Laddar på dagen trots smartladdning aktiverat

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

G-Money
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 jan 2022 20:45

Laddar på dagen trots smartladdning aktiverat

Inlägg av G-Money »

Jag har en Renault Zoe med Easee-laddbox och Tibber smartladdning aktiverat. Kopplade in laddaren när jag kom hem efter jobbet runt kl 16 och märkte nu ikväll att den har laddat bilen fullt mellan kl 16 och 19 när det är svindyrt. Gick in i Tibber och ser att det står ”smartladdning pausad till i morgon”. Går jag in i Easee-appen står det ”postponed”.

Det har hänt ett par gånger tidigare också. Dagens laddning kostade lika mycket som en hel veckas laddning normalt sett.

Varför laddar den när det är som dyrast och inaktiverar smartladdning? Den blev ju klar kl 19, dvs 12 timmar innan önskad tid (kl 7 på morgonen).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddar på dagen trots smartladdning aktiverat

Inlägg av LarsL »

Måste vara något fel? Kollade min bil nu och den står och laddar trots att det är billigare om några timmar. :(
Har du kontaktat Tibber? Gör det så kanske de kan fixa felet.
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 jan 2023 15:10

Re: Laddar på dagen trots smartladdning aktiverat

Inlägg av TeslaMac »

Fick ni klarhet i vad detta berodde på?
Jag får samma problem hos mig nu, Easee laddbox, Tibber med smartladdning på och M3 LR.
Det har fungerat tidigare, men idag och en gång för ca två veckor sedan startar den när direkt när jag pluggar i, när det är som dyrast. I Tibber-appen står det att laddningen ska vara klar kl 8:00, trots att jag ställt in ”Ingen avfärd” varje dag. Ändrar jag till annat klockslag ändras värdet.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Laddar på dagen trots smartladdning aktiverat

Inlägg av Dafro »

För mig börjar den alltid ladda direkt och så står det att dom planerar ett schema. Tror jag har löst att det kan ta upp till 20 min. Hade jag haft en bil där man kunde litat på laddschemat så hade jag inte använt Tibbers smartladdning.
27,8 kWp solceller
Skriv svar