Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Moderator: Redaktion
Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Hej, undrar om det är möjligt att ladda en tesla i en motorvärmarstolpe. Förstår att det kommer ta en evighet, men funkar det? Det första jag tänker är om motorstolpen klarar av det så inte säkringen brinner, å det andra ifall bilbatteriet skulle ta skada att ladda under så lång tid med låg effekt. Är det möjligt att ställa ner effekten i laddaren så att den inte överstiger amperen som står på motorvärmarstolpen? För Tesla säljer ju på sin egen hemsida en sladd som man kan koppla in till ett 230v uttag som jag antar är för laddning, eller är det tex bara för korta stunder
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Fungerar utmärkt. Från helt tomt till full laddning tar väl närmare två dagar på en Tesla, men det är sällan man behöver det.
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Det går alldeles utmärkt att ladda i ett motorvärmareuttag. Med 10A så laddar du ungefär 10 km i timmen, kan låta lite men sätts bilen på laddning när man kommer hem på kvällen kl18 och man ska åka igen kl07 så har man ändå fått 13 mil. Pendlar man kortare än det per dag så är det lugnt.
Det går att ställa ner laddströmmen i bilen till det som uttaget klarar av. Batteriet tar inte skada av att laddas långsamt, snarare tvärtom. Däremot kan ju förlusterna bli större om man laddar långsamt eftersom laddningen ändå drar lite grund energi.
Ett problem med motorvärmareuttag är att de kan ha en timer. Då blir det inte så roligt om man måste springa ut och reseta den var 3:e timme. Har hört rykten om att de går att sätta ur spel.
Det går att ställa ner laddströmmen i bilen till det som uttaget klarar av. Batteriet tar inte skada av att laddas långsamt, snarare tvärtom. Däremot kan ju förlusterna bli större om man laddar långsamt eftersom laddningen ändå drar lite grund energi.
Ett problem med motorvärmareuttag är att de kan ha en timer. Då blir det inte så roligt om man måste springa ut och reseta den var 3:e timme. Har hört rykten om att de går att sätta ur spel.
-
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
- Ort: Värmland
- Referralkod: ts.la/fredrik16543
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Jag har det på jobbet det är uppsäkrat till 10 A, jag kör i regel 7A men har testat 9A också utan problem, säkringen blir ljummen/varm så jag sänkte till 8A som jag har kört på 3-4 dagar /veckan ligger på 10-11 km/h. Laddar 9h per dag så det ger iaf mer än jag använder på sommaren men drygt +-0 på vintern pga förvärmning. Dock har vi rejäla kablar ut till stolparna så det är inga problem. Inväntar bara att vi ska få riktiga laddare, när jag började för ca 1 år sen så var jag ensam å ladda nu är vi 4-5 st dagligen som laddar
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Ställer du in det i teslan eller typ via appen, eller gör du det via laddaren?fraggan skrev:Jag har det på jobbet det är uppsäkrat till 10 A, jag kör i regel 7A men har testat 9A också utan problem, säkringen blir ljummen/varm så jag sänkte till 8A som jag har kört på 3-4 dagar /veckan ligger på 10-11 km/h. Laddar 9h per dag så det ger iaf mer än jag använder på sommaren men drygt +-0 på vintern pga förvärmning. Dock har vi rejäla kablar ut till stolparna så det är inga problem. Inväntar bara att vi ska få riktiga laddare, när jag började för ca 1 år sen så var jag ensam å ladda nu är vi 4-5 st dagligen som laddar
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Jag brukar ställa in det i Teslan. Man kan välja 6, 7, 8 A osv på bilens skärm. Om man ställer in det en gång så kommer bilen ihåg det på den platsen. Nästa gång du kopplar i en laddare på samma plats så är det automatiskt inställt på samma Ampere.tesla1337 skrev:Ställer du in det i teslan eller typ via appen, eller gör du det via laddaren?
Vet inte om man också kan göra det i appen nu, den uppdateras ju ofta så jag har inte koll på det senaste faktiskt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Stämmer detta?
Elsäkerhetsverket och brandmyndigheten avråder laddning från motorvärmaruttag. Försäkringsbolagen täcker inte eventuella skador och brände, eftersom eluttaget har använts i ett olovligt syfte utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter. Försäkringsbolagen kräver att eluttag och apparater används och installeras på ett säkert och kompatibelt sätt.
Om inte, referera gärna.
Elsäkerhetsverket och brandmyndigheten avråder laddning från motorvärmaruttag. Försäkringsbolagen täcker inte eventuella skador och brände, eftersom eluttaget har använts i ett olovligt syfte utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter. Försäkringsbolagen kräver att eluttag och apparater används och installeras på ett säkert och kompatibelt sätt.
Om inte, referera gärna.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Elsäkerhetsverket avråder - ja det stämmer.Swede1 skrev:Stämmer detta?
