Laddboxar och deras molntjänster i lite större installation

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Laddboxar och deras molntjänster i lite större installation

Inlägg av jonasl »

Någon som har sett och jämfört Easee, Charge-Amps och Zaptecs boxar och kanske ffa molntjänsterna bakom?

Vi ska installera boxar i vår förening inom kort och kikar på någon av dessa.

Easee är ju populär som hemmaladdare, funkar det lika bra i en större installation? De ligger bra till i pris och 4G-abonnemang inbyggt gör att vi slipper wifi-installation. Gillar att den inte har fast kabel.

Charge-Amps Halo verkar populär och stabil, har shuko-uttag och fast kabel.

Zaptec har sina "plattor" man kan installera som förberedelse men är det inte lite bortkastat? Vi har tillräckligt kablerat ut till alla parkeringar redan idag och även om vi sätter upp plattorna så behövs det en elektriker för att montera boxen sedan. Finns det något som talar för dem?

Vi har bra huvudsäkring (kommer inte vara problemet) och sen ett antal olika undercentraler som där det behöver lastbalanseras mellan de anslutna boxarna. Klarar alla molntjänster en sådan setup?

Vilken känns mest framtidssäker? Det stör mig som jobbat mycket med långsiktig förvaltning att det inte finns någon standard för lastbalansering (rätta mig gärna!!), man är liksom fast med det val man gör. Hade helst låtit alla sätta upp den box de själva vill ha.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av jonasl »

Ser att även Easee har en "backplate"-variant men där går det att installera laddaren i efterhand utan elektriker.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det är en djungel med molntjänster som ska lastbalansera laddboxar.

Påstås att OCCP protokollet i framtiden ska få laddboxar att prata med varandra.

Kolla upp hur de hanterar lastbalanseringen vid tillfällen laddboxarna är off line.

Och månadsavgiften för molntjänsten samt 4G.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av jeppe_sthlm »

När vi köpte till vår förening förra året, så valde vi bl.a. mellan ChargeAmps och Easee.

Valet föll på ChargeAmps, dels för att lösningen blev rejält mycket billigare än Easee, dels för att vi föredrog boxar med fast kabel och till sist för en kostnadsfri molntjänst.

Har inte jämfört den med andra, men tycker den funkar fint. Känns som att den har det mesta, men jag saknar någon form av meddelande om en box går offline eller liknade. Nu blir det reaktivt, så att användarna hör av sig om det blir strul.

Möjligt att det går att få till om man har adminbehörighet, men det har bara leverantören just nu.

De släppte nyligen en app, som användarna kan använda för styrning av sina boxar också.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av jonasl »

Extremt svårt att jämföra molntjänsterna känner jag.. man sitter lite i händerna på leverantören.

Jag vill egentligen bara kunna ställa in huvudsäkringarna för hela anläggningen och resp undercentral och sen se förbrukning och övervaka att allt fungera. Att resp användare kan schemalägga och styra sin box vore säkert en bonus för de som inte har en bil som fixar det.

Easee lovar uppkoppling via SIM gratis "för alltid". Jag tror molntjänsten är gratis för både dem och Charge-Amps - men den sistnämnda vet jag är gratis.

Är också extremt orolig för att välja en lösning som inte går att bygga ut i framtiden eller börjar kosta onödiga pengar att äga i form av betalning för molntjänster osv. Alla verkar ha OK hantering om de går offline, det har jag frågat nogsamt. Vi kan absolut falla tillbaka till 10A enfas utan att riskera att riskera några säkringar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av yps »

Vi valde ChargeAmps Halo för 65st boxar, fördelat på lastbalansare. En stor anledning var att den har schuko kontakt så vi kunde byta våra motorvärmaruttag till nya boxar utan för mycket strul med anläggningsbeslut.
Jag tycker molntjänsten är bra, den har varit stabil i 2års tid, och gör vad den ska. Lastbalanseringen har blivit bättre med åren, nu uppe i version 6.
Som någon frågade, så är det 1-fas 6A som lastbalanseraren är inställd på i "offline" mode.
Vi får ut csv filer med förbrukningar som vi splittar upp kostnaden med.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av Hmpftfhdns »

Svårt det här med framtidssäkring. Säkraste kortet borde vara den som styr mest med mjukvara och som är aktivast i mjukvaruutvecklingen — förstår inte varför ingen gjort tibber för stora installationer än, om de nu ändå redan lastbalanserar och har molntjänster borde det inte vara svårt.

Att ladda bilen funkar med alla alternativen — vem som har de bästa tilläggstjänsterna om 5-10 år är väldigt svårt att sia om.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Någon som har sett och jämfört Easee, Charge-Amps och Zaptecs boxar och kanske ffa molntjänsterna bakom?

Vi ska installera boxar i vår förening inom kort och kikar på någon av dessa.

