BRF Radhus med egen parkering

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

gulliver
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 sep 2021 11:36

BRF Radhus med egen parkering

Inlägg av gulliver »

Hej,

Jag har beställt en Model 3 med tanke att ladda den på i försthand min arbetsplats. Men i och med det gröna avdraget fick jag ett litet sug på att kanske även installera en laddbox i hemmet.

Jag bor i en BRF med Radhus där varje kropp innehåller 4 st bostäder där varje hushåll har 2 egna parkeringar framför dörren. Varje huskropp har ett stort elskåp i plåt på sidan av huskroppen och sen har vi ju våra egna elcentraler i hallen.

Nu läser jag en hel del om att säkra upp och lastfördela och funderar på om det är mellan min laddbox och elcentralen i min hall som allt skall fungera och vara rätt dimmensiomerat eller om jag behöver säkra så hela ingående strömmen till alla hushåll är dugligt.

Jag har inga problem att betala och säkra min ladbox och central men om det finns risk att jag kan smälla brytarna hos mina grannar behöver jag nog få ett ordentligt besked från vår BRF (har ett muntligt ok). Jag försöker förstå vart riskeran finns .

Tacksam för input.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: BRF Radhus med egen parkering

Inlägg av Java »

Frågan är om ni ligger i serie mellan respektive bostadsrätt.
Om Ni ligger i serie så kan huvudsäkringarna lösa ut vilket påverkar dina grannar.
Om du har egen huvudsäkring, mätare etc, direkt mot skåpet i gatan så påverkar det endast dig själv.

Pratade idag med en elektriker som installerat en 11kw hemmaladdning där kunden informerade om att han skulle behöva hjälp med installationen av ett utespabad, utespabadet är 1-fas och drar 32A !!!,
vilket ger att en ny service från skåpet på gatan måste dras och fastigheten sedan säkras upp... att lägga ny servis kostade 45000:-. Smakar det så kostar det!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3284
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BRF Radhus med egen parkering

Inlägg av Niklas Z »

Java skrev:
Frågan är om ni ligger i serie mellan respektive bostadsrätt.
Om Ni ligger i serie så kan huvudsäkringarna lösa ut vilket påverkar dina grannar.
Om du har egen huvudsäkring, mätare etc, direkt mot skåpet i gatan så påverkar det endast dig själv.

Pratade idag med en elektriker som installerat en 11kw hemmaladdning där kunden informerade om att han skulle behöva hjälp med installationen av ett utespabad, utespabadet är 1-fas och drar 32A !!!,
vilket ger att en ny service från skåpet på gatan måste dras och fastigheten sedan säkras upp... att lägga ny servis kostade 45000:-. Smakar det så kostar det!
Ett utespa kan dra en hel del. Jag installerade ett hos mina föräldrar förra året. Det var dock 3-fas 16 A, men jag noterade i dokumentationen att leverantören räknade med en elförbrukning på 4000 kWh per år, mer än vad min M3LR drar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BRF Radhus med egen parkering

Inlägg av martinot »

De swimSPA som jag stött på, inklusive vårt eget (Hydropool) brukar alla ha 3-fas med 16A (eller liknande).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3622
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BRF Radhus med egen parkering

Inlägg av jonasl »

Fundera på om du måste krångla till det så mycket. Laddar man 23-07 med bara 8A 3-fas så trycker man i 44kWh. Har du 3x16A vilket är det normala idag om man har fjärrvärme eller annan gemensam värme vilket du antagligen har i ditt radhus så borde det inte vara några problem alls att ladda med så låg eller ännu lägre fart.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BRF Radhus med egen parkering

Inlägg av LarsL »

Har du en ingångs säkring till din bostad så borde du ju kunna nyttja den fullt ut utan att en gemensam säkring går, annars kanske den huvudsäkringen ska höjas?

En Easee box med effektreglering mot din matarsäkring ära det du behöver. Då kommer den sköta allt och du behöver bara ansluta bilen.
Skriv svar