Faktisk milkostnad

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Frisk »

fredli74 skrev:
Frisk skrev:
Kollade för december, med elbil i år jämfört med förra året, då var förbrukningen ungefär 50% högre. Den delen går förstås få billigare, men blir övrig del istället avsevärt dyrare blir priset för att köra bilen lägre men övriga kostnader högre.
50% låter som väldigt mycket i mina öron, antingen har du redan låg elförbrukning eller så kör du väldigt mycket? Får man fråga vad kWh totalen är för december?
Såhär ser det ut hos leverantören:
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.

Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.

Edit:
Kollade närmare, legat på ca 450kWh per månad oktober november december 2020 och låg på ~700 kWh 2021, med lite högre december båda år.

Ursäkta, nu börjar det bli lite för mycket ot. Men i alla fall, ökar kostnaden för den del som inte är laddning pga att man anpassar avtal för billigare laddning bör ökningen inkluderas i kostnaden för bilåkandet, tycker jag. Sannolikt kommer man undan billigare på totalen, men kanske inte riktigt lika glädjande siffror?
Senast redigerad av Frisk, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av fredli74 »

Frisk skrev:
Såhär ser det ut hos leverantören:
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.

Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.
Jäklar, min värsta dag i December låg på 231kWh, kallt väder, spa, två elbilar. Med så där låg elförbrukning så räknar du nog hem timdebitering rätt snabbt, eftersom laddningen förmodligen blir rätt stor del. Hur mycket kör du på ett år?
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Frisk »

fredli74 skrev:
Frisk skrev:
Såhär ser det ut hos leverantören:
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.

Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.
Jäklar, min värsta dag i December låg på 231kWh, kallt väder, spa, två elbilar. Med så där låg elförbrukning så räknar du nog hem timdebitering rätt snabbt, eftersom laddningen förmodligen blir rätt stor del. Hur mycket kör du på ett år?
Jo, misstänker det, men tror också basförbrukningen ligger under de dyraste timmarna...

Kör inte mycket, legat strax under 1000 mil per år senaste åren, med pandemi. Med ganska stor del semesterkörning så misstänker en del av laddningen blir på destinationsladdare och snabbladdare.

Och åter, ursäkta ot.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Esterox »

AAKEE skrev:
fredli74 skrev:
AAKEE skrev:
Elpris hemma, 53.9 öre/kWh inklusive allt = 98 öre milen.
Jeesus. Inklusive moms också? Oavsett, det är tydligen i Boden man ska bo. I SE3 har ju Vattenfall och staten sett till att jag kommer över 60 öre (exklusive moms) redan innan jag ens betalat ett öre för själva elen.
Ja, jag har ingen överföringsavgift så det fasta avtalet(något dyrare då) har jag oavsett elbil eller inte. Sen hade jag turen att få ett rätt bra elavtal, 9.22 öre rent pris för elen = 53.9 öre inklusive allt. Ska omförhandlas på ett tag, så det lär väl bli dyrare.

I värsta fall kommer milkostnaden upp i 1:50. Då måste man svära och leva rövare över hur dyrt det blir( = märks knappt :D )
Hur kommer du ifrån överföringsavgiften och alla skatter ?
FC350
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 okt 2020 07:05

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av FC350 »

Kul och spännande tråd, jag har elmätare på laddboxen och koll på samtliga externa laddningar. Totalt sen bilen var ny har jag laddat 8878 kWh bilen har gått 3430 mil vilket ger en snitt förbrukning på 2,59 kWh/mil. Laddar som regel på natten under vinter så nära avfärd jag kan, förvärmer kupén innan jag åker. Vi betalade i snitt 0,88kr/kWh under 2020 aug-okt 2021 ligger snittpriset på 1.10kr/kWh inklusive allt utom fasta kostnaden för 16a huvudsäkring. Total elkostnad vid hemma laddning för min PS2 blir ca: 2,85 kr/mil räknat på höstens elpris.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av AAKEE »

Esterox skrev:
Hur kommer du ifrån överföringsavgiften och alla skatter ?
Mitt elnätsavtal på 20A huvudsäkring är betydligt dyrare men har ingen överföringsavgift.
Med 16A är det lägre fast avgift men då tillkommer överföringsavgift.

53.9 öre är inklusive elcertifikat, skatter och avgifter.
Rena elen kostar 9.22 öre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Tessi19 »

fredli74 skrev:
Frisk skrev:
Såhär ser det ut hos leverantören:
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.

Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.
Jäklar, min värsta dag i December låg på 231kWh, kallt väder, spa, två elbilar. Med så där låg elförbrukning så räknar du nog hem timdebitering rätt snabbt, eftersom laddningen förmodligen blir rätt stor del. Hur mycket kör du på ett år?
Usch då förstår jag varför jag ligger mellan 30-45% lägre än genomsnittet i Sverige. Den kallaste dagen i december med -10-12 kom jag till 70kWh (har jordvärme som drar största delen och elbilsladdning står nu på vintern för en fjärde till tredje del av månadens elförbrukning. Ligger på 11000 kWh per år på villa 150kvm.
Då är en månad eller två med timmätning inte oöverkomligt.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av OfarligTesla »

Tessi19 skrev:
Usch då förstår jag varför jag ligger mellan 30-45% lägre än genomsnittet i Sverige. Den kallaste dagen i december med -10-12 kom jag till 70kWh (har jordvärme som drar största delen och elbilsladdning står nu på vintern för en fjärde till tredje del av månadens elförbrukning. Ligger på 11000 kWh per år på villa 150kvm.
Då är en månad eller två med timmätning inte oöverkomligt.
Är väldigt lågt skulle jag säga, är kring vad jag ligger på och jag bor i lägenheten och står inte för uppvärmning mer än värmegolvet i badrummet. Går några hundra kWh i månaden under sommaren för luftkonditionering men det påverkar inte på det stora hela.
Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av arena999 »

Har också funderat på om det är lönt med timdebitering.
Under året har min el (det på Tibberfakturan) kostat i snitt 0,78 kr /kWh
I början av 2021 kollade jag vad det skulle kosta och binda, det billigaste låg knappt under kronan.
Inte många ören man tjänar men trots dyr avslutning på året har det ändå varit billigare med timdebitering.
Detta är alltså endast kostnaden för elen.

Snittpriset på det jag betalar till nätägaren (fast avgift, överföring och skatt) snittade 0,98 kr/kWh.
Kanske här man skulle försöka förhandla :)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Esterox »

Jag blir lika imponerad varje gång jag läser alla kostnader. Kikar jag på energiskatten och överföring är ju enbart detta 68 öre/kWh. Sen tillkommer ju skatten på själva förbrukningen osv. Det gör att hur jag än gör med Timdebitering osv så kan jag inte komma under 1 kr/kWh medans flertalet här i tråden gör det hela tiden.
Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av arena999 »

Esterox skrev:
Jag blir lika imponerad varje gång jag läser alla kostnader. Kikar jag på energiskatten och överföring är ju enbart detta 68 öre/kWh. Sen tillkommer ju skatten på själva förbrukningen osv. Det gör att hur jag än gör med Timdebitering osv så kan jag inte komma under 1 kr/kWh medans flertalet här i tråden gör det hela tiden.
Antingen bor de i Norrland eller räknar "fel" (tar inte med alla avgifter) :)
Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Nick »

Från början så tyckte jag att mitt pris till min Brf på 1,50kr var dyrt och var lite irriterad på det men ju mer man läser kring alla kostnader runtomkring så känns det ju som ett rätt bra pris. Har i och för sig ett fast pris på 200kr/månad också men har ju inte behövt bekosta varken laddbox eller installation av denna.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Dexter86 »

Nick skrev:
Från början så tyckte jag att mitt pris till min Brf på 1,50kr var dyrt och var lite irriterad på det men ju mer man läser kring alla kostnader runtomkring så känns det ju som ett rätt bra pris. Har i och för sig ett fast pris på 200kr/månad också men har ju inte behövt bekosta varken laddbox eller installation av denna.
Samma här , 200kr/mån extra för ”lastplats” sen mellan 1.5-2kr för elen, räknas väl ut på något jävla vänster med snitt o skit kanske ?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Esterox »

Nick skrev:
Från början så tyckte jag att mitt pris till min Brf på 1,50kr var dyrt och var lite irriterad på det men ju mer man läser kring alla kostnader runtomkring så känns det ju som ett rätt bra pris. Har i och för sig ett fast pris på 200kr/månad också men har ju inte behövt bekosta varken laddbox eller installation av denna.
Det flesta anser att 1,50 är dyrt medan det är det som allt kostar. Däremot är det vanligt att villaägare som flyttar till lägenhet anser att detta är dyrt. Jag misstänker grovt att villaägare lurar sig själva, precis som i den här tråden. För som sagt bara skatter som man inte kommer ifrån är ju bra nära 1 kr.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Faktisk milkostnad

Inlägg av Tessi19 »

Esterox skrev:
Nick skrev:
Från början så tyckte jag att mitt pris till min Brf på 1,50kr var dyrt och var lite irriterad på det men ju mer man läser kring alla kostnader runtomkring så känns det ju som ett rätt bra pris. Har i och för sig ett fast pris på 200kr/månad också men har ju inte behövt bekosta varken laddbox eller installation av denna.
Det flesta anser att 1,50 är dyrt medan det är det som allt kostar. Däremot är det vanligt att villaägare som flyttar till lägenhet anser att detta är dyrt. Jag misstänker grovt att villaägare lurar sig själva, precis som i den här tråden. För som sagt bara skatter som man inte kommer ifrån är ju bra nära 1 kr.
Nja det beror på (nu pratar jag elbilsladdning eller annan förbrukning man kan styra till lägre elpris och om man har timmätning!
om man laddar när elpriset är lågt (som det kan bli med timmätning), låt säga -5 (har haft det i somras några ggr med negativ elpris) till 10 kr/kWh hamnar man under 1kr/kWh. Som du skriver är det ungefär 60-80öre/kWh som man alltid betalar.
Jag har för abonnemang (3335kr/år för 16A) +energiskatt (44,5öre/kWh) +överföring 12,75öre/kWh. Med årsförbrukning på 11000 blir det som ’fasta’ kostnader 57,75 öre/kWh (nu i dec med 1700kwh förbrukning).
Det som kommer till i mitt fall abonnemang Tibber 45kr/mån och elpriset (inkl elcertifikat, elhandel och skatter. Både abonnemangskostnader är ju oberoende av elförbrukningen så det påverkar priset relativt mer på sommaren än på vintern.

Men som sagt kan jag absolut komma under 1kr/kWh så länge elpriset ligger per timme under 35-40öre/kWh som det var senast 3 januari till exempel.

Edit elområde SE3
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av martinot »

Frisk skrev:
fredli74 skrev:
Frisk skrev:
Kollade för december, med elbil i år jämfört med förra året, då var förbrukningen ungefär 50% högre. Den delen går förstås få billigare, men blir övrig del istället avsevärt dyrare blir priset för att köra bilen lägre men övriga kostnader högre.
50% låter som väldigt mycket i mina öron, antingen har du redan låg elförbrukning eller så kör du väldigt mycket? Får man fråga vad kWh totalen är för december?
Såhär ser det ut hos leverantören:
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.

Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.

Edit:
Kollade närmare, legat på ca 450kWh per månad oktober november december 2020 och låg på ~700 kWh 2021, med lite högre december båda år.

Ursäkta, nu börjar det bli lite för mycket ot. Men i alla fall, ökar kostnaden för den del som inte är laddning pga att man anpassar avtal för billigare laddning bör ökningen inkluderas i kostnaden för bilåkandet, tycker jag. Sannolikt kommer man undan billigare på totalen, men kanske inte riktigt lika glädjande siffror?
Här är vår faktura för bara elen (inte nätfaktura eller energiskatt) för december månad:

Elförbrukning för smartladdning under december 2021
129,18 kWh à 93,79 öre/kWh. 50% prisgaranti

121,16 kr

Övrig elförbrukning under december 2021
4 383,95 kWh à 187,59 öre/kWh. Inkl. elcertifikat och 100% förnybar energi.

8 223,94 kr

Tibber-abonnemang för december 2021
31 dagar à 31,20 kr/mån.

31,20 kr

Moms 25% 2 094,08 kr
Öresavrundning −0,38 kr

Summa
10 470 kr
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av fredli74 »

Skönt, då var jag inte ensam här om att få en December faktura på över 10k utan skatt och nätavgifter. :D

Men vad betyder "50% prisgaranti"?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Faktisk milkostnad

Inlägg av Tessi19 »

fredli74 skrev:
Skönt, då var jag inte ensam här om att få en December faktura på över 10k utan skatt och nätavgifter. :D

Men vad betyder "50% prisgaranti"?
Det betyder att man aldrig behöver betala mer än 50% av genomsnitt förbrukningen under en månad. Se ovan i Martinot beskrivning att det är hälften av månads genomsnittförbrukningen. Under de billigare månader har det legat ännu lägre men blir aldrig mer än 50% när man smartladdar elbilen med Easee eller annan box från Tibber.


Edit:
Eller som står på Tibber:

Hur fungerar 50%-garantin på Easee laddbox?
Med smartladdning aktivt på laddboxen, och ett aktivt elavtal hos oss så garanterar vi att priset för elen som förbrukas via smartladdning på laddboxen, är 50% eller lägre än priset för den elen som ditt övriga hem förbrukar.
Detta räknas ut månadsvis genom att det viktade snittet av smartladdningen jämförs mot det viktade snittet av övriga hushållets förbrukning. Detta presenteras sedan på din månadsfaktura.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Frisk skrev:
fredli74 skrev:
Frisk skrev:
Här är vår faktura för bara elen (inte nätfaktura eller energiskatt) för december månad:

Elförbrukning för smartladdning under december 2021
129,18 kWh à 93,79 öre/kWh. 50% prisgaranti

121,16 kr

Övrig elförbrukning under december 2021
4 383,95 kWh à 187,59 öre/kWh. Inkl. elcertifikat och 100% förnybar energi.

8 223,94 kr

Tibber-abonnemang för december 2021
31 dagar à 31,20 kr/mån.

31,20 kr

Moms 25% 2 094,08 kr
Öresavrundning −0,38 kr

Summa
10 470 kr
Försökte kolla upp min kostnad men kan inte läsa ut priset för snabbladdning, det kan bero på att jag bytt bil för snabbladdning och nu bara kan se E-tron.

Dock kunde jag utläsa att jag nog har lite törstiga bilar då jag landade på 350 kWh för elbilsladdning under dec med en laddhybrid tom 28/12 och E-tron efter det.
Som tur var landade totalen för mig på 1651 kWh med ett snittpris på 163.35 öre.
27,8 kWp solceller
FC350
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 okt 2020 07:05

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av FC350 »

martinot skrev:
Frisk skrev:
fredli74 skrev:
Frisk skrev:
Kollade för december, med elbil i år jämfört med förra året, då var förbrukningen ungefär 50% högre. Den delen går förstås få billigare, men blir övrig del istället avsevärt dyrare blir priset för att köra bilen lägre men övriga kostnader högre.
50% låter som väldigt mycket i mina öron, antingen har du redan låg elförbrukning eller så kör du väldigt mycket? Får man fråga vad kWh totalen är för december?
Såhär ser det ut hos leverantören:
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.

Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.

Edit:
Kollade närmare, legat på ca 450kWh per månad oktober november december 2020 och låg på ~700 kWh 2021, med lite högre december båda år.

Ursäkta, nu börjar det bli lite för mycket ot. Men i alla fall, ökar kostnaden för den del som inte är laddning pga att man anpassar avtal för billigare laddning bör ökningen inkluderas i kostnaden för bilåkandet, tycker jag. Sannolikt kommer man undan billigare på totalen, men kanske inte riktigt lika glädjande siffror?
Här är vår faktura för bara elen (inte nätfaktura eller energiskatt) för december månad:

Elförbrukning för smartladdning under december 2021
129,18 kWh à 93,79 öre/kWh. 50% prisgaranti

121,16 kr

Övrig elförbrukning under december 2021
4 383,95 kWh à 187,59 öre/kWh. Inkl. elcertifikat och 100% förnybar energi.

8 223,94 kr

Tibber-abonnemang för december 2021
31 dagar à 31,20 kr/mån.

31,20 kr

Moms 25% 2 094,08 kr
Öresavrundning −0,38 kr

Summa
10 470 kr
:shock:
Så här se vår statistik ut, producerad el är överskott som vi säljer. Utöver det använder vi ca: 2,8-3,5 MWh/år av egen producerad el. Det är framförallt elvärmare till utomhus bad, vi kommer oftast hem försent från jobbet för att kunna nyttja solen till laddning.

2018 två fossila bilar och inga solceller, vår villa på 165m2 och en kall verkstad på 125m2, uppvärmning jordvärme.

2019 installerade vi solceller, driftsatt 2 april.

2020 införskaffade vi en plugin och en ren elbil.

2021 frun ca: 900 mil med hybrid och jag ca: 2500 mil PS2.
DC02D056-406A-49F0-81C5-C3F0E53EE5B2.jpeg
Användarvisningsbild
Bjorne
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 dec 2019 07:58

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Bjorne »

vigge50 skrev:
Förbrukningen du ser i bilen är mängden el tagen från batteriet, du får tyvärr lägga till lite förluster som tillkommer vid laddning. Någon annan här får gärna ge siffror om de har tillförlitliga sådana.
Jodå jag har följt vår bil sedan T3LR sen vi hämtade den 6e januari 2020. Laddar 1fasbox hemma. Läser av då jag laddar "ute" också om jag kan. Fram till årsskiftet 21/22 var förbrukningen enligt bilen 180 Wh/km. Elmätaren visar att den dragit 230 Wh/km. Bilen har körts 2570 mil och vi kör enligt Teslas riktlinjer enligt följande : år 1 värmning ca 1 timme före avfärd kallare än 0, år 2 ingen värmning bara direkt avfrostning 10 min innan avfärd kallare än 0. Numera sen "bästa praxis" kommit kör vi med "förkonditionering" 45 minuter innan avfärd vid kallare än 0. Bor i Dalarna.
Med våra elpriser hamnar jag inkl nätavgifter, skatt och moms på 1,84 kr/kWh vilket ger ett milpris på 4,23 kr/mil.
Dream_car
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 jan 2022 10:20

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Dream_car »

Hej,

Jag köpte min bil i september beggad, sedan dessa har jag kört 6 172 km, total energi 1155 kWh med en snittförbrukning om 187 wh/km.
Hur tar jag reda på hur mycket kWh jag har tagit från elnätet under denna period (Har laddat på externa ställen ett fåtal gånger)? Jag är bara på jakt efter en ungefärlig siffra.
Jag skulle vilja veta om jag tar 200, 300, 400 kWh i månaden för att ladda bilen.


/Johan
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Esterox »

Dream_car skrev:
Hej,

Jag köpte min bil i september beggad, sedan dessa har jag kört 6 172 km, total energi 1155 kWh med en snittförbrukning om 187 wh/km.
Hur tar jag reda på hur mycket kWh jag har tagit från elnätet under denna period (Har laddat på externa ställen ett fåtal gånger)? Jag är bara på jakt efter en ungefärlig siffra.
Jag skulle vilja veta om jag tar 200, 300, 400 kWh i månaden för att ladda bilen.


/Johan
Kan du inte se det via din laddbox ?
Dream_car
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 jan 2022 10:20

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Dream_car »

Nej, jag har en tesla-laddare och den redovisar inte sånt så vitt jag vet. Kollade snabbt med installatören idag och han nämnde att den inte har stöd för detta.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Bo99 »

Bor i elområde 4 med fast pris på 71 öre hos Storumans energi. Tillkommer gör EON nätägarens avgifter och statens skatt på totalt 1 kr och 9 öre. Så 1 kr och 79 öre betalar jag per kw. Abonnemangsavgiften på 250 kr/mån räknar jag inte med eftersom den betalar jag oavsett om jag har elbil eller inte. Räknat ut att över året kör jag för 2 kr 50 öre /mil. Billigare på sommaren och dyrare på vintern. Jämfört med den billigaste bilen i fossilt som jag hade innan så kostade den ca: 10 kr/mil bara i bränsle. Det var en Peugeot 107 2010 köpt och betald som drog 0,6 i bensin. Det var då i juni 2021 så i jan 2022 skulle jag kunna räkna om och spara än mer.

Min elräkning i mitt lilla hus har i princip fördubblats då jag laddar för 16 mil/dag men räkningen från Circle K är numera inte på 3 800 kr/mån. Den är på noll vad gäller bränsle. Jag sparar ca: 3 000 kr/mån på att köra elbilen. Av dessa 3 000 kr går 2 400 kr/mån bort i avbetalning på elbilen men ändå, jag går ju faktiskt plus med en sprillans ny bil!

Electric is the way!
Skriv svar