Easee är ju populär som hemmaladdare, funkar det lika bra i en större installation? De ligger bra till i pris och 4G-abonnemang inbyggt gör att vi slipper wifi-installation. Gillar att den inte har fast kabel.

Charge-Amps Halo verkar populär och stabil, har shuko-uttag och fast kabel.
Jo, för offentliga platser (men även hemma) så är det ju klart att föredrar Typ2-uttag framför fasta Typ2-kablar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av Dafro »

Varför tycker du att uttag är bättre än fasta kablar hemma? Har en fast och skulle inte vilja plocka fram en kabel varje gång man ska ladda, vill ju att det ska vara smidigt hemma.
27,8 kWp solceller
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av krille »

Dafro skrev:
Varför tycker du att uttag är bättre än fasta kablar hemma? Har en fast och skulle inte vilja plocka fram en kabel varje gång man ska ladda, vill ju att det ska vara smidigt hemma.
En lös kabel är lättare att byta ut om (när) den går sönder. Man behöver inte plocka undan kabeln varje gång man laddat, och är man orolig för att få den stulen så kan man på många boxar (exvis Zaptec) låsa fast den "permanent" via boxens admingränssnitt.
Jag har min permanent ansluten till brf:ens box i mitt garage... inte det minsta osmidigare än en fast kabel. Snarare tvärtom, då jag själv kan bestämma längd exvis.

Är man anläggningsägare så är det bättre att användarna själva får betala utbytet av kablarna när det behövs pga att de misskött dem.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av Dinsdale »

Vi valde Zaptec i min förening. Vi saknade kabeldragning och ville förbereda samtliga platser. Samtidigt ville vi (styrelsen) undvika att lägga tid på att flytta folk och deras bilar, tid är också pengar. Det är enklare att bara ta dit en elektriker som flyttar en oanvänd box till en plats där den ska användas än att försöka förhandla om att folk ska byta platser. Hade vi valt en annan lösning hade vi sannolikt behövt göra en massiv omflyttning av hyresgäster vilket vi inte var intresserade av. Så fästplattorna, i kombination med att Zaptecs lastbalanserare vid tidpunkten för beställningen var den som fungerade bäst, gjorde de passade bäst för oss.

Det råkade även vara så att de var mest prisvärda, så även om vi hade velat flytta runt bilar hade vi nog valt dem.

Är inte längre med i styrelsen så kan inte uttala mig om hur molntjänsten faktiskt fungerar, men huruvida det är fästplattor eller ej spelar väl ingen roll om deras lösning är mest prisvärd tänker jag?

Det var även för oss viktigt att inte ha fast laddkabel, av anledningar som tidigare nämnts (kabeln är det som slits, ligger det underhållsansvaret på hyresgästen vårdas kabeln betydligt bättre än om den tillhör hyresvärden). Det går låsa fast kabeln i laddboxen, och de som har Tesla kan då skaffa en kabel med knapp för losskoppling från bilen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av jonasl »

Tack för massor av bra input.

Det jag ser som fördelen med Easees "monteringsplatta" är att det går att koppla in box själv i den, du behöver inte ha ut elektriker. Plattan kostar ca 700 kr.

Vad var det som var "bäst" med zaptecs lastbalansering?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av Dinsdale »

jonasl skrev:
Tack för massor av bra input.

Det jag ser som fördelen med Easees "monteringsplatta" är att det går att koppla in box själv i den, du behöver inte ha ut elektriker. Plattan kostar ca 700 kr.

Vad var det som var "bäst" med zaptecs lastbalansering?
Det faktum att de hade någon öht var bra, det hade inte alla när vi tog in offerter för 1,5 år sen eller vad det var. Sen var det också så att de klarade av att flytta runt laddningen mellan faserna under laddning, konkurrerande lösningar kunde växla ner till en fas från tre men de kunde inte växla tillbaka upp till tre förrän de som var anslutna på enfas slutat ladda. Något sånt där. Chargeamps uppgav vid tillfället att de arbetade på en lösning för att hantera det fallet med sin lastbalansering, det är möjligt de löst det nu. Fråga om de kan lastbalansera både upp och ner under pågående laddning.

Vi har effektabonnemang och vill kunna ladda så snabbt som möjligt mellan topparna, så en lastbalansering som kan maximera uttaget när ledig effekt finns var en förutsättning för oss. Det klarade bara Zaptec när vi beställde.

De kunde även peka på verkliga installationer i Norge med massor av bilar på bara 63A och ändå fick man tillräckligt med laddning åt alla, vilket ingav förtroende att lösningen faktiskt också fungerade i verkligheten. Plus att vi sparade pengar på att inte behöva sätta in en massa extra säkringar och vi behövde heller inte betala nätägaren för att ta ut mer kraft. (Idag finns det säkert flera som kan visa på större verkliga installationer som faktiskt fungerar.)

En nackdel som visat sig i efterhand är att Zaptecs lastbalanserare går omvägen via nätet för att prata med boxarna, det är korkat och något jag hoppas vi kan komma runt. Finns ingen som helst anledning att lastbalansera via molnet. Lastbalanseraren sitter 2m från boxarnas internetuppkoppling... den bristen kanske flera har. Det går eventuellt inte att ändra effektgränsen själv heller tror jag, men man kan be dem ändra åt oss.

Deras laddboxar stödjer eller är förberedda för den där isostandarden som gör att bilen identifierar sig med laddinfrastrukturen direkt utan att man ska behöva blippa taggar och fippla med appar också. Har ingen koll på om det faktiskt funkar än, men i teorin innebär ju det att det har potential att funka lika smidigt som på supercharger. Bara plugga in, inget krångel.

Smidigt med easee att man kan flytta box utan att anlita elektriker för övrigt, det är ju något som över tid kan spara en slant. Dock missar man väl bidraget då?
Jag tänker mig att vi inte kommer köpa enstaka boxar utan när vi får slut på de vi har så köper vi kanske 10 till på en gång, och då blir kostnaden för elektrikern nog inte jättestor. Plus att vi borde kunna få lite bidrag iom att det blir en installation. Men vill man köpa enstaka boxar vartefter i takt med behovet är easee förstås att föredra.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddboxar och deras molntjänster i lite större installat

Inlägg av martinot »

krille skrev:
Dafro skrev:
Varför tycker du att uttag är bättre än fasta kablar hemma? Har en fast och skulle inte vilja plocka fram en kabel varje gång man ska ladda, vill ju att det ska vara smidigt hemma.
En lös kabel är lättare att byta ut om (när) den går sönder. Man behöver inte plocka undan kabeln varje gång man laddat, och är man orolig för att få den stulen så kan man på många boxar (exvis Zaptec) låsa fast den "permanent" via boxens admingränssnitt.
Jag har min permanent ansluten till brf:ens box i mitt garage... inte det minsta osmidigare än en fast kabel. Snarare tvärtom, då jag själv kan bestämma längd exvis.

Är man anläggningsägare så är det bättre att användarna själva får betala utbytet av kablarna när det behövs pga att de misskött dem.
Exakt.

BRF/offentliga platser

Nästan alla fel som uppstår på en laddbox med fast kabel är just i själva kablaget. Mest vanligt är infästningen i boxen, eller vid anslutningen till handtaget.

Men ett Typ2-uttag så kan man lösa detta själv (eller av föreningen) till en väldigt låg kostnad, och slipper betala för en elektriker som skall åka ut och byta kabeln.

En annan fördel är att de med plugin-hybrider med enfasladdare ofta har Typ1-untag, och de kan då använda kablar med Typ2 i en ändan och Typ1 i anda ändan.

Ytterligare en fördel med att alla skaffar sina egna kablar att BRF slipper tjafs om att de inte stämmer i längd. För korta och inte når, eller andra som klagar på att de blir för långa och tunga. Som BRF är det rätt skönt att slippa hantera sådant tjafs och problem.

Med egna kablar så misstänker jag också att de kommer hanteras mer varsamt och försiktigt. Allmän egendom brukar (tyvärr) slängas lite slarvigt i backen hit och dit.

Finns en orsak till att 99% (uppskattning av mig) av alla offentliga laddstolpar har just Typ2-uttag istället för med fast kablage. Det är ingen slump.


Hemma vid garage/parkering

Även här så är den största felorsaken med väggboxar just de med fast kablage där kabeln till sist vridit/snurrat sig för många gånger. Återigen enklare och billigare med en ny Typ2-kabel än att ta dit elektriker (och kostnad för original-kabel som byts).

En annan fördel som gjorde att jag bytte från väggbox med fast kabel var att jag kan själv bestämma kabeltyp. Använde tidigare en Tesla WC med fast kabel med 7,5 meters längd. Den hade problem med både att längden inte räckte när jag behövde ändra på hur jag parkerade, men samtidigt så var den väldigt tung och klumpig.

Satte istället upp en ny box med Typ2-uttag (en Easee i mitt fall, men finns mång att välja på), en lång 11-12 meterskabel från Metron. Fick både bättre räckvidd oavsett var jag ställde bilen på garageuppfarten (bra med en annan bil, och även segelbåt/vagn). Dessutom en mycket mer lätthanterlig kabel.

Som för andra i tråden så är det inget extra meck. Kabeln är fastlåst i boxen (ställs in i appen från Easee eller appen från Tibber) och sitter där semipermanent (fram tills den dagen jag vill byta till annan längd, eller när den för eller senare kommer slitas ut och gå sönder).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar