Fundera också på om du verkligen måste ha lastbalansering. Måste du kunna ladda ett tomt batteri helt fullt på bara 5-6 timmar? Kan du tänka dig att det är OK att det tar 12h t.ex. så kan du minska maxeffekten. Det är sällan man kommer hem med helt tomt och vill ladda till 100% enligt min erfarenhet.
Kanske bättre att schemalägga laddningen till tider då det inte är så hög last i övrigt.
Fulladdat på 12h funkar förstås i nästan alla fall.
Jag vill dock inte köpa en box som jag kanske får byta ut, så jag vill säkra upp tillräcklig funktionalitet.
DVS förberedd för lastbalansering skulle kunna vara ok, bara jag inte behöver byta boxen om vi får problem med blåsta säkringar.
Känns ju rätt mycket intelligentare att systemen förhandlar om tillgänglig el.
Sen fattar jag inte varför boxen ska sköta det här- borde inte informationen om laddbegränsning gå till bilen som själv drar ner på laddningen? Varför ska boxen sköta det?
Det är bara tesla som tillverkar smarta bilar.
Köper man nån annan bil så måste boxen kompensera för bilens tillkortakommanden.
Boxen eller bilen behöver ju dessutom tillgång till husets förbrukning och den integrationen görs väl lättast mot boxen om man vill ha en generell lösnig som inte är beroende av bilmodell.
Att tesla skulle tillverka så smarta bilar så att den skulle kunna lastbalansera huset genom att känna av övrig förbrukning i huset har jag svårt att tro, du får gärna förklara hur det skulle fungera utan annan info än att laddkabeln är ansluten.
Lastbalansering innebär att den känner av förbrukningen vid huvudsäkringarna i huset och stryper laddströmmen till bilen vid behov.
.
Fundera också på om du verkligen måste ha lastbalansering. Måste du kunna ladda ett tomt batteri helt fullt på bara 5-6 timmar? Kan du tänka dig att det är OK att det tar 12h t.ex. så kan du minska maxeffekten. Det är sällan man kommer hem med helt tomt och vill ladda till 100% enligt min erfarenhet.
Kanske bättre att schemalägga laddningen till tider då det inte är så hög last i övrigt.
Fulladdat på 12h funkar förstås i nästan alla fall.
Jag vill dock inte köpa en box som jag kanske får byta ut, så jag vill säkra upp tillräcklig funktionalitet.
DVS förberedd för lastbalansering skulle kunna vara ok, bara jag inte behöver byta boxen om vi får problem med blåsta säkringar.
Känns ju rätt mycket intelligentare att systemen förhandlar om tillgänglig el.
Sen fattar jag inte varför boxen ska sköta det här- borde inte informationen om laddbegränsning gå till bilen som själv drar ner på laddningen? Varför ska boxen sköta det?
Det är bara tesla som tillverkar smarta bilar.
Köper man nån annan bil så måste boxen kompensera för bilens tillkortakommanden.
[Boxen eller bilen behöver ju dessutom tillgång till husets förbrukning och den integrationen görs väl lättast mot boxen om man vill ha en generell lösnig som inte är beroende av bilmodell.
Att tesla skulle tillverka så smarta bilar så att den skulle kunna lastbalansera huset genom att känna av övrig förbrukning i huset har jag svårt att tro, du får gärna förklara hur det skulle fungera utan annan info än att laddkabeln är ansluten.
Om du läser det jag strykt under i mitt ursprungliga inlägg..
Men i princip så går det att lösa med en watty/pulse från tibber samt en Athom Homey.
Men det funger bara mot en tesla.
Men då är det inte Teslan som står för intelligensen.
Bara för uppkoppling och möjligheten att bli styrd via sitt API.
Men om du väntar ett år eller två så skulle det inte förvåna mig att ifall det som har teslas solceller+batteri installerade får möjligheten till lastbalansering.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Just GARO skulle jag aldrig köpa, flera har haft problem med just den boxen ihop med Tesla. Dock oklart vad som är felet egentligen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Just GARO skulle jag aldrig köpa, flera har haft problem med just den boxen ihop med Tesla. Dock oklart vad som är felet egentligen.
Sant, det har jag också läst om, men låter väldigt konstigt då en laddbox inte innehåller något smart, men för mig som inte har några planer för tesla så dunkar det bra men som sagt ska du köpa en Tesla är det nog bättre att undvika GARO för att slippa ev problem.
Enklast och billigast är Teslas laddare och att dra ner laddströmmen, det finns ändå tillräcklig laddning varje morgon. Det har funkat i 6 år.
Kvalitén är ju sisådär, i alla fall i tidigare modeller. Samt avsaknad av... I stort sett alla funktioner? Senaste har blivit lite bättre, men knappast något som gör mödan värt jämfört emot en 3-fas portabel EVSE.