Elsäkerhetsverket och brandmyndigheten avråder laddning från motorvärmaruttag. Försäkringsbolagen täcker inte eventuella skador och brände, eftersom eluttaget har använts i ett olovligt syfte utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter. Försäkringsbolagen kräver att eluttag och apparater används och installeras på ett säkert och kompatibelt sätt.
Om inte, referera gärna.
Angående det övriga du skriver får du gärna uppge en källa.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Det var lite slappt. Låta andra fixa källa på motargument utan att fixa på egna.Swede1 skrev:Stämmer detta?
Elsäkerhetsverket och brandmyndigheten avråder laddning från motorvärmaruttag. Försäkringsbolagen täcker inte eventuella skador och brände, eftersom eluttaget har använts i ett olovligt syfte utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter. Försäkringsbolagen kräver att eluttag och apparater används och installeras på ett säkert och kompatibelt sätt.
Om inte, referera gärna.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Rent generellt ska det inte spela någon större roll vad man kopplar i ett uttag så långe man håller sig under säkringens märkta strömstyrka.
Kablage för matning etc måste vara dimensionerade för att klara strömstyrkan säkringen klarar.
Gamla fulbyggda garage eller gamla hus där någon hempulare har gjort saker han inte kan kan naturligtvis innebära en brandrisk om det tex är feldimensionerat.
Motorvärmarstolpar med 10A säkring ska ju vara dimensionerade för 10A och i vart fall i norrlan kör man ju kupevärmaren på så hög effekt det går för att hålla värmen när det är kallt. Kupevärmare på 1600-1800 Watt är inte ovanligt och motorvärmarna drar i storleksordningen 500W, ihopslaget blir det omkring 2300W eller 10A.
Jag skulle inte vara ett dugg orolig att koppla laddning i ett kupevärmaruttag så länge det är ett som inte slår av/på strömmen i intervaller efter temperatur.
Laddaren är väl CE-märkt och därmed godkänd att koppla in i svenska uttag?
Kablage för matning etc måste vara dimensionerade för att klara strömstyrkan säkringen klarar.
Gamla fulbyggda garage eller gamla hus där någon hempulare har gjort saker han inte kan kan naturligtvis innebära en brandrisk om det tex är feldimensionerat.
Motorvärmarstolpar med 10A säkring ska ju vara dimensionerade för 10A och i vart fall i norrlan kör man ju kupevärmaren på så hög effekt det går för att hålla värmen när det är kallt. Kupevärmare på 1600-1800 Watt är inte ovanligt och motorvärmarna drar i storleksordningen 500W, ihopslaget blir det omkring 2300W eller 10A.
Jag skulle inte vara ett dugg orolig att koppla laddning i ett kupevärmaruttag så länge det är ett som inte slår av/på strömmen i intervaller efter temperatur.
Laddaren är väl CE-märkt och därmed godkänd att koppla in i svenska uttag?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
En "avrådan" är inte fullt så strikt som man kan tro. Det handlar ju om att förmedla kunskapen att det inte är fritt fram att brassa på under vilka omständigheter som helst utan att tänka sig för. Elsäkerhetsverket tipsar också om vad man ska tänka på när man laddar från vanliga schuko-uttag:Swede1 skrev:Elsäkerhetsverket och brandmyndigheten avråder laddning från motorvärmaruttag.
Eftersom vi här pratar om lågeffektladdning 6-10A så får det nog sägas uppfylla elsäkerhetsverkets rekommendationer.Elsäkerhetsverket skrev:Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag.
• Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag kontrollera elinstallationen.
• Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.
• Förlängningssladd ska inte användas då det fnns risk att säkringen inte skyddar på rätt sätt. Hamnar dessutom kontrollbox eller förlängningssladd på marken kan dessa lätt skadas. Använd ingen utrustning mellan uttaget och laddkabeln.
-- https://www.elsakerhetsverket.se/global ... lbilen.pdf
Angående försäkringsbolagen så tar de sig alltid rätt att sänka eller stryka ersättning om försäkringstagaren kan påvisas ha varit klandervärt oaktsam. Det gäller inte specifikt elbilsladdning utan alla ärenden.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Rimligen påverkar även hur mycket husägare själva pillar med elen hemma vilket ju är mycket vanligt. Har man gjort egna installationer kan försäkringsbolaget ha invändningar. Har man använt en elinstallatör och håller sig under 10A kan det ju inte anses som oaktsamhet.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Är uttaget slitet kan det bli varmt och plasten börja smälta. Det har varit några enstaka elbränder tyvärr.
Så det är bra att vara lite försiktigt, och kolla att uttag och bakomliggande elinstallationer är i gott skick, om du ska dra 10 A under 48 timmar.
Någon vänlig själ hade lagt fram denna byggcentral där jag parkerade, provade att köra 13 A under tre timmar.
Stickproppen blev då så het att jag fick ta handskar på mig för att ta ur den, troligen var uttaget rätt slitet fast det kändes bra.
I denna motorvärmarstolpe körde jag med 10 A under 30 timmar, stickproppen blev inte varm alls.
Så det är bra att vara lite försiktigt, och kolla att uttag och bakomliggande elinstallationer är i gott skick, om du ska dra 10 A under 48 timmar.
Någon vänlig själ hade lagt fram denna byggcentral där jag parkerade, provade att köra 13 A under tre timmar.
Stickproppen blev då så het att jag fick ta handskar på mig för att ta ur den, troligen var uttaget rätt slitet fast det kändes bra.
I denna motorvärmarstolpe körde jag med 10 A under 30 timmar, stickproppen blev inte varm alls.
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Argumenten kommer från fastighetsägarens driftchef, de förbjuder laddning av elbilar och laddhybrider med denna grund. Motorvärmare uttag får endast användas till oljebrännare. Uttagen har 6A säkring, timer 3 timmar och jordfelsbrytare. Funkat helt ok i flera år. Driftchefen Påstår att de ska sätta upp riktiga elbils kontakter framöver, när budgeten tillåter. Tänkte grilla tomtarna, styrelsen och de folkvalda med era bästa argument. Nu stoppar de utveckligen precis när det tar fart.slugger75 skrev:Elsäkerhetsverket avråder - ja det stämmer.Swede1 skrev:Stämmer detta?
Elsäkerhetsverket och brandmyndigheten avråder laddning från motorvärmaruttag. Försäkringsbolagen täcker inte eventuella skador och brände, eftersom eluttaget har använts i ett olovligt syfte utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter. Försäkringsbolagen kräver att eluttag och apparater används och installeras på ett säkert och kompatibelt sätt.
Om inte, referera gärna.
Angående det övriga du skriver får du gärna uppge en källa.
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Var för ett par år sedan på Good Morning Hotell i Arlanda. De talar om på sin hemsida att de har laddning för elbil(ar). Det som erbjöds var 1st motorvärmaruttag utanför entrén. Så visst funkar det om den är riktigt inkopplad och inte sliten.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Vad har du för kablage? Brukar väl finnas tempsensor/vakt i Shuko-kontakten på dessa? Teslas "Mobile Connector" har det iaf. Blir uttaget (för) varmt ska strömmen begränsas i bilen.Off Grid Byggaren skrev:
Stickproppen blev då så het att jag fick ta handskar på mig för att ta ur den, troligen var uttaget rätt slitet fast det kändes bra.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Varifrån kommer detta?Swede1 skrev:Stämmer detta?
Elsäkerhetsverket och brandmyndigheten avråder laddning från motorvärmaruttag. Försäkringsbolagen täcker inte eventuella skador och brände, eftersom eluttaget har använts i ett olovligt syfte utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter. Försäkringsbolagen kräver att eluttag och apparater används och installeras på ett säkert och kompatibelt sätt.
Om inte, referera gärna.
Ps låter som nåt från elinstallatörernas riksförbund
ms 76132 "Eleamore"
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Det är en Menneeks som går att ställa upp till 13 ARagWal skrev:Vad har du för kablage? Brukar väl finnas tempsensor/vakt i Shuko-kontakten på dessa? Teslas "Mobile Connector" har det iaf. Blir uttaget (för) varmt ska strömmen begränsas i bilen.Off Grid Byggaren skrev:
Stickproppen blev då så het att jag fick ta handskar på mig för att ta ur den, troligen var uttaget rätt slitet fast det kändes bra.
Den har inbyggd temperatursensor både i stickpropp och teknikboxen.
Men sensorn hade inte löst ut ännu efter, knappt tre timmars laddning. Det var framförallt kontaktstiften som var brännheta.
Jag var förvånad att de blev så heta, men elbilsladdning frestar på kontakten mycket mer än vanlig motor och kupévärmare.
Strömmen till likriktare skapar värme. Vissa länder förbjuder laddning i schucko.
EU håller på att standardisera en ny 20A stickpropp just nu.
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
12man skrev:Varifrån kommer detta?Swede1 skrev:Stämmer detta?
Elsäkerhetsverket och brandmyndigheten avråder laddning från motorvärmaruttag. Försäkringsbolagen täcker inte eventuella skador och brände, eftersom eluttaget har använts i ett olovligt syfte utöver rekommenderade säkerhetsföreskrifter. Försäkringsbolagen kräver att eluttag och apparater används och installeras på ett säkert och kompatibelt sätt.
Om inte, referera gärna.
