Easee - någon som inte får den att fungera

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oso
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 nov 2021 14:18

Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av Oso »

Hej på Er,
Jag har precis köpt en Tesla 3 - som jag är mycket nöjd med - och valde en laddbox Easee. Nu efter 6 veckor så går det inte att ladda längre. Den stängs snabbt av och laddsladden sitter givetvis fast i boxen. Under några dagar så gick den till och från och ibland fungerade det att ladda via 220 volt stickkontakt. Nu har allt lagt av, förutom supercharging. Tesla tror att laddboxen förstört bilens laddmodul. Jag har därför följande frågor,
1 Har ngn i klubben råkat ut för något liknande
2 Varför fungerar supercharging om nu laddmodulen i bilen är trasig
M v h
Oso
Användarvisningsbild
CarlJ
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 apr 2021 12:31
Ort: Stockholm

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av CarlJ »

Har också en easee Box som fungerade kanon tills förra veckan då började ljuset blinka gult. Testade att fixa enligt manualen men fungerade inte. Så kontakta bolaget som sålde den som hittade att det var fel på ett chip i bakplattan som behöver bytas ut. Så väntar på att få det fixat nu. Kanske värt att kolla om felet ligger i boxen?
Användarvisningsbild
Oso
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 nov 2021 14:18

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av Oso »

CarlJ skrev:
Har också en easee Box som fungerade kanon tills förra veckan då började ljuset blinka gult. Testade att fixa enligt manualen men fungerade inte. Så kontakta bolaget som sålde den som hittade att det var fel på ett chip i bakplattan som behöver bytas ut. Så väntar på att få det fixat nu. Kanske värt att kolla om felet ligger i boxen?
Tack, alla tips är välkomna. Har dock inte haft en blinkande gul lampa, utan ingen lampa alls eller som sparkats igång genom att stänga av strömmen i några timmar. Om Teslas första bedömning är att bilens laddmodul gått sönder så är det 33.000 om den måste bytas. Tror inte att Easee tar den kostnaden. Som kund är det nog smartare att byta till Teslas laddare för att skydda sig för denna risk.
Oso
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av Dexter »

Oso skrev:
CarlJ skrev:
Har också en easee Box som fungerade kanon tills förra veckan då började ljuset blinka gult. Testade att fixa enligt manualen men fungerade inte. Så kontakta bolaget som sålde den som hittade att det var fel på ett chip i bakplattan som behöver bytas ut. Så väntar på att få det fixat nu. Kanske värt att kolla om felet ligger i boxen?
Tack, alla tips är välkomna. Har dock inte haft en blinkande gul lampa, utan ingen lampa alls eller som sparkats igång genom att stänga av strömmen i några timmar. Om Teslas första bedömning är att bilens laddmodul gått sönder så är det 33.000 om den måste bytas. Tror inte att Easee tar den kostnaden. Som kund är det nog smartare att byta till Teslas laddare för att skydda sig för denna risk.
Oso
Precis därför jag valde Teslas egna Wallcharger då blir det inga diskussioner det ska bara fungera.
Supercharging fungerar eftersom det inte går över växelströmsladdare utan det kommer från annan DC kontakt.
Sura pengar om du får betala det. :(
Senast redigerad av Dexter, redigerad totalt 1 gånger.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av HenrikC »

Väggboxen är bara en kontaktor som slår och av strömmen. Den ska i princip inte kunna skada bilen. Några fell kan göra det, som 230V på styrsignalerna men biltillverkarna bör ha överspänningskydd och säkringar i ombordladdaren.
Användarvisningsbild
Oso
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 nov 2021 14:18

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av Oso »

Tack igen, men finns det någon tekniskt kunnig person som kan svara på varför supercharger fungerar men inte väggkontakten med 220 volt?
Oso
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av joem65 »

Snabbladdning fungerar därför att då är inte AC-laddaren i bilen (den som Tesla misstänker har gått sönder) inkopplad. Vid snabbladdning går (lik)-strömmen direkt till batteriet.

Har själv en Tesla WC som fungerat helt felfritt sedan jag kopplade in den för två år sedan.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av martinot »

HenrikC skrev:
Väggboxen är bara en kontaktor som slår och av strömmen. Den ska i princip inte kunna skada bilen. Några fell kan göra det, som 230V på styrsignalerna men biltillverkarna bör ha överspänningskydd och säkringar i ombordladdaren.
Ja, och enligt Tesla så är det inga problem med garantin.

Jag har frågat de om det bryter mot garantin att ladda på andra väggboxar, men det är OK så länge man använder original laddkabel som följer med bilen (vilket jag iofs. inte alltid gör, då jag gillar de från Metron bättre än de blå från Mennekes).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Oso
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 nov 2021 14:18

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av Oso »

martinot skrev:
HenrikC skrev:
Väggboxen är bara en kontaktor som slår och av strömmen. Den ska i princip inte kunna skada bilen. Några fell kan göra det, som 230V på styrsignalerna men biltillverkarna bör ha överspänningskydd och säkringar i ombordladdaren.
Ja, och enligt Tesla så är det inga problem med garantin.

Jag har frågat de om det bryter mot garantin att ladda på andra väggboxar, men det är OK så länge man använder original laddkabel som följer med bilen (vilket jag iofs. inte alltid gör, då jag gillar de från Metron bättre än de blå från Mennekes).
Jag fick besked - som nämns ovan - att garantin gäller, men om man fortsätter med en defekt laddbox så kanske Tesla backar ur vad det gäller garantin. Rationellt är väl att reklamera Easeeboxen och byta till Teslacharger för att undvika framtida garantistrul.
Oso
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av Nogo »

Anser Tesla att garantin inte gäller för man använder tredjeparts laddbox eller tredjeparts laddkabel?

Om det är det förstnämnda så ska man alltså bara använda Tesla wallchargers vilket de borde informera vid leverans.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av martinot »

Nogo skrev:
Anser Tesla att garantin inte gäller för man använder tredjeparts laddbox eller tredjeparts laddkabel?

Om det är det förstnämnda så ska man alltså bara använda Tesla wallchargers vilket de borde informera vid leverans.
Nej.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av Nogo »

martinot skrev:
Nogo skrev:
Anser Tesla att garantin inte gäller för man använder tredjeparts laddbox eller tredjeparts laddkabel?

Om det är det förstnämnda så ska man alltså bara använda Tesla wallchargers vilket de borde informera vid leverans.
Nej.
?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Easee - någon som inte får den att fungera

Inlägg av martinot »

Nogo skrev:
martinot skrev:
Nogo skrev:
Anser Tesla att garantin inte gäller för man använder tredjeparts laddbox eller tredjeparts laddkabel?

Om det är det förstnämnda så ska man alltså bara använda Tesla wallchargers vilket de borde informera vid leverans.
Nej.
?
Nej, inte det förstnämnda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar