Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av Lellepite »

Har ingen elbil idag men har beställt en Ev6 plus AWD till frun och själv kikar jag på en Ioniq 5 AWD eller en Kona Electric longrange lite beroende på hur mycket pengar jag är beredd att slänga ut.

Orsaken till att vi ska gå över till elbilar är att vi idag kör rätt långt (jag kör 18,5 mil/dag och frun 12 mil/dag) så bränslekostnaden börjar bli rätt hög. Sen så gnager väl miljösamvetet lite i mig också.

Men all den här pendlingen orsakar ju endel problem nu när vi går över till elbil.

Vi bor i villa i Piteå. Vintrarna här kan vara rätt tuffa. -30 grader, snöstormar mm är ju inget ovanligt precis.
Villan har direktel men förbrukar inte värst ändå ca 25 000 kWh. Fruns bil står i garaget och min står ute.

Vi jobbar båda ungefär samma tider så vi kommer behöva ladda samtidigt misstänker jag.

Ska beställa två laddare nu i dagarna. Står och väljer mellan Halo Charge amps eller DEFA Erange IQ.

Har väl egentligen 2 frågor.
Klarar jag mig med 20 amperes säkring till huset eller behöver jag säkra upp till 25?

Är laddarna jag kikat på bra? Vill ha laddare som funkar bra utan krångel och som tål att stå ute även mitt i vintern.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av HenrikC »

Grattis, ni har nog ett av de tuffaste use casen som finns för elbilar.

Räkna 2 kWh/mil, kanske mer om du kan hålls bra fart på vägarna vintertid. Så 60 kWh per dag. Dela på 230 så 260 Ah/dag. Laddar du i tio timmar per dag? Då blir strömmen totalt 26A som du kan fördela på tre faser, så runt 9A om du optimera perfekt. Det kan du sannolikt inte, så jag skulle säkra upp.
Användarvisningsbild
Mr_Ewing
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 22 nov 2019 11:03
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/https://---">https://---

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av Mr_Ewing »

Det finns även en fördel med att kunna ladda med högre effekt under perioder som elen är billigare.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av Lellepite »

Jo, har förstått att förutsättningarna är extrema. Har försökt samla på mig mig så mycket info som möjligt men haft svårt att hitta nån med erfarenhet av liknande förutsättningar.
Men om jag säkrar upp till 25 amp så borde jag iallafall ha möjlighet att ladda båda bilarna med hyfsad hastighet samtidigt.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av HenrikC »

Haken är lägsta effekten som går att ställa in: 6A. Två bilar samtidigt blir då 6A+6A om du inte på något fiffigt sätt fördelar dem. T.ex. kopplar en bil på 2x10A och en bil på 10A enfas eller har en laddbox som startar ena bilen när den första är färdig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av LarsL »

Skaffa en laddboxlösning med effektvakt som kan balansera effekuttaget från huset mot bilarna. Jag kör med Tibber och har Easee boxar som balanseras med Watty (se till att Watty är på trådat internet). Vi kör två bilar 7-8 mil varje dag, så lite mindre än dig, men det är inga problem alls att ladda ikapp. Då har vi bergvärme och bor i söder också så klart… och kör med 20A i huvudsäkring.

Känner inte till dina bilar helt, har de 3-fas laddning?

Du kör alltså 31 mil/dag, vilket ger 31 x 2 kWh = 62 kWh. Om du laddar från kl 18 till kl 6 så har du 12 h på dig att ladda ikapp förbrukningen alltså 62 kWh / 12 h = 5,2 kW. 5,1 kW kräver 3,5 A per fas i ett 3-fas system.
Det är ju helt omöjligt för mig att veta vad ditt hus har för behov men man får ju anta att elektrikern har dimensionerat det korrekt och att du behöver 20 A, eller hur? I så fall gör jag bedömningen att du skulle klara dig med att säkra upp till 25 A. Sen kan vi ju diskutera din uppvärmning och om det går att göra något där. Förstår att det är stora investeringar att byta till bergvärme, men samtidigt mycket att spara. Vet också att Tibber har styrningar till direktverkande el så att den också kan vara med och balansera förbrukningen när du tex lagar mat eller bastar.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av [JM] »

Edit: Ser att LarsL han före :D

Vi räknar åt andra hållet så blir det lättare att greppa.

Antag att bilarna står parkerade 10h per natt.
Antag att bilarna drar 2kwh/mil även på vintern eftersom ni kan förvärma med sladden i väggen.

18,5 mil per dag motsvarar då 18,5×2=37kWh som skall laddas tillbaka på natten under 10h.
Det bli en snitteffekt på 37/10=3,7kW.

3,7kW motsvarar en fas med 16A eller 3 faser med 5,3A vardera.

Samma kalkyl för den andra bilen blir:
12×2/10=2,4kW vilket är ca 10A på en fas eller 3 faser med 3,5A vardera.

Problemet är väl hur du kan ställa laddnibgen i dessa bilar. Det kanske ibte går att ställa ner laddeffekten hur lågt som helst.
Då kan det vara bättre att ladda med enfas och lite högre ström. Men mab bör ju ha lite koll då på vilka faser i huset som drar mest under uppvärmning.

Srn ka du säkert dra ner på värmen i huset på natten och på så sätt se till att strömen räcker till men det kräver ju lite pill med hemautomation osv.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av Trevlig »

Låter super enkelt, bara göra så jag har det kör två st easee boxar med easee lastbalansering, sätt i kablarna och båda är laddade på morgonen? Öka till 25A för extra komfort.
Forumet.jpg
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av -JTM3- »

En liten tanke som slog mig, verkningsgraden på laddaren i bilen är oftast bättre närmare max. Så hade man laddat en bil i taget på typ 11kW kan kanske förluster minskas något. Ladda då först den som står inomhus i värmen så får stackaren ute mest nytta av värmen från laddning/förvärmning. Vet inte om det finns någon laddlösning som fixar detta i nuläget. (Om det ens är värt att få till)
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av p1457 »

Jag laddar inte på långa vägar så mycket som du gör, men jag behövde också två boxar och jag landade som övriga på eease. Inte bara för att det blev mest ekonomiskt fördelaktigt för mig, men också för att de andra boxarna inte klarade av mina behov.

Jag ville ha:
Extern kabel
Lastbalansering mot huset
Lastbalansering mellan boxarna
Bra appstyrning
Möjlighet att låsa kabeln i boxen när inte bilen är hemma

De boxar som var närmast föll förvånansvärt på sista punkten.

Elektriker jag pratade med föredrog defa och chargestorm för att det var "riktig" elektronik i som gick att reparera. Eease var bara ett kretskort, det gillade inte elektrikern.
Jag kan å andra sidan köpa två nya eeaseboxar och ändå komma billigare undan än de andra boxarna elektrikern tyckte var bäst.

Mina två boxar delar på 3x16A, du borde kanske mata dom med mer. Dom klarar 3x32A.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av HenrikC »

Trevlig skrev:
Låter super enkelt, bara göra så jag har det kör två st easee boxar med easee lastbalansering, sätt i kablarna och båda är laddade på morgonen? Öka till 25A för extra komfort.
Två boxar med lastblansering är nog rätt lösning i de flesta fall, men kör du 30 mil om dagen i -30C som trådskaparen?

Easee boxarna är begränsade av styrsignalen som bilen är gjord för. De kan bara styra på ström och på/av, så boxarna är beroende av hur laddarna i bilarna fungerar. Om laddarna bara går att ställa mellan 6A och 16A så spelar det ingen roll om 3.5A hade varit optimalt för den ena bilen.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 745
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av Trevlig »

HenrikC skrev:
Trevlig skrev:
Låter super enkelt, bara göra så jag har det kör två st easee boxar med easee lastbalansering, sätt i kablarna och båda är laddade på morgonen? Öka till 25A för extra komfort.
Två boxar med lastblansering är nog rätt lösning i de flesta fall, men kör du 30 mil om dagen i -30C som trådskaparen?

Easee boxarna är begränsade av styrsignalen som bilen är gjord för. De kan bara styra på ström och på/av, så boxarna är beroende av hur laddarna i bilarna fungerar. Om laddarna bara går att ställa mellan 6A och 16A så spelar det ingen roll om 3.5A hade varit optimalt för den ena bilen.
Nej jag har inte samma scenario. Men tänker så här. säg att boxen väljer att ladda en bil full fart först och sedan den andra. Bara jobbet är gjort på morgonen.

