Faktisk milkostnad

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av martinot »

Frisk skrev:
fredli74 skrev:
Frisk skrev:
Kollade för december, med elbil i år jämfört med förra året, då var förbrukningen ungefär 50% högre. Den delen går förstås få billigare, men blir övrig del istället avsevärt dyrare blir priset för att köra bilen lägre men övriga kostnader högre.
50% låter som väldigt mycket i mina öron, antingen har du redan låg elförbrukning eller så kör du väldigt mycket? Får man fråga vad kWh totalen är för december?
Såhär ser det ut hos leverantören:
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.

Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.

Edit:
Kollade närmare, legat på ca 450kWh per månad oktober november december 2020 och låg på ~700 kWh 2021, med lite högre december båda år.

Ursäkta, nu börjar det bli lite för mycket ot. Men i alla fall, ökar kostnaden för den del som inte är laddning pga att man anpassar avtal för billigare laddning bör ökningen inkluderas i kostnaden för bilåkandet, tycker jag. Sannolikt kommer man undan billigare på totalen, men kanske inte riktigt lika glädjande siffror?
Här är vår faktura för bara elen (inte nätfaktura eller energiskatt) för december månad:

Elförbrukning för smartladdning under december 2021
129,18 kWh à 93,79 öre/kWh. 50% prisgaranti

121,16 kr

Övrig elförbrukning under december 2021
4 383,95 kWh à 187,59 öre/kWh. Inkl. elcertifikat och 100% förnybar energi.

8 223,94 kr

Tibber-abonnemang för december 2021
31 dagar à 31,20 kr/mån.

31,20 kr

Moms 25% 2 094,08 kr
Öresavrundning −0,38 kr

Summa
10 470 kr
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av fredli74 »

Skönt, då var jag inte ensam här om att få en December faktura på över 10k utan skatt och nätavgifter. :D

Men vad betyder "50% prisgaranti"?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Faktisk milkostnad

Inlägg av Tessi19 »

fredli74 skrev:
Skönt, då var jag inte ensam här om att få en December faktura på över 10k utan skatt och nätavgifter. :D

Men vad betyder "50% prisgaranti"?
Det betyder att man aldrig behöver betala mer än 50% av genomsnitt förbrukningen under en månad. Se ovan i Martinot beskrivning att det är hälften av månads genomsnittförbrukningen. Under de billigare månader har det legat ännu lägre men blir aldrig mer än 50% när man smartladdar elbilen med Easee eller annan box från Tibber.


Edit:
Eller som står på Tibber:

Hur fungerar 50%-garantin på Easee laddbox?
Med smartladdning aktivt på laddboxen, och ett aktivt elavtal hos oss så garanterar vi att priset för elen som förbrukas via smartladdning på laddboxen, är 50% eller lägre än priset för den elen som ditt övriga hem förbrukar.
Detta räknas ut månadsvis genom att det viktade snittet av smartladdningen jämförs mot det viktade snittet av övriga hushållets förbrukning. Detta presenteras sedan på din månadsfaktura.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Frisk skrev:
fredli74 skrev:
Frisk skrev:
Här är vår faktura för bara elen (inte nätfaktura eller energiskatt) för december månad:

Elförbrukning för smartladdning under december 2021
129,18 kWh à 93,79 öre/kWh. 50% prisgaranti

121,16 kr

Övrig elförbrukning under december 2021
4 383,95 kWh à 187,59 öre/kWh. Inkl. elcertifikat och 100% förnybar energi.

8 223,94 kr

Tibber-abonnemang för december 2021
31 dagar à 31,20 kr/mån.

31,20 kr

Moms 25% 2 094,08 kr
Öresavrundning −0,38 kr

Summa
10 470 kr
Försökte kolla upp min kostnad men kan inte läsa ut priset för snabbladdning, det kan bero på att jag bytt bil för snabbladdning och nu bara kan se E-tron.

Dock kunde jag utläsa att jag nog har lite törstiga bilar då jag landade på 350 kWh för elbilsladdning under dec med en laddhybrid tom 28/12 och E-tron efter det.
Som tur var landade totalen för mig på 1651 kWh med ett snittpris på 163.35 öre.
27,8 kWp solceller
FC350
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 18 okt 2020 07:05

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av FC350 »

martinot skrev:
Frisk skrev:
fredli74 skrev:
Frisk skrev:
Kollade för december, med elbil i år jämfört med förra året, då var förbrukningen ungefär 50% högre. Den delen går förstås få billigare, men blir övrig del istället avsevärt dyrare blir priset för att köra bilen lägre men övriga kostnader högre.
50% låter som väldigt mycket i mina öron, antingen har du redan låg elförbrukning eller så kör du väldigt mycket? Får man fråga vad kWh totalen är för december?
Såhär ser det ut hos leverantören:
01 dec 2021 - 31 dec 2021: 792 kWh /+279 kWh
Såklart väldigt grovt att bara jämföra en månad med tidigare år, en bebis i huset nu som inte var med förra året, tvättmaskin och annat kan ju naturligtvis gått extra. Färre skärmar/hemarbete senast än tidigare, om än en hyfsat liten förbrukning.

Har som sagt fjärrvärme för uppvärmning av hus och vatten. Så är väl belysning, dator och vitvaror som i stort förbrukar.

Edit:
Kollade närmare, legat på ca 450kWh per månad oktober november december 2020 och låg på ~700 kWh 2021, med lite högre december båda år.

Ursäkta, nu börjar det bli lite för mycket ot. Men i alla fall, ökar kostnaden för den del som inte är laddning pga att man anpassar avtal för billigare laddning bör ökningen inkluderas i kostnaden för bilåkandet, tycker jag. Sannolikt kommer man undan billigare på totalen, men kanske inte riktigt lika glädjande siffror?
Här är vår faktura för bara elen (inte nätfaktura eller energiskatt) för december månad:

Elförbrukning för smartladdning under december 2021
129,18 kWh à 93,79 öre/kWh. 50% prisgaranti

121,16 kr

Övrig elförbrukning under december 2021
4 383,95 kWh à 187,59 öre/kWh. Inkl. elcertifikat och 100% förnybar energi.

8 223,94 kr

Tibber-abonnemang för december 2021
31 dagar à 31,20 kr/mån.

31,20 kr

Moms 25% 2 094,08 kr
Öresavrundning −0,38 kr

Summa
10 470 kr
:shock:
Så här se vår statistik ut, producerad el är överskott som vi säljer. Utöver det använder vi ca: 2,8-3,5 MWh/år av egen producerad el. Det är framförallt elvärmare till utomhus bad, vi kommer oftast hem försent från jobbet för att kunna nyttja solen till laddning.

2018 två fossila bilar och inga solceller, vår villa på 165m2 och en kall verkstad på 125m2, uppvärmning jordvärme.

2019 installerade vi solceller, driftsatt 2 april.

2020 införskaffade vi en plugin och en ren elbil.

2021 frun ca: 900 mil med hybrid och jag ca: 2500 mil PS2.
DC02D056-406A-49F0-81C5-C3F0E53EE5B2.jpeg
Användarvisningsbild
Bjorne
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 dec 2019 07:58

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Bjorne »

vigge50 skrev:
Förbrukningen du ser i bilen är mängden el tagen från batteriet, du får tyvärr lägga till lite förluster som tillkommer vid laddning. Någon annan här får gärna ge siffror om de har tillförlitliga sådana.
Jodå jag har följt vår bil sedan T3LR sen vi hämtade den 6e januari 2020. Laddar 1fasbox hemma. Läser av då jag laddar "ute" också om jag kan. Fram till årsskiftet 21/22 var förbrukningen enligt bilen 180 Wh/km. Elmätaren visar att den dragit 230 Wh/km. Bilen har körts 2570 mil och vi kör enligt Teslas riktlinjer enligt följande : år 1 värmning ca 1 timme före avfärd kallare än 0, år 2 ingen värmning bara direkt avfrostning 10 min innan avfärd kallare än 0. Numera sen "bästa praxis" kommit kör vi med "förkonditionering" 45 minuter innan avfärd vid kallare än 0. Bor i Dalarna.
Med våra elpriser hamnar jag inkl nätavgifter, skatt och moms på 1,84 kr/kWh vilket ger ett milpris på 4,23 kr/mil.
Dream_car
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 jan 2022 10:20

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Dream_car »

Hej,

Jag köpte min bil i september beggad, sedan dessa har jag kört 6 172 km, total energi 1155 kWh med en snittförbrukning om 187 wh/km.
Hur tar jag reda på hur mycket kWh jag har tagit från elnätet under denna period (Har laddat på externa ställen ett fåtal gånger)? Jag är bara på jakt efter en ungefärlig siffra.
Jag skulle vilja veta om jag tar 200, 300, 400 kWh i månaden för att ladda bilen.


/Johan
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Esterox »

Dream_car skrev:
Hej,

Jag köpte min bil i september beggad, sedan dessa har jag kört 6 172 km, total energi 1155 kWh med en snittförbrukning om 187 wh/km.
Hur tar jag reda på hur mycket kWh jag har tagit från elnätet under denna period (Har laddat på externa ställen ett fåtal gånger)? Jag är bara på jakt efter en ungefärlig siffra.
Jag skulle vilja veta om jag tar 200, 300, 400 kWh i månaden för att ladda bilen.


/Johan
Kan du inte se det via din laddbox ?
Dream_car
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 jan 2022 10:20

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Dream_car »

Nej, jag har en tesla-laddare och den redovisar inte sånt så vitt jag vet. Kollade snabbt med installatören idag och han nämnde att den inte har stöd för detta.
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist
Inlägg: 153
Blev medlem: 09 jul 2021 07:05
Ort: Höör

Re: Faktisk milkostnad

Inlägg av Bo99 »

Bor i elområde 4 med fast pris på 71 öre hos Storumans energi. Tillkommer gör EON nätägarens avgifter och statens skatt på totalt 1 kr och 9 öre. Så 1 kr och 79 öre betalar jag per kw. Abonnemangsavgiften på 250 kr/mån räknar jag inte med eftersom den betalar jag oavsett om jag har elbil eller inte. Räknat ut att över året kör jag för 2 kr 50 öre /mil. Billigare på sommaren och dyrare på vintern. Jämfört med den billigaste bilen i fossilt som jag hade innan så kostade den ca: 10 kr/mil bara i bränsle. Det var en Peugeot 107 2010 köpt och betald som drog 0,6 i bensin. Det var då i juni 2021 så i jan 2022 skulle jag kunna räkna om och spara än mer.

Min elräkning i mitt lilla hus har i princip fördubblats då jag laddar för 16 mil/dag men räkningen från Circle K är numera inte på 3 800 kr/mån. Den är på noll vad gäller bränsle. Jag sparar ca: 3 000 kr/mån på att köra elbilen. Av dessa 3 000 kr går 2 400 kr/mån bort i avbetalning på elbilen men ändå, jag går ju faktiskt plus med en sprillans ny bil!

Electric is the way!
Skriv svar