Laddning för BRF i fjällen

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av krille »

tor-ake skrev:
Finns en nackdel med att plocka bort timern, och det är att de som slentrianpluggar motorvärmaren eldar för kråkorna hela natten. Tyvärr har jag ingen slug lösning på detta.
Låt motorvärmarna vara och installera laddbox för de som vill ladda?
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av martinot »

Skulle föreslå Typ2-uttag med "timer" att bara kunna ladda på nattetid (när elen är billig, och liten belastning på husnäten/säkringar), och att behålla 1-2-timmes-timer på Schuko-utagen för motor/kupé-värmare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av martinot »

Snygg konverteringslösning! :)

Nackdelen är väl kanske lägre effekt med endast 1-fas till Typ2, men blir ju grymt låg kostnad att montera upp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av yps »

ChargeAmps Halo har motorvärmaruttag. Finns stöd för RFID tag om man vill. Lastbalansering och möjlighet till effektvakt så behövs inget effektabbonemang.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

Låter ganska fiffigt faktiskt att ta off grid byggarens motorvärmarinsats och begränsa effekten till 10A som tor-åke föreslog. Borde bli rätt billig installation och man klarar sig med 40A per fas för 12 enfasuttag.

Sen låter man det helt enkelt ingå i hyran. Förhoppningsvis är BRF med på att inte kWh-debitera enskilda lägenheter i det fallet också.

Risken med lösningen är ju att vem-som-helst kan ställa sig och ladda, men med 10A utan nåt spännande i närheten off-season borde det inte vara så attraktivt. Ser ut att gå att ta bort typ2-sladden och låsa skåpet också om man vill.

De gånger man bara stannar en natt för att åka vidare får man finna sig att fylla på med några extra mil istället för att ladda fullt.

Känns over-kill med lastbalansering och att betala månadsavgift för betaltjänster.

Hittade den här varianten också: https://www.zpark.se/
Men då är man inne i appträsket
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av IcePic »

Hmpftfhdns skrev:
...
Sen låter man det helt enkelt ingå i hyran. Förhoppningsvis är BRF med på att inte kWh-debitera enskilda lägenheter i det fallet också.
...
Känns over-kill med lastbalansering och att betala månadsavgift för betaltjänster.
Om bara min förening hade haft sånt vett.
Bara en enkel mätare hade räckt, men blipp, abbonnemang och wifi, bara 3kW och ..

Men nej, minsta möjliga laddeffekt och mesta möjliga lull-lull runtom, så vi avböjde vår förenings laddboxplatser och åker och tankar istället, de gånger vi inte kunnat destinationsladda eller ladda på resp. arbetsplats-garage som har uttag.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
K_North
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 mar 2019 09:02

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av K_North »

Jag tror på enklast möjliga.
1. Skippa separat debitering. Kommer kosta mer än det smakar och bli dyrt att tjäna in + eventuellt jobb att administrera och missnöje om det krånglar. Lägg på en schablon på veckohyran, men med tanke på vad en fjällstuga kostar borde den bli marginell. Hur mycket kan man ladda en elbil under en fjällvecka? 0-100 vid ankomst + daglig körning. Hur mycket kan det bli?
2. Om alla hus har en bastu så sätt ett kombi trefas-/shukouttag på samma säkring som bastun. Man behöver inte basta och ladda samtidigt utan kan helt enkelt vänta med att sätta i sladden till bilen tills man bastat klart. Om föreningens elsystem klarar att alla bastar samtidigt så kommer det även att klara att ladda elbilar. Låt stugägare/hyresgäster använda egen mobil laddare så slipper föreningen ansvar för trasiga laddboxar och eventuellt krångel vid laddning.
3. Är ni oroliga för obehörig användning så sätt en 24h timer inomhus till alla utvändiga uttag som skulle gå att använda till elbilsladdning. När man är där kan man orka trycka på knappen en gång per dag. När man åker därifrån blir det inte så många timmar det går att tjuvladda.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av fth »

