Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Dr Gold
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 mar 2020 10:03

Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Dr Gold »

Hej! Har beställt en Model Y och måste fixa hemmaladdning, så nu behöver jag er hjälp med hur jag ska tänka kring detta. Vi bor i ett rätt stort hus som värms med bergvärmepump och när det är extra kallt går det in en elpatron och stöttar också. När vi flyttade in hade vi lite problem med att huvudsäkringarna kunde lösa ut när vi körde många maskiner samtidigt (diskmaskin, tvättmaskin, vattenkokare etc.) Då säkrade vi upp från 16A huvudsäkring till 20A och dessutom hjälpte elektrikern till att omfördela grupper på olika faser. Sen dess har det inte varit några problem.

Är lite sugen på Teslas wall connector eftersom den är snygg, rätt billig och av garantiskäl. Men den har ju som jag begriper det inte lastbalansering. Pratade med elfirman som föreslog Wallbox som alternativ, just för detta med lastbalansering.

Med tanke på att det var lite "trångt" innan tänkte jag att vi kan säkra upp till 25A nu när vi blir med elbil. Vi kommer antagligen mest ladda på natten, och då går det inte så mycket maskiner annat än bergvärmepumpen och ev elpatronen. Ser inte framför mig att det kommer vara särskilt ofta vi på kort tid behöver ladda från tomt till fullt i bilen, så max laddhastighet är inte hög prio. Däremot kan jag tänka mig att vi vill ladda dagtid också, och på vintern när alla är hemma kanske det inte blir så mycket ström över till laddning då.

Totalkostnaden för de olika alternativen verkar vara ganska lika. Vad skulle ni säga, är det värt att satsa på en tredjepartsladdare med lastbalansering, för att utnyttja kapaciteten bäst de gånger det trots allt behövs, utan att behöva tänka på saken? Eller köra en mer "primitiv" lösning med Teslas WC, relativt långsam laddning i bilen som standard, och möjlighet att öka upp manuellt de gånger det behövs och man räknar med att det inte blir belastningsproblem.

Och hur funkar Wallbox med Tesla, är det några kända kompatibilitetsproblem där? Har förstått att det är vissa boxar som är ökända för att strula med just Tesla.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av [JM] »

Notera att begreppet lastbalansering används felatigt av alla laddboxtillverkare.
Dom har strömbegränsning. Inte lastbalansering mellan faserna.
Dom avser lastbalansering mot hus eller en annan box.
Blir lite förvirrande.
Bara så att du förstår vad du betalar för.

Vi har villa med frånluftsvärmepump, 5 pers, 2 elbilar.
Laddar bilarna via Tesla WC på natten med 20A.

Om jag vore i dina skor skulle jag skaffa någon form av utrustning för att mäta strömförbrukningen på huvudsäkringen.
Ex tibber watty eller pulse.
Då kan du själv se hur mkt du förbrukar på respektive fas och så anpassar du laddningen efter det.

Känns som att boxarna med strömbegränsning blir aktuella ifall man ska ladda 2 bilar varje natt och inte orkar bry sig.

Teslan kan du ju ställa strömmen från 5A till 16A så det är ganska lätt att anpassa efter hustets behov.
Om man har koll på det dvs...

Edit: En annan aspekt är att du kan dra 25A via en 20A säkring ett tag. Jag har kört uppåt en halvtimme.
Dvs har du saker som slår till och från några minuter. Så går det bra ändå.
Kanske inget man ska
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pellelito
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 aug 2017 20:32
Ort: Staffanstorp

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Pellelito »

Vi har kört Teslas laddare i snart sex år och det funkar finfint, har 20A säkring och har flera stora förbrukare, eluppvärmt uterum(körs vid behov), pool, spa och så klart bilen. Men som du sa så laddar vi nästan uteslutande på natten, har ställt ner amp i bilen och vaknar till fulladdad på morgonen, sjukt sällan vi behövt ladda dagtid. Men om det ”krisat” så har vi inte kört de andra stor förbrukarna just då.
Nu ska vi byta laddare så blir det C-tek, men det är för vi installerar solceller och en FerroAmp som tydliga ska lira bra med C-tek, annars har ”lastbalansering” aldrig varit ett stort bekymmer hos oss, men absolut ”nice to have”. :D
Svart S70 -15 AP1 *Såld*
Vit 3:a LR
Fattig är bara den som räknar sina pengar :-D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av chaffis75 »

Utan att mäta lite mer vad för effekt toppar du har i huset så är de svårt ge tydliga råd..
Jag ser en stor fördel i att kunna last begränsa, tex måste du kanske inte uppgradera från 20-25 amp säkring på de sättet. Nu vet jag att hos vissa nätleverantör är detta billigt, men har man eon som jag själv har så är de dyrt att gå från 20-25 amp speciellt om man ser de i kontrast till att skaffa en box med ström beränsare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dr Gold
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 mar 2020 10:03

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Dr Gold »

Tack för input, ni som svarat! Svårt detta. Lutar åt att satsa på en Wallbox ändå och låta huvudsäkringen står kvar på 20A, på prov. Merkostnaden för att säkra upp till 25A är visserligen marginell (det rör sig om en hundring i månaden cirka) men kan ju vara onödigt. Det är i vart fall lätt att säkra upp senare om det skulle visa sig bli snålt med ström kvar till bilen med befintlig huvudsäkring.
Användarvisningsbild
MattiPekka
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 05 dec 2021 16:05

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av MattiPekka »

Väcker liv i den här tråden då den stämmer mycket på mina frågor och situation:

Har 20A säkring till huset, bergvärme och i princip inget annat som drar mycket ström. Har (äntligen) hittat vettig elektriker som kommer och installerar en Tesla WC3.

Min fråga är enkel och jag tvivlar inte på att elektrikern kan hjälpa mig men vill gärna förstå själv och få lite input från alla kloka på detta forum. Jag förstår att jag inte kan ställa in boxen på 20A, då finns ju inget utrymme för huset. Men hur lågt ska jag gå? Vill inte smälla huvutsäkringarna men samtidig kunna ladda så snabbt som möjligt. Att säkra upp är inte ett alternativ, utan en sweetspot är det jag söker efter. 10A? 15A? Vill ju kunna ladda snabbt tex på sommaren då man kör längre och då bergvärmen inte går mycket alls. Är det lätt att ändra i själva boxen eller gör man det bara i bilen efter att laddboxen är driftsatt?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av [JM] »

MattiPekka skrev:
Väcker liv i den här tråden då den stämmer mycket på mina frågor och situation:

Har 20A säkring till huset, bergvärme och i princip inget annat som drar mycket ström. Har (äntligen) hittat vettig elektriker som kommer och installerar en Tesla WC3.

Min fråga är enkel och jag tvivlar inte på att elektrikern kan hjälpa mig men vill gärna förstå själv och få lite input från alla kloka på detta forum. Jag förstår att jag inte kan ställa in boxen på 20A, då finns ju inget utrymme för huset. Men hur lågt ska jag gå? Vill inte smälla huvutsäkringarna men samtidig kunna ladda så snabbt som möjligt. Att säkra upp är inte ett alternativ, utan en sweetspot är det jag söker efter. 10A? 15A? Vill ju kunna ladda snabbt tex på sommaren då man kör längre och då bergvärmen inte går mycket alls. Är det lätt att ändra i själva boxen eller gör man det bara i bilen efter att laddboxen är driftsatt?
Vi har 20A huvudsäkring.
Har satt spärren i vår WC2 till 16A.
Sen styr man ju hur mkt man vill ladda mha Teslaappen. Från 5A till 16A.

WC3 kan man ju dessutom ställa laddgränsen via SW så den är ju lätt att ändra om det kniper.

Edit: Glömde säga att det även är avsäkrat med 16A till WC.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1112
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av bjornnilsson »

Om du har en 20A huvudsäkring så kommer förmodligen din elektriker säkra av laddboxen med en ampere strax under detta och då som 16A. Mitt personliga antagande.

Vad jag förstår så är det enbart vid ful-lösningar där man går på med undersäkringar motsvarande huvudsäkringen i skåpet.

