Laddning med Tibber

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

SALVETA skrev:
Inte snyggt? Det är väl jättebussigt att man dels kan ladda på billigaste timmarna och att dom sedan halverar det, men sen att hälften av 0 inte ger så mycket och är hälften av -2 = -1 då?
Men jag har också flera fakturor från förra året då jag hade betydligt lägre snitt än hälften av vanliga priset men detta året har det inte varit lika stora skillnader (hittills) och jag har också varit tvungen att ladda en del gånger då det inte varit så bra pris. Så dom flesta är strax under 50% eller exakt 50%
Så som jag förstår det så funkar det som vi vill att det ska göra.
Det är säkert jätte bussigt… men det snygga tycker jag är att ha en spotpriset rakt av utan trassel. Nu har vi 4 sidor med många förvirrade och en del lätt upprörda bara för att Tibber rört till det i onödan.
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av p1457 »

Och nu blev det fem sidor. Men det är väl knappast Tibbers fel. 5 sidor är ju ingenting på det här forumet :lol:
Användarvisningsbild
Rainy
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mar 2020 21:24

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Rainy »

Jag kör Tibber med Easee till min M3. Funderar på hur jag ska kunna fortsätta med smartladdning och samtidigt använda el via laddaren till avfrostning och uppvärmning inför avfärd. Om jag förstått rätt så bryter smartladdning spänningen till bilen om den inte laddas. Någon som vet?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av LarsL »

Rainy skrev:
Jag kör Tibber med Easee till min M3. Funderar på hur jag ska kunna fortsätta med smartladdning och samtidigt använda el via laddaren till avfrostning och uppvärmning inför avfärd. Om jag förstått rätt så bryter smartladdning spänningen till bilen om den inte laddas. Någon som vet?
Det finns ett val under Easee appen om att det alltid ska finnas energi från boxen. Jag vet inte hur eller om det fungerar eftersom jag föredrar att värma från batteriet.
E50C9C97-F973-4165-BF06-DEF35AD63CF7.jpeg
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Laddning med Tibber

Inlägg av Tessi19 »

LarsL skrev:
Rainy skrev:
Jag kör Tibber med Easee till min M3. Funderar på hur jag ska kunna fortsätta med smartladdning och samtidigt använda el via laddaren till avfrostning och uppvärmning inför avfärd. Om jag förstått rätt så bryter smartladdning spänningen till bilen om den inte laddas. Någon som vet?
Det finns ett val under Easee appen om att det alltid ska finnas energi från boxen. Jag vet inte hur eller om det fungerar eftersom jag föredrar att värma från batteriet.
Det fungerar utmärkt för min Leaf MY2015 24kWh. Varm och skönt nu på morgonen med 80% laddning (som den står inställd på) och den laddar oftast mellan 24-02.
Måste dock säga att jag ofta tycker att den börjar för tidigt med smartladdning. Nu inatt ska den sla på kl 23 med då 31 öre/kWh till midnatt. Den är oftast klar inom två timmar men priset 24-01 är 28 öre. Kl 01:00 är priset 25 öre men fortsätter att gå ner till 24 mellan 02-04 för att sedan stiga igen till 25.
Nu inatt blir priset för 5kWh 147 öre men skulle kunna vara 120 öre.
Ska fråga i veckan Tibber varför det blir så?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Rainy
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 mar 2020 21:24

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Rainy »

LarsL skrev:
Rainy skrev:
Jag kör Tibber med Easee till min M3. Funderar på hur jag ska kunna fortsätta med smartladdning och samtidigt använda el via laddaren till avfrostning och uppvärmning inför avfärd. Om jag förstått rätt så bryter smartladdning spänningen till bilen om den inte laddas. Någon som vet?
Det finns ett val under Easee appen om att det alltid ska finnas energi från boxen. Jag vet inte hur eller om det fungerar eftersom jag föredrar att värma från batteriet.
Tack för tipset! Av ren nyfikenhet, varför föredrar du att värma från batteriet?
tesla_coil
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 nov 2021 21:05

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av tesla_coil »

Sorry om jag kapar tråden.
Har skaffat Tibber och försöker välja rätt laddbox för att ladda min kommande Model Y. Vilken av dessa två bör jag välja?
https://www.laddexperten.se/produkt/zaptec-go/ eller https://www.laddexperten.se/produkt/easee-home/

Tack på förhand!
/Ny på elbilar
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av zed »

tesla_coil skrev:
Sorry om jag kapar tråden.
Har skaffat Tibber och försöker välja rätt laddbox för att ladda min kommande Model Y. Vilken av dessa två bör jag välja?
https://www.laddexperten.se/produkt/zaptec-go/ eller https://www.laddexperten.se/produkt/easee-home/

Tack på förhand!
/Ny på elbilar

Hej!

Easee home :)
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Laddning med Tibber

Inlägg av Tessi19 »

tesla_coil skrev:
Sorry om jag kapar tråden.
Har skaffat Tibber och försöker välja rätt laddbox för att ladda min kommande Model Y. Vilken av dessa två bör jag välja?
https://www.laddexperten.se/produkt/zaptec-go/ eller https://www.laddexperten.se/produkt/easee-home/

Tack på förhand!
/Ny på elbilar
Du kan skaffa en Easee på Tibber, om du använder min eller annans kod (invite i profil) får du dessutom 500kr rabatt. Easee har standard det som behöver köpas till för Zaptec och behöver (som det verkar) en abonnemang.
Jag är mycket nöjd med Easee boxen!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av frippe »

Har funderat på om tibber är något för oss. Vi laddar alltid på natten när inget annat går här hemma. Är det inte alltid billigast elpris mellan 23-04? Så vad gör att tibbers smartladdning skulle funka bättre än att alltid ladda den tiden? Förutsatt att man har timdebitering.
Model Y LR.
Model S70D
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Tessi19 »

Om man har timmätning och bara vill ladda bilen med billigare el räcker det att ställa in det i bilen timer för laddning. Däremot finns det få elbolag som än så länge erbjuder tariffen med timmätning såsom Tibber utan påslag men med fast månadskostnad som är rimlig enligt mig.
Tibber kan däremot vara fördelaktig om man även kopplat andra apparater i hemmet samt om man vill hålla koll på när det dagtid kan vara höga eller extremhöga priser som var nu i september/oktober. Man kan då lättare välja (eller ffa låta Tibber styra) till exempel värmepumpen så att den inte precis slår på när det är dyrast med el.

Kanske det finns fler med andra åsikter?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Dafro »

Tessi19 skrev:
LarsL skrev:
Rainy skrev:
Jag kör Tibber med Easee till min M3. Funderar på hur jag ska kunna fortsätta med smartladdning och samtidigt använda el via laddaren till avfrostning och uppvärmning inför avfärd. Om jag förstått rätt så bryter smartladdning spänningen till bilen om den inte laddas. Någon som vet?
Det finns ett val under Easee appen om att det alltid ska finnas energi från boxen. Jag vet inte hur eller om det fungerar eftersom jag föredrar att värma från batteriet.
Det fungerar utmärkt för min Leaf MY2015 24kWh. Varm och skönt nu på morgonen med 80% laddning (som den står inställd på) och den laddar oftast mellan 24-02.
Måste dock säga att jag ofta tycker att den börjar för tidigt med smartladdning. Nu inatt ska den sla på kl 23 med då 31 öre/kWh till midnatt. Den är oftast klar inom två timmar men priset 24-01 är 28 öre. Kl 01:00 är priset 25 öre men fortsätter att gå ner till 24 mellan 02-04 för att sedan stiga igen till 25.
Nu inatt blir priset för 5kWh 147 öre men skulle kunna vara 120 öre.
Ska fråga i veckan Tibber varför det blir så?
När jag har kört smartladdnining så har jag märkt att den gärna börjar för tidigt och i mitt fall redan vid 18 när det är som dyrast. I mitt fall verkar det bero på att den mörker att den inte hinner ladda fullt till tiden för avfärd med den ström den har för tillfället. Jag har nu laddhybrid på 20 kWh som laddas med en fas. Men eftersom jag vet att den hinner ladda på natten för då finns det mer ström tillgängligt för alla sover och inget förbrukas så har jag nu stängt av smartladdningnoch tidstyp boxen mellan 23-08 istället. Smartladdningen tycker jag öven är för smart, styrnivåer ett öre, skulle hellre vilja kunna bestämma en maxgräns tex och att på helgerna vill jag oftast ladda direkt.
27,8 kWp solceller
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Laddning med Tibber

Inlägg av Tessi19 »

