Ladda i min BRF - 22Kwh?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Ladda i min BRF - 22Kwh?

Inlägg av teslaponken »

Hej

Ursäkta okunskapen, men blir med elbil nu i dagarna och det rör sig alltså om en Model Y. Så taggad!

Nu till min fråga,
Har uppgraderat min p-plats i BRFen till en med 22Kwh laddstolpe. Innebär det att Teslan kommer laddas full på ungefär 3-6h, då batteriet är 70-80 ca?

Och går det att ladda på laddboxen fritt fram, eller krävs någon särskild sladd/adapter?

Vi har 3, 11 och 22 kwh laddare i föreningen och jag har alltså fått en 22:a.

Återigen, sorry för okunskap :P
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ladda i min BRF - 22Kwh?

Inlägg av jonasl »

Beror på vad du har för bil men antagligen bara 11kW och det är alltså det som gäller för dig.

En del äldre bilar har 22kW, och däremellan en del 16kW men det är inte det vanligaste.

Och så den obligatoriska lektionen. kWh är "mängden" energi medans kW är "hastigheten" på laddningen. 1 kW i en timme blir 1 kWh i batteriet.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ladda i min BRF - 22Kwh?

Inlägg av Dexter »

Meningen med forumet är ju att vi ska kunna hjälpa varann och diskutera om man har frågor.
Tesla M3 och MY har 11kW laddare inbyggd så du kommer inte kunna få 22kW laddning på din bil.
Men 11kW är inga problem med att ladda duger gott och är säkert lindrigare för batterierna.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ladda i min BRF - 22Kwh?

Inlägg av Teslaspolen »

Som de andra sagt, du kommer få 11 kW i laddhastighet efter som att det rör sig om hemmaladdning, också kallat AC laddning. Dvs laddning med växelström, precis samma som du har i vägguttaget hemma.

Du har säkert sett att din bil kan ladda snabbare än så. Och det stämmer; på snabbladdare! Då används en laddare utanför bilen som kan leverera 100+ kW om så vill. Men detta påverkar alltså inte alls hur snabbt bilen laddar hemma.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ladda i min BRF - 22Kwh?

Inlägg av taliz »

Har laddstolpen fast sladd så är det sannolikt bara att plugga in den i bilen.
Annars får du med en typ2-kabel med bilen som du kan använda.
Som andra redan sagt får du max 11kw med Model Y, men det lär räcka gott. Man får ha väldigt udda körmönster för att det skall vara ett problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Ladda i min BRF - 22Kwh?

Inlägg av teslaponken »

Aej ni är grymma. Fint!

Tänker att jag får hålla mig mellan 10-90% i laddning, så lär väl gå ganska fort att ladda även fast det är 11 kW.

Bra att veta att det inte behövs några extra adaptrar eller sånt konstigt, bara att plugga in alltså :D

Man borde ju kunna få till en snabbladdning på 2-3h och få upp halva batteriprocenten med lite tur

Tack!
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda i min BRF - 22Kwh?

Inlägg av Remuz »

Du kommer aldrig behöva mer än 11kW på din vanliga parkering. De gånger du kommer hem tom laddat du upp till 90% på 6h.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar