Problem med Garo laddare

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Problem med Garo laddare

Inlägg av Lellepite »

Har ingen elbil än, men en är beställd och jag funderar på vad den andra ska bli. Men har nyss fått 2 st Garo GLB laddare installerade som jag har lite problem med.
Jag har anslutit dom till mitt hemmanätverk men när jag loggar in så kommer jag till startsidan där jag kan se båda boxarna och lastbalanseringen. Men jag kan inte klicka mig in på boxarna. Jag kan däremot klicka på lastbalanseringen.
Jag kan också klicka på identifiera knappen och boxen börjar blinka och låta. Men som sagt var så kommer jag inte in på boxen. Nån som vet vad det kan bero på?

Det andra är att när jag väljer om laddning ska tillåten eller inte på startsidan så kan jag inte se om nåt händer med boxarna det är bara fast grönt sken hela tiden.
Ska det vara så?
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Problem med Garo laddare

Inlägg av msb »

Ja, precis så ser det ut på mina två GLB.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5180
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Problem med Garo laddare

Inlägg av Nicke Nyfiken »

När jag läste rubriken trodde jag det var dags för en favorit i repris.

viewtopic.php?f=10&t=24262&start=20
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Problem med Garo laddare

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:
När jag läste rubriken trodde jag det var dags för en favorit i repris.

viewtopic.php?f=10&t=24262&start=20
Jo, Garo är ju kända för att (hur de nu kan lyckas med det, förstår inte hur det kan gå till) att sabotera elbilars ombordladdare. Speciellt Tesla, men även andra rena elbilar (plugin-hybrider verkar gå lite bättre).

Är det en laddbox jag vägrar använda, även om det är gratis el, så är det just Garo.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Problem med Garo laddare

Inlägg av Edis »

Jag har två Garo-boxar, men har inte lastbalansering, så jag går in på de var för sig. Har du möjlighet att logga in i din trådlösa router och se vad du har för IP-adress på boxen? Räcker att knappa in IP-adressen i webläsaren så hamnar du i boxen.

Annars kan du surfa in via detta så länkar den dig till laddboxen du har knappat in numret på:
http://chargebox.garo.se

Se till att uppdatera programvaran i boxen. Går att göra under Inställningar - Mjukvara/Identifiering.

Om det inte går att uppdatera, så märkte jag häromdagen att det inte gick om klockan i boxen gick väldigt fel. Efter att ha klickat på klockan på startsidan och ställt in den efter telefonens klocka, så gick det sedan bra att uppdatera. Mina boxar har mjukvara 1.3.1 nu.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: Problem med Garo laddare

Inlägg av Lellepite »

Jag har som sagt lastbalansering och boxarna och ihopkopplade som master och slave.
Wifi är inkopplat på mastern och all kommunikation är kopplad via den.
Har bifogat några bilder där man kan se vad det ärjag kan se och komma åt. Kan som sagt var inte inte klicka mig in på boxarna och jag antar att det är där man ska kunna styra boxarna mer exakt?

Angående indikatorlampan så ska väl den lysa fast grönt sken när laddning är tillåten och fast blått sken (så verkar det iallafall se ut när man kollar på Garo:s instruktionsfilm.

Ska det gå att komma åt boxen via internet (när jag inte är hemma alltså)?
Screenshot_20211015-043216_Chrome.jpg
Screenshot_20211015-043150_Chrome.jpg
Screenshot_20211014-183950_Edge.jpg
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Problem med Garo laddare

Inlägg av msb »

Om du kör effektvakt med två kopplade boxar så är det under inställningar du gör de få inställningar du kan göra.

Det hade varit skoj att kunna ställa ner laddströmmen per box men det verkar inte gå.

Däremot kan du ställa in en effekt eller strömbegränsning för effektvakten som gäller för båda boxarna tillsammans.

Jag ställer in en lägre effekt i bilen istället.
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: Problem med Garo laddare

Inlägg av Lellepite »

Okej. Så det går inte att till exempel låsa en box för laddning och låta den andra vara öppen? Har en box inne i garaget och den andra ute.
När jag får två bilar att ladda så skulle jag vilja prioritera laddningen på den ena för att sen när den är färdigladdad ladda klart den andra.
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Problem med Garo laddare

Inlägg av msb »

Intressanta frågeställningar. Snart har vi också två elbilar så det skulle vara bra att kunna styra ordningen på laddningen.

En tänkbar väg är att använda ingången för fjärrstyrning i varje box. Du kan du stänga av och på laddning genom att antingen sluta eller bryta en slinga. Det är konfigurerbart enligt sid 10 i manualen.

Sen styr du detta med en manuell strömbrytare, timer eller nåt.

Har för mig att det finns färdiga enheter till hemautomationssystem som har reläutgångar.

I ditt fall är det bara i garaget du behöver styra detta. Tidsstyrt eller titta på status för den andra bilen?
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: Problem med Garo laddare

Inlägg av Lellepite »

Egentligen så är det boxen som står ute (slaven) som jag skulle behöva låsa separat och kunna prioritera laddningen på.

Elektrikern som installerade boxarna har tyvärr inte så stor erfarenhet av att installera just Garoladdboxar och har aldrig installerat två boxar som är ihopkopplade så han har lite begränsad möjlighet att hjälpa mig med alla mina frågor, så det är ju tur att det finns hjälp att få här.

Men ni som har garoboxar är det olika färg på boxens indikatorlampa om den är låst eller öppen för laddning?
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Problem med Garo laddare

Inlägg av msb »

Kunde inte hålla mig. Har testat att aktivera extern styrning och det är fortfarande fast grönt sken fast slingan är bruten.
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: Problem med Garo laddare

Inlägg av Lellepite »

Okej. Ja då är det väl så det ska vara då. Hade ju annars varit bra med nån form av ljussignal så att man kunde se det.
Tack för hjälpen!
Skriv svar