Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av HenrikC »

Trevlig skrev:
Låter super enkelt, bara göra så jag har det kör två st easee boxar med easee lastbalansering, sätt i kablarna och båda är laddade på morgonen? Öka till 25A för extra komfort.
Två boxar med lastblansering är nog rätt lösning i de flesta fall, men kör du 30 mil om dagen i -30C som trådskaparen?

Easee boxarna är begränsade av styrsignalen som bilen är gjord för. De kan bara styra på ström och på/av, så boxarna är beroende av hur laddarna i bilarna fungerar. Om laddarna bara går att ställa mellan 6A och 16A så spelar det ingen roll om 3.5A hade varit optimalt för den ena bilen.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 742
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av Trevlig »

HenrikC skrev:
Trevlig skrev:
Låter super enkelt, bara göra så jag har det kör två st easee boxar med easee lastbalansering, sätt i kablarna och båda är laddade på morgonen? Öka till 25A för extra komfort.
Två boxar med lastblansering är nog rätt lösning i de flesta fall, men kör du 30 mil om dagen i -30C som trådskaparen?

Easee boxarna är begränsade av styrsignalen som bilen är gjord för. De kan bara styra på ström och på/av, så boxarna är beroende av hur laddarna i bilarna fungerar. Om laddarna bara går att ställa mellan 6A och 16A så spelar det ingen roll om 3.5A hade varit optimalt för den ena bilen.
Nej jag har inte samma scenario. Men tänker så här. säg att boxen väljer att ladda en bil full fart först och sedan den andra. Bara jobbet är gjort på morgonen.

Behöver man ladda 60kwh under natten bara boxarna löser det sen i vilken ordning spelar väl inte så stor roll. Kan tom vara en fördel att inte ladda med för låg effekt. Tänker 3,5a är ju 840w, säg att 200w går till att värma batteriet?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av LarsL »

Borde väl gå att trixa lite om det skulle bli så illa. Tex sätta den ena bilen på schemaläggning till senare så att den första bilen laddar snabbare i början och den andra snabbare i slutet av natten.

Men jag tror att det kommer funka fint med Tibber och styrda boxar från Easee. Vill du undersöka närmare så kan man ju köpa en elmätare typ Pulse för att se hur din förbrukning faktiskt ser ut och hur stora marginaler du faktiskt har (med reservation för att du missar 50% avdrag på delarna när du köper dem separat… å andra sidan blir det gratis med refaral på 500kr… men jag spånar iväg). Det blir svårt att veta om du behöver gå upp till 25 eller 32 A utan att veta allt om huset. Har du kollat vad det skulle kosta att höja säkringen? Det kanske bara är en ”tankning” om året vi snackar om och då kan det ju vara skönt att ha marginalerna. Vilket nätbolag har du?
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av Lellepite »

Har kikat på bergvärme men det kommer inte att bära sig. Har ett väldigt energieffektivt hus då det bara drar 25 000 kWh per år. Huset är på 300 m² så det skulle krävas rätt stora investeringar för att gå från direktel till vattenburen värme med bergvärme eller fjärrvärme. Har räknat ett par gånger på det och playoff tiden på bergvärme låg på närmare 60 år och runt 40 på fjärrvärme.

Vad gäller boxarna så blir det med lastbalansering så säkringarna borde väl klara sig då? Är väl mer en fråga om jag hinner ladda tillräckligt mycket över natten innan jag ska iväg igen.

Har eventuellt tillgång till 10 amps motorvärmaruttag på jobbet.
Min Arbetsgivare vill inte att man laddar bilar i dom uttagen men man får. Kanske ta diskussionen och se om det går att göra ett undantag. Annars får man väl hävda att man bara värmer bilen när den är inkopplad.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av martinot »

HenrikC skrev:
Trevlig skrev:
Låter super enkelt, bara göra så jag har det kör två st easee boxar med easee lastbalansering, sätt i kablarna och båda är laddade på morgonen? Öka till 25A för extra komfort.
Två boxar med lastblansering är nog rätt lösning i de flesta fall, men kör du 30 mil om dagen i -30C som trådskaparen?

Easee boxarna är begränsade av styrsignalen som bilen är gjord för. De kan bara styra på ström och på/av, så boxarna är beroende av hur laddarna i bilarna fungerar. Om laddarna bara går att ställa mellan 6A och 16A så spelar det ingen roll om 3.5A hade varit optimalt för den ena bilen.
Jag ser inte för mig hur några andra boxar kan lösa det så mycket annorlunda. De indikerar ju bara till bilen vilken max effekt som kan plockas ut, och sedan är det ju bilens elektronik/laddare/BMS som styr allt kring laddningen.

Typ2-boxar är ju inga strömbegränsare i sig elektriskt. De är ju bara en kontaktor som kan slå av/på elen, och sedan är det upp till bilen att styra resten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag tror att du just själv besvarat hur du skall klara detta med en liten, men fullt tillräcklig marginal; jobbladdningen via motorvärmaruttaget.
Även om du bara drar typ 800-1200W ut stolpen så att det motsvarar vad en motorvärmare skulle dragit om du haft en sådan så kan du först ladda bilen och då värms batteriet lite av själva laddningen. Detta tillsammans med lite förvärmning av kupén kommer att både avisa bilen och dels minska den annars höga kallstartsförbrukningen de första kilometrarna.

Resultat blir ett lägre behov av laddning nattetid av din bil. Då den lämpligast laddas sist, just innan avfärd då den står ute så är fruns bil förmodligen redan klar en tid innan din bil måste börja laddas. I den laddpausen så vore det perfekt om varmvattenberedaren får fritt fram och värma upp inför morgonrutinerna, elementen kan få vara på vid behov och kvällens diskmaskin (med varmvatten från beredaren) körs osv.

Diskkmaskin, tvätt mm körs annars lämpligen dagtid såklart, men om tex elpriset är högt dagtid och med timtaxa så kanske bättre att göra sådant nattetid.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av AAKEE »

Bilen som står ute bör nog påbörja laddning när den kommer hem under den kalla delen av vintern. Står den länge i kyla hinner batteriet bli för kallt och då måste det först värmas med ström innan laddningen drar igång.
Batteriet är varmt efter körning så startar man laddningen på en gång slipper man ödsla ström på värmning.
Det var även den bilen som gick längst per dag? Då passar det nog bra av den anledningen att stretcha ut laddningen på den bilen.
Bilen i garaget kan börja ladda senare så hamnar förbrukningstoppen för laddning kanske mellan cirka midnatt och avfärd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av yps »

Vi kör ChargeAmps Halo med lastbalansering mellan boxarna och med deras lastvakt AMPGuard, 65boxar fördelat på två garage. 3x63A totalt, men ännu bara 10 platser som används.
Som nämns av en del innan så är problemet lägsta ström som bilarna tar emot, brukar vara 6A som krävs. Men bör gå att få till om ni laddar ena bilen före den andra på schema. ChargeAmps boxarna kan lägga eget laddschema i boxarna om inte bilarna klarar av att schemalägga laddningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av LarsL »

Lellepite skrev:
Vad gäller boxarna så blir det med lastbalansering så säkringarna borde väl klara sig då? Är väl mer en fråga om jag hinner ladda tillräckligt mycket över natten innan jag ska iväg igen.

Har eventuellt tillgång till 10 amps motorvärmaruttag på jobbet.
Min Arbetsgivare vill inte att man laddar bilar i dom uttagen men man får. Kanske ta diskussionen och se om det går att göra ett undantag. Annars får man väl hävda att man bara värmer bilen när den är inkopplad.
Ja, säkringen kommer inte gå om du har en effektvakt som mäter effekten som huset drar. Men du kommer kanske inte få bilen laddad heller. Kolla vad det kostar att gå upp till 25A det kanske inte är så stor skillnad? Om det är liten skillnad i årskostnad säkra upp direkt när du har elektrikern där och har 50% avdrag. Är det stor skillnad prova med det som det är och se om det funkar bra.

Kolla om du har snabbladdare på vägen till jobbet. Jag hade några 50 kW laddare på väg till jobbet redan när jag köpte Leaf för 6 år sedan, vilket gjorde att jag kände mig tryggare.

Jag skulle inte tjuvladda på jobbet, även om det är tveksamt vad som gäller när du förvärmer bilen och batteriet jämfört med att ha motorvärmning. Kanske kan arbetsgivaren sätta upp en Easee box på din plats istället och ge dig en RFid tag så att du kan betala för din förbrukning. Du klarar dig ju ändå men de kanske vill ha en lite bättre miljöprofil och locka till sig anställda?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av PoloPrinsen »

AAKEE skrev:
Bilen som står ute bör nog påbörja laddning när den kommer hem under den kalla delen av vintern. Står den länge i kyla hinner batteriet bli för kallt och då måste det först värmas med ström innan laddningen drar igång.
Batteriet är varmt efter körning så startar man laddningen på en gång slipper man ödsla ström på värmning.
Det var även den bilen som gick längst per dag? Då passar det nog bra av den anledningen att stretcha ut laddningen på den bilen.
Bilen i garaget kan börja ladda senare så hamnar förbrukningstoppen för laddning kanske mellan cirka midnatt och avfärd.
Där ser man, jag har kanske resonerat helt fel i mitt inlägg innan detta inlägg. Detta verkar vara en bättre lösning.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av tor-ake »

Alltså direktel och 25.000kWh, det måste finnas både effekt och energi att spara.

Beroende på ventilation borde det gå att knö in en frånluftsvärmepump (med fläktkonvektorer), om du inte redan har FTX, där får du ett par kilowatt och ett par luft-luftvärmepumpar avpassade för riktigt vinter borde ge ett par kilowatt till under alla förhållanden.

Det plus smartare styrning och nattsänkning frigör tillräckligt med effekt så att du kan ladda båda bilarna, plus spara pengar på uppvärmningen med.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av macksie »

Säkra upp.

Lätt.

Säkra upp.
För mig var kostnaden från 20-25A helt överkomlig, och jag ångrar det inte.

Du kan ju gå ner igen sen om du upptäcker att det funkar.
Se till att det funkar bra i början, jobbigt att säkringen gått under natten och ni vaknar till ett kallt hus och bilar utan tillräcklig laddning.

Antar att det inte är omöjligt att ni ibland åker ett å annat ärende på kvällen, eller en omväg på väg hem, eller skjutsar nån.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
Vad gäller boxarna så blir det med
Ja, säkringen kommer inte gå om du har en effektvakt som mäter effekten som huset drar. Men du kommer kanske inte få bilen laddad heller. Kolla vad det kostar att gå upp till 25A det kanske inte är så stor skillnad? Om det är liten skillnad i årskostnad säkra upp direkt när du har elektrikern där och har 50% avdrag. Är det stor skillnad prova med det som det är och se om det funkar bra.

Kolla om du har snabbladdare på vägen till jobbet. Jag hade några 50 kW laddare på väg till jobbet redan när jag köpte Leaf för 6 år sedan, vilket gjorde att jag kände mig tryggare.
Jag håller med om uppsäkringen. Det blir ett *el-ände* om huvudsäkringen går på natten när man sover, eller nästan lika illa om den inte går men bilarna inte är laddade.
Som ursprunglig Pitebo vet jag att -30 inte är omöjligt och att det brukar vara en kallperiod på -20/-25 till -30 under två-tre veckor per vinter. Kör man inte hela rangen dagligen kanske man klarar en dag eller så där laddningen inte var klar men efter några dagar är det slut.

Ett hus med direktverkande värme torde dra en del el när det är minus 30, vi kan nog inte veta toppeffekten just nu om inte TS har någon notering. Elförbrukningen i januari eller februari ger en indikation, helst den högsta månadsförbrukningen som uppstått.

Jag använder f.n runt 20K kWh för bergvärmevärmd villa i Boden( 168kvm plus 56 garage), men där ingår ett spabad på sommarhalvåret och dotterns bil på kupevärmare + min Model 3’s laddning.
( behövde ca 15K kWh innan spa/tesla/dotters bil ute)

Mitt hus drar runt 8.5-9kW (effekt) vid -30, värmepumpen ger omkring 7 kW så vid -30 går 3kWh tillskott en stor del av tiden.
VP tar cirka 2kW för grunden så det går ungefär 5 kW för VP+tillskott.
Huset i sig drar en knapp kilowatt för övriga delar samt varmvatten.

Så, för mig går det runt 6kW för huset de kallaste nätterna men då har jag en värmepump, det hade kostat 9.5kWh utan VP. Om vi räknar med samma förbrukningstopp vid kyla får vi
-20A huvudsäkring ger ca 14kW att utnyttja.
-25A ger ca 17kW. Dessa bägge kräver att huselen är bra fördelad mellan faserna.

20A ger cirka 4kW över att ladda med.
25A ger cirka 7 kW över att ladda med.

30mil x 2.2kwh( 2kWh/mil och 10% förlust på laddningen) ger 66kWh/dygn.
Jag tror kanske man måste räkna med lite över 2kWh per mil de kallaste dagarna så lite marginal behövs.
= 66kWh / 10 h är 6.6kW.

25A är nästan ett måste, för att kunna åka på jobbet och hem även när det är kallt.
20A är nog för mycket på gnällen.

Säkra upp till 25A, sen går det såklart hålla koll på dygnsförbrukning eller förbrukningstoppen den kallaste natten och se hur det artar sig.
Med lite tur kanske det går säkra ned när en vinter passerat.

Kostnaden för uppsäkring motsvarar väl bara en veckas drivmedelskostnad med fossilarna så det bör vara ”värt” det i kalkylen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av LarsL »

Frågan är ju om 25 A räcker. Det är nästa omöjligt att veta utan att ha mätdata. Hur nära effekttoppen är vi under de värsta topparna?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
Frågan är ju om 25 A räcker. Det är nästa omöjligt att veta utan att ha mätdata. Hur nära effekttoppen är vi under de värsta topparna?
Mitt hus drog 38.000 kWh på direktverkande, jag bor lite kallare till.
Effekten jag räknar med i mitt fall torde vara något över TS, då han behöver 25K kWh/ år mot mina 38 före VP.
Mitt hus hade dragit under 10 kW med direktverkande vid -30 för värme plus övrig förbrukning.

Bilen som kommer hem först kommer behöva cirka 40kWh, dvs 3-4kW / 10-12h.
Bilen som står i garage behöver kring 26kWh, dvs knappt 3 kW under 10h.

Så länge husets fördelning av el är välbalanserat bör det inte vara något problem, är det inte det löser en elektriker antagligen det utan någon jättekostnad( dvs värt investeringen).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av LarsL »

Det är fortfarande omöjligt att veta utan siffror på effekten. Ni måste skilja på effekt och energibehov. 20000kWh ger ju bara 2,28kw om man sprider det jämt över året.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
Det är fortfarande omöjligt att veta utan siffror på effekten. Ni måste skilja på effekt och energibehov. 20000kWh ger ju bara 2,28kw om man sprider det jämt över året.
Det är omöjligt att veta exakt.
Men om du tittar på mina beräkningar i tidigare inlägg av mitt hus effektbehov, som jag vet ganska exakt drar mitt hus mindre än 10KW toppeffekt vid -30. Mitt hus behövde 38.000kWh per år med direktverkande elvärme, TS behöver 25.000. Det är inte sannolikt att TS hus behöver mer toppeffekt än mitt m.ht att mitt drog 50% mer på årsbasis.( jag bor dessutom i ett kallhåll där vi sett kallare än -45C.)

Vi kan alltså räkna med att TS hus inte drar mer i topp än mitt hus.
Är det så, vilket är sannolikt rätt räknat/antaget så klarar TS sig med 25A, men inte med så stor marginal att vi tror att 20A räcker.

Att begränsa övrig förbrukning de kallare dagarna, dvs att inte köra alla bastu/tvättmaskin/torktumlare etc samtidigt som billaddnibgen pågår har redan poängterats i tråden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av LarsL »

I mitt första inlägg rekommenderade jag också 25A men jag skulle också rekommendera effektvakt. Helst då en effektvakt där det går att se effekten så att det går att jobba mot en optimering.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av Java »

Intressant läsning om hur det är norra i delen av vårt land.
Vi som bor längst ned i söder har svårt att fatta Er förbrukning.
Har luft/luft, elektrisk vvattenberedare, använde senast året 7800Kw/h total inklusive hushållsel i ett 60-tals hus, ingen elbilsladdning.
Kommer ej att säkra upp för elbilen (16A) utan lastbalansera, har ej någon lång jobbpendling.
Senast redigerad av Java, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av renes »

I stället för att dimensionera för worst case scenariot, kanske räkna in en extra laddning på någon publik laddare just för de värsta/kallaste dagarna? Finns det ingen sådan på vägen eller inom rimligt räckhåll för destinationen?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av AAKEE »

renes skrev:
I stället för att dimensionera för worst case scenariot, kanske räkna in en extra laddning på någon publik laddare just för de värsta/kallaste dagarna? Finns det ingen sådan på vägen eller inom rimligt räckhåll för destinationen?
Inte direkt, än så länge i vart fall. Närmsta SuC Skellefteå, 8 mil enkel väg.
Det finns tre platser med 1st 50kW CCS på varje tror jag.

Eftersom det kan vara riktigt kallt i tre-fyra veckor i sträck är man nog inte sugen på att tvingas åka och kanske köa för att sen sitta av en halvtimme eller mer.

Den dimensioneringen som hittils diskuterats är inte worst case scenariot utan en rimlig nedfe tempgräns för att inte tvingas åka å stödladda så ofta.

Jag bor ioffsg åtta mil norrut men har haft -46 hemma( ”tyvärr” tog jag termometern till jobbet på kontroll, den stämde :shock: ).

Worst case scenariot är närmare -40 i Piteå skulle jag säga.( 1999= -41.5C). Men då får man göra som du beskriver och stötta på någon laddare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av Lellepite »

Har inte forskat så himla mycket i min elanläggning förrän nu. Upptäcker att jag faktiskt redan har 25 amps huvudsäkring så jag borde ha lite marginal.
Har kolla upp förbrukningen månadsvis dom sista 7 åren och den högsta månatliga förbrukning. Har legat på 4600 kWh och då har det varit rätt kallt.
Samma år hade jag den högsta årsförbrukningen som då var på 26000 kWh.
Lägsta årsförbrukningen har varit 23000 kWh.

Har idag en luftvärmepump som hjälper till hyfsat ner till - 15 grader iallafall. Har även en öppen spis med insats som används för myseldning samt en till öppen spis på övervåningen som inte används för tillfället men som jag tänkt installera en insats i. Skulle jag elda mer när det är som kallast så skulle jag nog kunna avlasta elen endel när det är som kallast.

EV6:an har 3-fas laddning och det borde väl innebära att jag kan ladda rätt snabbt då man "smetar" ut belastning på alla tre faser? Skulle jag kunna ladda med 11 kW så borde jag väl med lätthet hinna ladda båda bilarna på under 10 timmar för att klara av kommande dags körningar. Förutsatt att även den andra elbilen har 3-fasladdning förstås och blir det en Ioniq 5 så har den ju det.

Ska nog ta och dokumentera all förbrukning mm när allt är på plats. Kan vara rätt intressant att kunna redovisa hur elbilsägandet funkar under extrema förhållanden.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3744
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av AAKEE »

Lellepite skrev:
jag faktiskt redan har 25 amps huvudsäkring så jag borde ha lite marginal.
Har kolla upp förbrukningen månadsvis dom sista 7 åren och den högsta månatliga förbrukning. Har legat på 4600 kWh och då har det varit rätt kallt.
Samma år hade jag den högsta årsförbrukningen som då var på 26000 kWh.
Lägsta årsförbrukningen har varit 23000 kWh.

Skulle jag kunna ladda med 11 kW så borde jag väl med lätthet hinna ladda båda bilarna på under 10 timmar för att klara av kommande dags körningar.
Min högsta förbrukning var 12500 kWh på två månader, så cirka 6500-7000 den kallaste månaden. Det rimmar med förhållandet för din högsta månadsförbrukning. Jag gjorde av med 50% mer än dig både på års- och månadsbasis.
Gissningsvis ligger din toppeffekt på cirka 2/3 av min för samma temperatur.
Du ligger med all säkerhet under 9kW för huset vid -30, kanske 6-7kW.

25A räcker till 17kW, så du kan nog inte kräma på med 11 kW när det är som kallast. Du har en overhead på huset på i storleksordningen 10kW vid -30. Så bilarnas total kan inte bli högre än så.

Du har inte heller ett behov av att ladda så fort om du kommer hem 17-18 och ska åka 05-06-07 nästa dag. Vi räknade tidigare ut:
- Din bil behöver runt 40kWh dagligen, vilket är 3-4kW i 10-13h.
- Din frus bil behövde 26kWh, vilket är 3-4kW i 6-9h.