K_North skrev:
Jag tror på enklast möjliga.
1. Skippa separat debitering. Kommer kosta mer än det smakar och bli dyrt att tjäna in + eventuellt jobb att administrera och missnöje om det krånglar. Lägg på en schablon på veckohyran, men med tanke på vad en fjällstuga kostar borde den bli marginell. Hur mycket kan man ladda en elbil under en fjällvecka? 0-100 vid ankomst + daglig körning. Hur mycket kan det bli?
2. Om alla hus har en bastu så sätt ett kombi trefas-/shukouttag på samma säkring som bastun. Man behöver inte basta och ladda samtidigt utan kan helt enkelt vänta med att sätta i sladden till bilen tills man bastat klart. Om föreningens elsystem klarar att alla bastar samtidigt så kommer det även att klara att ladda elbilar. Låt stugägare/hyresgäster använda egen mobil laddare så slipper föreningen ansvar för trasiga laddboxar och eventuellt krångel vid laddning.
3. Är ni oroliga för obehörig användning så sätt en 24h timer inomhus till alla utvändiga uttag som skulle gå att använda till elbilsladdning. När man är där kan man orka trycka på knappen en gång per dag. När man åker därifrån blir det inte så många timmar det går att tjuvladda.
Det här är sannolikt det bästa, enklaste, och billigaste förslaget hittills, det är också exakt vad jag skulle ha gjort i samma situation, möjligen skulle jag ha tittat på möjligheten att ha en omkopplare som gör det fysiskt omöjligt att ladda bilen och basta samtidigt, annars kommer garanterat någon försöka detta och dra säkringarna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av IcePic »

fth skrev:
K_North skrev:
Jag tror på enklast möjliga.
3. Är ni oroliga för obehörig användning så sätt en 24h timer inomhus till alla utvändiga uttag som skulle gå att använda till elbilsladdning. När man är där kan man orka trycka på knappen en gång per dag. När man åker därifrån blir det inte så många timmar det går att tjuvladda.
Det här är sannolikt det bästa, enklaste, och billigaste förslaget hittills, det är också exakt vad jag skulle ha gjort i samma situation, möjligen skulle jag ha tittat på möjligheten att ha en omkopplare som gör det fysiskt omöjligt att ladda bilen och basta samtidigt, annars kommer garanterat någon försöka detta och dra säkringarna.
Tja, det kunde ju vara samma som den ovan nämnda 24h-timern, så länge den går så startar inte bastun.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av fth »

IcePic skrev:
Tja, det kunde ju vara samma som den ovan nämnda 24h-timern, så länge den går så startar inte bastun.
Ja, absolut, men det blir ju inte det automatiskt, kopplingsuret måste ju kunna koppla bort en annan last när den slår till, men det kanske är enkelt att få till?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

Bra idéer! Just den här kopplingen till bastun kan bli lurig. Antar att varje lägenhet har en egen elcentral, men att motorvärmarna sitter på föreningens elcentral. Får kolla upp detaljerna och hur kostnaderna för uppsäkring/effekt ser ut.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av martinot »

K_North skrev:
2. Om alla hus har en bastu så sätt ett kombi trefas-/shukouttag på samma säkring som bastun. Man behöver inte basta och ladda samtidigt utan kan helt enkelt vänta med att sätta i sladden till bilen tills man bastat klart. Om föreningens elsystem klarar att alla bastar samtidigt så kommer det även att klara att ladda elbilar. Låt stugägare/hyresgäster använda egen mobil laddare så slipper föreningen ansvar för trasiga laddboxar och eventuellt krångel vid laddning.
Riktigt bra förslag!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

Gjorde en överslagsräkning på vad det kostar att säkra upp gemensamma elen från 25A till 50A:
Det landar på 1500kr per år och lägenhet i fast och effektavgift, exklusive själva elen. Saftigt.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av krille »

IcePic skrev:
fth skrev:
K_North skrev:
Jag tror på enklast möjliga.
3. Är ni oroliga för obehörig användning så sätt en 24h timer inomhus till alla utvändiga uttag som skulle gå att använda till elbilsladdning. När man är där kan man orka trycka på knappen en gång per dag. När man åker därifrån blir det inte så många timmar det går att tjuvladda.
Det här är sannolikt det bästa, enklaste, och billigaste förslaget hittills, det är också exakt vad jag skulle ha gjort i samma situation, möjligen skulle jag ha tittat på möjligheten att ha en omkopplare som gör det fysiskt omöjligt att ladda bilen och basta samtidigt, annars kommer garanterat någon försöka detta och dra säkringarna.
Tja, det kunde ju vara samma som den ovan nämnda 24h-timern, så länge den går så startar inte bastun.
Det är väl bara att ha en vridströmställare som antingen ger el till bastun eller el till ladduttaget… förutsatt att det är kopplat så i föreningen, vilket det sannolikt inte är…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

Ingen som känner till någon variant av elprisanpassad smartladdning à la Tibber för BRF/Företag?

Har letat utan att hitta. Känns som en ganska självklar tjänst som både spar pengar och styr elanvändningen till tider den påverkar minst.
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av krille »

Hmpftfhdns skrev:
Ingen som känner till någon variant av elprisanpassad smartladdning à la Tibber för BRF/Företag?

Har letat utan att hitta. Känns som en ganska självklar tjänst som både spar pengar och styr elanvändningen till tider den påverkar minst.
Med Zaptec Pro så kan man ställa in ett schema med olika laddeffekt på olika tider på dygnet... en fattigmansvatiant av det. Det är ju ofta billigast på natten.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

En fråga: Har hört att det kan vara svårt att ladda med låg effekt när det är kallt p.g.a. energin som går åt till att värma batteriet. Vet vi hur det faktiskt är i praktiken? Om man bara har tillgång till 6A och det är -25 grader -- fyller man upp bilen på en vecka då? Ofta har man ju ovanligt mycket tid på sig att ladda när man är i fjällen.

Testade att sätta bilen på 6A hemma nu. Den tuffar på ändå och tar 2-3 dagar på sig. Säg att det förlängs till 4-5 dagar och en del bortslösad energi -- så är det inte optimalt men skulle ju ändå funka.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av BrooklynS »

Nja, de första timmarna går nog åt att värma upp batteriet om det hunnit bli iskallt, sedan rullar laddningen på som vanligt.
Tesla Y LR -22 EAP
krille
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av krille »

Hmpftfhdns skrev:
En fråga: Har hört att det kan vara svårt att ladda med låg effekt när det är kallt p.g.a. energin som går åt till att värma batteriet. Vet vi hur det faktiskt är i praktiken? Om man bara har tillgång till 6A och det är -25 grader -- fyller man upp bilen på en vecka då? Ofta har man ju ovanligt mycket tid på sig att ladda när man är i fjällen.

Testade att sätta bilen på 6A hemma nu. Den tuffar på ändå och tar 2-3 dagar på sig. Säg att det förlängs till 4-5 dagar och en del bortslösad energi -- så är det inte optimalt men skulle ju ändå funka.
Det beror väl på om man kör enfas eller trefas. Jag laddar alltid med trefas, dock 8A då det är vad jag kan ställa in i bilen. Räcker för 95% av mina behov.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3615
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av jonasl »

Det går att styra även ChargeAmps lastbalansering över dygnet enl en offert vi fått till vår BRF. Tror de lurar den genom att ställa max tillgänglig effekt olika över olika tider på dygnet så att säga.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

krille skrev:
Hmpftfhdns skrev:
En fråga: Har hört att det kan vara svårt att ladda med låg effekt när det är kallt p.g.a. energin som går åt till att värma batteriet. Vet vi hur det faktiskt är i praktiken? Om man bara har tillgång till 6A och det är -25 grader -- fyller man upp bilen på en vecka då? Ofta har man ju ovanligt mycket tid på sig att ladda när man är i fjällen.

Testade att sätta bilen på 6A hemma nu. Den tuffar på ändå och tar 2-3 dagar på sig. Säg att det förlängs till 4-5 dagar och en del bortslösad energi -- så är det inte optimalt men skulle ju ändå funka.
Det beror väl på om man kör enfas eller trefas. Jag laddar alltid med trefas, dock 8A då det är vad jag kan ställa in i bilen. Räcker för 95% av mina behov.
Vi har enfas 32A hemma — så det är faktiskt enfas 6A jag testar nu. Funkar ju för det caset att man ändå parkerar bilen några dar.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

BrooklynS skrev:
Nja, de första timmarna går nog åt att värma upp batteriet om det hunnit bli iskallt, sedan rullar laddningen på som vanligt.
Normalfallet borde ju vara att man har kört rätt långt, kanske snabbladdat, och kopplar in direkt när man kommer fram — så batteriet är nog ofta någorlunda varmt från start.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

jonasl skrev:
Det går att styra även ChargeAmps lastbalansering över dygnet enl en offert vi fått till vår BRF. Tror de lurar den genom att ställa max tillgänglig effekt olika över olika tider på dygnet så att säga.
Det skulle ju även kunna användas som en fattigmanslastbalansering om man ställer ner laddningen när flest bastar/lagar mat på kvällen
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddning för BRF i fjällen

Inlägg av Hmpftfhdns »

Nån som har erfarenhet av zpark? http://www.zpark.se
De har en produkt för att byta ut motorvärmarinsatser och verkar vara aktiva på IT-sidan, håller enligt uppgift på med smartladdning à la tibber och V2G.
Skriv svar