Ps låter som nåt från elinstallatörernas riksförbund
Det kommer från driftchefen, nya avtal att du inte får ladda elbil/laddhybrid. Däremot går det bra att köra motorvärmarfläkt på 6 Ampere. När man ser de rassliga små motorvärmarkontakterna förundras man att det är ok med 230 volt in i motorutrymmet där det kan finnas bensin/diesel.
Ja det är väl nån elinstallatör som ska tjäna pengar, eller så försöker de få ner elkostnaden och ha lägre säkringar, men det fula är att de förbjuder laddning innan de har en annan lösning, särskilt nu när elbilsboomen börjar.
Hur kan jag argumentera?
- gasgaraget
- Teslaägare
- Inlägg: 114
- Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
- Ort: Mölndal
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Det är lite olika om det sitter temperatursensor i kontakten på EVSEn. Renault har det. Jag har råkat ut för att den backat ner strömmen och larmat vid övertemperatur. En kollegas Mitsubishi smälte ner hela kontakten och uttaget på 30 minuter. Bytte kontakt för honom och endast tre ledare till kontakten så troligtvis inget skydd på den EVSEn.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Jag har sett utbrända vrak som laddat på en motorvärmarstolpe. har också sett uttag som varit svartbrända (jag skulle inte vilja stoppa in en vanlig sladd där ens).
Om försäkringsbolag inte godkänner det kan jag bara gissa. Men om någon stoppar in ett sladd i sådant förstört uttag och sedan blir förvånad om bilen senare står i brand kan jag tycka vara rimligt om fb ifrågasätter det.
I ett vanligt tämligen modernt (under 20 år) bör det finnas säkringar. (de är oftast inte ens igång under stora delar av dygnet) värre är vanliga utomhuskontakter som kanske är under dimensionerade. (där ser jag def brandfara)
Om försäkringsbolag inte godkänner det kan jag bara gissa. Men om någon stoppar in ett sladd i sådant förstört uttag och sedan blir förvånad om bilen senare står i brand kan jag tycka vara rimligt om fb ifrågasätter det.
I ett vanligt tämligen modernt (under 20 år) bör det finnas säkringar. (de är oftast inte ens igång under stora delar av dygnet) värre är vanliga utomhuskontakter som kanske är under dimensionerade. (där ser jag def brandfara)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7556
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Hur skall en bil kunna börja brinna av ett dåligt vägguttag?Mickep skrev:Jag har sett utbrända vrak som laddat på en motorvärmarstolpe. har också sett uttag som varit svartbrända (jag skulle inte vilja stoppa in en vanlig sladd där ens).
Om försäkringsbolag inte godkänner det kan jag bara gissa. Men om någon stoppar in ett sladd i sådant förstört uttag och sedan blir förvånad om bilen senare står i brand kan jag tycka vara rimligt om fb ifrågasätter det.
I ett vanligt tämligen modernt (under 20 år) bör det finnas säkringar. (de är oftast inte ens igång under stora delar av dygnet) värre är vanliga utomhuskontakter som kanske är under dimensionerade. (där ser jag def brandfara)
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Menar mickep att det är bilägarna som är utbrända vrak?mikebike skrev:Hur skall en bil kunna börja brinna av ett dåligt vägguttag?Mickep skrev:Jag har sett utbrända vrak som laddat på en motorvärmarstolpe. har också sett uttag som varit svartbrända (jag skulle inte vilja stoppa in en vanlig sladd där ens).
Om försäkringsbolag inte godkänner det kan jag bara gissa. Men om någon stoppar in ett sladd i sådant förstört uttag och sedan blir förvånad om bilen senare står i brand kan jag tycka vara rimligt om fb ifrågasätter det.
I ett vanligt tämligen modernt (under 20 år) bör det finnas säkringar. (de är oftast inte ens igång under stora delar av dygnet) värre är vanliga utomhuskontakter som kanske är under dimensionerade. (där ser jag def brandfara)
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7556
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ladda tesla i motorvärmarstolpe
Aha, så kallade målvakter?RagWal skrev:Menar mickep att det är bilägarna som är utbrända vrak?mikebike skrev:Hur skall en bil kunna börja brinna av ett dåligt vägguttag?Mickep skrev:Jag har sett utbrända vrak som laddat på en motorvärmarstolpe. har också sett uttag som varit svartbrända (jag skulle inte vilja stoppa in en vanlig sladd där ens).
Om försäkringsbolag inte godkänner det kan jag bara gissa. Men om någon stoppar in ett sladd i sådant förstört uttag och sedan blir förvånad om bilen senare står i brand kan jag tycka vara rimligt om fb ifrågasätter det.
I ett vanligt tämligen modernt (under 20 år) bör det finnas säkringar. (de är oftast inte ens igång under stora delar av dygnet) värre är vanliga utomhuskontakter som kanske är under dimensionerade. (där ser jag def brandfara)
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.