Tja, det kunde ju vara samma som den ovan nämnda 24h-timern, så länge den går så startar inte bastun.
Ja, absolut, men det blir ju inte det automatiskt, kopplingsuret måste ju kunna koppla bort en annan last när den slår till, men det kanske är enkelt att få till?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Bra idéer! Just den här kopplingen till bastun kan bli lurig. Antar att varje lägenhet har en egen elcentral, men att motorvärmarna sitter på föreningens elcentral. Får kolla upp detaljerna och hur kostnaderna för uppsäkring/effekt ser ut.
2. Om alla hus har en bastu så sätt ett kombi trefas-/shukouttag på samma säkring som bastun. Man behöver inte basta och ladda samtidigt utan kan helt enkelt vänta med att sätta i sladden till bilen tills man bastat klart. Om föreningens elsystem klarar att alla bastar samtidigt så kommer det även att klara att ladda elbilar. Låt stugägare/hyresgäster använda egen mobil laddare så slipper föreningen ansvar för trasiga laddboxar och eventuellt krångel vid laddning.
Riktigt bra förslag!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gjorde en överslagsräkning på vad det kostar att säkra upp gemensamma elen från 25A till 50A:
Det landar på 1500kr per år och lägenhet i fast och effektavgift, exklusive själva elen. Saftigt.
Jag tror på enklast möjliga.
3. Är ni oroliga för obehörig användning så sätt en 24h timer inomhus till alla utvändiga uttag som skulle gå att använda till elbilsladdning. När man är där kan man orka trycka på knappen en gång per dag. När man åker därifrån blir det inte så många timmar det går att tjuvladda.
Det här är sannolikt det bästa, enklaste, och billigaste förslaget hittills, det är också exakt vad jag skulle ha gjort i samma situation, möjligen skulle jag ha tittat på möjligheten att ha en omkopplare som gör det fysiskt omöjligt att ladda bilen och basta samtidigt, annars kommer garanterat någon försöka detta och dra säkringarna.
Tja, det kunde ju vara samma som den ovan nämnda 24h-timern, så länge den går så startar inte bastun.
Det är väl bara att ha en vridströmställare som antingen ger el till bastun eller el till ladduttaget… förutsatt att det är kopplat så i föreningen, vilket det sannolikt inte är…
Ingen som känner till någon variant av elprisanpassad smartladdning à la Tibber för BRF/Företag?
Har letat utan att hitta. Känns som en ganska självklar tjänst som både spar pengar och styr elanvändningen till tider den påverkar minst.
Med Zaptec Pro så kan man ställa in ett schema med olika laddeffekt på olika tider på dygnet... en fattigmansvatiant av det. Det är ju ofta billigast på natten.
En fråga: Har hört att det kan vara svårt att ladda med låg effekt när det är kallt p.g.a. energin som går åt till att värma batteriet. Vet vi hur det faktiskt är i praktiken? Om man bara har tillgång till 6A och det är -25 grader -- fyller man upp bilen på en vecka då? Ofta har man ju ovanligt mycket tid på sig att ladda när man är i fjällen.
Testade att sätta bilen på 6A hemma nu. Den tuffar på ändå och tar 2-3 dagar på sig. Säg att det förlängs till 4-5 dagar och en del bortslösad energi -- så är det inte optimalt men skulle ju ändå funka.
En fråga: Har hört att det kan vara svårt att ladda med låg effekt när det är kallt p.g.a. energin som går åt till att värma batteriet. Vet vi hur det faktiskt är i praktiken? Om man bara har tillgång till 6A och det är -25 grader -- fyller man upp bilen på en vecka då? Ofta har man ju ovanligt mycket tid på sig att ladda när man är i fjällen.
Testade att sätta bilen på 6A hemma nu. Den tuffar på ändå och tar 2-3 dagar på sig. Säg att det förlängs till 4-5 dagar och en del bortslösad energi -- så är det inte optimalt men skulle ju ändå funka.
Det beror väl på om man kör enfas eller trefas. Jag laddar alltid med trefas, dock 8A då det är vad jag kan ställa in i bilen. Räcker för 95% av mina behov.
Det går att styra även ChargeAmps lastbalansering över dygnet enl en offert vi fått till vår BRF. Tror de lurar den genom att ställa max tillgänglig effekt olika över olika tider på dygnet så att säga.
En fråga: Har hört att det kan vara svårt att ladda med låg effekt när det är kallt p.g.a. energin som går åt till att värma batteriet. Vet vi hur det faktiskt är i praktiken? Om man bara har tillgång till 6A och det är -25 grader -- fyller man upp bilen på en vecka då? Ofta har man ju ovanligt mycket tid på sig att ladda när man är i fjällen.
Testade att sätta bilen på 6A hemma nu. Den tuffar på ändå och tar 2-3 dagar på sig. Säg att det förlängs till 4-5 dagar och en del bortslösad energi -- så är det inte optimalt men skulle ju ändå funka.
Det beror väl på om man kör enfas eller trefas. Jag laddar alltid med trefas, dock 8A då det är vad jag kan ställa in i bilen. Räcker för 95% av mina behov.
Vi har enfas 32A hemma — så det är faktiskt enfas 6A jag testar nu. Funkar ju för det caset att man ändå parkerar bilen några dar.
Nja, de första timmarna går nog åt att värma upp batteriet om det hunnit bli iskallt, sedan rullar laddningen på som vanligt.
Normalfallet borde ju vara att man har kört rätt långt, kanske snabbladdat, och kopplar in direkt när man kommer fram — så batteriet är nog ofta någorlunda varmt från start.
Det går att styra även ChargeAmps lastbalansering över dygnet enl en offert vi fått till vår BRF. Tror de lurar den genom att ställa max tillgänglig effekt olika över olika tider på dygnet så att säga.
Det skulle ju även kunna användas som en fattigmanslastbalansering om man ställer ner laddningen när flest bastar/lagar mat på kvällen
Nån som har erfarenhet av zpark? http://www.zpark.se
De har en produkt för att byta ut motorvärmarinsatser och verkar vara aktiva på IT-sidan, håller enligt uppgift på med smartladdning à la tibber och V2G.
Elnätsbolaget rekommenderar att vi lastbalanserar genom att mäta hela inkommande elen till BRF-fastigheten och styra laddningen på det. Nån som har gjort så?
Alltså:
In kommer 200A.
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh + gemensam el delar på 63A och har 16A var
4x16=64A (63A säkring), 16x12=192A (200A in)
Så det finns inte utrymme att ladda bilar när allas bastu, värmepump, spis går för fullt — men det är ju en begränsad tid på dygnet. Så om vi kunde mäta inkommande elen och ta det som blir över till att ladda bilarna borde det funka.
Elnätsbolaget rekommenderar att vi lastbalanserar genom att mäta hela inkommande elen till BRF-fastigheten och styra laddningen på det. Nån som har gjort så?
Alltså:
In kommer 200A.
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh + gemensam el delar på 63A och har 16A var
4x16=64A (63A säkring), 16x12=192A (200A in)
Så det finns inte utrymme att ladda bilar när allas bastu, värmepump, spis går för fullt — men det är ju en begränsad tid på dygnet. Så om vi kunde mäta inkommande elen och ta det som blir över till att ladda bilarna borde det funka.
Vet inte hur vår förening gjort men vi har i alla fall laddförbud mellan 16-19 har jag för mig just för att inte ha för hög belastning. Spelar mindre roll för i princip alla då man ändå hinner ladda fullt över natten. Ligger en spärr i våra boxar från Charge Amps.
Vi har två separata matningar, en till gemensam el och en till lägenheterna. Laddning kommer ske via den gemensamma och vi kommer göra just så, mäta effekten och justera ner effekten på laddarna om det behövs. Tror det är så man brukar göra vid lastbalansering.
Ett antal av laddarna sitter kopplade till undercentraler, där kommer vi inte effektmäta utan bara se till att total laddning inte överstiger säkringen.
Elnätsbolaget rekommenderar att vi lastbalanserar genom att mäta hela inkommande elen till BRF-fastigheten och styra laddningen på det. Nån som har gjort så?
Alltså:
In kommer 200A.
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh + gemensam el delar på 63A och har 16A var
4x16=64A (63A säkring), 16x12=192A (200A in)
Så det finns inte utrymme att ladda bilar när allas bastu, värmepump, spis går för fullt — men det är ju en begränsad tid på dygnet. Så om vi kunde mäta inkommande elen och ta det som blir över till att ladda bilarna borde det funka.
Snarlikt, vi var också oroliga att vi skulle överbelasta ledningen från nätleverantören (2x200A). Så vi sätte en mätare på den för se maxeffekten. Vi var inte i närheten under kvällstopparna, har för mig vi toppade på 90kW. Totalt är det 65 radhus som värms med fjärrvärme på den ledningen.
Vi laddar elbilarna med 3x63A, 65 platser. ChargeAmps med lastvakt och lastbalansering.
Elnätsbolaget rekommenderar att vi lastbalanserar genom att mäta hela inkommande elen till BRF-fastigheten och styra laddningen på det. Nån som har gjort så?
Alltså:
In kommer 200A.
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh delar på 63A och har 16A var
4 lgh + gemensam el delar på 63A och har 16A var
4x16=64A (63A säkring), 16x12=192A (200A in)
Så det finns inte utrymme att ladda bilar när allas bastu, värmepump, spis går för fullt — men det är ju en begränsad tid på dygnet. Så om vi kunde mäta inkommande elen och ta det som blir över till att ladda bilarna borde det funka.
Snarlikt, vi var också oroliga att vi skulle överbelasta ledningen från nätleverantören (2x200A). Så vi sätte en mätare på den för se maxeffekten. Vi var inte i närheten under kvällstopparna, har för mig vi toppade på 90kW. Totalt är det 65 radhus som värms med fjärrvärme på den ledningen.
Vi laddar elbilarna med 3x63A, 65 platser. ChargeAmps med lastvakt och lastbalansering.
Jo, kan tänka mig att inkommande kapacitet skulle räckt bra utan lastbalansering om det va ett vanligt hus där folk bor utan elvärme, men eftersom det är i fjällen så är det verkligen så att alla är där när det är -30 och lagar mat och sätter på bastun samma tid varje kväll
Gott att det verkar gå att lösa utan att det faller på inkommande el. Nu ska vi bara välja leverantör och bestämma modell för eventuell fördelning av kostnader för elen.