Kan inga andra bilar än Tesla men om du siktar på 7-8 kW totalt är du nog hemma.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av LarsL »

Lellepite skrev:
Har inte forskat så himla mycket i min elanläggning förrän nu. Upptäcker att jag faktiskt redan har 25 amps huvudsäkring så jag borde ha lite marginal.
Både bra och dåligt. Bra att du har ordentlig säkring så att du har lite att spela med. Dåligt då nästa steg är 32A och då kan det bli dyrt, för mig så är skillnaden mellan 20 och 25 A ”bara” 1500kr/år medan 32A kostar 3500kr/år mer än 25A. Som jag skrev tidigt så har någon förmodligen dimensionerat systemet en gång i tiden när de satte in en 25A huvudsäkring. Men du kan ha tur och de kanske tänkte att det är ändå så liten skillnad i pris att vi lika gärna kan köra med 25A, jag vet inte.
Har idag en luftvärmepump som hjälper till hyfsat ner till - 15 grader iallafall. Har även en öppen spis med insats som används för myseldning samt en till öppen spis på övervåningen som inte används för tillfället men som jag tänkt installera en insats i. Skulle jag elda mer när det är som kallast så skulle jag nog kunna avlasta elen endel när det är som kallast.
Inte för att detta ska bli ett värmepumps forum, men titta på om du kan sätta en värmeväxlare på från luften. Den återvinner värmen som annars bara skulle ventileras ut från huset och värma det med hjälp av den luften + el då. Här i södra Sverige är det rätt vanligt att detta är enda uppvärmningsmetoden. Kan vara värt att titta på och det kommer funka oavsett ute temperatur.
EV6:an har 3-fas laddning och det borde väl innebära att jag kan ladda rätt snabbt då man "smetar" ut belastning på alla tre faser? Skulle jag kunna ladda med 11 kW så borde jag väl med lätthet hinna ladda båda bilarna på under 10 timmar för att klara av kommande dags körningar. Förutsatt att även den andra elbilen har 3-fasladdning förstås och blir det en Ioniq 5 så har den ju det.
Självklart kan bilarna klara att ladda på 10 timmar eller om du nu har 12 timmar på dig. Det är inget snack om det alls. Däremot är det frågan om ditt hus kan hantera den extra effekten som behövs, alltså 3-5 A under 1 timmar.
Ska nog ta och dokumentera all förbrukning mm när allt är på plats. Kan vara rätt intressant att kunna redovisa hur elbilsägandet funkar under extrema förhållanden.
Ja, jag skaffade ju Watty för nu i våras. Men det är väldigt intressant att se hur effekten placeras och hur när eller långt ifrån man var max uttaget.
Jag rekommenderar stark att du skaffar en effektvakt eftersom du hur som helst kommer ligga på gränsen till vad huset klarar ibland.
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av Skyvandrare »

Lellepite skrev:
Har ingen elbil idag men har beställt en Ev6 plus AWD till frun och själv kikar jag på en Ioniq 5 AWD eller en Kona Electric longrange lite beroende på hur mycket pengar jag är beredd att slänga ut.

Orsaken till att vi ska gå över till elbilar är att vi idag kör rätt långt (jag kör 18,5 mil/dag och frun 12 mil/dag) så bränslekostnaden börjar bli rätt hög. Sen så gnager väl miljösamvetet lite i mig också.

Men all den här pendlingen orsakar ju endel problem nu när vi går över till elbil.

Vi bor i villa i Piteå. Vintrarna här kan vara rätt tuffa. -30 grader, snöstormar mm är ju inget ovanligt precis.
Villan har direktel men förbrukar inte värst ändå ca 25 000 kWh. Fruns bil står i garaget och min står ute.

Vi jobbar båda ungefär samma tider så vi kommer behöva ladda samtidigt misstänker jag.

Ska beställa två laddare nu i dagarna. Står och väljer mellan Halo Charge amps eller DEFA Erange IQ.

Har väl egentligen 2 frågor.
Klarar jag mig med 20 amperes säkring till huset eller behöver jag säkra upp till 25?

Är laddarna jag kikat på bra? Vill ha laddare som funkar bra utan krångel och som tål att stå ute även mitt i vintern.
En relevant fråga är väl om ni kan ladda på jobbet? Kan ni det borde ni inte ha några som helst problem med effekten hemma.

Med elbil ska man ladda när man kan, inte när man behöver.
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Skriv svar