Enfas värmepump och Easee-box

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenny »

Halloj

Har kört elbil i tre år nu men det var först igår jag fick en laddbox uppsatt hemma. Såg fram emot som fan mot det eftersom vår värmepump går på 1-fas och ofta belastar uppemot 14-15A, så den fasen kan man i princip inte ha till nått annat (har 20A huvudsäkringar pga värmepumpen).

Tråkigt nog visade det ju sig dock att lastbalanseringen med Tibber Pulse och Easee är baserad på den max belastade fasen såklart och inte per fas. Så slutresultatet blev att ladningen stannar hela tiden för där är inte utrymme att köra boxen även på lägsta nivå.

Detta är ju sinnessjukt irriterande, jag ska undersöka om jag kan åtgärna värepumpen, men min gissning är att man får byta hela ytterdelen minst och den installerades helt ny i april (jag var inte riktigt medveten om detta problemet där och då tyvärr).

Det är inte så att man på något sätt (tillförlitligt) kan köra Easeeboxen på två faser bara? Jag har ofta utrymme så vi hade kunnat belasta nära nog 2x16A, det är ju bättre än 3x0A :).

Nu är detta ju framförallt ett problem vintermånaderna, men det är lite utav en besvikelse, och jag är inte så förtjust i att bilen startade och stoppade laddningen 5-6ggr på några timmar inatt. Om det nu har någon betydelse vet jag inte, men det känns inte bra. :)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1069
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av bjornnilsson »

Med lastbalanseringen så är tanken att lasten ska distribueras över alla tre faser, se bild från min egen anläggning.
B4DED8CF-36BC-4854-9D11-DB0585728456.png
Därmed ska det inte göra något ifall någon av faserna för tillfället (eller permanent) är högre belastad än de andra. Lasten ska då jämnas ut på övriga faser.

Fungerar det inte så i din anläggning?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenny »

bjornnilsson skrev:
Med lastbalanseringen så är tanken att lasten ska distribueras över alla tre faser, se bild från min egen anläggning.
B4DED8CF-36BC-4854-9D11-DB0585728456.png
Därmed ska det inte göra något ifall någon av faserna för tillfället (eller permanent) är högre belastad än de andra. Lasten ska då jämnas ut på övriga faser.

Fungerar det inte så i din anläggning?
det var så jag föreställde mig att det skulle fungera, men jag upplever det som att den sänker alla faserna i laddboxen baserat på belastningen på den som är högst belastad.

alltså, låt oss säga att på L3 är där utrymme för 7A, då sänker den laddboxen till 7A även på L1 och L2.

men du menar alltså att den skulle kunna köra olika strömstyrka på de tre faserna i boxen (easee)? (så som jag önskar att det skulle bete sig).
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1069
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av bjornnilsson »

Jag var bombsäker på att det är så det fungerar i min anläggning men nu blir jag osäker.. ska kolla!

Om någon annan vet med säkerhet så fyll gärna på..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenny »

bjornnilsson skrev:
Jag var bombsäker på att det är så det fungerar i min anläggning men nu blir jag osäker.. ska kolla!

Om någon annan vet med säkerhet så fyll gärna på..
jo, det är ju så jag tycker lastbalansering borde fungera, men jag är ganska övertygad om att så är inte fallet här. jag testade precis nu och den balanserar på så vis att när den ser att en fas är överbelastad så sänker den laddhastigheten, i flera steg, problemet är bara att den stänger den helt tillslut för där finns inte utrymme på 1 av faserna ens till 6A.

det är riktigt kasst faktiskt.. :( på sätt och vis fungerar det sämre nu än det gjorde när jag körde min UMC pga detta. det går såklart snabbare när den väl laddar och det kommer ju vara ett mindre problem när det blir varmare, men det känns ändå som att jag inte alls kan förlita mig på att bilen kommer bli laddad så som man kanske annars förväntar sig..

surt

EDIT: jag testade alltså igen nu när jag skrev detta svaret, i praktiken kan jag inte ladda alls nu utan att stänga värmepumpen. det är förfan helt sjukt värdelöst (även om den egentligan missen är att köpa en 1-fas värmepump, sicken jävla miss asså, det är problem med det även oberoende av laddboxen)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av 12man »

Det krävs en utrustning typ den som ferroamp säljer för att flytta last mellan faser, däremot ska du väl kunna ladda med 2 faser också, och då undvika värmepumpsfasen.

Men vad är det för idiotisk vp modell, som drar 14-15A enfas? Kan du koppla bort ev tillskott? tidsbaserat?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av infelicitas »

Du kan inte bygga om värmepumpen till 3-fas genom tillverkaren/leverantör? Mer eller mindre alla motorer är i grunden 3-fas, men man kan göra om dem till 1-fas på diverse sätt.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenny »

12man skrev:
Det krävs en utrustning typ den som ferroamp säljer för att flytta last mellan faser, däremot ska du väl kunna ladda med 2 faser också, och då undvika värmepumpsfasen.

Men vad är det för idiotisk vp modell, som drar 14-15A enfas? Kan du koppla bort ev tillskott? tidsbaserat?
det är en sprillans ny IVT-pump.. men ja, det är riktigt jävla idiotiskt, jag ska gräva mer i den specifika frågan med leverantören så jag åtminstone förstår varför den beter sig så.
eltillskottet är inte aktivt utan det är pumpen som kör väldigt ofta på allt från 60-90%. jag misstänker faktiskt att eltilskottet ligger på egna faser. till och med när våra vattenfilter backspolar så varnar tibber för att en av faserna överbelastas pga att värmepumpen kör och så ironiskt nog är jetpumpen till hyroforen 3-fas, så jag kan inte välja att låta den köra på bara de andra faserna.

jag fattar dock inte att den kör så mycket, men det kan vara så enkelt som att vårt hus är gammalt och dåligt isolerat kanske. jag har inte ritkigt greppat hur luft/vatten-pumparna justerar sin effekt, men det är ju en fråga för ett annat forum.

men det här att ladda på två faser, jag får väl fråga tibber/easee, men hittar ingen officiell inställning för det, så i så fall får jag väl kanske se till att boxen inte får ström på en av faserna kanske..

skit är det iaf.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenny »

infelicitas skrev:
Du kan inte bygga om värmepumpen till 3-fas genom tillverkaren/leverantör? Mer eller mindre alla motorer är i grunden 3-fas, men man kan göra om dem till 1-fas på diverse sätt.
min förhoppning är att man ska kunna göra det, men med tanke på h ur världen fungerar nu för tiden så gissar jag att svaret är "nej, du får köpa den större modellen". :) men vi får se
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av Daven »

En lösning är att du skaffar en typ 2 kabel som bara är enfas. Så laddar du bara bilen med fas L1 sedan koppla värmepumpen på L2 eller L3. Inte optimalt men iaf en billig lösning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av mati »

En laddbox lastbalanserar väl aldrig mellan faserna? Då behöver man en helt annan typ av utrustning, typ ferroamp. Och bilen kan inte heller ladda med olika strömstyrkor på olika faser. Finns det lastbalansering mot huvudsäkringen så är det worst case som gäller. Den mest belastade fasen är flaskhalsen.
Däremot så är det ju möjligt att plocka bort den fasen, så att laddboxen alltid bara kör på två faser. Det borde funka. Vi har lite samma problem, huset drar gärna mer från L3. En gammal kåk som inte är helt optimalt balanserad. Men det gör inget eftersom e-Golfen ändå bara laddar på två faser, och det blir L1 och 2 då. Lastbalansering by design. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av DrDR »

Varför inte säkra upp till 25 A istället och skippa lastbalanseringen. Kan dra ner laddströmmen på vintern om du är rädd att huvudsäkringen ska gå. Lite högre abonnemangsavgift såklart men robust lösning.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av mati »

DrDR skrev:
Varför inte säkra upp till 25 A istället och skippa lastbalanseringen. Kan dra ner laddströmmen på vintern om du är rädd att huvudsäkringen ska gå. Lite högre abonnemangsavgift såklart men robust lösning.
Jag vet ju inte hur det är hos er, men här skulle en 25A huvudsäkring bli så dyr att man istället borde överväga att tanka diesel igen. Det är ju ingen större vits att först skaffa elbil, slippa betala soppa, för att sedan behöva slänga tusenlapparna i halsen på nätägaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av Klintan »

Går även att ställa in boxen på enfas.
Elbilist sedan 2014
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av HenrikC »

Men vad skiljer den större säkringen? 1000 kr per år eller så? Enklast är väl annars att koppla ur mätningen på den fas som har högst belastning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Går även att ställa in boxen på enfas.
Inte tvåsfas? Då får man alltså fysiskt plocka bort en fas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Klintan skrev:
Går även att ställa in boxen på enfas.
Inte tvåsfas? Då får man alltså fysiskt plocka bort en fas.
Nej, tvåfas är inte någon standard så det kan de inte erbjuda. Plocka bort en fas fysiskt tror jag kan fungera.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av mati »

HenrikC skrev:
Men vad skiljer den större säkringen? 1000 kr per år eller så? Enklast är väl annars att koppla ur mätningen på den fas som har högst belastning.
Beror helt på nätägaren. Här kostar det några tusenlappar. Jag säkrade upp från 16 till 20A för solcellernas skull. Det blev närmare 3000kr extra per år. Väldigt synd för det käkar upp en stor del av vinsten som solcellerna genererar. Nästa steg till 25A är inte riktigt lika dyrt, men det skulle i slutändan ändå bli nästan dubbelt så dyrt som16A huvudsäkringen som vi hade förr. Det känns jäkligt onödigt.
Men det kan såklart se helt annorlunda ut på andra ställen. En del nätägare tar ännu högre avgifter, en del är mycket billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av Dinsdale »

Är i samma situation, har en värmepump som kör enfas upp till 13A. Funderar på teslas wall charger, men den går bara konfigurera för en eller tre faser. Låt säga att det funkar att dra ur en fas så att laddaren bara kan använda två - fungerar det med teslan då? Kan bilen ladda med enbart två faser eller klarar den bara av antingen tre eller en fas?

Köpa laddbox för att sedan bara kunna ladda på en fas känns meningslöst.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av mati »

Dinsdale skrev:
Är i samma situation, har en värmepump som kör enfas upp till 13A. Funderar på teslas wall charger, men den går bara konfigurera för en eller tre faser. Låt säga att det funkar att dra ur en fas så att laddaren bara kan använda två - fungerar det med teslan då? Kan bilen ladda med enbart två faser eller klarar den bara av antingen tre eller en fas?

Köpa laddbox för att sedan bara kunna ladda på en fas känns meningslöst.
Tesla kan ladda på en, två eller tre faser. Så det funkar fint. Du får bara se till att L1 finns i Wall Connectorn. L2 och/eller L3 kan du plocka bort. Fördelen med detta är också att Teslan fortsätter ladda även när en säkring har gått. Så länge det inte är L1 vill säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenny »

ja jag har ju insett att jag har öppnat en dörr till ett litet helvete av fixering eftersom jag nu också sitter och har svårt att se varför värmepumpen beter sig som den gör, så bara där måste jag reda ut vad som beror på husets uppbyggnad, konfigurtionen av radiatorer och konfigurationen av sjävla värmepumpen.

sen måste jag baserat på det hitta ett gött sätt att köra laddboxen.. att koppla bort en fas ser just nu ut som den lösning som hade gett bäst laddeffekt faktiskt, snedbelastningen är som sagt ofta så pass stor att två faser som inte begränsas av lastbalanseringen kommer leverera avsevärt mer effekt än tre faser som begränsas.

eller så bara låter jag skiten vara och låter lastbalanseringen slå av och på laddningen helt enkelt.. låt oss säga att laddningen startar och stannar 5-10ggr en natt, tror ni bilen liksom tar skada av det?

uppgradera huvudsäkringen tycker jag inte är ett alternativ av principiella skäl, men även ekonomiska, tycker inte det är en skön lösning. jag är nog fan mer benägen att köpa en fasfördelare då faktiskt. men det är ju en logik som är högst individuell. :)
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av infelicitas »

kenny skrev:

det är en sprillans ny IVT-pump.. men ja, det är riktigt jävla idiotiskt, jag ska gräva mer i den specifika frågan med leverantören så jag åtminstone förstår varför den beter sig så.
eltillskottet är inte aktivt utan det är pumpen som kör väldigt ofta på allt från 60-90%. jag misstänker faktiskt att eltilskottet ligger på egna faser. till och med när våra vattenfilter backspolar så varnar tibber för att en av faserna överbelastas pga att värmepumpen kör och så ironiskt nog är jetpumpen till hyroforen 3-fas, så jag kan inte välja att låta den köra på bara de andra faserna.

jag fattar dock inte att den kör så mycket, men det kan vara så enkelt som att vårt hus är gammalt och dåligt isolerat kanske. jag har inte ritkigt greppat hur luft/vatten-pumparna justerar sin effekt, men det är ju en fråga för ett annat forum.
Du har antagligen en rumsgivare och/eller en returtempsgivare och sedan så har pumpen ett spann som den kan gå imellan och optimerar sig mot utetemperatur. Var glad att den är reglerbar istället, den kunde haft fast effekt och då gått till och från. :)
Jag har ingen exakt fakta, men enfas är mycket vanligare i europa/världen än 3-fas så man anpassar produkten efter marknaden. D.v.s. "alla" kan installera en 1-faspump men många kan inte installera en 3-faspump.

Det finns ju garanterat 3-fas-modeller men de kostar säkert lite mer.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
HenrikC skrev:
Men vad skiljer den större säkringen? 1000 kr per år eller så? Enklast är väl annars att koppla ur mätningen på den fas som har högst belastning.
Beror helt på nätägaren. Här kostar det några tusenlappar. Jag säkrade upp från 16 till 20A för solcellernas skull. Det blev närmare 3000kr extra per år. Väldigt synd för det käkar upp en stor del av vinsten som solcellerna genererar. Nästa steg till 25A är inte riktigt lika dyrt, men det skulle i slutändan ändå bli nästan dubbelt så dyrt som16A huvudsäkringen som vi hade förr. Det känns jäkligt onödigt.
Men det kan såklart se helt annorlunda ut på andra ställen. En del nätägare tar ännu högre avgifter, en del är mycket billigare.
Och här skiljde det ca 400kr/månad att gå från 16 till 20 :evil: så jag ligger kvar på 16…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av gnutten »

Det går bra att köra effektvakt på två faser om du kopplar bort sensorn på den tredje.

Dvs både koppla bort fasen från boxen och lastsensorn från fasen.

Gillar inte ordet lastbalansering som ofta används eftersom det kan leda till det här missförståndet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av LarsL »

Har man stora 1-fas förbrukare så är det nog smart att fortsätta med 1-fas även för laddningen. När jag körde utan box så hade jag en bil på varje fas och sedan torktumlare och andra stora 1-fas förbrukare på den fas som blev över. Det fungerade ju alldeles utmärkt då de aldrig konfliktade med varandra.

Det är ganska sjukt hur många förtjusta apparater är i 1-fas numera. Det är ju nästan omöjligt att få tag i 3-fas för hemma bruk. Annars är det ju vettigast att ha 3-fas om det går.

Jag har en 5-meters Typ2 kabel med 1-fas om du är intresserad. Den är oanvänd och var ett felköp på auktion. Men det är ju så klart lättare att ställa in laddboxen till 1-fas.

Annars kör du så snabbladdning det bara går mellan värmepumpens körningar… det är ju så lastbalanseringen ärtans att fungera.

Edit: ”konstigt” att inte elektriker reder ut sånt här på plats. Det är ju liksom därför man tar ut dem och inte kör med laddsladd… typ.
Skriv svar