Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox

Inlägg av BEV[e-Rage] »

1. Det som låser fast kabelns Typ2 kontakt i boxen är ofta gjort i plast och därför inte så svårt att bryta sönder om tjuven verkligen vill ha just din laddkabel.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox

Inlägg av Frisk »

LarsL skrev:
lov skrev:
Tack då fixar jag en hållare med :D

Måste man ”motionera”/dra ut kabeln i bland den dvs den som sitter i boxen? Om ja vilket intervall rekommenderas?
Det tror jag inte ska behövas.
Jag tror väl egentligen inte heller det ska behövas, men borde inte heller skada. Varför inte motionera samtidigt som jordfelsbrytarna vid tidsomställningarna och kanske komplettera med midsommar och nyår.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox

Inlägg av LarsL »

BEV[e-Rage] skrev:
1. Det som låser fast kabelns Typ2 kontakt i boxen är ofta gjort i plast och därför inte så svårt att bryta sönder om tjuven verkligen vill ha just din laddkabel.
Det är ju alltid så med lås. Att tex ha lås på ett hus är ju ganska meningslöst så länge du har glasrutor. Fördelen med att låsa är ju att försäkringsbolaget ser att tex kabeln blivit stulen.

Min kabel hade däremot råkat glida ur lite en dag utan att jag märkte det och där hade låset hjälpt på riktigt.
KnY
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 jul 2022 20:05

Re: Frågor kopplat till lämna kvar laddkabel i laddbox

Inlägg av KnY »

Hejsan
Är ny här och denna tråden är än så länge den ända jag hittat som nämner mitt problem.
Har bara haft laddbox två veckor och låter alltid kablen sitta kvar i laddaren, men idag när jag öppnade locket på laddkablen och skulle ladda bilen var det en del blå sörja i antagligen korrosion som nämndes i denna tråden, kan de ha uppkommit av att vatten letat sig in i locket?
Har städat av och gjort rent så gott det går, är de någon fara att ladda bilen??

Mvh
Skriv svar