Problem med Charge Amp Halo och internet via elledning

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
di98mase
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 jul 2021 11:43

Problem med Charge Amp Halo och internet via elledning

Inlägg av di98mase »

Jag har en Charge Amps Halo. Den är monterad i garaget som är fristående från villan. Jag har löst internet i garaget genom att använda TP Link internet över Power. Det vill säga jag använder elledningen ut till garaget som nätverkskabel och förlänger på så sätt mitt nätverk. I garaget sitter det alltså en trådlös accesspunkt som Halo ansluter till för att nå internet.
Nu märker jag att Halo ofta tappar kontakt med internet och därmed inte når sin lastbalanserare. Konsekvensen är att den laddar på minimal effekt. När jag stänger av Halo via säkringen och provar Internetaccessen med min mobiltelefon i garaget så fungerar det igen. Slår jag på säkringen igen så dröjer det ett tag och sedan slutar internet att fungera igen. brukar samma sak upprepas det vill säga internet slutar fungera och jag måste stänga av Halo osv.
Jag har varit i kontakt med Charge Amps support och de säger att allting ser bra ut från deras sida (inte oväntat) jag har också bytt ut mina nya TP Link-enheter mot nya men jag får exakt samma fel oavsett vilka tp-enheter jag har.. Min enda (ovetenkaplig) slutsats är att strömmen i ledningen som ju transporterar både el och signal till internet ut till garaget på något sätt bli störd när Halo är igång och denna störning slår ut internet access sedan.
Nu står jag själv med bevisbördan och ingen är särskilt intresserad av att lösa mitt problem. Har någon annan liknande problem med sin Halo, det vill säga att den stör ut internet access på samma sätt som den verkar göra i mitt fall.
Jag känner mig inte helt bekväm med att peka ut Charge Amps på detta sätt men jag börjar ge upp hoppet om att få lastbalansering en att fungera som tänkt. Allting förutsätter ju att annat fungerar. Elektrikern förutsätter att jag har ordnat internet och halo förutsätter att internet finns så allt hamnar på mig som kund att lösa. Segt.
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Problem med Charge Amp Halo och internet via elledning

Inlägg av Magnus71 »

Jag har en äldre Halo på Wi-Fi.
Den har varit otroligt stabil. Har bara behövt starta om Wi-Fi 1 gång på 3 år.

Prova att koppla upp din Halo mot ett mobilt 4g modem alternativt din egen mobil. Då borde du kunna utröna om felet ligger i ditt internet via elkabel.

Lycka till!
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Problem med Charge Amp Halo och internet via elledning

Inlägg av themax »

Vi hade stora problem när vi hade TP-link-wifi till Haloboxarna (installation med 62 boxar). Efter att ha bytt till Ubiquity har vi noll problem med wifi. Boxarna är från 2017.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Problem med Charge Amp Halo och internet via elledning

Inlägg av tor-ake »

PLC är inte något man kan lita på skall fungera i alla lägen. Störningar och impedansvariationer i kablaget kan göra att det blir totalt odugligt.

Det här exjobbet tar upp några av faktorerna som sabbar:
http://webfiles.portal.chalmers.se/et/M ... rikMSc.pdf
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
di98mase
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 jul 2021 11:43

Re: Problem med Charge Amp Halo och internet via elledning

Inlägg av di98mase »

En kort uppdatering.
Jag har som tur är dragit fast nät i huset. Därmed kunde jag montera en Ubiquity från Kjell så nära som jag nästan bara kan dvs 7m från garaget och Halo (som sitter monterad i garaget alltså). Trodde att mina problem skulle vara lösta men jag får ändå ingen signal i garaget (-92db). Garaget är byggt med sk Bewi-system vilket innebär att det är 16cm gjuten betong isolerad med cellplast på bägge sidor. Verkar som ingen signal går fram den vägen?? Jag ställde upp signastyrkan på Ubiquity till max men det hjälper inte tyvärr.
Ska försöka montera en extern wifi-antenn på Halo och hoppas jag kan ställa den i fönstret i garaget. Jösses, vad gör man inte för att få Internet...suck.
Återkommer när jag fått svar från ChargeAmp om lämplig extern antenn.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Problem med Charge Amp Halo och internet via elledning

Inlägg av jonasl »

Betong dödar wifi tämligen effektivt. Bor på 140 kvm i två plan med väggar och tak/golv av betong, behöver tre accesspunkter för att få hygglig täckning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar