Lastbalansering, Val av Laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
XXC
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 nov 2021 22:09

Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av XXC »

Helt ny på det här med elbilar och behöver installera en Laddbox.

Vad jag förstår är det nog bäst att gå på en som har lastbalansering (eller kan kompletteras med)

Att dra fysisk kabel från laddboxen till inkommande elcentral är inte görligt.

Priset är definitivt en faktor, så gärna nåt prisvärt.

Så jag behöver en 11kW Laddbox som klarar lastbalansering utan extra kabel.

Kommunikationen kan vara antingen trådlös (wifi) eller överlagrad på fas.

Teslas box gen 3 har nån form av lastbalansering, men det är bara mellan boxarna?
Eller kan den lastbalansera mot husets totala last?


Tips på fabrikat och modell?

Varför görs lastbalanseringen i laddboxen?
Teslan är ju uppkopplad, borde inte bilen kunna styras still lämplig effekt istället för boxen?
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av Homer »

Standardtips är väl Easee box med Watty eller Pulse/Equalizer för trådlös lastbalansering. Kolla t.ex Tibber eller Skårebo för mer info och priser.
Användarvisningsbild
XXC
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 nov 2021 22:09

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av XXC »

Homer skrev:
Standardtips är väl Easee box med Watty eller Pulse/Equalizer för trådlös lastbalansering. Kolla t.ex Tibber eller Skårebo för mer info och priser.
Tack för tips!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av [JM] »

XXC skrev:
Helt ny på det här med elbilar och behöver installera en Laddbox.

Vad jag förstår är det nog bäst att gå på en som har lastbalansering (eller kan kompletteras med)

Att dra fysisk kabel från laddboxen till inkommande elcentral är inte görligt.

Priset är definitivt en faktor, så gärna nåt prisvärt.

Så jag behöver en 11kW Laddbox som klarar lastbalansering utan extra kabel.

Kommunikationen kan vara antingen trådlös (wifi) eller överlagrad på fas.

Teslas box gen 3 har nån form av lastbalansering, men det är bara mellan boxarna?
Eller kan den lastbalansera mot husets totala last?


Tips på fabrikat och modell?

Varför görs lastbalanseringen i laddboxen?
Teslan är ju uppkopplad, borde inte bilen kunna styras still lämplig effekt istället för boxen?
11kW laddning utan dedikerad kabel kan du nog glömma.
11kW motsvarar 16A per fas vilket kräver minst 2,5mm2 kabel.
Det normala i hus är 1,5mm2 vilket gör att säkringarna hamnar på 10A.
Tekniskt sett så kan du säkra upp till 13A (om du har automatsäkringar/dvärgbrytare).
Men om det är ett äldre hus med "okänd" status på eldragningen så känns det tveksamt.
Eftersom det blir hög effekt under en längre tid så ska man helst ha en obruten kabel utan en massa skarvar från elskåp till laddbox.

Du ska ju dessutom ha en jordfelsbrytare, typ B, som klarar DC. Ifall det saknas övervakning av DC i boxen.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av Black »

Kolla på Accelev 11kw med inbyggd lastbalansering och anslutning med vanlig röd 380- kontakt.
Jag har haft en sån sedan i våras och har fortfarande inte bränns någon säkring (20A hemma)
Finns bla på Evsolution där jag köpte min men också på andra ställen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av jonasl »

Fundera också på om du verkligen måste ha lastbalansering. Måste du kunna ladda ett tomt batteri helt fullt på bara 5-6 timmar? Kan du tänka dig att det är OK att det tar 12h t.ex. så kan du minska maxeffekten. Det är sällan man kommer hem med helt tomt och vill ladda till 100% enligt min erfarenhet.

Kanske bättre att schemalägga laddningen till tider då det inte är så hög last i övrigt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
XXC
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 nov 2021 22:09

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av XXC »

[JM] skrev:
XXC skrev:
11kW laddning utan dedikerad kabel kan du nog glömma.
11kW motsvarar 16A per fas vilket kräver minst 2,5mm2 kabel.
Det normala i hus är 1,5mm2 vilket gör att säkringarna hamnar på 10A.
.
3x16A har jag ut till Garaget, så det är inget problem.
Drar jag igång svetsen får jag bryta billaddningen.
Värre är 3X20A huvudsäkringar.
Där ska laddningen trängas med tvättmaskiner uppvärmning mm.
Då är det nog fint med lastbalansering.
Inget kul en smällkall vinternatt att säkringarna går.
Användarvisningsbild
XXC
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 nov 2021 22:09

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av XXC »

jonasl skrev:
Fundera också på om du verkligen måste ha lastbalansering. Måste du kunna ladda ett tomt batteri helt fullt på bara 5-6 timmar? Kan du tänka dig att det är OK att det tar 12h t.ex. så kan du minska maxeffekten. Det är sällan man kommer hem med helt tomt och vill ladda till 100% enligt min erfarenhet.

Kanske bättre att schemalägga laddningen till tider då det inte är så hög last i övrigt.
Fulladdat på 12h funkar förstås i nästan alla fall.
Jag vill dock inte köpa en box som jag kanske får byta ut, så jag vill säkra upp tillräcklig funktionalitet.
DVS förberedd för lastbalansering skulle kunna vara ok, bara jag inte behöver byta boxen om vi får problem med blåsta säkringar.

Känns ju rätt mycket intelligentare att systemen förhandlar om tillgänglig el.

Sen fattar jag inte varför boxen ska sköta det här- borde inte informationen om laddbegränsning gå till bilen som själv drar ner på laddningen? Varför ska boxen sköta det?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av [JM] »

XXC skrev:
jonasl skrev:
Fundera också på om du verkligen måste ha lastbalansering. Måste du kunna ladda ett tomt batteri helt fullt på bara 5-6 timmar? Kan du tänka dig att det är OK att det tar 12h t.ex. så kan du minska maxeffekten. Det är sällan man kommer hem med helt tomt och vill ladda till 100% enligt min erfarenhet.

Kanske bättre att schemalägga laddningen till tider då det inte är så hög last i övrigt.
Fulladdat på 12h funkar förstås i nästan alla fall.
Jag vill dock inte köpa en box som jag kanske får byta ut, så jag vill säkra upp tillräcklig funktionalitet.
DVS förberedd för lastbalansering skulle kunna vara ok, bara jag inte behöver byta boxen om vi får problem med blåsta säkringar.

Känns ju rätt mycket intelligentare att systemen förhandlar om tillgänglig el.

Sen fattar jag inte varför boxen ska sköta det här- borde inte informationen om laddbegränsning gå till bilen som själv drar ner på laddningen? Varför ska boxen sköta det?
Det är bara tesla som tillverkar smarta bilar.
Köper man nån annan bil så måste boxen kompensera för bilens tillkortakommanden.
Boxen eller bilen behöver ju dessutom tillgång till husets förbrukning och den integrationen görs väl lättast mot boxen om man vill ha en generell lösnig som inte är beroende av bilmodell.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av tor-ake »

XXC skrev:
Jag vill dock inte köpa en box som jag kanske får byta ut, så jag vill säkra upp tillräcklig funktionalitet.
DVS förberedd för lastbalansering skulle kunna vara ok, bara jag inte behöver byta boxen om vi får problem med blåsta säkringar.

Känns ju rätt mycket intelligentare att systemen förhandlar om tillgänglig el.

Sen fattar jag inte varför boxen ska sköta det här- borde inte informationen om laddbegränsning gå till bilen som själv drar ner på laddningen? Varför ska boxen sköta det?
Fram till version 2021.40 av Teslas programvara fanns det ingen möjlighet att styra laddströmmen utifrån*, men sedan ett par veckor tillbaka så funkar det, om man vill bygga en egen automation för detta, eller om t.ex. Tibber skulle vilja lägga till den funktionaliteten. Så det kommer säkert.


*Man kunde styra laddströmmen från skärmen i bilen
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av Dafro »

[JM] skrev:
XXC skrev:
jonasl skrev:
Fundera också på om du verkligen måste ha lastbalansering. Måste du kunna ladda ett tomt batteri helt fullt på bara 5-6 timmar? Kan du tänka dig att det är OK att det tar 12h t.ex. så kan du minska maxeffekten. Det är sällan man kommer hem med helt tomt och vill ladda till 100% enligt min erfarenhet.

Kanske bättre att schemalägga laddningen till tider då det inte är så hög last i övrigt.
Fulladdat på 12h funkar förstås i nästan alla fall.
Jag vill dock inte köpa en box som jag kanske får byta ut, så jag vill säkra upp tillräcklig funktionalitet.
DVS förberedd för lastbalansering skulle kunna vara ok, bara jag inte behöver byta boxen om vi får problem med blåsta säkringar.

Känns ju rätt mycket intelligentare att systemen förhandlar om tillgänglig el.

Sen fattar jag inte varför boxen ska sköta det här- borde inte informationen om laddbegränsning gå till bilen som själv drar ner på laddningen? Varför ska boxen sköta det?
Det är bara tesla som tillverkar smarta bilar.
Köper man nån annan bil så måste boxen kompensera för bilens tillkortakommanden.
Boxen eller bilen behöver ju dessutom tillgång till husets förbrukning och den integrationen görs väl lättast mot boxen om man vill ha en generell lösnig som inte är beroende av bilmodell.
Att tesla skulle tillverka så smarta bilar så att den skulle kunna lastbalansera huset genom att känna av övrig förbrukning i huset har jag svårt att tro, du får gärna förklara hur det skulle fungera utan annan info än att laddkabeln är ansluten.

Lastbalansering innebär att den känner av förbrukningen vid huvudsäkringarna i huset och stryper laddströmmen till bilen vid behov.
.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av [JM] »

Dafro skrev:
[JM] skrev:
XXC skrev:
jonasl skrev:
Fundera också på om du verkligen måste ha lastbalansering. Måste du kunna ladda ett tomt batteri helt fullt på bara 5-6 timmar? Kan du tänka dig att det är OK att det tar 12h t.ex. så kan du minska maxeffekten. Det är sällan man kommer hem med helt tomt och vill ladda till 100% enligt min erfarenhet.

Kanske bättre att schemalägga laddningen till tider då det inte är så hög last i övrigt.
Fulladdat på 12h funkar förstås i nästan alla fall.
Jag vill dock inte köpa en box som jag kanske får byta ut, så jag vill säkra upp tillräcklig funktionalitet.
DVS förberedd för lastbalansering skulle kunna vara ok, bara jag inte behöver byta boxen om vi får problem med blåsta säkringar.

Känns ju rätt mycket intelligentare att systemen förhandlar om tillgänglig el.

Sen fattar jag inte varför boxen ska sköta det här- borde inte informationen om laddbegränsning gå till bilen som själv drar ner på laddningen? Varför ska boxen sköta det?
Det är bara tesla som tillverkar smarta bilar.
Köper man nån annan bil så måste boxen kompensera för bilens tillkortakommanden.
[Boxen eller bilen behöver ju dessutom tillgång till husets förbrukning och den integrationen görs väl lättast mot boxen om man vill ha en generell lösnig som inte är beroende av bilmodell.
Att tesla skulle tillverka så smarta bilar så att den skulle kunna lastbalansera huset genom att känna av övrig förbrukning i huset har jag svårt att tro, du får gärna förklara hur det skulle fungera utan annan info än att laddkabeln är ansluten.
Om du läser det jag strykt under i mitt ursprungliga inlägg..
Men i princip så går det att lösa med en watty/pulse från tibber samt en Athom Homey.
Men det funger bara mot en tesla.

Men då är det inte Teslan som står för intelligensen.
Bara för uppkoppling och möjligheten att bli styrd via sitt API.

Men om du väntar ett år eller två så skulle det inte förvåna mig att ifall det som har teslas solceller+batteri installerade får möjligheten till lastbalansering.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av Dafro »

Men då är ju inte teslan smartare än en laddbox… behöver ju något att kommunicera med, vilket du inte nämnde först.

Jag rekommendera en laddbox med lastbalansering istället för speciallösningar till en Smart bil. Kör GARO med Tibber, bra men finns nog billigare.

Du hann editera så vi har nog skaplig samsyn. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av kenjon »

Just GARO skulle jag aldrig köpa, flera har haft problem med just den boxen ihop med Tesla. Dock oklart vad som är felet egentligen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av Dafro »

kenjon skrev:
Just GARO skulle jag aldrig köpa, flera har haft problem med just den boxen ihop med Tesla. Dock oklart vad som är felet egentligen.
Sant, det har jag också läst om, men låter väldigt konstigt då en laddbox inte innehåller något smart, men för mig som inte har några planer för tesla så dunkar det bra men som sagt ska du köpa en Tesla är det nog bättre att undvika GARO för att slippa ev problem.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av ovelundkvist »

Enklast och billigast är Teslas laddare och att dra ner laddströmmen, det finns ändå tillräcklig laddning varje morgon. Det har funkat i 6 år.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Lastbalansering, Val av Laddbox

Inlägg av Teslaspolen »

ovelundkvist skrev:
Enklast och billigast är Teslas laddare och att dra ner laddströmmen, det finns ändå tillräcklig laddning varje morgon. Det har funkat i 6 år.
Kvalitén är ju sisådär, i alla fall i tidigare modeller. Samt avsaknad av... I stort sett alla funktioner? Senaste har blivit lite bättre, men knappast något som gör mödan värt jämfört emot en 3-fas portabel EVSE.

Easee laddbox känns helt klart mest prisvärd.
Skriv svar