Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Moderator: Redaktion
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Ja har 25Amp huvusäkring i huset som har nu 3 ggr under vinter slagit ut en säkring när ja laddat på natten, det som varit en återkommande tillfälle är att det har varit kallare än -10 när säkringen slås ut, har väldigt mycket i som drar el ( 2 luft/luft värmepump, en frånluft värmepump samt ett spabad).
Såg i appen att man kan sänka % i laddning, är det så enkelt att ifall ja drar ner den till säg 50 % så laddar den på 5,5 kw istället för 11 kw?
Har aldrig haft problem på sommaren att ladda då inget drar ström då, har ingen överlastvakt inkopplad o det blir dyrt att installera i efterhand.
Såg i appen att man kan sänka % i laddning, är det så enkelt att ifall ja drar ner den till säg 50 % så laddar den på 5,5 kw istället för 11 kw?
Har aldrig haft problem på sommaren att ladda då inget drar ström då, har ingen överlastvakt inkopplad o det blir dyrt att installera i efterhand.
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Två val: köpa lastbalancering (Tibber Watty/Pulse ) eller dra ner på Max strömmen på Easee.Martin E-tron skrev:Ja har 25Amp huvusäkring i huset som har nu 3 ggr under vinter slagit ut en säkring när ja laddat på natten, det som varit en återkommande tillfälle är att det har varit kallare än -10 när säkringen slås ut, har väldigt mycket i som drar el ( 2 luft/luft värmepump, en frånluft värmepump samt ett spabad).
Såg i appen att man kan sänka % i laddning, är det så enkelt att ifall ja drar ner den till säg 50 % så laddar den på 5,5 kw istället för 11 kw?
Har aldrig haft problem på sommaren att ladda då inget drar ström då, har ingen överlastvakt inkopplad o det blir dyrt att installera i efterhand.
Om du har Tibber görs det i Tibber appen annars i Easee appen / direkt koppling till boxen genom Wi-Fi.
I Easee appen gå in på inställningar (dra ikonen av laddboxen neråt) sedan hittar du.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Den har ja hittar, är det så pass enkelt då att ja tex drar ner till 50 % o den då laddar 5,5 kw ?
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Enkelt va
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Med lite modifikation: allt beror ju på hur den är säkrat totalt. Är det 16A eller har du den på Max för huvudsäkring 25A? I sista fallet blir det med 50% 8,6Tessi19 skrev:Enkelt va
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Ett tredje alternativ, om du har Tesla - ställ in i bilen att den ska ladda med färre A på din geografiska plats.
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Kör en E-tron 50 ( Tills juni, då byter ja till M3 LR )
Jag har ställt in huvudsäkring i huset på 25 amp i appen samt 20 amp till laddboxen.
Fråga, om ja ställer ner Max amp till 16 i appen, hur påverkar det laddningen?
Jag har ställt in huvudsäkring i huset på 25 amp i appen samt 20 amp till laddboxen.
Fråga, om ja ställer ner Max amp till 16 i appen, hur påverkar det laddningen?
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Din bil kan ju inte ladda med mer än 16A. Det finns således ingen anledning att ställa in laddboxen med mer än så. Den kommer ju aldrig utnyttja det oavsett.Martin E-tron skrev:Kör en E-tron 50 ( Tills juni, då byter ja till M3 LR )
Jag har ställt in huvudsäkring i huset på 25 amp i appen samt 20 amp till laddboxen.
Fråga, om ja ställer ner Max amp till 16 i appen, hur påverkar det laddningen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Nu inatt så körde ja Tibber på laddboxen, ställde bilen på max 60 % laddning, har 3 fas o 22 % I bilen vilket borde tagit cirka 2-3 timmar.
Tibber angav att laddning börjar kl 00:00 då det e billigast.
Vakna 0650 av att bilen laddades fortfarande, hade 59 % o boxen använde 4,3 amp 1-fas..???
Kollade huvusäkring men inget har poppat?
Fattar inte...?
Tibber angav att laddning börjar kl 00:00 då det e billigast.
Vakna 0650 av att bilen laddades fortfarande, hade 59 % o boxen använde 4,3 amp 1-fas..???
Kollade huvusäkring men inget har poppat?
Fattar inte...?
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1074
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Hade du även ställt in tidpunkt för avresa under "Boka tid" i Tesla-appen?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Jag hade samma problem för några veckor sedan. Det var rätt kallt de nätterna så jag misstänkte att en fas blev överbelastad när värmepumpen, bilen, tvättmaskinen, diskmaskinen etc gick samtidigt. Så jag ställde ner boxen till 8A och låste den till 3-fas. Sedan dess har det inte varit några problem.Martin E-tron skrev:Nu inatt så körde ja Tibber på laddboxen, ställde bilen på max 60 % laddning, har 3 fas o 22 % I bilen vilket borde tagit cirka 2-3 timmar.
Tibber angav att laddning börjar kl 00:00 då det e billigast.
Vakna 0650 av att bilen laddades fortfarande, hade 59 % o boxen använde 4,3 amp 1-fas..???
Kollade huvusäkring men inget har poppat?
Fattar inte...?
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Bäst är nog att du köper en Pluse eller Watty så att du kan balansera effekten mot huset. Annars får du börja experimentera med laddström och tider du laddar så att det funkar. Det funkar det också men är lite mer pillande. En Pulse kan du installera själv om du har en modern mätare.
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Kör E-tron 50 i dagsläget, ställer aldrig in avresa eller dylikt i appen för dennabjornnilsson skrev:Hade du även ställt in tidpunkt för avresa under "Boka tid" i Tesla-appen?
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
LarsL skrev:Bäst är nog att du köper en Pluse eller Watty så att du kan balansera effekten mot huset. Annars får du börja experimentera med laddström och tider du laddar så att det funkar. Det funkar det också men är lite mer pillande. En Pulse kan du installera själv om du har en modern mätare.
Börjar mer o mer överväga lastbalansering, min mätare är från 2013, vet inte om dessa går att kopla en Pulse till, man ska ha ett nätversuttag ?
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1074
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Aha, jag noterade inte denna. Vintertid så tror jag de flesta hus behöver lastbalansering om man ska kunna kräma på med lite vettig effekt. Har 20A i ena huset och 25 i andra. Har kunnat ladda på med 25A-huset (16A till laddboxen) utan lastbalansering men i mitt andra hus där jag bara är uppsäkrad till 20A behövs absolut lastbalansering om man ska ladda på ordentligt. Innan jag hade installerat lastbalanseringen här så fick jag i huset med 20A först säkra ner laddningen (i tibber-appen) till typ 8A vilket oftast fungerade, men huvudsäkringen kunde dock gå ändå ibland när spa-badet drog igång vilket även gjorde att värmepumpen i huset stannade av under natten vilket är mindre bra vid -20 utomhus vilket det är rätt ofta där jag bor. Nu har jag inga problem alls tack vare lastbalanseringen. Jag kör med Watty (=man behöver inte lossa på inkommande faser till huvudsäkringen vid installation vilket gör det enkelt att installera) då elmätaren i detta hus saknar HAN-port.Martin E-tron skrev:har ingen överlastvakt inkopplad o det blir dyrt att installera i efterhand.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Det som igen är konstigt är att ingen huvudsäkring har gått, när det har hänt tidigare så har strömmen försvunnit i en del av huset samt att boxen gick över till 2-fas o 7 kw laddning.
Nu såg ja bara 2 faseri appen (alltid varit 3 tidigare) samt att den enbart drog på en fas?
Kommer lämna Tibber i sommar så ingen ide att köpa en lastbalansering som enbart funkar med Tibber, tänkte köpa den till Easse men fattar inte om min mätare är kompatibel
Nu såg ja bara 2 faseri appen (alltid varit 3 tidigare) samt att den enbart drog på en fas?
Kommer lämna Tibber i sommar så ingen ide att köpa en lastbalansering som enbart funkar med Tibber, tänkte köpa den till Easse men fattar inte om min mätare är kompatibel
Senast redigerad av Martin E-tron, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Du behöver ha HAN port på mätaren för att kunna använda Pulse. Den är nog kompatibel med Easee utan Tibber tror jag, men kolla upp det !Martin E-tron skrev:Det som igen är konstigt är att ingen huvudsäkring har gått, när det har hänt tidigare så har strömmen försvunnit i en del av huset samt att boxen gick över till 2-fas o 7 kw laddning.
Ni såg ja bara 2 faster i appen (alltid varit 3 tidigare) samt att den enbart drog på en fas?
Kommer lämna Tibber i sommar så ingen ide att köpa en lastbalansering som enbart funkar med Tibber, tänkte köpa den till Easse men fattar inte om min mätare är kompatibel
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1074
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Det enda jag kan komma på är att jag själv har haft ett intermittent fel i säkringsskåpet där en av huvudsäkringarna har gått varm och "nästan" brunnit av men ändå inte. Detta har hänt ett par gånger innan jag fick till lastbalanseringen och har gett riktigt konstiga resultat i huset där vissa prylar (laddning på elbil + något mer, tror det var micron som inte ville gå som vanligt) indikerat att det saknats en fas men annat har fungerat som vanligt. Varför det blir så här övergår mitt förstånd då jag tycker att det antingen borde finnas ström genom en fas eller inte alls..Martin E-tron skrev:Det som igen är konstigt är att ingen huvudsäkring har gått, när det har hänt tidigare så har strömmen försvunnit i en del av huset samt att boxen gick över till 2-fas o 7 kw laddning.
Ni såg ja bara 2 faster i appen (alltid varit 3 tidigare) samt att den enbart drog på en fas?
Kommer lämna Tibber i sommar så ingen ide att köpa en lastbalansering som enbart funkar med Tibber, tänkte köpa den till Easse men fattar inte om min mätare är kompatibel
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Kollade alla nu, ingen är trasig, min ide är att Tibber appen håller på att strula eller så är boxen trasig?bjornnilsson skrev:Det enda jag kan komma på är att jag själv har haft ett intermittent fel i säkringsskåpet där en av huvudsäkringarna har gått varm och "nästan" brunnit av men ändå inte. Detta har hänt ett par gånger innan jag fick till lastbalanseringen och har gett riktigt konstiga resultat i huset där vissa prylar (laddning på elbil + något mer, tror det var micron som inte ville gå som vanligt) indikerat att det saknats en fas men annat har fungerat som vanligt. Varför det blir så här övergår mitt förstånd då jag tycker att det antingen borde finnas ström genom en fas eller inte alls..Martin E-tron skrev:Det som igen är konstigt är att ingen huvudsäkring har gått, när det har hänt tidigare så har strömmen försvunnit i en del av huset samt att boxen gick över till 2-fas o 7 kw laddning.
Ni såg ja bara 2 faster i appen (alltid varit 3 tidigare) samt att den enbart drog på en fas?
Kommer lämna Tibber i sommar så ingen ide att köpa en lastbalansering som enbart funkar med Tibber, tänkte köpa den till Easse men fattar inte om min mätare är kompatibel
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1074
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Ja, antingen är det väl infrastrukturen där elen färdas som har ett fysiskt avbrott på vägen ( = glappkontakt någonstans eller kanske trasig laddbox) eller så är det strul med mjukvara. Jag skulle prova starta om laddboxen till att börja med, vänta ett tag för att se om det löser sig och sedan kontakta Tibbers support om problemet kvarstår. De är rätt snabba med att svara och verkar hyfsat kunniga (mitt intryck).
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Gjort en norsk reset, slog av säkringar o satte på igen, nu finns alla faser där igen
Ställer ner styrkan på 16 amp i appen, för hoppas det håller nu, såg att landstyrkan blev automatiskt 80 %
Ställer ner styrkan på 16 amp i appen, för hoppas det håller nu, såg att landstyrkan blev automatiskt 80 %
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Du kan väl kolla lite i Tibber appen hur mycket ditt värmesystem drar nu på dagen. Då kan du i alla fall räkna bort det från 25A (eller var det nu 20A) som du har och dra ner Easee till den nivå minus lite extra marginal.Martin E-tron skrev:Gjort en norsk reset, slog av säkringar o satte på igen, nu finns alla faser där igen
Ställer ner styrkan på 16 amp i appen, för hoppas det håller nu, såg att landstyrkan blev automatiskt 80 %
Vet inte om E-tron laddar med Max 11kW eller om den kan ta emot mer. Om den inte kan det var det redan med din nuvarande inställningar så att den drog för mycket i förhållande till det övriga du har förbrukning på under natten. Oftast är det ju värmen som drar mest på natten om du inte har exotiska saker som pool/spa som behöver hålla värmen. I så fall kanske är det bättre att dra ner till 10A och sedan dra upp för varje gång tills det smäller igen.
Det är fördelen med lastbalanseringen att man inte behöver tänka på det.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Har rätt mycket som drar el när det e kallt i huset
2 st luft/luft, en frånluftvärmepump för huset samt en Spa-pool.
Har 25 A huvudsäkring samt 20 A till laddboxen.
Har ingen behov av att ladda på full styrka när det e kallt, drar ner till 50-60 % o laddar i lugnt takt om det blir kallt ute.
2 st luft/luft, en frånluftvärmepump för huset samt en Spa-pool.
Har 25 A huvudsäkring samt 20 A till laddboxen.
Har ingen behov av att ladda på full styrka när det e kallt, drar ner till 50-60 % o laddar i lugnt takt om det blir kallt ute.
Re: Ändra laddstyrka på Easse laddbox
Låter säkrastMartin E-tron skrev:Har rätt mycket som drar el när det e kallt i huset
2 st luft/luft, en frånluftvärmepump för huset samt en Spa-pool.
Har 25 A huvudsäkring samt 20 A till laddboxen.
Har ingen behov av att ladda på full styrka när det e kallt, drar ner till 50-60 % o laddar i lugnt takt om det blir kallt ute.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green