Enfas värmepump och Easee-box

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av mati »

En laddbox lastbalanserar väl aldrig mellan faserna? Då behöver man en helt annan typ av utrustning, typ ferroamp. Och bilen kan inte heller ladda med olika strömstyrkor på olika faser. Finns det lastbalansering mot huvudsäkringen så är det worst case som gäller. Den mest belastade fasen är flaskhalsen.
Däremot så är det ju möjligt att plocka bort den fasen, så att laddboxen alltid bara kör på två faser. Det borde funka. Vi har lite samma problem, huset drar gärna mer från L3. En gammal kåk som inte är helt optimalt balanserad. Men det gör inget eftersom e-Golfen ändå bara laddar på två faser, och det blir L1 och 2 då. Lastbalansering by design. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av DrDR »

Varför inte säkra upp till 25 A istället och skippa lastbalanseringen. Kan dra ner laddströmmen på vintern om du är rädd att huvudsäkringen ska gå. Lite högre abonnemangsavgift såklart men robust lösning.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av mati »

DrDR skrev:
Varför inte säkra upp till 25 A istället och skippa lastbalanseringen. Kan dra ner laddströmmen på vintern om du är rädd att huvudsäkringen ska gå. Lite högre abonnemangsavgift såklart men robust lösning.
Jag vet ju inte hur det är hos er, men här skulle en 25A huvudsäkring bli så dyr att man istället borde överväga att tanka diesel igen. Det är ju ingen större vits att först skaffa elbil, slippa betala soppa, för att sedan behöva slänga tusenlapparna i halsen på nätägaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av Klintan »

Går även att ställa in boxen på enfas.
Elbilist sedan 2014
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av HenrikC »

Men vad skiljer den större säkringen? 1000 kr per år eller så? Enklast är väl annars att koppla ur mätningen på den fas som har högst belastning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Går även att ställa in boxen på enfas.
Inte tvåsfas? Då får man alltså fysiskt plocka bort en fas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Klintan skrev:
Går även att ställa in boxen på enfas.
Inte tvåsfas? Då får man alltså fysiskt plocka bort en fas.
Nej, tvåfas är inte någon standard så det kan de inte erbjuda. Plocka bort en fas fysiskt tror jag kan fungera.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av mati »

HenrikC skrev:
Men vad skiljer den större säkringen? 1000 kr per år eller så? Enklast är väl annars att koppla ur mätningen på den fas som har högst belastning.
Beror helt på nätägaren. Här kostar det några tusenlappar. Jag säkrade upp från 16 till 20A för solcellernas skull. Det blev närmare 3000kr extra per år. Väldigt synd för det käkar upp en stor del av vinsten som solcellerna genererar. Nästa steg till 25A är inte riktigt lika dyrt, men det skulle i slutändan ändå bli nästan dubbelt så dyrt som16A huvudsäkringen som vi hade förr. Det känns jäkligt onödigt.
Men det kan såklart se helt annorlunda ut på andra ställen. En del nätägare tar ännu högre avgifter, en del är mycket billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av Dinsdale »

Är i samma situation, har en värmepump som kör enfas upp till 13A. Funderar på teslas wall charger, men den går bara konfigurera för en eller tre faser. Låt säga att det funkar att dra ur en fas så att laddaren bara kan använda två - fungerar det med teslan då? Kan bilen ladda med enbart två faser eller klarar den bara av antingen tre eller en fas?

Köpa laddbox för att sedan bara kunna ladda på en fas känns meningslöst.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av mati »

Dinsdale skrev:
Är i samma situation, har en värmepump som kör enfas upp till 13A. Funderar på teslas wall charger, men den går bara konfigurera för en eller tre faser. Låt säga att det funkar att dra ur en fas så att laddaren bara kan använda två - fungerar det med teslan då? Kan bilen ladda med enbart två faser eller klarar den bara av antingen tre eller en fas?

Köpa laddbox för att sedan bara kunna ladda på en fas känns meningslöst.
Tesla kan ladda på en, två eller tre faser. Så det funkar fint. Du får bara se till att L1 finns i Wall Connectorn. L2 och/eller L3 kan du plocka bort. Fördelen med detta är också att Teslan fortsätter ladda även när en säkring har gått. Så länge det inte är L1 vill säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenny »

ja jag har ju insett att jag har öppnat en dörr till ett litet helvete av fixering eftersom jag nu också sitter och har svårt att se varför värmepumpen beter sig som den gör, så bara där måste jag reda ut vad som beror på husets uppbyggnad, konfigurtionen av radiatorer och konfigurationen av sjävla värmepumpen.

sen måste jag baserat på det hitta ett gött sätt att köra laddboxen.. att koppla bort en fas ser just nu ut som den lösning som hade gett bäst laddeffekt faktiskt, snedbelastningen är som sagt ofta så pass stor att två faser som inte begränsas av lastbalanseringen kommer leverera avsevärt mer effekt än tre faser som begränsas.

eller så bara låter jag skiten vara och låter lastbalanseringen slå av och på laddningen helt enkelt.. låt oss säga att laddningen startar och stannar 5-10ggr en natt, tror ni bilen liksom tar skada av det?

uppgradera huvudsäkringen tycker jag inte är ett alternativ av principiella skäl, men även ekonomiska, tycker inte det är en skön lösning. jag är nog fan mer benägen att köpa en fasfördelare då faktiskt. men det är ju en logik som är högst individuell. :)
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av infelicitas »

kenny skrev:

det är en sprillans ny IVT-pump.. men ja, det är riktigt jävla idiotiskt, jag ska gräva mer i den specifika frågan med leverantören så jag åtminstone förstår varför den beter sig så.
eltillskottet är inte aktivt utan det är pumpen som kör väldigt ofta på allt från 60-90%. jag misstänker faktiskt att eltilskottet ligger på egna faser. till och med när våra vattenfilter backspolar så varnar tibber för att en av faserna överbelastas pga att värmepumpen kör och så ironiskt nog är jetpumpen till hyroforen 3-fas, så jag kan inte välja att låta den köra på bara de andra faserna.

jag fattar dock inte att den kör så mycket, men det kan vara så enkelt som att vårt hus är gammalt och dåligt isolerat kanske. jag har inte ritkigt greppat hur luft/vatten-pumparna justerar sin effekt, men det är ju en fråga för ett annat forum.
Du har antagligen en rumsgivare och/eller en returtempsgivare och sedan så har pumpen ett spann som den kan gå imellan och optimerar sig mot utetemperatur. Var glad att den är reglerbar istället, den kunde haft fast effekt och då gått till och från. :)
Jag har ingen exakt fakta, men enfas är mycket vanligare i europa/världen än 3-fas så man anpassar produkten efter marknaden. D.v.s. "alla" kan installera en 1-faspump men många kan inte installera en 3-faspump.

Det finns ju garanterat 3-fas-modeller men de kostar säkert lite mer.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
HenrikC skrev:
Men vad skiljer den större säkringen? 1000 kr per år eller så? Enklast är väl annars att koppla ur mätningen på den fas som har högst belastning.
Beror helt på nätägaren. Här kostar det några tusenlappar. Jag säkrade upp från 16 till 20A för solcellernas skull. Det blev närmare 3000kr extra per år. Väldigt synd för det käkar upp en stor del av vinsten som solcellerna genererar. Nästa steg till 25A är inte riktigt lika dyrt, men det skulle i slutändan ändå bli nästan dubbelt så dyrt som16A huvudsäkringen som vi hade förr. Det känns jäkligt onödigt.
Men det kan såklart se helt annorlunda ut på andra ställen. En del nätägare tar ännu högre avgifter, en del är mycket billigare.
Och här skiljde det ca 400kr/månad att gå från 16 till 20 :evil: så jag ligger kvar på 16…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av gnutten »

Det går bra att köra effektvakt på två faser om du kopplar bort sensorn på den tredje.

Dvs både koppla bort fasen från boxen och lastsensorn från fasen.

Gillar inte ordet lastbalansering som ofta används eftersom det kan leda till det här missförståndet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av LarsL »

Har man stora 1-fas förbrukare så är det nog smart att fortsätta med 1-fas även för laddningen. När jag körde utan box så hade jag en bil på varje fas och sedan torktumlare och andra stora 1-fas förbrukare på den fas som blev över. Det fungerade ju alldeles utmärkt då de aldrig konfliktade med varandra.

Det är ganska sjukt hur många förtjusta apparater är i 1-fas numera. Det är ju nästan omöjligt att få tag i 3-fas för hemma bruk. Annars är det ju vettigast att ha 3-fas om det går.

Jag har en 5-meters Typ2 kabel med 1-fas om du är intresserad. Den är oanvänd och var ett felköp på auktion. Men det är ju så klart lättare att ställa in laddboxen till 1-fas.

Annars kör du så snabbladdning det bara går mellan värmepumpens körningar… det är ju så lastbalanseringen ärtans att fungera.

Edit: ”konstigt” att inte elektriker reder ut sånt här på plats. Det är ju liksom därför man tar ut dem och inte kör med laddsladd… typ.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenny »

infelicitas skrev:
kenny skrev:

det är en sprillans ny IVT-pump.. men ja, det är riktigt jävla idiotiskt, jag ska gräva mer i den specifika frågan med leverantören så jag åtminstone förstår varför den beter sig så.
eltillskottet är inte aktivt utan det är pumpen som kör väldigt ofta på allt från 60-90%. jag misstänker faktiskt att eltilskottet ligger på egna faser. till och med när våra vattenfilter backspolar så varnar tibber för att en av faserna överbelastas pga att värmepumpen kör och så ironiskt nog är jetpumpen till hyroforen 3-fas, så jag kan inte välja att låta den köra på bara de andra faserna.

jag fattar dock inte att den kör så mycket, men det kan vara så enkelt som att vårt hus är gammalt och dåligt isolerat kanske. jag har inte ritkigt greppat hur luft/vatten-pumparna justerar sin effekt, men det är ju en fråga för ett annat forum.
Du har antagligen en rumsgivare och/eller en returtempsgivare och sedan så har pumpen ett spann som den kan gå imellan och optimerar sig mot utetemperatur. Var glad att den är reglerbar istället, den kunde haft fast effekt och då gått till och från. :)
Jag har ingen exakt fakta, men enfas är mycket vanligare i europa/världen än 3-fas så man anpassar produkten efter marknaden. D.v.s. "alla" kan installera en 1-faspump men många kan inte installera en 3-faspump.

Det finns ju garanterat 3-fas-modeller men de kostar säkert lite mer.
ja det är precis som du säger, har dock ingen inomhusgivare men vetefan om den gör så massivt stor skillnad.

jag börjar tänka mer och mer att utöver att det hade varit gött med 3-fas så uppstår problematiken troligen pga dålig isolering i huset kombinerat med för få och underdimensionerade radiatorer, så förhoppningsvis bir situationen bättre efterhand som vi renoverar.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av kenny »

gnutten skrev:
Det går bra att köra effektvakt på två faser om du kopplar bort sensorn på den tredje.

Dvs både koppla bort fasen från boxen och lastsensorn från fasen.

Gillar inte ordet lastbalansering som ofta används eftersom det kan leda till det här missförståndet.
tyvärr kan jag inte stänga av övervakningen på en av faserna vad jag vet pga att jag har Tibbers Pulse, hade man haft Watty hade man ju kunnat ta bort ena kännaren bara ja. kanske kan få Tibber att implementera det, annars får jag väl skriva en egen integration.. :)

men bra att du poängterade det, för jag hade inte tänkt på den detaljen att även om jag börjar köra boxen på två faser så kommer övervakningen ske på tre så det löser inte direkt något problem i prakiken såvida jag inte stänger övervakningen helt.

gällande begreppet lastbalansering kan jag bara hålla med dig, jag misstolkade ju hur detta skulle bete sig helt och hållet baserat på begreppet "lastbalansering".
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av JockeX »

Byt till trefaspump, kolla om du inte kan byta in den på nått sätt eller sälj den på blocket.

Sträva alltid efter att sprida lasten så mycket som möjligt på dina tre faser.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av flamman »

Någon som vet om det är laddbox och/eller bilen som måste ha stöd för att koppla bort en fas helt och köra med 2 faser? Anledningen till att jag frågar är att jag har liknande situation med en värmepump som drar upp emot 12A på en fas.
Så en tanke jag har är att helt enkelt bara koppla in 2 faser mot laddboxen, t.ex. genom att ha slå av en av faserna på 3-fas-säkringen för just laddboxen. (Har inte gjort lösningen men tänker att man drar 3 kablar fram till boxen såklart, bara att man låter en av faserna/säkringarna vara avstängd)
Känns lite ”bond-lösning” men blir enkelt om det funkar. Då kan värmepumpen köra på bäst den vill på sin fas utan att störas och elbilen kan ladda på de andra två faserna med ganska hög effekt ostört.
Frågan är om det går att göra så? Kommer laddboxen då köra på med 2-faser mot bilen och kommer bilen acceptera det och ladda på?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av gnutten »

Eftersom det inte är ett driftläge som finns i standarden är det enda du kan göra att prova din kombination av box och bil. Tesla vet vi funkar i alla fall.
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av root »

flamman skrev:
Någon som vet om det är laddbox och/eller bilen som måste ha stöd för att koppla bort en fas helt och köra med 2 faser? Anledningen till att jag frågar är att jag har liknande situation med en värmepump som drar upp emot 12A på en fas.
Så en tanke jag har är att helt enkelt bara koppla in 2 faser mot laddboxen, t.ex. genom att ha slå av en av faserna på 3-fas-säkringen för just laddboxen. (Har inte gjort lösningen men tänker att man drar 3 kablar fram till boxen såklart, bara att man låter en av faserna/säkringarna vara avstängd)
Känns lite ”bond-lösning” men blir enkelt om det funkar. Då kan värmepumpen köra på bäst den vill på sin fas utan att störas och elbilen kan ladda på de andra två faserna med ganska hög effekt ostört.
Frågan är om det går att göra så? Kommer laddboxen då köra på med 2-faser mot bilen och kommer bilen acceptera det och ladda på?
Vi säljer PhaseBox, den gör det du frågar efter. Den kan koppla om faserna så att bilen laddas på tex 2 faser. Den kopplar in de två lägst belastade faserna i så fall, oavsett vilka de är. Tex kan bilen laddas på L1+L3. Om det inte finns effekt för laddning i alla tre faserna går den ner på 2 faser, eller tom en fas om det bara finns effekt i en fas. Detta sker automatiskt eller manuellt beroende på hur man ställer in det.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av bjornnilsson »

Från hemsidan https://phasebox.se/:

Med PhaseBox introducerar vi en helt unik funktion: Automatisk Fasoptimering. Optimerigen hjälper till så att tillgänglig effekt utnyttjas på bästa sätt. Fasoptimeringen sker helt automatiskt när du laddar.

Fasoptimering är alltså ordet.. Lastbalansering tycker jag borde innebära samma sak men uppenbarligen inte.

Jag har skrivit till Tibber gällande kombon Eease och Watty (i mitt fall) för att förstå ifall det kanske ändå är så att det gömmer sig en smula fasoptimering någonstans i den kombinationen.. Återkommer vid svar.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av martinot »

root skrev:

Vi säljer PhaseBox, den gör det du frågar efter. Den kan koppla om faserna så att bilen laddas på tex 2 faser. Den kopplar in de två lägst belastade faserna i så fall, oavsett vilka de är. Tex kan bilen laddas på L1+L3. Om det inte finns effekt för laddning i alla tre faserna går den ner på 2 faser, eller tom en fas om det bara finns effekt i en fas. Detta sker automatiskt eller manuellt beroende på hur man ställer in det.
Snyggt jobbat! Så skall det se ut! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 605
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av flamman »

bjornnilsson skrev:
Från hemsidan https://phasebox.se/:

Med PhaseBox introducerar vi en helt unik funktion: Automatisk Fasoptimering. Optimerigen hjälper till så att tillgänglig effekt utnyttjas på bästa sätt. Fasoptimeringen sker helt automatiskt när du laddar.

Fasoptimering är alltså ordet.. Lastbalansering tycker jag borde innebära samma sak men uppenbarligen inte.

Jag har skrivit till Tibber gällande kombon Eease och Watty (i mitt fall) för att förstå ifall det kanske ändå är så att det gömmer sig en smula fasoptimering någonstans i den kombinationen.. Återkommer vid svar.
Lastbalansering som ord förvillar och betyder inte det man tror nej. Effektjustering eller effektvakt är kanske ett bättre ord. Den justerar effekten över alla 3 faserna och det är alltid samma effekt som tas ut från alla 3 faser (så iofsig är lasten i balans mellan faserna, dvs lastbalansering….).

Hursom, fattade inte riktigt vad skillnaden är mot fasoptimering som ska finnas i PhaseBox. Såg på illustrationerna ut som att den ändå belastar varje fas lika mkt. Det den dock verkade ha var att kunna köra på bara 2 faser och därmed hantera det vi pratar om här att man har en 1-fas-VP som tar i princip all tillgänglig effekt på den fasen. Frågan är ju om PhaseBox kan hantera det dynamiskt och gå från 3-fas till 2-fas under pågående laddning (när VP går igång). Tolkar det inte som att den kan flytta last mellan faser (som väl finns någon annan dyr box som kan har jag fått för mig).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Enfas värmepump och Easee-box

Inlägg av root »

flamman skrev:
bjornnilsson skrev:
Från hemsidan https://phasebox.se/:

Med PhaseBox introducerar vi en helt unik funktion: Automatisk Fasoptimering. Optimerigen hjälper till så att tillgänglig effekt utnyttjas på bästa sätt. Fasoptimeringen sker helt automatiskt när du laddar.

Fasoptimering är alltså ordet.. Lastbalansering tycker jag borde innebära samma sak men uppenbarligen inte.

Jag har skrivit till Tibber gällande kombon Eease och Watty (i mitt fall) för att förstå ifall det kanske ändå är så att det gömmer sig en smula fasoptimering någonstans i den kombinationen.. Återkommer vid svar.
Lastbalansering som ord förvillar och betyder inte det man tror nej. Effektjustering eller effektvakt är kanske ett bättre ord. Den justerar effekten över alla 3 faserna och det är alltid samma effekt som tas ut från alla 3 faser (så iofsig är lasten i balans mellan faserna, dvs lastbalansering….).

Hursom, fattade inte riktigt vad skillnaden är mot fasoptimering som ska finnas i PhaseBox. Såg på illustrationerna ut som att den ändå belastar varje fas lika mkt. Det den dock verkade ha var att kunna köra på bara 2 faser och därmed hantera det vi pratar om här att man har en 1-fas-VP som tar i princip all tillgänglig effekt på den fasen. Frågan är ju om PhaseBox kan hantera det dynamiskt och gå från 3-fas till 2-fas under pågående laddning (när VP går igång). Tolkar det inte som att den kan flytta last mellan faser (som väl finns någon annan dyr box som kan har jag fått för mig).
Det är riktigt att varje ansluten fas belastas lika mycket i PhaseBox. Om man tar ditt exempel skulle lastbalanseringen bryta laddningen när tillgänglig ström i någon fas blir lägre än 6 Ampere, tex när VPn startar. När PhaseBox återstartar märker den att den inte kan köra trefas, och då försöker den med tvåfas på de lägst belastade faserna. Dvs den tar omtag varje gång lastbalanseringen inte kan reglera längre utan avbryter. Om inte heller tvåfas är möjligt försöker den med en-fas, hela tiden med de lägst belastade faserna. Den kopplar alltså om på riktigt, om tex L3 är lägst belastad kopplar den om så att matningens L3 går in i bilens L1.

Så till detta med orden och deras betydelse.. Jag håller vilt med om att "lastbalansering" egentligen är fel uttryck. Problemet är att branschen i stort kallar det så. När vi skrev texten till PhaseBox kallade vi det för "effektreglering", vilket jag tycker är korrekt. Problemet var att många trodde att det var något annat än "lastbalansering", så vi har ändrat till lastbalansering. Effektvakt är för mig inte "reglering", utan att man slår av och på förbrukaren hårt. En effektreglerande laddbox är lite mer sofistikerad då den reglerar strömmen från full effekt ned till 6 Ampere. Om det inte räcker slår den av. (Eller pausar laddningen med en Tesla på PhaseBox som kan skicka paus utan att laddningen bryts)
phasebox.se
P85D
Skriv svar