Dafro skrev:
Tessi19 skrev:
LarsL skrev:
Rainy skrev:
Jag kör Tibber med Easee till min M3. Funderar på hur jag ska kunna fortsätta med smartladdning och samtidigt använda el via laddaren till avfrostning och uppvärmning inför avfärd. Om jag förstått rätt så bryter smartladdning spänningen till bilen om den inte laddas. Någon som vet?
Det finns ett val under Easee appen om att det alltid ska finnas energi från boxen. Jag vet inte hur eller om det fungerar eftersom jag föredrar att värma från batteriet.
Det fungerar utmärkt för min Leaf MY2015 24kWh. Varm och skönt nu på morgonen med 80% laddning (som den står inställd på) och den laddar oftast mellan 24-02.
Måste dock säga att jag ofta tycker att den börjar för tidigt med smartladdning. Nu inatt ska den sla på kl 23 med då 31 öre/kWh till midnatt. Den är oftast klar inom två timmar men priset 24-01 är 28 öre. Kl 01:00 är priset 25 öre men fortsätter att gå ner till 24 mellan 02-04 för att sedan stiga igen till 25.
Nu inatt blir priset för 5kWh 147 öre men skulle kunna vara 120 öre.
Ska fråga i veckan Tibber varför det blir så?
När jag har kört smartladdnining så har jag märkt att den gärna börjar för tidigt och i mitt fall redan vid 18 när det är som dyrast. I mitt fall verkar det bero på att den mörker att den inte hinner ladda fullt till tiden för avfärd med den ström den har för tillfället. Jag har nu laddhybrid på 20 kWh som laddas med en fas. Men eftersom jag vet att den hinner ladda på natten för då finns det mer ström tillgängligt för alla sover och inget förbrukas så har jag nu stängt av smartladdningnoch tidstyp boxen mellan 23-08 istället. Smartladdningen tycker jag öven är för smart, styrnivåer ett öre, skulle hellre vilja kunna bestämma en maxgräns tex och att på helgerna vill jag oftast ladda direkt.
Om man inte har en bil som direkt stöds av Tibber, såsom Nissan, Kia, Hyundai, Polestar bland andra då blir det inte smartaste laddning pga att Easee/Tibber inte kan ’läsa av’ batteriets laddningsstatus. Med Tesla, Jaguar, Volvo, VW , Skoda, Porsche, BMW.
Oftast blir det typ standard från 23:00 trots att det inte är låg pris än.

Edit: min lösning har varit att jag sätter på smartladdning samt timer i bilen (Leaf/Ioniq5) att det inte börjat ladda innan 01:00.
Det räcker oftast fin och väl. Behöv dock lite kontroll från min sida om väldig låg nivå i ffa I5.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av DrDR »

Tycker det verkar lite överdrivet med s.k. snabbladdning med Tibber. Elpriset är ju i princip alltid billigast på natten, så med timprisavtal, som de flesta elbolag erbjuder, så är det ju bara att ställa in att bilen ska ladda på natten. Finns det några elbilar som inte har den funktionen, så är det såklart en annan femma.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Tessi19 »

DrDR skrev:
Tycker det verkar lite överdrivet med s.k. snabbladdning med Tibber. Elpriset är ju i princip alltid billigast på natten, så med timprisavtal, som de flesta elbolag erbjuder, så är det ju bara att ställa in att bilen ska ladda på natten. Finns det några elbilar som inte har den funktionen, så är det såklart en annan femma.
Finns ju ffa möjlighet till annan ’smart’ användning av el som gör det värdefull. Om man inte vill eller kan ha det räcker det gott och väl med vilket timavtal som helst.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av DrDR »

Tessi19 skrev:
DrDR skrev:
Tycker det verkar lite överdrivet med s.k. snabbladdning med Tibber. Elpriset är ju i princip alltid billigast på natten, så med timprisavtal, som de flesta elbolag erbjuder, så är det ju bara att ställa in att bilen ska ladda på natten. Finns det några elbilar som inte har den funktionen, så är det såklart en annan femma.
Finns ju ffa möjlighet till annan ’smart’ användning av el som gör det värdefull. Om man inte vill eller kan ha det räcker det gott och väl med vilket timavtal som helst.
Jo, men om jag kollar på mitt hem så kan jag ha tidsinställt schema på luftvärmepump, värmepumpsberedare och golvvärme. Plus ställa fram tiden på diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare. Kräver iofs lite manuellt arbete, så för att det ska ske automatiskt är nog Tibbers prylar bra. Dock lär det ta ett tag att få tillbaka investeringsskostnaden.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 mar 2019 21:54

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Petrolhead »

Tjena,

Ytterligare en fråga kring tibber.. (tesla +tibber + wallconnector)

När jag kopplar in bilen börjar den alltid ladda automatiskt (även dagtid) sen tar det en stund innan den pausar och laddar sen när det är som billigast. Detta irriterar mig lite då priset nu imorgon kommer vara uppe 8 kr kwh.

Någon som vet hur lång tid det tar innan tibber uppfattar att bilen laddar och stänger av?
Är det så här det skall fungera?
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av dhogborg »

Petrolhead skrev:
Tjena,

Ytterligare en fråga kring tibber.. (tesla +tibber + wallconnector)

När jag kopplar in bilen börjar den alltid ladda automatiskt (även dagtid) sen tar det en stund innan den pausar och laddar sen när det är som billigast. Detta irriterar mig lite då priset nu imorgon kommer vara uppe 8 kr kwh.

Någon som vet hur lång tid det tar innan tibber uppfattar att bilen laddar och stänger av?
Är det så här det skall fungera?
10-30 min, för det mesta.
Sätt bilen till att själv starta laddning kl 00.00 så kommer det fungera bättre. Tibber kan fortfarande starta tidigare eller stanna och vänta på ännu billigare.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 mar 2019 21:54

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Petrolhead »

dhogborg skrev:
Petrolhead skrev:
Tjena,

Ytterligare en fråga kring tibber.. (tesla +tibber + wallconnector)

När jag kopplar in bilen börjar den alltid ladda automatiskt (även dagtid) sen tar det en stund innan den pausar och laddar sen när det är som billigast. Detta irriterar mig lite då priset nu imorgon kommer vara uppe 8 kr kwh.

Någon som vet hur lång tid det tar innan tibber uppfattar att bilen laddar och stänger av?
Är det så här det skall fungera?
10-30 min, för det mesta.
Sätt bilen till att själv starta laddning kl 00.00 så kommer det fungera bättre. Tibber kan fortfarande starta tidigare eller stanna och vänta på ännu billigare.
Stort tack, då fanns det en enkel lösning.
Funkar fortfarande tibbers funktion ladda alltid till min x% fortfarande då?
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Homer »

Petrolhead skrev:
Tjena,

Ytterligare en fråga kring tibber.. (tesla +tibber + wallconnector)

När jag kopplar in bilen börjar den alltid ladda automatiskt (även dagtid) sen tar det en stund innan den pausar och laddar sen när det är som billigast. Detta irriterar mig lite då priset nu imorgon kommer vara uppe 8 kr kwh.

Någon som vet hur lång tid det tar innan tibber uppfattar att bilen laddar och stänger av?
Är det så här det skall fungera?
Det där händer mig någon gång ibland (senast idag) men normalt sett inte.
Funderar på om den startar laddningen direkt när laddnivån ligger under någon viss %, eller om det snarare är en mer slumpmässig bugg..?

Skulle vilja stänga av att den laddar vid förvärmningen på morgonen också, har för mig att det ska gå att ställa in men vart isf?
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Dream99 »

Smartladdning av Teslan fungerar dåligt idag. Den drar igång laddning nu på eftermiddagen. Är det för att det blir ännu dyrare om nån timme?
Funderar på om man måste slå av detta nu när det är billigare att elda diesel än att köpa el…
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Anderzzon »

Dream99 skrev:
Smartladdning av Teslan fungerar dåligt idag. Den drar igång laddning nu på eftermiddagen. Är det för att det blir ännu dyrare om nån timme?
Funderar på om man måste slå av detta nu när det är billigare att elda diesel än att köpa el…
När kopplade du in bilen? Har en teori om att smartladdningen inte funkar helt klockren om man kopplar in bilen innan kl 13 och nästa dygns priser har hämtats
Användarvisningsbild
ForestC
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 17 mar 2019 16:41

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av ForestC »

Tror jag läst att Tibber pollar Tesla med jämna mellanrum och att laddningen därför kan starta först, innan Tibber hunnit "se" att bilen laddas, varefter "stopp" skickas.
Man kan också ställa in i Tibber-appen att bilen alltid ska laddas upp till viss minstanivå direkt oavsett elpris.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av tslaqqq »

Man har ju både hela nuvarande dag samt efter lunch nån gång även kommande dags fulla pris så bara in o titta
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Laddning med Tibber

Inlägg av Dream99 »

Anderzzon skrev:
Dream99 skrev:
Smartladdning av Teslan fungerar dåligt idag. Den drar igång laddning nu på eftermiddagen. Är det för att det blir ännu dyrare om nån timme?
Funderar på om man måste slå av detta nu när det är billigare att elda diesel än att köpa el…
När kopplade du in bilen? Har en teori om att smartladdningen inte funkar helt klockren om man kopplar in bilen innan kl 13 och nästa dygns priser har hämtats
Jag var ute med bilen på förmiddagen. Helt ok att den börjar ladda när jag kommer hem. Men jag går då in i appen och stänger av laddning.
30 min senare så är laddning igång igen, jag stänger då av i tesla appen igen. Detta upprepas flera gånger.
Nu pausade jag smart laddning i Tibber appen och ingen laddning har startat.
Jag har tesla appen inställd på att starta laddning 23:30
Model X - 2019
Skriv svar