Laddning för BRF i fjällen

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

Ingen som känner till någon variant av elprisanpassad smartladdning à la Tibber för BRF/Företag?

Har letat utan att hitta. Känns som en ganska självklar tjänst som både spar pengar och styr elanvändningen till tider den påverkar minst.
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av krille »

Hmpftfhdns skrev:
Ingen som känner till någon variant av elprisanpassad smartladdning à la Tibber för BRF/Företag?

Har letat utan att hitta. Känns som en ganska självklar tjänst som både spar pengar och styr elanvändningen till tider den påverkar minst.
Med Zaptec Pro så kan man ställa in ett schema med olika laddeffekt på olika tider på dygnet... en fattigmansvatiant av det. Det är ju ofta billigast på natten.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

En fråga: Har hört att det kan vara svårt att ladda med låg effekt när det är kallt p.g.a. energin som går åt till att värma batteriet. Vet vi hur det faktiskt är i praktiken? Om man bara har tillgång till 6A och det är -25 grader -- fyller man upp bilen på en vecka då? Ofta har man ju ovanligt mycket tid på sig att ladda när man är i fjällen.

Testade att sätta bilen på 6A hemma nu. Den tuffar på ändå och tar 2-3 dagar på sig. Säg att det förlängs till 4-5 dagar och en del bortslösad energi -- så är det inte optimalt men skulle ju ändå funka.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av BrooklynS »

Nja, de första timmarna går nog åt att värma upp batteriet om det hunnit bli iskallt, sedan rullar laddningen på som vanligt.
Tesla Y LR -22 EAP
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av krille »

Hmpftfhdns skrev:
En fråga: Har hört att det kan vara svårt att ladda med låg effekt när det är kallt p.g.a. energin som går åt till att värma batteriet. Vet vi hur det faktiskt är i praktiken? Om man bara har tillgång till 6A och det är -25 grader -- fyller man upp bilen på en vecka då? Ofta har man ju ovanligt mycket tid på sig att ladda när man är i fjällen.

Testade att sätta bilen på 6A hemma nu. Den tuffar på ändå och tar 2-3 dagar på sig. Säg att det förlängs till 4-5 dagar och en del bortslösad energi -- så är det inte optimalt men skulle ju ändå funka.
Det beror väl på om man kör enfas eller trefas. Jag laddar alltid med trefas, dock 8A då det är vad jag kan ställa in i bilen. Räcker för 95% av mina behov.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av jonasl »

Det går att styra även ChargeAmps lastbalansering över dygnet enl en offert vi fått till vår BRF. Tror de lurar den genom att ställa max tillgänglig effekt olika över olika tider på dygnet så att säga.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

krille skrev:
Hmpftfhdns skrev:
En fråga: Har hört att det kan vara svårt att ladda med låg effekt när det är kallt p.g.a. energin som går åt till att värma batteriet. Vet vi hur det faktiskt är i praktiken? Om man bara har tillgång till 6A och det är -25 grader -- fyller man upp bilen på en vecka då? Ofta har man ju ovanligt mycket tid på sig att ladda när man är i fjällen.

Testade att sätta bilen på 6A hemma nu. Den tuffar på ändå och tar 2-3 dagar på sig. Säg att det förlängs till 4-5 dagar och en del bortslösad energi -- så är det inte optimalt men skulle ju ändå funka.
Det beror väl på om man kör enfas eller trefas. Jag laddar alltid med trefas, dock 8A då det är vad jag kan ställa in i bilen. Räcker för 95% av mina behov.
Vi har enfas 32A hemma — så det är faktiskt enfas 6A jag testar nu. Funkar ju för det caset att man ändå parkerar bilen några dar.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

BrooklynS skrev:
Nja, de första timmarna går nog åt att värma upp batteriet om det hunnit bli iskallt, sedan rullar laddningen på som vanligt.
Normalfallet borde ju vara att man har kört rätt långt, kanske snabbladdat, och kopplar in direkt när man kommer fram — så batteriet är nog ofta någorlunda varmt från start.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

jonasl skrev:
Det går att styra även ChargeAmps lastbalansering över dygnet enl en offert vi fått till vår BRF. Tror de lurar den genom att ställa max tillgänglig effekt olika över olika tider på dygnet så att säga.
Det skulle ju även kunna användas som en fattigmanslastbalansering om man ställer ner laddningen när flest bastar/lagar mat på kvällen
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

Nån som har erfarenhet av zpark? http://www.zpark.se
De har en produkt för att byta ut motorvärmarinsatser och verkar vara aktiva på IT-sidan, håller enligt uppgift på med smartladdning à la tibber och V2G.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

Elnätsbolaget rekommenderar att vi lastbalanserar genom att mäta hela inkommande elen till BRF-fastigheten och styra laddningen på det. Nån som har gjort så?

