Easee eller Chargestorm/EnergyHub?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

kungjohan
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 okt 2021 21:15
Ort: Uppsala

Easee eller Chargestorm/EnergyHub?

Inlägg av kungjohan »

Jag funderar på vilken laddbox jag skall installera till min elbil. Har hittat två alternativ som jag tycker är intressanta. Easee med watty lastbalansering eller Chargestorm Connected från CTEK tillsammans med EnergyHub från Ferroamp fasbalansering.

Jag har idag inte solceller men planerar att installera detta nästa år, så då får jag installera en inverter eller så kan jag använda EnergyHuben som inverter.

Som jag ser det finns det fördelar med de olika lösningarna. Easee boxen kan användas tillsammans med Tibber för att använda el när det är som billigast. Detta känns som det enklare alternativet.

EnergyHub lösningen är ju mer avancerad eftersom den kan ge fasbalansering och därmed gör att jag kanske kan ha en mindre huvudsäkring alternativ få högre effekt att ladda bilen med eftersom ev obalanser på faserna inte påverkar möjligheten att ladda bilen. Risken som jag ser här är att elbolaget inför effekttariff så det är den utnyttjade effekten som påverkar kostnaden mer än huvudsäkringen. Här finns det ju även möjligheter att ha ett batteri anslutet till EnergyHuben, men det förstår jag inte är så lönsamt i dagsläget.

Är det någon här som har erfarenheter av Chargestorm/Energyhub tillsammans med solpaneler och kan rekommendera det?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Easee eller Chargestorm/EnergyHub?

Inlägg av CrazyGang »

Jag tittade på Ferroamp när vi skulle välja solcellsanläggning. Landade i att det blev för dyrt i förhållande till mervärdet och att en hel del av funktionaliteten skulle komma ”senare”.

Blev Easee, Tibber pulse, Fronius växelriktare och BYD batteri istället.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Easee eller Chargestorm/EnergyHub?

Inlägg av kenjon »

Och jag valde tvärtom, har FerroAmp (pga just fasutjämningen) och Nilar-batterier.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
kungjohan
elbilist
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 okt 2021 21:15
Ort: Uppsala

Re: Easee eller Chargestorm/EnergyHub?

Inlägg av kungjohan »

kenjon skrev:
Och jag valde tvärtom, har FerroAmp (pga just fasutjämningen) och Nilar-batterier.
Är du nöjd med denna lösning? Vad har du för laddbox?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Easee eller Chargestorm/EnergyHub?

Inlägg av kenjon »

Japp, jag är nöjd. Skulle hellre viljat ha Teslas PowerWall :-)
Jag har testat lite olika laddboxar, just nu Teslas v2. Dum box men jag har inga större krav.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
mindfeeder
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 maj 2020 12:51
Ort: Sundsvall

Re: Easee eller Chargestorm/EnergyHub?

Inlägg av mindfeeder »

kungjohan skrev:
Jag funderar på vilken laddbox jag skall installera till min elbil. Har hittat två alternativ som jag tycker är intressanta. Easee med watty lastbalansering eller Chargestorm Connected från CTEK tillsammans med EnergyHub från Ferroamp fasbalansering.
Vad blev det för lösning kungjohan?

Som jag skrev i viewtopic.php?f=29&t=26192&p=550811&hil ... rm#p550811 så var MyEnergy och Ferroamp inte en bra kombination, så jag funderar på CTEK istället. Tar gärna emot insikter och förslag på lösningar.
Skriv svar