Det gäller ju att ha elektrisk utrustning där man valfritt kan förskjuta belastningen.Smutt skrev:För att få timdebitering att löna sig behöver du bara va 1% bättre än snitt Svenson, är lättare än man tror att vara mycket duktigare än snittet utan elbil är svårare men jag tror faktist alla kan slå snittet utan elbil…
Faktisk milkostnad
Moderator: Redaktion
Re: Faktisk milkostnad
Re: Faktisk milkostnad
Dom flesta har tvättmaskin torktumlare diskmaskin mobiltelefon laptop eltandborsteFredrik j skrev:Det gäller ju att ha elektrisk utrustning där man valfritt kan förskjuta belastningen.Smutt skrev:För att få timdebitering att löna sig behöver du bara va 1% bättre än snitt Svenson, är lättare än man tror att vara mycket duktigare än snittet utan elbil är svårare men jag tror faktist alla kan slå snittet utan elbil…
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Faktisk milkostnad
Det gäller ju att det blir billigt någon gång under dygnet.Smutt skrev:Dom flesta har tvättmaskin torktumlare diskmaskin mobiltelefon laptop eltandborsteFredrik j skrev:Det gäller ju att ha elektrisk utrustning där man valfritt kan förskjuta belastningen.Smutt skrev:För att få timdebitering att löna sig behöver du bara va 1% bättre än snitt Svenson, är lättare än man tror att vara mycket duktigare än snittet utan elbil är svårare men jag tror faktist alla kan slå snittet utan elbil…
Re: Faktisk milkostnad
Allt beror ju på hur man ser på saken önskar Man att man sett elkrisen komma eller köpt Tesla aktier i begynnelsen, självklart men nu diskuterar vi om dom flesta kan idag slå snittet med timdebitering och det kan dom. I natt vid 03 när mina flyttbara förbrukare drog igång kostade elen 40öre ink moms i november när jag började kostade den ofta -6 öre
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Faktisk milkostnad
50% låter som väldigt mycket i mina öron, antingen har du redan låg elförbrukning eller så kör du väldigt mycket? Får man fråga vad kWh totalen är för december?Frisk skrev:Kollade för december, med elbil i år jämfört med förra året, då var förbrukningen ungefär 50% högre. Den delen går förstås få billigare, men blir övrig del istället avsevärt dyrare blir priset för att köra bilen lägre men övriga kostnader högre.
"Billigt" är ju en definitionsfråga.Fredrik j skrev:Det gäller ju att det blir billigt någon gång under dygnet.
Nu är ju inte spotpriset något som nån sitter och hittar på bara för att jävlas, det är ju en öppen marknad, så priset är baserat på statistiska efterfrågan och det uppskattade utbudet. Som Smutt säger så måste du egentligen bara avvika tillräckligt från snitt Svenson för att det ska börja löna sig.
I region SE1 och SE2 spar du i regel inte så mycket på timdebitering för priset är relativt jämnt. Men i region SE3 och SE4 är det stora variationer på grund av att vi är så många (hushåll och industri både lokalt och i norra Europa) som belastar nätet "snett". Sätter du timer på tvättmaskinen att starta klockan 13 istället för att dra igång den på morgonen eller kvällen när du kommer hem, så spar du runt 20%. På helgen är det tvärtom (för alla gillar att sova), så där startar du bäst tidigt på morgonen och då kan vi snacka över 50% lägre pris än en vardagsmorgon.
Fasta priset sätts ju baserat på att elbolaget ska tjäna mer. Om jag försöker teckna fastpris på 1 år idag så vill dom ha 167 öre, för 3 år ligger det på 112 öre. Det betyder ju bara att dom räknar med att elpriserna kommer att gå ned kommande 3 åren. Under 2021 låg mitt faktiska elpris på 111 öre, trots de extrema spotpriser vi haft under December på över 6kr/kWh.
Re: Faktisk milkostnad
Såhär ser det ut hos leverantören:fredli74 skrev:50% låter som väldigt mycket i mina öron, antingen har du redan låg elförbrukning eller så kör du väldigt mycket? Får man fråga vad kWh totalen är för december?Frisk skrev:Kollade för december, med elbil i år jämfört med förra året, då var förbrukningen ungefär 50% högre. Den delen går förstås få billigare, men blir övrig del istället avsevärt dyrare blir priset för att köra bilen lägre men övriga kostnader högre.
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.
Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.
Edit:
Kollade närmare, legat på ca 450kWh per månad oktober november december 2020 och låg på ~700 kWh 2021, med lite högre december båda år.
Ursäkta, nu börjar det bli lite för mycket ot. Men i alla fall, ökar kostnaden för den del som inte är laddning pga att man anpassar avtal för billigare laddning bör ökningen inkluderas i kostnaden för bilåkandet, tycker jag. Sannolikt kommer man undan billigare på totalen, men kanske inte riktigt lika glädjande siffror?
Senast redigerad av Frisk, redigerad totalt 2 gång.
Re: Faktisk milkostnad
Jäklar, min värsta dag i December låg på 231kWh, kallt väder, spa, två elbilar. Med så där låg elförbrukning så räknar du nog hem timdebitering rätt snabbt, eftersom laddningen förmodligen blir rätt stor del. Hur mycket kör du på ett år?Frisk skrev:Såhär ser det ut hos leverantören:
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.
Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.
Re: Faktisk milkostnad
Jo, misstänker det, men tror också basförbrukningen ligger under de dyraste timmarna...fredli74 skrev:Jäklar, min värsta dag i December låg på 231kWh, kallt väder, spa, två elbilar. Med så där låg elförbrukning så räknar du nog hem timdebitering rätt snabbt, eftersom laddningen förmodligen blir rätt stor del. Hur mycket kör du på ett år?Frisk skrev:Såhär ser det ut hos leverantören:
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.
Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.
Kör inte mycket, legat strax under 1000 mil per år senaste åren, med pandemi. Med ganska stor del semesterkörning så misstänker en del av laddningen blir på destinationsladdare och snabbladdare.
Och åter, ursäkta ot.
Re: Faktisk milkostnad
Hur kommer du ifrån överföringsavgiften och alla skatter ?AAKEE skrev:Ja, jag har ingen överföringsavgift så det fasta avtalet(något dyrare då) har jag oavsett elbil eller inte. Sen hade jag turen att få ett rätt bra elavtal, 9.22 öre rent pris för elen = 53.9 öre inklusive allt. Ska omförhandlas på ett tag, så det lär väl bli dyrare.fredli74 skrev:Jeesus. Inklusive moms också? Oavsett, det är tydligen i Boden man ska bo. I SE3 har ju Vattenfall och staten sett till att jag kommer över 60 öre (exklusive moms) redan innan jag ens betalat ett öre för själva elen.AAKEE skrev:Elpris hemma, 53.9 öre/kWh inklusive allt = 98 öre milen.
I värsta fall kommer milkostnaden upp i 1:50. Då måste man svära och leva rövare över hur dyrt det blir( = märks knappt )
Re: Faktisk milkostnad
Kul och spännande tråd, jag har elmätare på laddboxen och koll på samtliga externa laddningar. Totalt sen bilen var ny har jag laddat 8878 kWh bilen har gått 3430 mil vilket ger en snitt förbrukning på 2,59 kWh/mil. Laddar som regel på natten under vinter så nära avfärd jag kan, förvärmer kupén innan jag åker. Vi betalade i snitt 0,88kr/kWh under 2020 aug-okt 2021 ligger snittpriset på 1.10kr/kWh inklusive allt utom fasta kostnaden för 16a huvudsäkring. Total elkostnad vid hemma laddning för min PS2 blir ca: 2,85 kr/mil räknat på höstens elpris.
Re: Faktisk milkostnad
Mitt elnätsavtal på 20A huvudsäkring är betydligt dyrare men har ingen överföringsavgift.Esterox skrev:Hur kommer du ifrån överföringsavgiften och alla skatter ?
Med 16A är det lägre fast avgift men då tillkommer överföringsavgift.
53.9 öre är inklusive elcertifikat, skatter och avgifter.
Rena elen kostar 9.22 öre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Faktisk milkostnad
Usch då förstår jag varför jag ligger mellan 30-45% lägre än genomsnittet i Sverige. Den kallaste dagen i december med -10-12 kom jag till 70kWh (har jordvärme som drar största delen och elbilsladdning står nu på vintern för en fjärde till tredje del av månadens elförbrukning. Ligger på 11000 kWh per år på villa 150kvm.fredli74 skrev:Jäklar, min värsta dag i December låg på 231kWh, kallt väder, spa, två elbilar. Med så där låg elförbrukning så räknar du nog hem timdebitering rätt snabbt, eftersom laddningen förmodligen blir rätt stor del. Hur mycket kör du på ett år?Frisk skrev:Såhär ser det ut hos leverantören:
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.
Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.
Då är en månad eller två med timmätning inte oöverkomligt.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Faktisk milkostnad
Är väldigt lågt skulle jag säga, är kring vad jag ligger på och jag bor i lägenheten och står inte för uppvärmning mer än värmegolvet i badrummet. Går några hundra kWh i månaden under sommaren för luftkonditionering men det påverkar inte på det stora hela.Tessi19 skrev:Usch då förstår jag varför jag ligger mellan 30-45% lägre än genomsnittet i Sverige. Den kallaste dagen i december med -10-12 kom jag till 70kWh (har jordvärme som drar största delen och elbilsladdning står nu på vintern för en fjärde till tredje del av månadens elförbrukning. Ligger på 11000 kWh per år på villa 150kvm.
Då är en månad eller två med timmätning inte oöverkomligt.
Re: Faktisk milkostnad
Har också funderat på om det är lönt med timdebitering.
Under året har min el (det på Tibberfakturan) kostat i snitt 0,78 kr /kWh
I början av 2021 kollade jag vad det skulle kosta och binda, det billigaste låg knappt under kronan.
Inte många ören man tjänar men trots dyr avslutning på året har det ändå varit billigare med timdebitering.
Detta är alltså endast kostnaden för elen.
Snittpriset på det jag betalar till nätägaren (fast avgift, överföring och skatt) snittade 0,98 kr/kWh.
Kanske här man skulle försöka förhandla
Under året har min el (det på Tibberfakturan) kostat i snitt 0,78 kr /kWh
I början av 2021 kollade jag vad det skulle kosta och binda, det billigaste låg knappt under kronan.
Inte många ören man tjänar men trots dyr avslutning på året har det ändå varit billigare med timdebitering.
Detta är alltså endast kostnaden för elen.
Snittpriset på det jag betalar till nätägaren (fast avgift, överföring och skatt) snittade 0,98 kr/kWh.
Kanske här man skulle försöka förhandla
Re: Faktisk milkostnad
Jag blir lika imponerad varje gång jag läser alla kostnader. Kikar jag på energiskatten och överföring är ju enbart detta 68 öre/kWh. Sen tillkommer ju skatten på själva förbrukningen osv. Det gör att hur jag än gör med Timdebitering osv så kan jag inte komma under 1 kr/kWh medans flertalet här i tråden gör det hela tiden.
Re: Faktisk milkostnad
Antingen bor de i Norrland eller räknar "fel" (tar inte med alla avgifter)Esterox skrev:Jag blir lika imponerad varje gång jag läser alla kostnader. Kikar jag på energiskatten och överföring är ju enbart detta 68 öre/kWh. Sen tillkommer ju skatten på själva förbrukningen osv. Det gör att hur jag än gör med Timdebitering osv så kan jag inte komma under 1 kr/kWh medans flertalet här i tråden gör det hela tiden.
Re: Faktisk milkostnad
Från början så tyckte jag att mitt pris till min Brf på 1,50kr var dyrt och var lite irriterad på det men ju mer man läser kring alla kostnader runtomkring så känns det ju som ett rätt bra pris. Har i och för sig ett fast pris på 200kr/månad också men har ju inte behövt bekosta varken laddbox eller installation av denna.
Re: Faktisk milkostnad
Samma här , 200kr/mån extra för ”lastplats” sen mellan 1.5-2kr för elen, räknas väl ut på något jävla vänster med snitt o skit kanske ?Nick skrev:Från början så tyckte jag att mitt pris till min Brf på 1,50kr var dyrt och var lite irriterad på det men ju mer man läser kring alla kostnader runtomkring så känns det ju som ett rätt bra pris. Har i och för sig ett fast pris på 200kr/månad också men har ju inte behövt bekosta varken laddbox eller installation av denna.
Re: Faktisk milkostnad
Det flesta anser att 1,50 är dyrt medan det är det som allt kostar. Däremot är det vanligt att villaägare som flyttar till lägenhet anser att detta är dyrt. Jag misstänker grovt att villaägare lurar sig själva, precis som i den här tråden. För som sagt bara skatter som man inte kommer ifrån är ju bra nära 1 kr.Nick skrev:Från början så tyckte jag att mitt pris till min Brf på 1,50kr var dyrt och var lite irriterad på det men ju mer man läser kring alla kostnader runtomkring så känns det ju som ett rätt bra pris. Har i och för sig ett fast pris på 200kr/månad också men har ju inte behövt bekosta varken laddbox eller installation av denna.
Faktisk milkostnad
Nja det beror på (nu pratar jag elbilsladdning eller annan förbrukning man kan styra till lägre elpris och om man har timmätning!Esterox skrev:Det flesta anser att 1,50 är dyrt medan det är det som allt kostar. Däremot är det vanligt att villaägare som flyttar till lägenhet anser att detta är dyrt. Jag misstänker grovt att villaägare lurar sig själva, precis som i den här tråden. För som sagt bara skatter som man inte kommer ifrån är ju bra nära 1 kr.Nick skrev:Från början så tyckte jag att mitt pris till min Brf på 1,50kr var dyrt och var lite irriterad på det men ju mer man läser kring alla kostnader runtomkring så känns det ju som ett rätt bra pris. Har i och för sig ett fast pris på 200kr/månad också men har ju inte behövt bekosta varken laddbox eller installation av denna.
om man laddar när elpriset är lågt (som det kan bli med timmätning), låt säga -5 (har haft det i somras några ggr med negativ elpris) till 10 kr/kWh hamnar man under 1kr/kWh. Som du skriver är det ungefär 60-80öre/kWh som man alltid betalar.
Jag har för abonnemang (3335kr/år för 16A) +energiskatt (44,5öre/kWh) +överföring 12,75öre/kWh. Med årsförbrukning på 11000 blir det som ’fasta’ kostnader 57,75 öre/kWh (nu i dec med 1700kwh förbrukning).
Det som kommer till i mitt fall abonnemang Tibber 45kr/mån och elpriset (inkl elcertifikat, elhandel och skatter. Både abonnemangskostnader är ju oberoende av elförbrukningen så det påverkar priset relativt mer på sommaren än på vintern.
Men som sagt kan jag absolut komma under 1kr/kWh så länge elpriset ligger per timme under 35-40öre/kWh som det var senast 3 januari till exempel.
Edit elområde SE3
Senast redigerad av Tessi19, redigerad totalt 1 gånger.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Faktisk milkostnad
Här är vår faktura för bara elen (inte nätfaktura eller energiskatt) för december månad:Frisk skrev:Såhär ser det ut hos leverantören:fredli74 skrev:50% låter som väldigt mycket i mina öron, antingen har du redan låg elförbrukning eller så kör du väldigt mycket? Får man fråga vad kWh totalen är för december?Frisk skrev:Kollade för december, med elbil i år jämfört med förra året, då var förbrukningen ungefär 50% högre. Den delen går förstås få billigare, men blir övrig del istället avsevärt dyrare blir priset för att köra bilen lägre men övriga kostnader högre.
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.
Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.
Edit:
Kollade närmare, legat på ca 450kWh per månad oktober november december 2020 och låg på ~700 kWh 2021, med lite högre december båda år.
Ursäkta, nu börjar det bli lite för mycket ot. Men i alla fall, ökar kostnaden för den del som inte är laddning pga att man anpassar avtal för billigare laddning bör ökningen inkluderas i kostnaden för bilåkandet, tycker jag. Sannolikt kommer man undan billigare på totalen, men kanske inte riktigt lika glädjande siffror?
Elförbrukning för smartladdning under december 2021
129,18 kWh à 93,79 öre/kWh. 50% prisgaranti
121,16 kr
Övrig elförbrukning under december 2021
4 383,95 kWh à 187,59 öre/kWh. Inkl. elcertifikat och 100% förnybar energi.
8 223,94 kr
Tibber-abonnemang för december 2021
31 dagar à 31,20 kr/mån.
31,20 kr
Moms 25% 2 094,08 kr
Öresavrundning −0,38 kr
Summa
10 470 kr
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Faktisk milkostnad
Skönt, då var jag inte ensam här om att få en December faktura på över 10k utan skatt och nätavgifter.
Men vad betyder "50% prisgaranti"?
Men vad betyder "50% prisgaranti"?
Faktisk milkostnad
Det betyder att man aldrig behöver betala mer än 50% av genomsnitt förbrukningen under en månad. Se ovan i Martinot beskrivning att det är hälften av månads genomsnittförbrukningen. Under de billigare månader har det legat ännu lägre men blir aldrig mer än 50% när man smartladdar elbilen med Easee eller annan box från Tibber.fredli74 skrev:Skönt, då var jag inte ensam här om att få en December faktura på över 10k utan skatt och nätavgifter.
Men vad betyder "50% prisgaranti"?
Edit:
Eller som står på Tibber:
Hur fungerar 50%-garantin på Easee laddbox?
Med smartladdning aktivt på laddboxen, och ett aktivt elavtal hos oss så garanterar vi att priset för elen som förbrukas via smartladdning på laddboxen, är 50% eller lägre än priset för den elen som ditt övriga hem förbrukar.
Detta räknas ut månadsvis genom att det viktade snittet av smartladdningen jämförs mot det viktade snittet av övriga hushållets förbrukning. Detta presenteras sedan på din månadsfaktura.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Faktisk milkostnad
Försökte kolla upp min kostnad men kan inte läsa ut priset för snabbladdning, det kan bero på att jag bytt bil för snabbladdning och nu bara kan se E-tron.martinot skrev:Frisk skrev:fredli74 skrev:Frisk skrev:Här är vår faktura för bara elen (inte nätfaktura eller energiskatt) för december månad:
Elförbrukning för smartladdning under december 2021
129,18 kWh à 93,79 öre/kWh. 50% prisgaranti
121,16 kr
Övrig elförbrukning under december 2021
4 383,95 kWh à 187,59 öre/kWh. Inkl. elcertifikat och 100% förnybar energi.
8 223,94 kr
Tibber-abonnemang för december 2021
31 dagar à 31,20 kr/mån.
31,20 kr
Moms 25% 2 094,08 kr
Öresavrundning −0,38 kr
Summa
10 470 kr
Dock kunde jag utläsa att jag nog har lite törstiga bilar då jag landade på 350 kWh för elbilsladdning under dec med en laddhybrid tom 28/12 och E-tron efter det.
Som tur var landade totalen för mig på 1651 kWh med ett snittpris på 163.35 öre.
27,8 kWp solceller
Re: Faktisk milkostnad
martinot skrev:Här är vår faktura för bara elen (inte nätfaktura eller energiskatt) för december månad:Frisk skrev:Såhär ser det ut hos leverantören:fredli74 skrev:50% låter som väldigt mycket i mina öron, antingen har du redan låg elförbrukning eller så kör du väldigt mycket? Får man fråga vad kWh totalen är för december?Frisk skrev:Kollade för december, med elbil i år jämfört med förra året, då var förbrukningen ungefär 50% högre. Den delen går förstås få billigare, men blir övrig del istället avsevärt dyrare blir priset för att köra bilen lägre men övriga kostnader högre.
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.
Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.
Edit:
Kollade närmare, legat på ca 450kWh per månad oktober november december 2020 och låg på ~700 kWh 2021, med lite högre december båda år.
Ursäkta, nu börjar det bli lite för mycket ot. Men i alla fall, ökar kostnaden för den del som inte är laddning pga att man anpassar avtal för billigare laddning bör ökningen inkluderas i kostnaden för bilåkandet, tycker jag. Sannolikt kommer man undan billigare på totalen, men kanske inte riktigt lika glädjande siffror?
Elförbrukning för smartladdning under december 2021
129,18 kWh à 93,79 öre/kWh. 50% prisgaranti
121,16 kr
Övrig elförbrukning under december 2021
4 383,95 kWh à 187,59 öre/kWh. Inkl. elcertifikat och 100% förnybar energi.
8 223,94 kr
Tibber-abonnemang för december 2021
31 dagar à 31,20 kr/mån.
31,20 kr
Moms 25% 2 094,08 kr
Öresavrundning −0,38 kr
Summa
10 470 kr
Så här se vår statistik ut, producerad el är överskott som vi säljer. Utöver det använder vi ca: 2,8-3,5 MWh/år av egen producerad el. Det är framförallt elvärmare till utomhus bad, vi kommer oftast hem försent från jobbet för att kunna nyttja solen till laddning.
2018 två fossila bilar och inga solceller, vår villa på 165m2 och en kall verkstad på 125m2, uppvärmning jordvärme.
2019 installerade vi solceller, driftsatt 2 april.
2020 införskaffade vi en plugin och en ren elbil.
2021 frun ca: 900 mil med hybrid och jag ca: 2500 mil PS2.