LarsL skrev:
Vad gäller boxarna så blir det med
Ja, säkringen kommer inte gå om du har en effektvakt som mäter effekten som huset drar. Men du kommer kanske inte få bilen laddad heller. Kolla vad det kostar att gå upp till 25A det kanske inte är så stor skillnad? Om det är liten skillnad i årskostnad säkra upp direkt när du har elektrikern där och har 50% avdrag. Är det stor skillnad prova med det som det är och se om det funkar bra.
Kolla om du har snabbladdare på vägen till jobbet. Jag hade några 50 kW laddare på väg till jobbet redan när jag köpte Leaf för 6 år sedan, vilket gjorde att jag kände mig tryggare.
Jag håller med om uppsäkringen. Det blir ett *el-ände* om huvudsäkringen går på natten när man sover, eller nästan lika illa om den inte går men bilarna inte är laddade.
Som ursprunglig Pitebo vet jag att -30 inte är omöjligt och att det brukar vara en kallperiod på -20/-25 till -30 under två-tre veckor per vinter. Kör man inte hela rangen dagligen kanske man klarar en dag eller så där laddningen inte var klar men efter några dagar är det slut.
Ett hus med direktverkande värme torde dra en del el när det är minus 30, vi kan nog inte veta toppeffekten just nu om inte TS har någon notering. Elförbrukningen i januari eller februari ger en indikation, helst den högsta månadsförbrukningen som uppstått.
Jag använder f.n runt 20K kWh för bergvärmevärmd villa i Boden( 168kvm plus 56 garage), men där ingår ett spabad på sommarhalvåret och dotterns bil på kupevärmare + min Model 3’s laddning.
( behövde ca 15K kWh innan spa/tesla/dotters bil ute)
Mitt hus drar runt 8.5-9kW (effekt) vid -30, värmepumpen ger omkring 7 kW så vid -30 går 3kWh tillskott en stor del av tiden.
VP tar cirka 2kW för grunden så det går ungefär 5 kW för VP+tillskott.
Huset i sig drar en knapp kilowatt för övriga delar samt varmvatten.
Så, för mig går det runt 6kW för huset de kallaste nätterna men då har jag en värmepump, det hade kostat 9.5kWh utan VP. Om vi räknar med samma förbrukningstopp vid kyla får vi
-20A huvudsäkring ger ca 14kW att utnyttja.
-25A ger ca 17kW. Dessa bägge kräver att huselen är bra fördelad mellan faserna.
20A ger cirka 4kW över att ladda med.
25A ger cirka 7 kW över att ladda med.
30mil x 2.2kwh( 2kWh/mil och 10% förlust på laddningen) ger 66kWh/dygn.
Jag tror kanske man måste räkna med lite över 2kWh per mil de kallaste dagarna så lite marginal behövs.
= 66kWh / 10 h är 6.6kW.
25A är nästan ett måste, för att kunna åka på jobbet och hem även när det är kallt.
20A är nog för mycket på gnällen.
Säkra upp till 25A, sen går det såklart hålla koll på dygnsförbrukning eller förbrukningstoppen den kallaste natten och se hur det artar sig.
Med lite tur kanske det går säkra ned när en vinter passerat.
Kostnaden för uppsäkring motsvarar väl bara en veckas drivmedelskostnad med fossilarna så det bör vara ”värt” det i kalkylen.