Småladdning eller inte

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Småladdning eller inte

Inlägg av zimpan »

Jag har en M3 LR -21 MiC. Jobbar ofta hemma och har ett par mil till kontoret, förutom detta så blir det lite småärenden då och då. Ibland står bilen stilla 1-2 dygn. Vissa veckor blir det alltså inte många mil. Laddar hemma och har normalt max 75% SoC.
Läser lite motsägelsefull info om vilket laddbeteende som är att föredra. Å ena sidan ska laddsladden alltid ska sitta i, å andra sidan påverkas väl livslängden på batteriet av antalet laddcykler.
1. Är all laddning en laddcykel, d v s även från 70% till 75% SoC?
2. I så fall borde det väl vara bättre för batterilivslängden att vänta med laddning tills SoC är nere på 25%? Mycket färre laddcykler alltså. Och så slipper man pyssla med sladdsladden så ofta. Hur ska man tänka?
(Ja, jag har sökt efter tydligt svar på detta utan framgång.)
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av R2_m3 »

En laddcykel motsvarar 100% laddning t.ex 20 st a 5%.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av jonasl »

Såvitt jag förstått spelar det ingen roll för batterihälsan om du laddar 25-75% en gång eller delar upp det i 10 5%-laddningar 70-75%.

Jag har ungefär som du, kör inte många mil på en vecka men ibland längre på helgerna. Är ofta lite lat och kopplar inte in sladden (bilen står lite mer i vägen där den laddas) men brukar ladda till 80% och ladda om jag är nere på 50% eller lägre.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av steffe68 »

zimpan skrev:
Jag har en M3 LR -21 MiC. Jobbar ofta hemma och har ett par mil till kontoret, förutom detta så blir det lite småärenden då och då. Ibland står bilen stilla 1-2 dygn. Vissa veckor blir det alltså inte många mil. Laddar hemma och har normalt max 75% SoC.
Läser lite motsägelsefull info om vilket laddbeteende som är att föredra. Å ena sidan ska laddsladden alltid ska sitta i, å andra sidan påverkas väl livslängden på batteriet av antalet laddcykler.
1. Är all laddning en laddcykel, d v s även från 70% till 75% SoC?
2. I så fall borde det väl vara bättre för batterilivslängden att vänta med laddning tills SoC är nere på 25%? Mycket färre laddcykler alltså. Och så slipper man pyssla med sladdsladden så ofta. Hur ska man tänka?
(Ja, jag har sökt efter tydligt svar på detta utan framgång.)
Känner igen användarmönstret som du beskriver, och jag har efter diverse läsning kommit fram till att göra som så:
SOC sommar ca 60-70%
SOC vinter ca 80% (drar ju mer med uppvärming m.m.)
Kör jag sen ett par dagar kortare sträckor från 80% så laddar jag tidigast vid 40-50% vilket kan innebära 3-4 dagar utan laddning. Det har jag fått för mig hjälper bilens BMS med kalibrering då den får jobba på olika SOC lite oftare, vilket i längden ska medföra ett bättre utnyttjande av batteriets kapacitet.
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av Teslared »

Framförallt på vintern så värms ju batteriet upp innan eller under laddning så då blir det mycket värma för kråkorna.
Jag gör i stället så att jag laddar till kanske 80% och sedan ställer jag in laddningen på ex.vis 65%. på så sätt laddas inte bilen i tid och otid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Såvitt jag förstått spelar det ingen roll för batterihälsan om du laddar 25-75% en gång eller delar upp det i 10 5%-laddningar 70-75%.
Som jag har förstått det är det precis tvärtom. Det är mycket bättre för batteriet att laddas ofta lite istället för sällan mycket.
Alltså nej, 10×5% är nog bättre än 1×50%. Och har du möjlighet så ska du hålla dig runt 50% SOC hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av RagWal »

mati skrev:
jonasl skrev:
Såvitt jag förstått spelar det ingen roll för batterihälsan om du laddar 25-75% en gång eller delar upp det i 10 5%-laddningar 70-75%.
Som jag har förstått det är det precis tvärtom. Det är mycket bättre för batteriet att laddas ofta lite istället för sällan mycket.
Alltså nej, 10×5% är nog bättre än 1×50%. Och har du möjlighet så ska du hålla dig runt 50% SOC hela tiden.
Korrekt. Har inte så mycket med laddningarnas antal att göra utan mer hur mycket du är bortom sweetspot 30-60% (TYP) över tid. Bästa är att ladda till ca 50% så ofta som möjligt. Ska du resa längre vill du givetvis använda mer av batteriet. Låt inte bilen stå vid höga (90+%) eller låga (<10%). Allt nära kanterna ger snabbare degradering som sätter sig på kapacitet och ökad inre impedans.
Dock kan det bli lite svårare för BMS att korrekt estimera batteriets status, men kemiskt mår det bäst.
Motsvarande gäller temperatur. Undvik extremtemperaturer. Parkera hellre under tak jmf solgass, hellre i tempererat garage än i -50.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av Tobbelibobbe »

Så man skall alltså till vardags inte ladda mer än till 50-60% SoC? Vi har hittills laddat till 80% en eller två ggr i veckan. Men borde egentligen låta den ligga lägre, för att sedan fylla lite mer inför längre resor?