Alltså:
In kommer 200A.
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh + gemensam el delar på 63A och har 16A var

4x16=64A (63A säkring), 16x12=192A (200A in)

Så det finns inte utrymme att ladda bilar när allas bastu, värmepump, spis går för fullt — men det är ju en begränsad tid på dygnet. Så om vi kunde mäta inkommande elen och ta det som blir över till att ladda bilarna borde det funka.
Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Nick »

Hmpftfhdns skrev:
Elnätsbolaget rekommenderar att vi lastbalanserar genom att mäta hela inkommande elen till BRF-fastigheten och styra laddningen på det. Nån som har gjort så?

Alltså:
In kommer 200A.
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh + gemensam el delar på 63A och har 16A var

4x16=64A (63A säkring), 16x12=192A (200A in)

Så det finns inte utrymme att ladda bilar när allas bastu, värmepump, spis går för fullt — men det är ju en begränsad tid på dygnet. Så om vi kunde mäta inkommande elen och ta det som blir över till att ladda bilarna borde det funka.
Vet inte hur vår förening gjort men vi har i alla fall laddförbud mellan 16-19 har jag för mig just för att inte ha för hög belastning. Spelar mindre roll för i princip alla då man ändå hinner ladda fullt över natten. Ligger en spärr i våra boxar från Charge Amps.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av jonasl »

Vi har två separata matningar, en till gemensam el och en till lägenheterna. Laddning kommer ske via den gemensamma och vi kommer göra just så, mäta effekten och justera ner effekten på laddarna om det behövs. Tror det är så man brukar göra vid lastbalansering.

Ett antal av laddarna sitter kopplade till undercentraler, där kommer vi inte effektmäta utan bara se till att total laddning inte överstiger säkringen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av yps »

Hmpftfhdns skrev:
Elnätsbolaget rekommenderar att vi lastbalanserar genom att mäta hela inkommande elen till BRF-fastigheten och styra laddningen på det. Nån som har gjort så?

Alltså:
In kommer 200A.
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh + gemensam el delar på 63A och har 16A var

4x16=64A (63A säkring), 16x12=192A (200A in)

Så det finns inte utrymme att ladda bilar när allas bastu, värmepump, spis går för fullt — men det är ju en begränsad tid på dygnet. Så om vi kunde mäta inkommande elen och ta det som blir över till att ladda bilarna borde det funka.
Snarlikt, vi var också oroliga att vi skulle överbelasta ledningen från nätleverantören (2x200A). Så vi sätte en mätare på den för se maxeffekten. Vi var inte i närheten under kvällstopparna, har för mig vi toppade på 90kW. Totalt är det 65 radhus som värms med fjärrvärme på den ledningen.
Vi laddar elbilarna med 3x63A, 65 platser. ChargeAmps med lastvakt och lastbalansering.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av jonasl »

Vi har potentiellt 32 platser som delar på 3x80A men undercentraler som begränsar till 3x35A för två 10-bilars garage.

Peakeffekten innan laddning är 15kW så det borde finnas bra med effekt över..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

yps skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Elnätsbolaget rekommenderar att vi lastbalanserar genom att mäta hela inkommande elen till BRF-fastigheten och styra laddningen på det. Nån som har gjort så?

Alltså:
In kommer 200A.
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh + gemensam el delar på 63A och har 16A var

4x16=64A (63A säkring), 16x12=192A (200A in)

Så det finns inte utrymme att ladda bilar när allas bastu, värmepump, spis går för fullt — men det är ju en begränsad tid på dygnet. Så om vi kunde mäta inkommande elen och ta det som blir över till att ladda bilarna borde det funka.
Snarlikt, vi var också oroliga att vi skulle överbelasta ledningen från nätleverantören (2x200A). Så vi sätte en mätare på den för se maxeffekten. Vi var inte i närheten under kvällstopparna, har för mig vi toppade på 90kW. Totalt är det 65 radhus som värms med fjärrvärme på den ledningen.
Vi laddar elbilarna med 3x63A, 65 platser. ChargeAmps med lastvakt och lastbalansering.
Jo, kan tänka mig att inkommande kapacitet skulle räckt bra utan lastbalansering om det va ett vanligt hus där folk bor utan elvärme, men eftersom det är i fjällen så är det verkligen så att alla är där när det är -30 och lagar mat och sätter på bastun samma tid varje kväll :P
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

Gott att det verkar gå att lösa utan att det faller på inkommande el. Nu ska vi bara välja leverantör och bestämma modell för eventuell fördelning av kostnader för elen. ;)
Skriv svar