Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Anderzzon »

Martin E-tron skrev:
Nu inatt så körde ja Tibber på laddboxen, ställde bilen på max 60 % laddning, har 3 fas o 22 % I bilen vilket borde tagit cirka 2-3 timmar.

Tibber angav att laddning börjar kl 00:00 då det e billigast.

Vakna 0650 av att bilen laddades fortfarande, hade 59 % o boxen använde 4,3 amp 1-fas..???

Kollade huvusäkring men inget har poppat?

Fattar inte...?
Jag hade samma problem för några veckor sedan. Det var rätt kallt de nätterna så jag misstänkte att en fas blev överbelastad när värmepumpen, bilen, tvättmaskinen, diskmaskinen etc gick samtidigt. Så jag ställde ner boxen till 8A och låste den till 3-fas. Sedan dess har det inte varit några problem.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av LarsL »

Bäst är nog att du köper en Pluse eller Watty så att du kan balansera effekten mot huset. Annars får du börja experimentera med laddström och tider du laddar så att det funkar. Det funkar det också men är lite mer pillande. En Pulse kan du installera själv om du har en modern mätare.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Martin E-tron »

bjornnilsson skrev:
Hade du även ställt in tidpunkt för avresa under "Boka tid" i Tesla-appen?
Kör E-tron 50 i dagsläget, ställer aldrig in avresa eller dylikt i appen för denna
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Martin E-tron »

LarsL skrev:
Bäst är nog att du köper en Pluse eller Watty så att du kan balansera effekten mot huset. Annars får du börja experimentera med laddström och tider du laddar så att det funkar. Det funkar det också men är lite mer pillande. En Pulse kan du installera själv om du har en modern mätare.

Börjar mer o mer överväga lastbalansering, min mätare är från 2013, vet inte om dessa går att kopla en Pulse till, man ska ha ett nätversuttag ?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av bjornnilsson »

Martin E-tron skrev:
har ingen överlastvakt inkopplad o det blir dyrt att installera i efterhand.
Aha, jag noterade inte denna. Vintertid så tror jag de flesta hus behöver lastbalansering om man ska kunna kräma på med lite vettig effekt. Har 20A i ena huset och 25 i andra. Har kunnat ladda på med 25A-huset (16A till laddboxen) utan lastbalansering men i mitt andra hus där jag bara är uppsäkrad till 20A behövs absolut lastbalansering om man ska ladda på ordentligt. Innan jag hade installerat lastbalanseringen här så fick jag i huset med 20A först säkra ner laddningen (i tibber-appen) till typ 8A vilket oftast fungerade, men huvudsäkringen kunde dock gå ändå ibland när spa-badet drog igång vilket även gjorde att värmepumpen i huset stannade av under natten vilket är mindre bra vid -20 utomhus vilket det är rätt ofta där jag bor. Nu har jag inga problem alls tack vare lastbalanseringen. Jag kör med Watty (=man behöver inte lossa på inkommande faser till huvudsäkringen vid installation vilket gör det enkelt att installera) då elmätaren i detta hus saknar HAN-port.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Martin E-tron »

Det som igen är konstigt är att ingen huvudsäkring har gått, när det har hänt tidigare så har strömmen försvunnit i en del av huset samt att boxen gick över till 2-fas o 7 kw laddning.

Nu såg ja bara 2 faseri appen (alltid varit 3 tidigare) samt att den enbart drog på en fas?

Kommer lämna Tibber i sommar så ingen ide att köpa en lastbalansering som enbart funkar med Tibber, tänkte köpa den till Easse men fattar inte om min mätare är kompatibel
Senast redigerad av Martin E-tron, redigerad totalt 1 gånger.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Tessi19 »

Martin E-tron skrev:
Det som igen är konstigt är att ingen huvudsäkring har gått, när det har hänt tidigare så har strömmen försvunnit i en del av huset samt att boxen gick över till 2-fas o 7 kw laddning.

Ni såg ja bara 2 faster i appen (alltid varit 3 tidigare) samt att den enbart drog på en fas?

Kommer lämna Tibber i sommar så ingen ide att köpa en lastbalansering som enbart funkar med Tibber, tänkte köpa den till Easse men fattar inte om min mätare är kompatibel
Du behöver ha HAN port på mätaren för att kunna använda Pulse. Den är nog kompatibel med Easee utan Tibber tror jag, men kolla upp det !
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av bjornnilsson »

Martin E-tron skrev:
Det som igen är konstigt är att ingen huvudsäkring har gått, när det har hänt tidigare så har strömmen försvunnit i en del av huset samt att boxen gick över till 2-fas o 7 kw laddning.

Ni såg ja bara 2 faster i appen (alltid varit 3 tidigare) samt att den enbart drog på en fas?

Kommer lämna Tibber i sommar så ingen ide att köpa en lastbalansering som enbart funkar med Tibber, tänkte köpa den till Easse men fattar inte om min mätare är kompatibel
Det enda jag kan komma på är att jag själv har haft ett intermittent fel i säkringsskåpet där en av huvudsäkringarna har gått varm och "nästan" brunnit av men ändå inte. Detta har hänt ett par gånger innan jag fick till lastbalanseringen och har gett riktigt konstiga resultat i huset där vissa prylar (laddning på elbil + något mer, tror det var micron som inte ville gå som vanligt) indikerat att det saknats en fas men annat har fungerat som vanligt. Varför det blir så här övergår mitt förstånd då jag tycker att det antingen borde finnas ström genom en fas eller inte alls..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Martin E-tron »

Tack, får kolla alla faser ikväll
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Martin E-tron »

bjornnilsson skrev:
Martin E-tron skrev:
Det som igen är konstigt är att ingen huvudsäkring har gått, när det har hänt tidigare så har strömmen försvunnit i en del av huset samt att boxen gick över till 2-fas o 7 kw laddning.

Ni såg ja bara 2 faster i appen (alltid varit 3 tidigare) samt att den enbart drog på en fas?

Kommer lämna Tibber i sommar så ingen ide att köpa en lastbalansering som enbart funkar med Tibber, tänkte köpa den till Easse men fattar inte om min mätare är kompatibel
Det enda jag kan komma på är att jag själv har haft ett intermittent fel i säkringsskåpet där en av huvudsäkringarna har gått varm och "nästan" brunnit av men ändå inte. Detta har hänt ett par gånger innan jag fick till lastbalanseringen och har gett riktigt konstiga resultat i huset där vissa prylar (laddning på elbil + något mer, tror det var micron som inte ville gå som vanligt) indikerat att det saknats en fas men annat har fungerat som vanligt. Varför det blir så här övergår mitt förstånd då jag tycker att det antingen borde finnas ström genom en fas eller inte alls..
Kollade alla nu, ingen är trasig, min ide är att Tibber appen håller på att strula eller så är boxen trasig?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av bjornnilsson »

Ja, antingen är det väl infrastrukturen där elen färdas som har ett fysiskt avbrott på vägen ( = glappkontakt någonstans eller kanske trasig laddbox) eller så är det strul med mjukvara. Jag skulle prova starta om laddboxen till att börja med, vänta ett tag för att se om det löser sig och sedan kontakta Tibbers support om problemet kvarstår. De är rätt snabba med att svara och verkar hyfsat kunniga (mitt intryck).
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Martin E-tron »

Gjort en norsk reset, slog av säkringar o satte på igen, nu finns alla faser där igen :)

Ställer ner styrkan på 16 amp i appen, för hoppas det håller nu, såg att landstyrkan blev automatiskt 80 %
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Tessi19 »

Martin E-tron skrev:
Gjort en norsk reset, slog av säkringar o satte på igen, nu finns alla faser där igen :)

Ställer ner styrkan på 16 amp i appen, för hoppas det håller nu, såg att landstyrkan blev automatiskt 80 %
Du kan väl kolla lite i Tibber appen hur mycket ditt värmesystem drar nu på dagen. Då kan du i alla fall räkna bort det från 25A (eller var det nu 20A) som du har och dra ner Easee till den nivå minus lite extra marginal.
Vet inte om E-tron laddar med Max 11kW eller om den kan ta emot mer. Om den inte kan det var det redan med din nuvarande inställningar så att den drog för mycket i förhållande till det övriga du har förbrukning på under natten. Oftast är det ju värmen som drar mest på natten om du inte har exotiska saker som pool/spa som behöver hålla värmen. I så fall kanske är det bättre att dra ner till 10A och sedan dra upp för varje gång tills det smäller igen.
Det är fördelen med lastbalanseringen att man inte behöver tänka på det.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Martin E-tron »

Har rätt mycket som drar el när det e kallt i huset :D

2 st luft/luft, en frånluftvärmepump för huset samt en Spa-pool.

Har 25 A huvudsäkring samt 20 A till laddboxen.

Har ingen behov av att ladda på full styrka när det e kallt, drar ner till 50-60 % o laddar i lugnt takt om det blir kallt ute.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Tessi19 »

Martin E-tron skrev:
Har rätt mycket som drar el när det e kallt i huset :D

2 st luft/luft, en frånluftvärmepump för huset samt en Spa-pool.

Har 25 A huvudsäkring samt 20 A till laddboxen.

Har ingen behov av att ladda på full styrka när det e kallt, drar ner till 50-60 % o laddar i lugnt takt om det blir kallt ute.
Låter säkrast ;)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Matte »

Om man använder tibber pulse (lastbalansering?) tillsammans med easee home laddbox, vet någon var själva balanseringen sker? Stryps den av laddboxen eller av pulse?

Kommunicerar boxen och pulse via 3g eller wifi?

Bakgrund: Vi har väldigt långt mellan boxen och huvudsäkring, och dessutom en till elcentral innan boxen (men jag vill att balanseringen ska ske på huvudsäkringen). Ingen wifi når till boxen idag.

Någon som vet?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Tessi19 »

Matte skrev:
Om man använder tibber pulse (lastbalansering?) tillsammans med easee home laddbox, vet någon var själva balanseringen sker? Stryps den av laddboxen eller av pulse?

Kommunicerar boxen och pulse via 3g eller wifi?

Bakgrund: Vi har väldigt långt mellan boxen och huvudsäkring, och dessutom en till elcentral innan boxen (men jag vill att balanseringen ska ske på huvudsäkringen). Ingen wifi når till boxen idag.

Någon som vet?
Det är laddboxen som gör det utifrån infon som kommer från Pulse.
I fall Easee boxen hamnar offline kan man bestämma själv (valfri) strömstyrkan för att inte oavsiktligt överbelasta (men ha kvar laddnkngsmöjlighet) . Jag har ställd in den på 8A (har 16A huvudsäkring).

Boxen kommunicerar med 3G/(4G) och WiFi. Pulse är enbart WiFi 2.4Ghz band.

Så om du har Pulse på Wi-Fi och boxen på 3G borde det fungera.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Matte
Inlägg: 281
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox

Inlägg av Matte »

Tessi19 skrev:
Det är laddboxen som gör det utifrån infon som kommer från Pulse.
I fall Easee boxen hamnar offline kan man bestämma själv (valfri) strömstyrkan för att inte oavsiktligt överbelasta (men ha kvar laddnkngsmöjlighet) . Jag har ställd in den på 8A (har 16A huvudsäkring).

Boxen kommunicerar med 3G/(4G) och WiFi. Pulse är enbart WiFi 2.4Ghz band.

Så om du har Pulse på Wi-Fi och boxen på 3G borde det fungera.
Tack för bra info!
Skriv svar