Jag har ett körmönster, där bilen mest står på veckorna och endast körs till mataffären etc. och seden körs lite mer på helgerna (10-20mil), kombinerat med ett antal långresor (100-150mil) per år.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av jonasl »

mati skrev:
jonasl skrev:
Såvitt jag förstått spelar det ingen roll för batterihälsan om du laddar 25-75% en gång eller delar upp det i 10 5%-laddningar 70-75%.
Som jag har förstått det är det precis tvärtom. Det är mycket bättre för batteriet att laddas ofta lite istället för sällan mycket.
Alltså nej, 10×5% är nog bättre än 1×50%. Och har du möjlighet så ska du hålla dig runt 50% SOC hela tiden.
Min tanke är att det inte är sämre att låta batteriet laddas ur lite mer innan man pluggar in, jämfört med att låta bilen stå med kabeln inpluggad för jämnan med 80%. Ser inte hur det motsägs av det du skriver bara laddnivåerna är samma.

Med SR+ blir det väldigt kort vardagsräckvidd om jag alltid bara laddar till 50% till vardags, vill kunna spontanåka Stockholm t.o.r för t.ex. akutenbesök med barn eller annat som dyker upp. Det är 12-14 mil t.o.r för mig beroende på var jag ska. Även om jag en normal vardag kör 0km så vill jag ha möjligheten.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av HenrikC »

Det här blir som att diskutera om man ska byta olja vid 1000 mil, 800 mil eller 500 mil. Hur länge tänker ni ha bilarna? 100000 mil?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Min tanke är att det inte är sämre att låta batteriet laddas ur lite mer innan man pluggar in, jämfört med att låta bilen stå med kabeln inpluggad för jämnan med 80%. Ser inte hur det motsägs av det du skriver bara laddnivåerna är samma.
Jo, det är ju det. Som sagt, ladda alltid när du har möjlighet. Även om du alltid laddar till 80% och förbukar bara 10% per dag så är det bättre att ladda tillbaka dessa 10% med en gång istället för att vänta några körningar tills man är nere i lägre nivåer. Och sen är det ännu bättre om man håller sig varaktigt på en lägre laddnivå, alltså t.ex. alltid mellan 50 och 60% istället för mellan 70 och 80%.
Men man ska alltså hellre småladda hela tiden än att låta batteriet laddas ur.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av pejvic »

Nja som steffo skriver ovan så är det viktigt att låta bilen vila på olika laddnivåer och vila utan sentry på. Med ditt körmönster skulle jag aldrig plugga i varje dag utan gör som det står här i manualen. Ladda till tex 80% sen när den är på tex 10-20% nästa gång. Variera det hela. Och det spelar mest roll för kalibreringen. För livslängden tror jag inte det spelar ingen roll alls. Kalibreringen gör att du kan lita på mätaren. Det känns allra viktigast. Finns hur mkt inlägg somhelst om folk som ser sitt batteri tappa mkt prestanda. Ingen av dem har läst manualen och låtit bilen vila på olika nivåer.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av ChristerSjo »

När man pratar om optimal/bästa laddning måste man alltid ta hänsyn till vilken batterikemi man pratar om.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av FinaFisken »

I nuvarande energibrist skulle jag rekommendera detta för att vara snäll mot plånboken och solidarisk mot Europa: Ladda upp till vald laddgräns på söndagen och ladda sen inte förrän det behövs eller till nästa helg.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Småladdning eller inte

Inlägg av LarsL »

Att låta bilen ”vila” på olika laddning är bara för att BMS:et ska veta hur mycket kapacitet batteriet har. Det gör inte att batteriet mår bättre eller håller längre.


Det är låga och höga laddningsnivåer som skadar batteriet och bäst är att ligga runt 50%. Att Smålands mellan 40-60% påverkar inte batteriet men att ”åka och tanka” en gång i veckan och ladda från 10% till 100% är skadligt. Det är också skadligt att små ladda upp mot 100% tex från 90%, många laptops dödas på det sättet.
Skriv svar