Behöver man ladda 60kwh under natten bara boxarna löser det sen i vilken ordning spelar väl inte så stor roll. Kan tom vara en fördel att inte ladda med för låg effekt. Tänker 3,5a är ju 840w, säg att 200w går till att värma batteriet?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av LarsL »

Borde väl gå att trixa lite om det skulle bli så illa. Tex sätta den ena bilen på schemaläggning till senare så att den första bilen laddar snabbare i början och den andra snabbare i slutet av natten.

Men jag tror att det kommer funka fint med Tibber och styrda boxar från Easee. Vill du undersöka närmare så kan man ju köpa en elmätare typ Pulse för att se hur din förbrukning faktiskt ser ut och hur stora marginaler du faktiskt har (med reservation för att du missar 50% avdrag på delarna när du köper dem separat… å andra sidan blir det gratis med refaral på 500kr… men jag spånar iväg). Det blir svårt att veta om du behöver gå upp till 25 eller 32 A utan att veta allt om huset. Har du kollat vad det skulle kosta att höja säkringen? Det kanske bara är en ”tankning” om året vi snackar om och då kan det ju vara skönt att ha marginalerna. Vilket nätbolag har du?
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av Lellepite »

Har kikat på bergvärme men det kommer inte att bära sig. Har ett väldigt energieffektivt hus då det bara drar 25 000 kWh per år. Huset är på 300 m² så det skulle krävas rätt stora investeringar för att gå från direktel till vattenburen värme med bergvärme eller fjärrvärme. Har räknat ett par gånger på det och playoff tiden på bergvärme låg på närmare 60 år och runt 40 på fjärrvärme.

Vad gäller boxarna så blir det med lastbalansering så säkringarna borde väl klara sig då? Är väl mer en fråga om jag hinner ladda tillräckligt mycket över natten innan jag ska iväg igen.

Har eventuellt tillgång till 10 amps motorvärmaruttag på jobbet.
Min Arbetsgivare vill inte att man laddar bilar i dom uttagen men man får. Kanske ta diskussionen och se om det går att göra ett undantag. Annars får man väl hävda att man bara värmer bilen när den är inkopplad.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av martinot »

HenrikC skrev:
Trevlig skrev:
Låter super enkelt, bara göra så jag har det kör två st easee boxar med easee lastbalansering, sätt i kablarna och båda är laddade på morgonen? Öka till 25A för extra komfort.
Två boxar med lastblansering är nog rätt lösning i de flesta fall, men kör du 30 mil om dagen i -30C som trådskaparen?

Easee boxarna är begränsade av styrsignalen som bilen är gjord för. De kan bara styra på ström och på/av, så boxarna är beroende av hur laddarna i bilarna fungerar. Om laddarna bara går att ställa mellan 6A och 16A så spelar det ingen roll om 3.5A hade varit optimalt för den ena bilen.
Jag ser inte för mig hur några andra boxar kan lösa det så mycket annorlunda. De indikerar ju bara till bilen vilken max effekt som kan plockas ut, och sedan är det ju bilens elektronik/laddare/BMS som styr allt kring laddningen.

Typ2-boxar är ju inga strömbegränsare i sig elektriskt. De är ju bara en kontaktor som kan slå av/på elen, och sedan är det upp till bilen att styra resten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av PoloPrinsen »

Jag tror att du just själv besvarat hur du skall klara detta med en liten, men fullt tillräcklig marginal; jobbladdningen via motorvärmaruttaget.
Även om du bara drar typ 800-1200W ut stolpen så att det motsvarar vad en motorvärmare skulle dragit om du haft en sådan så kan du först ladda bilen och då värms batteriet lite av själva laddningen. Detta tillsammans med lite förvärmning av kupén kommer att både avisa bilen och dels minska den annars höga kallstartsförbrukningen de första kilometrarna.

Resultat blir ett lägre behov av laddning nattetid av din bil. Då den lämpligast laddas sist, just innan avfärd då den står ute så är fruns bil förmodligen redan klar en tid innan din bil måste börja laddas. I den laddpausen så vore det perfekt om varmvattenberedaren får fritt fram och värma upp inför morgonrutinerna, elementen kan få vara på vid behov och kvällens diskmaskin (med varmvatten från beredaren) körs osv.

Diskkmaskin, tvätt mm körs annars lämpligen dagtid såklart, men om tex elpriset är högt dagtid och med timtaxa så kanske bättre att göra sådant nattetid.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av AAKEE »

Bilen som står ute bör nog påbörja laddning när den kommer hem under den kalla delen av vintern. Står den länge i kyla hinner batteriet bli för kallt och då måste det först värmas med ström innan laddningen drar igång.
Batteriet är varmt efter körning så startar man laddningen på en gång slipper man ödsla ström på värmning.
Det var även den bilen som gick längst per dag? Då passar det nog bra av den anledningen att stretcha ut laddningen på den bilen.
Bilen i garaget kan börja ladda senare så hamnar förbrukningstoppen för laddning kanske mellan cirka midnatt och avfärd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av yps »

Vi kör ChargeAmps Halo med lastbalansering mellan boxarna och med deras lastvakt AMPGuard, 65boxar fördelat på två garage. 3x63A totalt, men ännu bara 10 platser som används.
Som nämns av en del innan så är problemet lägsta ström som bilarna tar emot, brukar vara 6A som krävs. Men bör gå att få till om ni laddar ena bilen före den andra på schema. ChargeAmps boxarna kan lägga eget laddschema i boxarna om inte bilarna klarar av att schemalägga laddningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av LarsL »

Lellepite skrev:
Vad gäller boxarna så blir det med lastbalansering så säkringarna borde väl klara sig då? Är väl mer en fråga om jag hinner ladda tillräckligt mycket över natten innan jag ska iväg igen.

Har eventuellt tillgång till 10 amps motorvärmaruttag på jobbet.
Min Arbetsgivare vill inte att man laddar bilar i dom uttagen men man får. Kanske ta diskussionen och se om det går att göra ett undantag. Annars får man väl hävda att man bara värmer bilen när den är inkopplad.
Ja, säkringen kommer inte gå om du har en effektvakt som mäter effekten som huset drar. Men du kommer kanske inte få bilen laddad heller. Kolla vad det kostar att gå upp till 25A det kanske inte är så stor skillnad? Om det är liten skillnad i årskostnad säkra upp direkt när du har elektrikern där och har 50% avdrag. Är det stor skillnad prova med det som det är och se om det funkar bra.

Kolla om du har snabbladdare på vägen till jobbet. Jag hade några 50 kW laddare på väg till jobbet redan när jag köpte Leaf för 6 år sedan, vilket gjorde att jag kände mig tryggare.

Jag skulle inte tjuvladda på jobbet, även om det är tveksamt vad som gäller när du förvärmer bilen och batteriet jämfört med att ha motorvärmning. Kanske kan arbetsgivaren sätta upp en Easee box på din plats istället och ge dig en RFid tag så att du kan betala för din förbrukning. Du klarar dig ju ändå men de kanske vill ha en lite bättre miljöprofil och locka till sig anställda?
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av PoloPrinsen »

AAKEE skrev:
Bilen som står ute bör nog påbörja laddning när den kommer hem under den kalla delen av vintern. Står den länge i kyla hinner batteriet bli för kallt och då måste det först värmas med ström innan laddningen drar igång.
Batteriet är varmt efter körning så startar man laddningen på en gång slipper man ödsla ström på värmning.
Det var även den bilen som gick längst per dag? Då passar det nog bra av den anledningen att stretcha ut laddningen på den bilen.
Bilen i garaget kan börja ladda senare så hamnar förbrukningstoppen för laddning kanske mellan cirka midnatt och avfärd.
Där ser man, jag har kanske resonerat helt fel i mitt inlägg innan detta inlägg. Detta verkar vara en bättre lösning.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av tor-ake »

Alltså direktel och 25.000kWh, det måste finnas både effekt och energi att spara.

Beroende på ventilation borde det gå att knö in en frånluftsvärmepump (med fläktkonvektorer), om du inte redan har FTX, där får du ett par kilowatt och ett par luft-luftvärmepumpar avpassade för riktigt vinter borde ge ett par kilowatt till under alla förhållanden.

Det plus smartare styrning och nattsänkning frigör tillräckligt med effekt så att du kan ladda båda bilarna, plus spara pengar på uppvärmningen med.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av macksie »

Säkra upp.

Lätt.

Säkra upp.
För mig var kostnaden från 20-25A helt överkomlig, och jag ångrar det inte.

Du kan ju gå ner igen sen om du upptäcker att det funkar.
Se till att det funkar bra i början, jobbigt att säkringen gått under natten och ni vaknar till ett kallt hus och bilar utan tillräcklig laddning.

Antar att det inte är omöjligt att ni ibland åker ett å annat ärende på kvällen, eller en omväg på väg hem, eller skjutsar nån.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
Vad gäller boxarna så blir det med
Ja, säkringen kommer inte gå om du har en effektvakt som mäter effekten som huset drar. Men du kommer kanske inte få bilen laddad heller. Kolla vad det kostar att gå upp till 25A det kanske inte är så stor skillnad? Om det är liten skillnad i årskostnad säkra upp direkt när du har elektrikern där och har 50% avdrag. Är det stor skillnad prova med det som det är och se om det funkar bra.

Kolla om du har snabbladdare på vägen till jobbet. Jag hade några 50 kW laddare på väg till jobbet redan när jag köpte Leaf för 6 år sedan, vilket gjorde att jag kände mig tryggare.
Jag håller med om uppsäkringen. Det blir ett *el-ände* om huvudsäkringen går på natten när man sover, eller nästan lika illa om den inte går men bilarna inte är laddade.
Som ursprunglig Pitebo vet jag att -30 inte är omöjligt och att det brukar vara en kallperiod på -20/-25 till -30 under två-tre veckor per vinter. Kör man inte hela rangen dagligen kanske man klarar en dag eller så där laddningen inte var klar men efter några dagar är det slut.

Ett hus med direktverkande värme torde dra en del el när det är minus 30, vi kan nog inte veta toppeffekten just nu om inte TS har någon notering. Elförbrukningen i januari eller februari ger en indikation, helst den högsta månadsförbrukningen som uppstått.

Jag använder f.n runt 20K kWh för bergvärmevärmd villa i Boden( 168kvm plus 56 garage), men där ingår ett spabad på sommarhalvåret och dotterns bil på kupevärmare + min Model 3’s laddning.
( behövde ca 15K kWh innan spa/tesla/dotters bil ute)

Mitt hus drar runt 8.5-9kW (effekt) vid -30, värmepumpen ger omkring 7 kW så vid -30 går 3kWh tillskott en stor del av tiden.
VP tar cirka 2kW för grunden så det går ungefär 5 kW för VP+tillskott.
Huset i sig drar en knapp kilowatt för övriga delar samt varmvatten.

Så, för mig går det runt 6kW för huset de kallaste nätterna men då har jag en värmepump, det hade kostat 9.5kWh utan VP. Om vi räknar med samma förbrukningstopp vid kyla får vi
-20A huvudsäkring ger ca 14kW att utnyttja.
-25A ger ca 17kW. Dessa bägge kräver att huselen är bra fördelad mellan faserna.

20A ger cirka 4kW över att ladda med.
25A ger cirka 7 kW över att ladda med.

30mil x 2.2kwh( 2kWh/mil och 10% förlust på laddningen) ger 66kWh/dygn.
Jag tror kanske man måste räkna med lite över 2kWh per mil de kallaste dagarna så lite marginal behövs.
= 66kWh / 10 h är 6.6kW.

25A är nästan ett måste, för att kunna åka på jobbet och hem även när det är kallt.
20A är nog för mycket på gnällen.

Säkra upp till 25A, sen går det såklart hålla koll på dygnsförbrukning eller förbrukningstoppen den kallaste natten och se hur det artar sig.
Med lite tur kanske det går säkra ned när en vinter passerat.

Kostnaden för uppsäkring motsvarar väl bara en veckas drivmedelskostnad med fossilarna så det bör vara ”värt” det i kalkylen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av LarsL »

Frågan är ju om 25 A räcker. Det är nästa omöjligt att veta utan att ha mätdata. Hur nära effekttoppen är vi under de värsta topparna?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ladda 2 elbilar samtidigt. Långpendlare

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
Frågan är ju om 25 A räcker. Det är nästa omöjligt att veta utan att ha mätdata. Hur nära effekttoppen är vi under de värsta topparna?
Mitt hus drog 38.000 kWh på direktverkande, jag bor lite kallare till.
Effekten jag räknar med i mitt fall torde vara något över TS, då han behöver 25K kWh/ år mot mina 38 före VP.
Mitt hus hade dragit under 10 kW med direktverkande vid -30 för värme plus övrig förbrukning.

Bilen som kommer hem först kommer behöva cirka 40kWh, dvs 3-4kW / 10-12h.
Bilen som står i garage behöver kring 26kWh, dvs knappt 3 kW under 10h.

Så länge husets fördelning av el är välbalanserat bör det inte vara något problem, är det inte det löser en elektriker antagligen det utan någon jättekostnad( dvs värt investeringen).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar