elen kostade under nattens smartladdningen, 57öre/kWh) på fakturan räknas med 34,35 öre/kWh 50% av genomsnitt för augusti (69,07öre/kWh).
Fakturan för september har jag inte haft ännu som är intressant pga de höga priser som fanns på dagarna.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

p1457 skrev:
Jag frågade alltså tibber bokstavligt om 50% av priset innebär 50% av det timpris som gäller den timmen som jag laddar.
På den tiden gällde inget "maximalt 50 % utan det erbjöds halva priset på all el som snabbladdas.

Jag förstår självklart att om jag förbrukar mycket el när priset är lågt så sjunker snittpriset. Lyft nivån lite är du snäll.
Ja, men det är ju här frågan ligger. Har vi 50% på genomsnittet för all vår förbrukning för den el vi smartladdat eller är vi garanterad att laddningen inte ska kosta mer än 50% av vad kostar på övrig tid.

Jag tror mer på det första men det är för otydligt.

Min faktura är ju inte direkt tydlig då smartladdnings kWh inte linjerar med kWh jag har på bilarna. Om du kan formulera en bra fråga till Tibber chatten så är jag väldigt intresserad av svaret. Jag har svårt att göra det i alla fall.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av lloydfabege »

Frågade Tibber och har fått svar nu. Enligt Tibber så är det MINST 50% som gäller för smartladdning jämfört med hushållets övriga el. De väljer det billigaste. Blir intressant att se på fakturorna framöver. Var flera på Facebook som jag kollade med som inte fått lägre än 50% hela detta år men fått det i november förra året.

Min fråga:

"Hej! jag är lite fundersam kring smartladdningen. Är det alltså 50% på genomsnittspriset av ALL el jag förbrukar? Kan det bli högre eller lägre än 50%? Till exempel nu när det varit 0 öre på natten så blir det ju i såna fall dyrare med smartladdning om jag ska betala 50% av mitt genomsnittspris (som ju kommer vara högre än 0 kr) för smartladdningen när priset är 0 kr."

Tibbers svar:

"Hej! Vi garanterar alltid minst 50% lägre pris på elbilsladdning via Easee jämfört med resten av hushållets elpris. Vi tar alltså det billigaste."
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av p1457 »

Jag fick det också förklarat så för mig.
De räknar ut ett snittpris för smartladdning och ett snittpris för övrig förbrukning, och jämför de två.

De menar att priserna inte har varit tillräckligt låga på nätterna i år för att generera lägre snittpris än 50%. Det gör mig förvånad men jag har inte följt elpriset så noggrant i år.

Då är frågan om man styr laddningen bättre manuellt än med smartladdningen. Tycker min bil oftast börjar ladda en eller två timmar för tidigt sett till priset.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

Tack för att ni frågade då var det precis som jag trodde.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av p1457 »

Jag är lite besviken eftersom dom sålde in det som "halva priset på all el som smartladdas".
Sannolikt så har villkoren förändrats under resans gång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

Men då skulle de ju behöva ge bort en massa pengar om de ska sälja elen till halva priset. Det är ju inte hållbart och skulle innebära att de skulle behöva ta med igen pengarna på något annat sätt och det skulle kännas fel. Gillar egentligen inte ens den här garantin på minst 50% det är inte snyggt.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av CrazyGang »

Någon som använder Tibber i kombination med solceller? Finns det någon integration mellan Easee/tibber och växelriktaren som styr laddning mot när cellerna producerar el?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av SALVETA »

Inte snyggt? Det är väl jättebussigt att man dels kan ladda på billigaste timmarna och att dom sedan halverar det, men sen att hälften av 0 inte ger så mycket och är hälften av -2 = -1 då?
Men jag har också flera fakturor från förra året då jag hade betydligt lägre snitt än hälften av vanliga priset men detta året har det inte varit lika stora skillnader (hittills) och jag har också varit tvungen att ladda en del gånger då det inte varit så bra pris. Så dom flesta är strax under 50% eller exakt 50%
Så som jag förstår det så funkar det som vi vill att det ska göra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

SALVETA skrev:
Inte snyggt? Det är väl jättebussigt att man dels kan ladda på billigaste timmarna och att dom sedan halverar det, men sen att hälften av 0 inte ger så mycket och är hälften av -2 = -1 då?
Men jag har också flera fakturor från förra året då jag hade betydligt lägre snitt än hälften av vanliga priset men detta året har det inte varit lika stora skillnader (hittills) och jag har också varit tvungen att ladda en del gånger då det inte varit så bra pris. Så dom flesta är strax under 50% eller exakt 50%
Så som jag förstår det så funkar det som vi vill att det ska göra.
Det är säkert jätte bussigt… men det snygga tycker jag är att ha en spotpriset rakt av utan trassel. Nu har vi 4 sidor med många förvirrade och en del lätt upprörda bara för att Tibber rört till det i onödan.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av p1457 »

Och nu blev det fem sidor. Men det är väl knappast Tibbers fel. 5 sidor är ju ingenting på det här forumet :lol:
Användarvisningsbild
Rainy
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mar 2020 21:24

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Rainy »

Jag kör Tibber med Easee till min M3. Funderar på hur jag ska kunna fortsätta med smartladdning och samtidigt använda el via laddaren till avfrostning och uppvärmning inför avfärd. Om jag förstått rätt så bryter smartladdning spänningen till bilen om den inte laddas. Någon som vet?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

Rainy skrev:
Jag kör Tibber med Easee till min M3. Funderar på hur jag ska kunna fortsätta med smartladdning och samtidigt använda el via laddaren till avfrostning och uppvärmning inför avfärd. Om jag förstått rätt så bryter smartladdning spänningen till bilen om den inte laddas. Någon som vet?
Det finns ett val under Easee appen om att det alltid ska finnas energi från boxen. Jag vet inte hur eller om det fungerar eftersom jag föredrar att värma från batteriet.
E50C9C97-F973-4165-BF06-DEF35AD63CF7.jpeg
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Laddning med Tibber

Inlägg av Tessi19 »

LarsL skrev:
Rainy skrev:
Jag kör Tibber med Easee till min M3. Funderar på hur jag ska kunna fortsätta med smartladdning och samtidigt använda el via laddaren till avfrostning och uppvärmning inför avfärd. Om jag förstått rätt så bryter smartladdning spänningen till bilen om den inte laddas. Någon som vet?
Det finns ett val under Easee appen om att det alltid ska finnas energi från boxen. Jag vet inte hur eller om det fungerar eftersom jag föredrar att värma från batteriet.
Det fungerar utmärkt för min Leaf MY2015 24kWh. Varm och skönt nu på morgonen med 80% laddning (som den står inställd på) och den laddar oftast mellan 24-02.
Måste dock säga att jag ofta tycker att den börjar för tidigt med smartladdning. Nu inatt ska den sla på kl 23 med då 31 öre/kWh till midnatt. Den är oftast klar inom två timmar men priset 24-01 är 28 öre. Kl 01:00 är priset 25 öre men fortsätter att gå ner till 24 mellan 02-04 för att sedan stiga igen till 25.
Nu inatt blir priset för 5kWh 147 öre men skulle kunna vara 120 öre.
Ska fråga i veckan Tibber varför det blir så?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Rainy
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mar 2020 21:24

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Rainy »

LarsL skrev:
Rainy skrev:
Jag kör Tibber med Easee till min M3. Funderar på hur jag ska kunna fortsätta med smartladdning och samtidigt använda el via laddaren till avfrostning och uppvärmning inför avfärd. Om jag förstått rätt så bryter smartladdning spänningen till bilen om den inte laddas. Någon som vet?
Det finns ett val under Easee appen om att det alltid ska finnas energi från boxen. Jag vet inte hur eller om det fungerar eftersom jag föredrar att värma från batteriet.
Tack för tipset! Av ren nyfikenhet, varför föredrar du att värma från batteriet?
tesla_coil
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 nov 2021 21:05

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av tesla_coil »

Sorry om jag kapar tråden.
Har skaffat Tibber och försöker välja rätt laddbox för att ladda min kommande Model Y. Vilken av dessa två bör jag välja?
https://www.laddexperten.se/produkt/zaptec-go/ eller https://www.laddexperten.se/produkt/easee-home/

Tack på förhand!
/Ny på elbilar
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av zed »

tesla_coil skrev:
Sorry om jag kapar tråden.
Har skaffat Tibber och försöker välja rätt laddbox för att ladda min kommande Model Y. Vilken av dessa två bör jag välja?
https://www.laddexperten.se/produkt/zaptec-go/ eller https://www.laddexperten.se/produkt/easee-home/

Tack på förhand!
/Ny på elbilar

Hej!

Easee home :)
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Laddning med Tibber

Inlägg av Tessi19 »

tesla_coil skrev:
Sorry om jag kapar tråden.
Har skaffat Tibber och försöker välja rätt laddbox för att ladda min kommande Model Y. Vilken av dessa två bör jag välja?
https://www.laddexperten.se/produkt/zaptec-go/ eller https://www.laddexperten.se/produkt/easee-home/

Tack på förhand!
/Ny på elbilar
Du kan skaffa en Easee på Tibber, om du använder min eller annans kod (invite i profil) får du dessutom 500kr rabatt. Easee har standard det som behöver köpas till för Zaptec och behöver (som det verkar) en abonnemang.
Jag är mycket nöjd med Easee boxen!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av frippe »

Har funderat på om tibber är något för oss. Vi laddar alltid på natten när inget annat går här hemma. Är det inte alltid billigast elpris mellan 23-04? Så vad gör att tibbers smartladdning skulle funka bättre än att alltid ladda den tiden? Förutsatt att man har timdebitering.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar