3 fas kabel

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

3 fas kabel

Inlägg av Martin E-tron »

Visst följer inte n 3 fas kabel med en Tesla vid nyköp?

Har laddbox hemma men laddar ofta hos släkten med 3 fas.

Den rackar kostar 5990 kr???? Går inte att köpa en adapter till medföljande kabel ?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 3 fas kabel

Inlägg av martinot »

Martin E-tron skrev:
Visst följer inte n 3 fas kabel med en Tesla vid nyköp?

Har laddbox hemma men laddar ofta hos släkten med 3 fas.

Den rackar kostar 5990 kr???? Går inte att köpa en adapter till medföljande kabel ?
Numera får man endast med en 1-fas EVSE (UMC). En adapter räcker inte för ett den skall bli 3-fas.

Dock får man med en 3-fas Typ2-kabel.

Kan rekommendera dig att skaffa en 3-fas mobil EVSE från Metron. De är bättre och smidigare än Teslas, som du också kan köpa om du vill i deras shop.

Metron:

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/

https://evconnect.se/collections/portab ... 7236282439


Tesla:

https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... -med-3-fas
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Bjelke »

Tyvärr, den som följer med är bara en enfas-modell numera :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Martin E-tron skrev:
Visst följer inte n 3 fas kabel med en Tesla vid nyköp?

Har laddbox hemma men laddar ofta hos släkten med 3 fas.

Den rackar kostar 5990 kr???? Går inte att köpa en adapter till medföljande kabel ?
Numera får man endast med en 1-fas EVSE (UMC). En adapter räcker inte för ett den skall bli 3-fas.

Dock får man med en 3-fas Typ2-kabel.

Kan rekommendera dig att skaffa en 3-fas mobil EVSE från Metron. De är bättre och smidigare än Teslas, som du också kan köpa om du vill i deras shop.
Du brukar ju kunna slänga in länkar snabbt och smidigt så har du en till den där också? :)
Börjar bli dags för mig att skaffa en (igen), hade en mindre lyckad laddsituation nyligen när två av dom fyra
Tesla-boxarna vid Orbadens spahotell var blockerade (och dom andra var upptagna) och vi fick ladda på det
traditionella sättet, blev sjukt segt med enfas från motorvärmarstolpe och 20 minusgrader, fick väl 5 mil på
hela nattens laddning…. Riktigt retfullt eftersom det fanns 3-fas-uttag där också på samma plats.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 3 fas kabel

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Du brukar ju kunna slänga in länkar snabbt och smidigt så har du en till den där också? :)
Börjar bli dags för mig att skaffa en (igen), hade en mindre lyckad laddsituation nyligen när två av dom fyra
Tesla-boxarna vid Orbadens spahotell var blockerade (och dom andra var upptagna) och vi fick ladda på det
traditionella sättet, blev sjukt segt med enfas från motorvärmarstolpe och 20 minusgrader, fick väl 5 mil på
hela nattens laddning…. Riktigt retfullt eftersom det fanns 3-fas-uttag där också på samma plats.
Har uppdaterat inlägget med några länkar nu. :)

Jo, att ha en 3-fas EVSE liggandes i frunken har visat sig vara väldigt användbart för mig. Det smidiga med Metrons är att den dessutom tar väldigt liten plats i frunken, och är lätt att rulla ut och in då den saknar traditionell box/klump på kabeln.

Man får ju lätt laddat fullt även under kortare natt och även med helt tom batteri på 3-fas 16A.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Bjelke »

Tack :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Bjelke »

Teslas kabel Finn inte för tillfället men är den enbart för röda uttagen numera? Alltså inga adaptrar för
andra uttag som förr? För isf måste man ju ha två kablar i bilen ju…?
Håller med om att dom andra ser smidigare ut också (även om jag föredrar original med tanke på
hur griniga Tesla kan vara vid problem osv).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 3 fas kabel

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Teslas kabel Finn inte för tillfället men är den enbart för röda uttagen numera? Alltså inga adaptrar för
andra uttag som förr? För isf måste man ju ha två kablar i bilen ju…?
Håller med om att dom andra ser smidigare ut också (även om jag föredrar original med tanke på
hur griniga Tesla kan vara vid problem osv).
Gamla Tesla UMC-adapters fungerar inte till nya Tesla 3-fas UMC som jag förstått det (någon annan får rätta mig om fel).

Till Metron så har jag en sådan här enkel adapter, och de borde ju fungera även med Tesla nya 3-fas UMC:

https://evconnect.se/collections/adaptr ... ll-16a-cee

Bild

Men jag personligen har skippat Tesla original UMC, och kör på Metrons 100%. Finns även med Teslaknapp.

Här är ett komplett kitt med både Teslaknapp och alla möjliga adaptrar:

https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Martin E-tron »

Mellan 6000 kr o 7000 kr.... fuck va dyra....
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: 3 fas kabel

Inlägg av SomTam »

Martin E-tron skrev:
Mellan 6000 kr o 7000 kr.... fuck va dyra....
Ja sjukt för en jävla sladd…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 3 fas kabel

Inlägg av martinot »

SomTam skrev:
Martin E-tron skrev:
Mellan 6000 kr o 7000 kr.... fuck va dyra....
Ja sjukt för en jävla sladd…
Det är en EVSE som alla andra. Ligger på samma pris som de stora boxarna på väggen. Fungerar på samma sätt.

Innehåller ungefär samma sak (kikar du i de stora väggboxarna så är det ofta rätt mycket "luft" i de).

Skall de vara lägre i pris tycker ni bara för att de byggt de mer kompakta och smidiga?

Nyfiken; Vad betalade du/ni för din/era 3-fas laddlösningar/EVSE själva?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Martin E-tron »

martinot skrev:
SomTam skrev:
Martin E-tron skrev:
Mellan 6000 kr o 7000 kr.... fuck va dyra....
Ja sjukt för en jävla sladd…
Det är en EVSE som alla andra. Ligger på samma pris som de stora boxarna på väggen. Fungerar på samma sätt.

Innehåller ungefär samma sak (kikar du i de stora väggboxarna så är det ofta rätt mycket "luft" i de).

Skall de vara lägre i pris tycker ni bara för att de byggt de mer kompakta och smidiga?

Nyfiken; Vad betalade du/ni för din/era 3-fas laddlösningar/EVSE själva?
Har Eassebox installerad hemma, dock fick jag med en 3-fas laddare från Audi med E-tronen med det röda uttaget så att säga ( 3 st laddkablar följde med bilen ), som sagt laddar ofta hos släkten med den röda 3-fas kabeln vilket e smidigt då dom bor ute på vishan.

har även några kompisar med hus på Öland där det finns 3 fas i en lada, känns som att man vill ha den lösningen nu när ja går över till Tesla.

Men lägger inga 6000 kr för en kabel... Då blir det Chargfinder för min del nästa gång eller SC :D
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Syncronauten »

Jag köpte en 3-fas Volvo kabel från bilia i Tyresö. På hemsidan har dom en 4,5m men gick att få en längre 6m? till lägre pris. Kostade mellan fyra och femtusen tusen om jag mins rätt.

https://www2.bilia.se/biltillbehor/elbi ... _32257658/
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Nyfiken; Vad betalade du/ni för din/era 3-fas laddlösningar/EVSE själva?
Jag betalade 2800 för min evse, 3-fas. Jag gör det mesta av min laddning på den och den har fungerat bra hittills.

En sån här är det: https://m.aliexpress.com/item/100500225 ... 3e9&gclid=
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 3 fas kabel

Inlägg av martinot »

Martin E-tron skrev:
martinot skrev:

Nyfiken; Vad betalade du/ni för din/era 3-fas laddlösningar/EVSE själva?
Har Eassebox installerad hemma, dock fick jag med en 3-fas laddare från Audi med E-tronen med det röda uttaget så att säga ( 3 st laddkablar följde med bilen ), som sagt laddar ofta hos släkten med den röda 3-fas kabeln vilket e smidigt då dom bor ute på vishan.

Men lägger inga 6000 kr för en kabel...
En Easee EVSE kostar 6995.

https://www.efuel.se/produkter/laddboxar/easee-laddbox

Varför är det OK för dig att den EVSE du köpt kostar 6995, men att den EVSE från Metron inte är OK för 6000?

Ledsen, men jag förstår faktiskt inte skillnaden här. :(

Den 3-fas EVSE du har från Audi (det är ingen laddare, laddarna sitter i bilen), vad kostar den att införskaffa om du inte fick med den?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3 fas kabel

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Varför är det OK för dig att den EVSE du köpt kostar 6995, men att den EVSE från Metron inte är OK för 6000?

Ledsen, men jag förstår faktiskt inte skillnaden här. :(
Jag håller med martinot att det inte är någon egentlig skillnad mellan en box och en sladd i det här avseendet, man kan tom motivera ett högre pris för sladden iom att det krävs högre grad av miniatyrisering där.

Jag håller dock också med alla som anser att det är hutlösa priser i båda fallen, det här är ju faktiskt extremt enkla produkter som sannolikt kan produceras för en bråkdel av detta pris, men prissättning har ju som bekant ofta väldigt lite med produktionskostander att göra. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 3 fas kabel

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:
Varför är det OK för dig att den EVSE du köpt kostar 6995, men att den EVSE från Metron inte är OK för 6000?

Ledsen, men jag förstår faktiskt inte skillnaden här. :(
Jag håller med martinot att det inte är någon egentlig skillnad mellan en box och en sladd i det här avseendet, man kan tom motivera ett högre pris för sladden iom att det krävs högre grad av miniatyrisering där.

Jag håller dock också med alla som anser att det är hutlösa priser i båda fallen, det här är ju faktiskt extremt enkla produkter som sannolikt kan produceras för en bråkdel av detta pris, men prissättning har ju som bekant ofta väldigt lite med produktionskostander att göra. :roll:

/fth
Håller med dig på bägge punkter. Det är ju oftast dyrare att minityarisera än billigare. Finns ju en orsak till att en under 1 kilo MacBook Air kostar mer än en större tyngre dator på 3 kilo med motsvarande prestanda.

Sedan håller jag med om att EVSE generellt är extremt dyra i förhållande till vad de innehåller. Men det är ju en fråga om tillverkningsvolym. Idag så är det rätt nischade produkter i små serier, och då blir de rätt dyra att tillverka. Men i framtiden när alla har elbil och det blir en volymprodukt/standardvara så kommer de nog tack vare masstillverkning inte att kosta mer än en 1500-2000 spänn är min personliga gissning.

Men innan man dissar en specifik tillverkares EVSE som tokigt dyr, så bör man ju oavsett jämföra med vad andra motsvarande EVSE kostar på marknaden. Annars så blir det ju lätt en rätt så orättvis och oinformerad slutsats man riskerar att dra. Den EVSE (UMC på Tesla-språk) jag länkade till hos Tesla är inte mycket billigare, och jag antar att den Audi EVSE som han använder ligger även den på ett liknande pris.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Martin E-tron »

martinot skrev:
Martin E-tron skrev:
martinot skrev:

Nyfiken; Vad betalade du/ni för din/era 3-fas laddlösningar/EVSE själva?
Har Eassebox installerad hemma, dock fick jag med en 3-fas laddare från Audi med E-tronen med det röda uttaget så att säga ( 3 st laddkablar följde med bilen ), som sagt laddar ofta hos släkten med den röda 3-fas kabeln vilket e smidigt då dom bor ute på vishan.

Men lägger inga 6000 kr för en kabel...
En Easee EVSE kostar 6995.

https://www.efuel.se/produkter/laddboxar/easee-laddbox

Varför är det OK för dig att den EVSE du köpt kostar 6995, men att den EVSE från Metron inte är OK för 6000?

Ledsen, men jag förstår faktiskt inte skillnaden här. :(

Den 3-fas EVSE du har från Audi (det är ingen laddare, laddarna sitter i bilen), vad kostar den att införskaffa om du inte fick med den?
Skillnaden är att jag vill ha en box installerad hemma då jag laddar hemma och tycker en box är bättre än enbart en sladd samt e lite snyggare än den fula röda 3-fas uttaget MEN har möjligheten att kunna ladda 3-fas när jag inte är hemma utan som jag angav laddar hos släktingar m.m där det finns 3-fas uttag.

MEN jag är verkligen inte beredd att betala 6000 kr för denna möjlighet, vad den sladden kostar till Audi vet jag inte men bryr mig inte heller, den ingick ju som sagt (vilket är en kvalité drag från Audi anser jag)

Trodde inte det var svårt att förstå mitt missnöje med att en kabel kostar 6000 kr som i dagsläget ingick i mitt bilägande för att kunna ladda 3-fas hos familj o vänner men ja kanske e svår att förstå som min fru säger
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 3 fas kabel

Inlägg av martinot »

Martin E-tron skrev:
martinot skrev:
Martin E-tron skrev:
martinot skrev:

Nyfiken; Vad betalade du/ni för din/era 3-fas laddlösningar/EVSE själva?
Har Eassebox installerad hemma, dock fick jag med en 3-fas laddare från Audi med E-tronen med det röda uttaget så att säga ( 3 st laddkablar följde med bilen ), som sagt laddar ofta hos släkten med den röda 3-fas kabeln vilket e smidigt då dom bor ute på vishan.

Men lägger inga 6000 kr för en kabel...
En Easee EVSE kostar 6995.

https://www.efuel.se/produkter/laddboxar/easee-laddbox

Varför är det OK för dig att den EVSE du köpt kostar 6995, men att den EVSE från Metron inte är OK för 6000?

Ledsen, men jag förstår faktiskt inte skillnaden här. :(

Den 3-fas EVSE du har från Audi (det är ingen laddare, laddarna sitter i bilen), vad kostar den att införskaffa om du inte fick med den?
Skillnaden är att jag vill ha en box installerad hemma då jag laddar hemma och tycker en box är bättre än enbart en sladd samt e lite snyggare än den fula röda 3-fas uttaget MEN har möjligheten att kunna ladda 3-fas när jag inte är hemma utan som jag angav laddar hos släktingar m.m där det finns 3-fas uttag.

MEN jag är verkligen inte beredd att betala 6000 kr för denna möjlighet, vad den sladden kostar till Audi vet jag inte men bryr mig inte heller, den ingick ju som sagt (vilket är en kvalité drag från Audi anser jag)

Trodde inte det var svårt att förstå mitt missnöje med att en kabel kostar 6000 kr som i dagsläget ingick i mitt bilägande för att kunna ladda 3-fas hos familj o vänner men ja kanske e svår att förstå som min fru säger
Jag kan absolut förstå missnöjet att Tesla inte skickar med en 3-fas EVSE (det har jag själv utryckt det missnöjet tidigare). Säger inte emot dig där. Tycker det är snålt av Tesla att ha bytt sin medföljande EVSE från tidigare 3-fas till numera 1-fas.

Däremot så kan jag inte förstå det specifikt riktade missnöjet mot Metrons prissättning av sin EVSE, som inte skiljer sig nämnvärt i sin prissättning i förhållande till övriga motsvarande EVSE på marknaden?

En annan mer praktisk fråga och förslag; kan du inte helt enkelt behålla den 3-fas EVSE från Audi som du har idag?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Martin E-tron »

martinot skrev:
Martin E-tron skrev:
martinot skrev:
Martin E-tron skrev:
martinot skrev:

Nyfiken; Vad betalade du/ni för din/era 3-fas laddlösningar/EVSE själva?
Har Eassebox installerad hemma, dock fick jag med en 3-fas laddare från Audi med E-tronen med det röda uttaget så att säga ( 3 st laddkablar följde med bilen ), som sagt laddar ofta hos släkten med den röda 3-fas kabeln vilket e smidigt då dom bor ute på vishan.

Men lägger inga 6000 kr för en kabel...
En Easee EVSE kostar 6995.

https://www.efuel.se/produkter/laddboxar/easee-laddbox

Varför är det OK för dig att den EVSE du köpt kostar 6995, men att den EVSE från Metron inte är OK för 6000?

Ledsen, men jag förstår faktiskt inte skillnaden här. :(

Den 3-fas EVSE du har från Audi (det är ingen laddare, laddarna sitter i bilen), vad kostar den att införskaffa om du inte fick med den?
Skillnaden är att jag vill ha en box installerad hemma då jag laddar hemma och tycker en box är bättre än enbart en sladd samt e lite snyggare än den fula röda 3-fas uttaget MEN har möjligheten att kunna ladda 3-fas när jag inte är hemma utan som jag angav laddar hos släktingar m.m där det finns 3-fas uttag.

MEN jag är verkligen inte beredd att betala 6000 kr för denna möjlighet, vad den sladden kostar till Audi vet jag inte men bryr mig inte heller, den ingick ju som sagt (vilket är en kvalité drag från Audi anser jag)

Trodde inte det var svårt att förstå mitt missnöje med att en kabel kostar 6000 kr som i dagsläget ingick i mitt bilägande för att kunna ladda 3-fas hos familj o vänner men ja kanske e svår att förstå som min fru säger
Jag kan absolut förstå missnöjet att Tesla inte skickar med en 3-fas EVSE (det har jag själv utryckt det missnöjet tidigare). Säger inte emot dig där. Tycker det är snålt av Tesla att ha bytt sin medföljande EVSE till 1-fas.

Däremot så kan jag inte förstå det specifikt riktade missnöjet mot Metrons prissättning av sin EVSE, som inte skiljer sig nämnvärt i sin prissättning i förhållande till övriga motsvarande EVSE på marknaden?

En annan mer praktisk fråga och förslag; kan du inte helt enkelt behålla den 3-fas EVSE från Audi som du har idag?
Det är inte tillverkaren min kritik är riktat till utan kostnaden av denna kabel ;)

Hur i H*****e kan den kosta så mycket... Ja hade en gissning på kanske 2000 kr ?

Hade ingen aning om vad dessa kostade o därav min fråga här på forumet, sket på mig när jag fick reda på det...

Den som följde med Audin måste tillbaka då det är en Leasing ( om den inte kommer bort... får kolla självrisken vad den ligger på :twisted: )
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 3 fas kabel

Inlägg av martinot »

Martin E-tron skrev:
martinot skrev:
Jag kan absolut förstå missnöjet att Tesla inte skickar med en 3-fas EVSE (det har jag själv utryckt det missnöjet tidigare). Säger inte emot dig där. Tycker det är snålt av Tesla att ha bytt sin medföljande EVSE till 1-fas.

Däremot så kan jag inte förstå det specifikt riktade missnöjet mot Metrons prissättning av sin EVSE, som inte skiljer sig nämnvärt i sin prissättning i förhållande till övriga motsvarande EVSE på marknaden?

En annan mer praktisk fråga och förslag; kan du inte helt enkelt behålla den 3-fas EVSE från Audi som du har idag?
Det är inte tillverkaren min kritik är riktat till utan kostnaden av denna kabel ;)

Hur i H*****e kan den kosta så mycket... Ja hade en gissning på kanske 2000 kr ?

Hade ingen aning om vad dessa kostade o därav min fråga här på forumet, sket på mig när jag fick reda på det...

Den som följde med Audin måste tillbaka då det är en Leasing ( om den inte kommer bort... får kolla självrisken vad den ligger på :twisted: )
Hur kan din EVSE på väggen kosta 7000?

Ställ dig den frågan först. Kände du inte till priset på den?

Har faktiskt svårt att förstå att du missat detta.

Om nu Audis är väldigt bra, och de ligger bättre till i pris, så checka vad en sådan kostar att köpa?

Sedan skulle jag misstänka att de inte kommer kräva in kabeln tillbaka (men det är inget jag kan garantera).

Sedan om man vill chansa lite (skulle iofs. inte göra det själv) så hade Maw här i tråden köpt en billig EVSE i Kina.

Även att kika på beg. 3-fas EVSE här på forumet kan ju vara ett annat tips. Brukar komma upp för ca. halva priset med jämna mellanrum.

Så det finns ju lite alternativ iaf. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Martin E-tron »

Jag har inte "missat" att min laddbox kostade 7000 kr..?

Fattar inte frågan
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: 3 fas kabel

Inlägg av fth »

Martin E-tron skrev:
Jag har inte "missat" att min laddbox kostade 7000 kr..?

Fattar inte frågan
Jag tror martinot menar att "kabeln" som du anser borde kosta typ 2000:- innehåller precis samma saker som din box för 7000:-, dvs om du ansåg det rimligt att betala den summan för boxen så är det lika rimligt att betala den summan för kabeln.

Det är alltså inte bara en "kabel", det är en ultra-miniatyriserad laddbox.

Sen anser jag som sagt att båda borde kunna vara betydligt billigare, men det finns ingen egentlig anledning att den ena skall vara dyrare/billigare än den andra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: 3 fas kabel

Inlägg av SomTam »

Fördelen med att köpa en box är att man får 50% avdrag på både boxen och arbetet av elektrikern. Grönt avdrag.
En tesla wall connector får man upp på väggen för runt 5-6000 med installation.

Känns tungt köpa en sladd för 7-8000 för att jacka in i 3 fast uttaget istället...

Fördelen är väl att man har med sig sladden om man flyttar eller är ute och reser... undra hur fan man ska göra hmm.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 3 fas kabel

Inlägg av Maw »

martinot skrev:

Sedan om man vill chansa lite (skulle iofs. inte göra det själv) så hade Maw här i tråden köpt en billig EVSE i Kina.
Jag köpte min från Tjeckien, inte Kina. Däremot är säkert den och de flesta andra tillverkade i Kina.

Den du brukar länka till skickas väl från Slovenien men var är den tillverkad?
Screenshot_20220117-143118_Gmail.jpg
Skriv svar