Faktisk milkostnad

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Faktisk milkostnad

Inlägg av arena999 »

Hur ser er faktiska milkostnad ut och hur beräknar ni det?
Om vi fokuserar på hemmaladdning....

Jag kör Tibber men har inte den automatiska kopplingen utan sätter starttid för laddning manuelt i bilen vid tiden då elen är billig(are).
Problemet då är ju att ja inte kan maska ut just hur många kW/h jag lagt just i bilen och till vilket pris.
Men om jag räknar generellt på snittpriset jag betalar på fakturan till Tibber och lägger till vad jag betalar för nätet.
Då hamnar jag under året på ett snitt kW/h-pris på 1,73
Kollar jag snittförbrukningen i bilen sedan den var ny ligger den på 1,93 kW/h per mil.
Alltså en generell total milkostnad på 3,34 kr
Är jag något sånär rätt på min beräkning?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av vigge50 »

Förbrukningen du ser i bilen är mängden el tagen från batteriet, du får tyvärr lägga till lite förluster som tillkommer vid laddning. Någon annan här får gärna ge siffror om de har tillförlitliga sådana.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av slugger75 »

arena999 skrev:
Hur ser er faktiska milkostnad ut och hur beräknar ni det?
Jag beräknar inte det. Konstaterar att det är riktigt mycket billigare än drivmedel för en fossilbil. Bra så.

Men du skulle kunna använda Gridio-appen istället för Tibber. Gratis app och där framgår det hur mycket du laddat och vad det kostat. Den är smart och laddar när det är som billigast.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av AAKEE »

vigge50 skrev:
Förbrukningen du ser i bilen är mängden el tagen från batteriet, du får tyvärr lägga till lite förluster som tillkommer vid laddning. Någon annan här får gärna ge siffror om de har tillförlitliga sådana.
Köpte en elmätare som är tillåten att debitera elkostnad på när jag fick laddaren monterad(bör alltså vara pålitlig).
Förlusten ligger runt 5-6% mellan det elmätaren visa och bilens påfyllda energi om jag har varm bil och laddar med 11kW via WC V2.
Laddar man långsammare ökar förlusten, och laddar man när batteriet är kallt(eller ute på vintern) äkar förlusten också.

Jag kör ibland förvärmning i garaget med laddsladden inkopplad, då tar bilen ström från elnätet vilket ger en kostnad man kan räkna in.
Bilen räknar inte in förvärmning när den står parkerad i wh/km så det tillkommer.

För en enkel beräkning kan man lägga på 10% på bilens rapporterade förbrukning, då är man nog relativt nära.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av arena999 »

slugger75 skrev:
arena999 skrev:
Hur ser er faktiska milkostnad ut och hur beräknar ni det?
Jag beräknar inte det. Konstaterar att det är riktigt mycket billigare än drivmedel för en fossilbil. Bra så.
.
Så tänker egentligen jag också.
Men ändå skönt att kunna visa riktiga siffror för av övertyga en fossilåkare.
Eller för den delen visa vissa elbilsoptimister att man INTE laddar för 20 öre (tex.) bara för det står så i Tibberappen
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av fredli74 »

Om du laddar på natten kommer du ju så klart alltid undan med ett mycket lägre pris än snittpriset (som du kan se i min andra tråd viewtopic.php?f=61&t=27996).

Om jag kollar på laddning på min bil under 2021 så ligger den i snitt på 254Wh/km (snitt för Model 3 på smartcharge ligger på 220Wh/km).

Det kan låta högt, men det är den faktiska förbrukningen om man räknar med laddförlust (både vid laddning och lagring), sentry mode, förvärmning osv. Alltså helt matematiskt kWh laddat delat med km bilen gått.

Jämför jag med vad bilen rapporterar (som tyvärr resettats vid något tillfälle, så det är bara data för senaste 800milen) så säger den 165Wh/km. Med andra ord är det desvärre rena drömsiffror som bilen räknar med eftersom den bara räknar när du kör.

I övrigt ser din beräkning rätt ut och jag tror att ditt värde förmodligen trots allt stämmer om du bara laddat på natten.

Under året har spotpriset för min laddning snittat på 54.5 öre (snitt på smartcharge ligger på 32.8 öre). På detta tillkommer överföringsavgiften (24.4 öre) och energiskatten (35.6 öre) och sist men inte minst momsen (25%).

(54.5+24.4+35.6) / 100 * 1.25 = 1.43 kr / kWh

254 Wh/km -> 2.54 kWh/mil * 1.43 kr/kWh = 3.63 kr/mil
Användarvisningsbild
arena999
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 30 okt 2020 12:20

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av arena999 »

fredli74 skrev:
Om du laddar på natten kommer du ju så klart alltid undan med ett mycket lägre pris än snittpriset (som du kan se i min andra tråd viewtopic.php?f=61&t=27996).

Om jag kollar på laddning på min bil under 2021 så ligger den i snitt på 254Wh/km (snitt för Model 3 på smartcharge ligger på 220Wh/km).

Det kan låta högt, men det är den faktiska förbrukningen om man räknar med laddförlust (både vid laddning och lagring), sentry mode, förvärmning osv. Alltså helt matematiskt kWh laddat delat med km bilen gått.

Jämför jag med vad bilen rapporterar (som tyvärr resettats vid något tillfälle, så det är bara data för senaste 800milen) så säger den 165Wh/km. Med andra ord är det desvärre rena drömsiffror som bilen räknar med eftersom den bara räknar när du kör.

I övrigt ser din beräkning rätt ut och jag tror att ditt värde förmodligen trots allt stämmer om du bara laddat på natten.

Under året har spotpriset för min laddning snittat på 54.5 öre (snitt på smartcharge ligger på 32.8 öre). På detta tillkommer överföringsavgiften (24.4 öre) och energiskatten (35.6 öre) och sist men inte minst momsen (25%).

(54.5+24.4+35.6) / 100 * 1.25 = 1.43 kr / kWh

254 Wh/km -> 2.54 kWh/mil * 1.43 kr/kWh = 3.63 kr/mil
Tack för kanonbra svar!
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Frisk »

Mycket intressanta diskussioner och konkreta siffror!

Jag har ännu inte skaffat någon hemmalafdare men funderat en del, jag kör relativt lite och har idag rörligt elpris, men inte timdebitering. Om jag byter till timdebitering kommer ju andra förbrukare kosta mer. En del annat kan man förstås anpassa, men beroende på uppvärmning hobbys etc kan man ju ha förbrukare som inte är så lätt att flytta till billiga tider. Jag som inte kör så mycket bil funderar på hur stor vinsten blir jämtemot obekvämligheten i att "planera livet efter elpriset".

Priset för att köra bilen bör ju också återspegla eventuella ökade kostnader för matlagning etc. som är en konsekvens av drivmedelsbyte. Om nu totalen på övrig elförbrukning blir dyrare, jag har inte kommit till skott att räkna på det. Kanske prismedvetenhet och timdebitering sänker totalkostnaden i övrigt med tvätt och disk på natten billiga dagar? Kyl frys och matlagning är svårare att styra annat än undvika mat som ska koka 8 timmar de dyraste dygnen... spabad/bastu snickerimaskiner etc vill man ju helst köra när man känner för det och inte när priset är som lägst...
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av NiklasTesla »

arena999 skrev:
Hur ser er faktiska milkostnad ut och hur beräknar ni det?
Om vi fokuserar på hemmaladdning....

Jag kör Tibber men har inte den automatiska kopplingen utan sätter starttid för laddning manuelt i bilen vid tiden då elen är billig(are).
Problemet då är ju att ja inte kan maska ut just hur många kW/h jag lagt just i bilen och till vilket pris.
Men om jag räknar generellt på snittpriset jag betalar på fakturan till Tibber och lägger till vad jag betalar för nätet.
Då hamnar jag under året på ett snitt kW/h-pris på 1,73
Kollar jag snittförbrukningen i bilen sedan den var ny ligger den på 1,93 kW/h per mil.
Alltså en generell total milkostnad på 3,34 kr
Är jag något sånär rätt på min beräkning?
Beror på hur du räknar.

Lagt kanske 1000sek på hemmaladdning sedan bilen var ny och ca 2500sek på betalladdning. Resten gratisladdning.

Kört 11000mil så rätt trevlig kalkyl (billigare med ny Tesla Model 3 LR än Rostig gammal Skoda diesel per mil totalt alla kostnader) 8-)

MVH
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av AAKEE »

Min drog 1.82kWh i snitt första året(dvs, för fyra dagar sen :D ).

Elpris hemma, 53.9 öre/kWh inklusive allt = 98 öre milen.

Tillkommer de där kanske 10%:en laddförluster/preheating hemma, så kanske just under 1:10:-/mil för hemmaladdat.
Minus ca 400 mil gratis SuC, plus ca 500:- i betald SuC, så fortfarande rätt nära 1:10/mil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av fredli74 »

Frisk skrev:
Priset för att köra bilen bör ju också återspegla eventuella ökade kostnader för matlagning etc. som är en konsekvens av drivmedelsbyte. Om nu totalen på övrig elförbrukning blir dyrare, jag har inte kommit till skott att räkna på det. Kanske prismedvetenhet och timdebitering sänker totalkostnaden i övrigt med tvätt och disk på natten billiga dagar? Kyl frys och matlagning är svårare att styra annat än undvika mat som ska koka 8 timmar de dyraste dygnen... spabad/bastu snickerimaskiner etc vill man ju helst köra när man känner för det och inte när priset är som lägst...
Ja, faktum är att elförbrukningen för att ladda din bil blir ju bara en del av hela din elkostnad. Om vi räknar att du kör 1500 mil på ett år, så skulle jag uppskatta att det blir runt 3500-4000 kWh. Det är dom sifforna du får ställa mot din totalförbrukning.

Laddar du på natten med timdebitering så spar du minst 50% av elpriset (genomsnittsanvändaren på smartcharge spar 69%). Nu får man också tänka på att överföringsavgiften och skatten är samma dygnet runt, så om elpriset är väldigt lågt påverkar det inte totalkostnaden lika mycket.

I ett normalt hem är det ju inte kyl, frys, maskiner eller ens bastu som kostar (om du inte bastar ofta :D), utan uppvärmning (inklusive spabad). För att krångla till det så sker mycket av uppvärmningen också på natten då det är kallast ute. För att få ordentlig rätsida på det så måste du ju tyvärr mäta stora individuella förbrukare med egna mätare på panna, spa, bastu, elbil etc. Inget man kanske gör om man inte är entusiast eller elektriker själv. :)

Det enda jag kan erbjuda som jämförelse här är mitt faktiska snittpris på den förbrukning som jag haft för 2020 och 2021, så kan du jämföra med din egna räkning. Jag är i region SE3, om du är i SE1-2 har du generellt ett lägre och stabilare pris än jag, om du är i SE4 har du större prisskillnader.

2020: 29 öre
2021: 89 öre

Att man hade tjänat på att binda elpriset innan den här vintern, det råder det ju inga tvivel om. Men det har ju varit rätt exceptionellt. Jag brukar leva efter mottot att du tjänar bara på att binda om du har mer tur, eller bättre koll, än dom som jobbar med det på heltid. Inget företag sätter ju fastpris för att *du* ska tjäna på det. ;)
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av fredli74 »

AAKEE skrev:
Elpris hemma, 53.9 öre/kWh inklusive allt = 98 öre milen.
Jeesus. Inklusive moms också? Oavsett, det är tydligen i Boden man ska bo. I SE3 har ju Vattenfall och staten sett till att jag kommer över 60 öre (exklusive moms) redan innan jag ens betalat ett öre för själva elen.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av AAKEE »

Frisk skrev:
Priset för att köra bilen bör ju också återspegla eventuella ökade kostnader för matlagning etc. som är en konsekvens av drivmedelsbyte. Om nu totalen på övrig elförbrukning blir dyrare, jag har inte kommit till skott att räkna på det. Kanske prismedvetenhet och timdebitering sänker totalkostnaden i övrigt med tvätt och disk på natten billiga dagar? Kyl frys och matlagning är svårare att styra annat än undvika mat som ska koka 8 timmar de dyraste dygnen... spabad/bastu snickerimaskiner etc vill man ju helst köra när man känner för det och inte när priset är som lägst...
Det är inte övergången till elbilar som påverkar elpriset. Om vi bytte alla 5 miljoner personbilar till elbilar omedelbart skulle det gå extra ström motsvarande en av de kraftigare kärnreaktorerna vi har i Sverige. Det går inte mer än så.

Sverige produverade 159TWh el 2020. Sverige exporterade 25TWh, dvs ungefär dubbelt så mycket som behövs om alla personbilar i Sverige vore eldrivna.

Någon gång under 2021 fanns det 64000 rena elbilar, och 150.000 eller nåt laddhybrider. Rena elbilar är alltså kring en procent av alla bilar.

Det finns alltså ingen koppling mellan elpriset och att det blir mer elbilar just nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av AAKEE »

fredli74 skrev:
AAKEE skrev:
Elpris hemma, 53.9 öre/kWh inklusive allt = 98 öre milen.
Jeesus. Inklusive moms också? Oavsett, det är tydligen i Boden man ska bo. I SE3 har ju Vattenfall och staten sett till att jag kommer över 60 öre (exklusive moms) redan innan jag ens betalat ett öre för själva elen.
Ja, jag har ingen överföringsavgift så det fasta avtalet(något dyrare då) har jag oavsett elbil eller inte. Sen hade jag turen att få ett rätt bra elavtal, 9.22 öre rent pris för elen = 53.9 öre inklusive allt. Ska omförhandlas på ett tag, så det lär väl bli dyrare.

I värsta fall kommer milkostnaden upp i 1:50. Då måste man svära och leva rövare över hur dyrt det blir( = märks knappt :D )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av expat »

Jag säger alltid att det är så billig driftskostnad att jag inte bryr mig längre. Brukar bli tyst :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av mati »

arena999 skrev:
Är jag något sånär rätt på min beräkning?
Lägg till 10% laddförluster, då hamnar du närmare sanningen.
Eller gör som jag. Räkna på ett grovt medelvärde och säg att hemmaladdning är ungefär hälften av vad det skulle kosta att tanka en motsvarande dieselbil. Förmodligen är det billigare än så om man lyckas pricka in den billigaste elen på natten. Mer exakt än så tror jag inte att man kan räkna. Det finns för många osäkerhetsfaktorer, varav det svajiga elpriset är den största.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av LarsL »

Jag tittar på hur mycket bilen laddat i Tibberappen och lägger på överförningskostnaden, som varierar lite.

Vad bilen kostar är svårare att veta. Min Leaf kostade mig ca 3000kr/månad under de år jag hade den. Ja, man måste ju sälja bilen för att få veta vad kostnaden bilr.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Frisk »

AAKEE skrev:
Frisk skrev:
Priset för att köra bilen bör ju också återspegla eventuella ökade kostnader för matlagning etc. som är en konsekvens av drivmedelsbyte. Om nu totalen på övrig elförbrukning blir dyrare, jag har inte kommit till skott att räkna på det. Kanske prismedvetenhet och timdebitering sänker totalkostnaden i övrigt med tvätt och disk på natten billiga dagar? Kyl frys och matlagning är svårare att styra annat än undvika mat som ska koka 8 timmar de dyraste dygnen... spabad/bastu snickerimaskiner etc vill man ju helst köra när man känner för det och inte när priset är som lägst...
Det är inte övergången till elbilar som påverkar elpriset. Om vi bytte alla 5 miljoner personbilar till elbilar omedelbart skulle det gå extra ström motsvarande en av de kraftigare kärnreaktorerna vi har i Sverige. Det går inte mer än så.

Sverige produverade 159TWh el 2020. Sverige exporterade 25TWh, dvs ungefär dubbelt så mycket som behövs om alla personbilar i Sverige vore eldrivna.

Någon gång under 2021 fanns det 64000 rena elbilar, och 150.000 eller nåt laddhybrider. Rena elbilar är alltså kring en procent av alla bilar.

Det finns alltså ingen koppling mellan elpriset och att det blir mer elbilar just nu.
Det var inte så jag menade, menade att många idag har bundet pris eller rörligt på månadsbasis, då kostar inte elen vid matlagning efter jobbet 8 gånger mer än elen för att ladda bilen. Byter man till att betala på timbasis kan man förstås spara på transportkostnaderna, men priset för förbrukning man inte kan eller vill flytta på blir ju högre.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Frisk »

fredli74 skrev:
Frisk skrev:
Priset för att köra bilen bör ju också återspegla eventuella ökade kostnader för matlagning etc. som är en konsekvens av drivmedelsbyte. Om nu totalen på övrig elförbrukning blir dyrare, jag har inte kommit till skott att räkna på det. Kanske prismedvetenhet och timdebitering sänker totalkostnaden i övrigt med tvätt och disk på natten billiga dagar? Kyl frys och matlagning är svårare att styra annat än undvika mat som ska koka 8 timmar de dyraste dygnen... spabad/bastu snickerimaskiner etc vill man ju helst köra när man känner för det och inte när priset är som lägst...
Ja, faktum är att elförbrukningen för att ladda din bil blir ju bara en del av hela din elkostnad. Om vi räknar att du kör 1500 mil på ett år, så skulle jag uppskatta att det blir runt 3500-4000 kWh. Det är dom sifforna du får ställa mot din totalförbrukning.

Laddar du på natten med timdebitering så spar du minst 50% av elpriset (genomsnittsanvändaren på smartcharge spar 69%). Nu får man också tänka på att överföringsavgiften och skatten är samma dygnet runt, så om elpriset är väldigt lågt påverkar det inte totalkostnaden lika mycket.

I ett normalt hem är det ju inte kyl, frys, maskiner eller ens bastu som kostar (om du inte bastar ofta :D), utan uppvärmning (inklusive spabad). För att krångla till det så sker mycket av uppvärmningen också på natten då det är kallast ute. För att få ordentlig rätsida på det så måste du ju tyvärr mäta stora individuella förbrukare med egna mätare på panna, spa, bastu, elbil etc. Inget man kanske gör om man inte är entusiast eller elektriker själv. :)

Det enda jag kan erbjuda som jämförelse här är mitt faktiska snittpris på den förbrukning som jag haft för 2020 och 2021, så kan du jämföra med din egna räkning. Jag är i region SE3, om du är i SE1-2 har du generellt ett lägre och stabilare pris än jag, om du är i SE4 har du större prisskillnader.

2020: 29 öre
2021: 89 öre

Att man hade tjänat på att binda elpriset innan den här vintern, det råder det ju inga tvivel om. Men det har ju varit rätt exceptionellt. Jag brukar leva efter mottot att du tjänar bara på att binda om du har mer tur, eller bättre koll, än dom som jobbar med det på heltid. Inget företag sätter ju fastpris för att *du* ska tjäna på det. ;)
Bra svar, det var ungefär mina tankegångar.
I mitt fall är uppvärmningen fjärrvärme och bastun full med prylar och användes således nästan aldrig :evil: spabad varken finns eller egentligen intresserar. Kollade för december, med elbil i år jämfört med förra året, då var förbrukningen ungefär 50% högre. Den delen går förstås få billigare, men blir övrig del istället avsevärt dyrare blir priset för att köra bilen lägre men övriga kostnader högre.

Detta jag tänkte man fick räkna in i milkostnaden. Även om man lyckas få ett abonnemang med 5 öre/kWh på natten kan man ju inte rakt av säga att det kostar 10 öre milen (generaliserat till 2kWh/mil) att köra om samtidigt hushållselen gått upp 1000kr i månaden pga abonnemangsbyte till ett med låga nattkostnader... det kanske ändå på totalen är fördelaktigt, men ändå dyrare än exakt bara det man betalat för att ladda bilen.

Jag har som sagt inte kollat detaljer själv och säger inte att det är så, men tycker ändå det ska vägas in i milpriset för körandet.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Smutt »

För att få timdebitering att löna sig behöver du bara va 1% bättre än snitt Svenson, är lättare än man tror 8-) att vara mycket duktigare än snittet utan elbil är svårare men jag tror faktist alla kan slå snittet utan elbil…
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Fredrik j »

Smutt skrev:
För att få timdebitering att löna sig behöver du bara va 1% bättre än snitt Svenson, är lättare än man tror 8-) att vara mycket duktigare än snittet utan elbil är svårare men jag tror faktist alla kan slå snittet utan elbil…
Det gäller ju att ha elektrisk utrustning där man valfritt kan förskjuta belastningen.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Smutt »

Fredrik j skrev:
Smutt skrev:
För att få timdebitering att löna sig behöver du bara va 1% bättre än snitt Svenson, är lättare än man tror 8-) att vara mycket duktigare än snittet utan elbil är svårare men jag tror faktist alla kan slå snittet utan elbil…
Det gäller ju att ha elektrisk utrustning där man valfritt kan förskjuta belastningen.
Dom flesta har tvättmaskin torktumlare diskmaskin mobiltelefon laptop eltandborste :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Fredrik j »

Smutt skrev:
Fredrik j skrev:
Smutt skrev:
För att få timdebitering att löna sig behöver du bara va 1% bättre än snitt Svenson, är lättare än man tror 8-) att vara mycket duktigare än snittet utan elbil är svårare men jag tror faktist alla kan slå snittet utan elbil…
Det gäller ju att ha elektrisk utrustning där man valfritt kan förskjuta belastningen.
Dom flesta har tvättmaskin torktumlare diskmaskin mobiltelefon laptop eltandborste :D
Det gäller ju att det blir billigt någon gång under dygnet.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Smutt »

Allt beror ju på hur man ser på saken ;) önskar Man att man sett elkrisen komma eller köpt Tesla aktier i begynnelsen, självklart men nu diskuterar vi om dom flesta kan idag slå snittet med timdebitering och det kan dom. I natt vid 03 när mina flyttbara förbrukare drog igång kostade elen 40öre ink moms i november när jag började kostade den ofta -6 öre
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av fredli74 »

Frisk skrev:
Kollade för december, med elbil i år jämfört med förra året, då var förbrukningen ungefär 50% högre. Den delen går förstås få billigare, men blir övrig del istället avsevärt dyrare blir priset för att köra bilen lägre men övriga kostnader högre.
50% låter som väldigt mycket i mina öron, antingen har du redan låg elförbrukning eller så kör du väldigt mycket? Får man fråga vad kWh totalen är för december?
Fredrik j skrev:
Det gäller ju att det blir billigt någon gång under dygnet.
"Billigt" är ju en definitionsfråga. :)

Nu är ju inte spotpriset något som nån sitter och hittar på bara för att jävlas, det är ju en öppen marknad, så priset är baserat på statistiska efterfrågan och det uppskattade utbudet. Som Smutt säger så måste du egentligen bara avvika tillräckligt från snitt Svenson för att det ska börja löna sig.

I region SE1 och SE2 spar du i regel inte så mycket på timdebitering för priset är relativt jämnt. Men i region SE3 och SE4 är det stora variationer på grund av att vi är så många (hushåll och industri både lokalt och i norra Europa) som belastar nätet "snett". Sätter du timer på tvättmaskinen att starta klockan 13 istället för att dra igång den på morgonen eller kvällen när du kommer hem, så spar du runt 20%. På helgen är det tvärtom (för alla gillar att sova), så där startar du bäst tidigt på morgonen och då kan vi snacka över 50% lägre pris än en vardagsmorgon.

Fasta priset sätts ju baserat på att elbolaget ska tjäna mer. Om jag försöker teckna fastpris på 1 år idag så vill dom ha 167 öre, för 3 år ligger det på 112 öre. Det betyder ju bara att dom räknar med att elpriserna kommer att gå ned kommande 3 åren. Under 2021 låg mitt faktiska elpris på 111 öre, trots de extrema spotpriser vi haft under December på över 6kr/kWh.
Skriv svar