Laddning med Tibber

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Laddning med Tibber

Inlägg av Olten »

En fråga inför framtiden med Tesla, om man använder Tibber för att ladda Teslan när det är billig ström ska man då inte ha någon schemalagd laddning i själva bilen?
Startar laddningen själv så fort spänning finns i laddkabeln samt givetvis insatt i bilen och när laddboxen slår på ?
Vi får solpaneler till våren och det inkluderar en Easee Equalizer RJ45 HAN PORT och vi börjar se på elavtal då fastprisavtalet med Vattenfall går ut i vår.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Teslaspolen »

Om jag minns rätt så sköts det alltid genom Tibber, så länge du har bilen tillagd i ditt Tibberkonto så klart. Bilens egna inställning ska stå på som om att den skulle ladda med en gång, Tibber tar hand om resten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

Olten skrev:
En fråga inför framtiden med Tesla, om man använder Tibber för att ladda Teslan när det är billig ström ska man då inte ha någon schemalagd laddning i själva bilen?
Startar laddningen själv så fort spänning finns i laddkabeln samt givetvis insatt i bilen och när laddboxen slår på ?
Vi får solpaneler till våren och det inkluderar en Easee Equalizer RJ45 HAN PORT och vi börjar se på elavtal då fastprisavtalet med Vattenfall går ut i vår.
Du kan välja om Tibber-appen ska styra bilen eller om Tibber ska styra Easee som sedan styr laddningen. Bilen startar laddningen när laddboxen aktiverar laddning. Däremot ska man inte bägge på en för då kan det svaja lite med start och stopp.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Aida »

Tidigare var det snack om att Easee då hela tiden väckte teslan så att den tjuvdrog ström. Är detta fixat?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

Aida skrev:
Tidigare var det snack om att Easee då hela tiden väckte teslan så att den tjuvdrog ström. Är detta fixat?
Nej, det var Tibber appen som väckte bilen hela tiden för att kolla laddnivån. Nu ska de ha ändrat detta så att de kollar nivån när bilen ansluts och sedan planerar laddningen utifrån det. Vet inte om det är så för jag har inte kollat.

Easee slår av och på laddningen utan att väcka bilen först. Det är klart att bilen vaknar när den får laddning men så är det ju bara… liksom.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av dbar »

Laddning med tibber funkar överlag skitbra. Kört det i 2 år nu.
Låt tibberappen sköta all intelligens och gör inställningarna där.

Kan skvallra om att jag betatestat deras ”solladdning” sedan i våras. Då slår laddaren på när dina solpaneler genererar ström istället för när elen är billig.

Eller finns två lägen
1. Ladda när det är billigast (ibland lönar det sig att tanka den genererade strömmen, i bland lönar det sig mer att sälja den och ladda till natten istället).
2. Ladda så mycket som möjligt på dagen
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av lloydfabege »

Hej!
Någon här som kör Tibber med smartladdning för elbil?
Lite fundersam. Man får ju 50% på sitt snittelpris för månaden om man kör smartladdning. Men vissa dagar är det ju väldigt stor skillnad på dag och natt, imorgon t ex skiljer det 80-90% mellan dag och natt. Om man då har mycket förbrukning på dagen när det är dyrt och därmed ett högt snittpris, får man ju betala mer för smartladdningen än om man bara schemalagt laddningen själv till natten. Eller?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

lloydfabege skrev:
Hej!
Någon här som kör Tibber med smartladdning för elbil?
Lite fundersam. Man får ju 50% på sitt snittelpris för månaden om man kör smartladdning. Men vissa dagar är det ju väldigt stor skillnad på dag och natt, imorgon t ex skiljer det 80-90% mellan dag och natt. Om man då har mycket förbrukning på dagen när det är dyrt och därmed ett högt snittpris, får man ju betala mer för smartladdningen än om man bara schemalagt laddningen själv till natten. Eller?
?
Ja, har du hög förbrukning på dagen så får du betala mer för elen om priset följer spotpriset. Ibland kostar elen mer ibland mindre det är rörligt. Smartladdningen gör att din elbilsladdning styrs mot de billiga tiderna, vilket också kan göras med schemaläggning hyfsat bra eftersom priserna är billigast på natten.
Men det här spelar ju ingen roll för din förbrukning på dagen. Den finns ju där oavsett om du har smartladdning eller schemalagdladdning. Om du vill undvika höga elpriser och inte kan utnyttja de låga så kanske du ska inte ska ha ett elavtal med som följer spottpriset.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av lloydfabege »

LarsL skrev:
lloydfabege skrev:
Hej!
Någon här som kör Tibber med smartladdning för elbil?
Lite fundersam. Man får ju 50% på sitt snittelpris för månaden om man kör smartladdning. Men vissa dagar är det ju väldigt stor skillnad på dag och natt, imorgon t ex skiljer det 80-90% mellan dag och natt. Om man då har mycket förbrukning på dagen när det är dyrt och därmed ett högt snittpris, får man ju betala mer för smartladdningen än om man bara schemalagt laddningen själv till natten. Eller?
?
Ja, har du hög förbrukning på dagen så får du betala mer för elen om priset följer spotpriset. Ibland kostar elen mer ibland mindre det är rörligt. Smartladdningen gör att din elbilsladdning styrs mot de billiga tiderna, vilket också kan göras med schemaläggning hyfsat bra eftersom priserna är billigast på natten.
Men det här spelar ju ingen roll för din förbrukning på dagen. Den finns ju där oavsett om du har smartladdning eller schemalagdladdning. Om du vill undvika höga elpriser och inte kan utnyttja de låga så kanske du ska inte ska ha ett elavtal med som följer spottpriset.
Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Jag försöker igen! :)

Som det är nu, som jag tolkar det, får jag alltså 50% på MITT snittpris för månaden på Tibber när jag kör smartladdning. Så om mitt snittpris totalt är 70 öre för månaden kommer jag betala 35 öre för dom kWh jag smartladdat elbilen med. Detta trots att elpriset kan ha varit lägre i snitt när jag laddat på natten, för att priset jag betalat för det jag förbrukat på den dyra dagstiden dragit upp mitt totala snitt. Jag får då alltså betala mer för elbilsladdningen än om jag bara schemalagt laddningen till natten.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av p1457 »

När jag frågade tibber, för flera år sedan, så vad det halva priset på priset den timmen som det laddades på som fakturerades.

Du betalar inget snittpris med Tibber, men det är ett snittpris som redovisas på fakturan.

Edit: jag kollade på mina fakturor nu och ser att det redovisade smartladdningspriset är exakt 50% av vanliga elpriset.
Jag lämnar frågan åt någon som är mer intresserad av matematik :)
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av lloydfabege »

p1457 skrev:
När jag frågade tibber, för flera år sedan, så vad det halva priset på priset den timmen som det laddades på som fakturerades.

Du betalar inget snittpris med Tibber, men det är ett snittpris som redovisas på fakturan.

Edit: jag kollade på mina fakturor nu och ser att det redovisade smartladdningspriset är exakt 50% av vanliga elpriset.
Jag lämnar frågan åt någon som är mer intresserad av matematik :)
Ja, det var det jag reagerade på, och andra som jag hört med på Facebook har också EXAKT 50% på smartbilsladdning, och då just 50% av deras egna snittpris för månaden.

Känns som sagt, anledningen till min fråga ovan, att man förlorar på smartladdning och det är bättre att schemalägga själv. Ett exempel kommande dygn. Då kostar elen 0 eller till och med minus på natten. Men ca 10 öre i snitt under dagen. Eftersom du använder el på dagen kommer ditt snittpris att hamna över 0, säg 5 öre totalt inkl. elbilsladdning. Men då kommer du få betala 5 öre för den vanliga elen och 2,5 öre, dvs. 50%, av priset för din övriga el, istället för 5 öre för din vanliga el och 0 öre för elbilsladdningen.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

Vet inte om jag förstår riktigt ännu. På min faktura står det att jag är garanterad 50% lägre pris på smartladdning. Jag antar ju att om min laddning är billigare än 50% av vad resten kostat så sänks den delen annars hamnar jag på det som jag faktiskt förbrukat. Kan iofs hålla med om att det är otydligt och något Tibber borde ta därför borde ta bort.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Aida »

Hoppsan! Stora svängningar just nu! Från 258 kr/kwh till 3 öre! Detta visar elområde 4 imorgon! Passa på att ladda!!!
51FEAB3F-857C-4E46-B352-82B35E74EFA3.jpeg
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av p1457 »

Jag ska fråga dom i chatten nästa vecka.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Klintan »

Aida skrev:
Hoppsan! Stora svängningar just nu! Från 258 kr/kwh till 3 öre! Detta visar elområde 4 imorgon! Passa på att ladda!!!
Så smartladdning 7.5 öre?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
cmd
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 18 apr 2021 11:55

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av cmd »

Enligt mina fakturor så är smart laddning av MX 50% av rapporterade snittpriset.

Från augusti:
El 74.14
Smart laddning 37.57
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Henkens »

Jämtland har till och med -2 öre :D
Screenshot_20211002_235357_com.tibber.android.jpg
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Homer »

LarsL skrev:
Vet inte om jag förstår riktigt ännu. På min faktura står det att jag är garanterad 50% lägre pris på smartladdning. Jag antar ju att om min laddning är billigare än 50% av vad resten kostat så sänks den delen annars hamnar jag på det som jag faktiskt förbrukat. Kan iofs hålla med om att det är otydligt och något Tibber borde ta därför borde ta bort.
Så har jag antagit också, men enligt denna artikel om ”Smartladdning 2.0” är det 50% av snittpriset som gäller (som på fakturan): https://tibber.com/se/magazine/inside-t ... rtladdning

Så då borde man alltså köra manuell laddning när elen är riktigt billig för att sänka sitt snitt för månaden, och köra smartladdning med 50% på snittpriset under dyra dygn.

Hoppas jag har fel, för då tar jag hellre Smartladdning 1.0 igen..
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Hoppsan_84 »

Förbrukningen med smartladdning bör också bidra till sänkning av snittpriset innan halveringen räkns in.
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Dream99 »

Jag har smartladdning med koppling till mina solceller. På min faktura finns ingen information om att smartladdningen ska ha annat pris än vad spotpriset är.
Model X - 2019
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av lloydfabege »

Här står det inget om MINST 50% rabatt, utan det står rätt och slätt 50% mot din övriga el när det gäller smartladdning 2.0. Det borde väl rimligtvis stå MINST 50% om det nu stämde?

Vad innebär Smartladdning 2.0 för mig som har elbil?

Det innebär helt enkelt att vi nu laddar din bil på ett ännu smartare sätt vilket gynnar både dig, Sveriges elnät och framtiden för förnybar el! Vi ger dig en smartladdad bil laddad med förnybar el som är 50% billigare än elen till ditt övriga hushåll. Dessutom är du nu en hjälte som inte bara ser till att elnätet är balanserat, du ser även till att vi kan gå mot fler förnybara källor OCH du blir en nyckelperson i denna elektriska revolution – utan att egentligen lyfta ett finger. I framtiden kommer det här även bidra till att vi tillsammans pressar ner de generella elpriserna på marknaden och Tibber har som vision att en dag kunna erbjuda laddning av din elbil ännu billigare än idag.

https://tibber.com/.../fragor-och-svar- ... rtladdning
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av p1457 »

Men eftersom vi har timpris hos Tibber blir det ju helt bananas om vi betalar hälften av vårt snittpris sett över en månad.
Det ska ju såklart vara 50% av priset den förbrukande timmen.
Annars blir det som påpekats bra mycket dyrare att smartladda när priset som inatt bara var några ören per kWh.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av lloydfabege »

p1457 skrev:
Men eftersom vi har timpris hos Tibber blir det ju helt bananas om vi betalar hälften av vårt snittpris sett över en månad.
Det ska ju såklart vara 50% av priset den förbrukande timmen.
Annars blir det som påpekats bra mycket dyrare att smartladda när priset som inatt bara var några ören per kWh.
Nej, det är inte 50% av den förbrukade timmen, det är 50% av ditt snittpris för all el, läs inlägget ovan och hos Tibber via länken. Därför är också priset för smartladdning olika för olika kunder eftersom snittpriset förmodligen skiljer sig mellan kunderna.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

p1457 skrev:
Men eftersom vi har timpris hos Tibber blir det ju helt bananas om vi betalar hälften av vårt snittpris sett över en månad.
Det ska ju såklart vara 50% av priset den förbrukande timmen.
Annars blir det som påpekats bra mycket dyrare att smartladda när priset som inatt bara var några ören per kWh.
Fast det står max 50% av snittet så det kan aldrig bli hälften av vad du faktiskt laddat för under den här natten. Men det är bra om du tar och hör med dem i chatten på måndag så att de kan förklara detta tydligare. Det är inte bra när folk blir förvirrade.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av p1457 »

Jag hoppade på tibber när det var nytt, då förklarade dom annorlunda.
Varför ska jag smartladda för 35 öre/kWh när timpriset är 2 öre/kWh?
Det skulle ge tibber en extremt stor marginal och gör deras marknadsföring ganska smutsig.
Skriv svar