Lite storytelling: Jag byggde en gång ett cateringkök vid sidan av min villa. Där valde elektrikern att stoppa in en 25A säkring för att driva stekbordet (eller om det var storköksspisen som var på 13 kw). Detta lirade halvdåligt med huset i övrigt som hade 25A som inkommande, men var billigaste lösningen då jag inte ville dra på mig kostnaden för en ny elcentral. Dock gick då givetvis huvudsäkringen på huset stup i kvarten såvida man inte släckte ner huset totalt när det var dags att laga mat ute i cateringköket...
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
commonswift
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 apr 2021 00:12
Ort: Lund

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av commonswift »

Vi har två st Garo GLB 32 boxar med en GNM3D elmätare/effektbegränsare/ "lastbalanserare" som vi laddar 2st M3 med. Det funkar överlag bra. En bra sak när man "kör in" rutinerna är att man med dessa prylar har en websida på intranätet där man i realtid ser husets belastning på de olika faserna, såsom [JM} skriver om i 2:a inlägget. Hjälper en att laborera lite med vilka förbrukare man kör. En av oss pendlar > 20mil /dag, den andra mycket mindre. Så vi laddar det som går under billiga timmarna ca 23 - 06. Händer numera aldrig att det går huvudsäkring. LVP och VVB ligger på olika faser, annars är det inte mycket annat som går nattetid. De båda boxarna är dessutom ihopkopplade så att totala laddströmmen inte överskrids. Tidigare var ena elbilen en Leaf men blev tvugna byta, mest för att den blockerade fas 1 många timmar varje dag under pendlingsveckan. Ville mest bara nämna att t.ex. Garo GLB funkar utmärkt också till Tesla och att effektbegränsaren är mycket bekvämt.
lastbal.jpg
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Icerman »

Har nyligen fått installerat en easeebox.
Funderat på lastbalansering.
Krävs det att man byter till tibber som elleverantör för att använda tibber pulse som balanserare? Har idag ett fast avtal.
Model Y LR -22
Soyakorv
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jul 2020 09:16
Referralkod: ts.la/urban417448

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Soyakorv »

Jag kör Garo GLB med lastbalansering (effektvakt) och det är väldigt skönt att bara kunna plugga in bilen utan att bry sig vad vi sätter igång för övrigt i huset. Ibland kör vi igång bastun, dubbla ugnar etc och då sänker Garo effekten eller stänger av helt. Har hänt ett flertal gånger. Har 20A huvudsäkring och Garo på 16A.

Inte den billigaste lösningen men väldigt stabil (man får ju en display inne också där man ser förbrukning per fas etc, utöver webbsidan).
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Icerman »

Kanske inte hör till rubriken helt men funderar på hur det fungerar om man varit ute och åkt och behöver sticka iväg ganska snart igen och vill ladda direkt när man kommer hem så mkt som möjligt.
Det räcker inte att stoppa sladden i bilen utan man måste gå in i menyer och ställa vilken tid laddning skall börja alt vilken tid man skall åka?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av [JM] »

Icerman skrev:
Kanske inte hör till rubriken helt men funderar på hur det fungerar om man varit ute och åkt och behöver sticka iväg ganska snart igen och vill ladda direkt när man kommer hem så mkt som möjligt.
Det räcker inte att stoppa sladden i bilen utan man måste gå in i menyer och ställa vilken tid laddning skall börja alt vilken tid man skall åka?
Om det är en Tesla du har så går det ju att starta laddningen direkt inne i bilen eller via Appen i telefonen.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Icerman »

[JM] skrev:
Icerman skrev:
Kanske inte hör till rubriken helt men funderar på hur det fungerar om man varit ute och åkt och behöver sticka iväg ganska snart igen och vill ladda direkt när man kommer hem så mkt som möjligt.
Det räcker inte att stoppa sladden i bilen utan man måste gå in i menyer och ställa vilken tid laddning skall börja alt vilken tid man skall åka?
Om det är en Tesla du har så går det ju att starta laddningen direkt inne i bilen eller via Appen i telefonen.
Ok tack! Har ingen Tesla än men snaaaaart hoppas jag.
Antar att mkt ger sig när man väl har en och kan testa.
Model Y LR -22
msb
elbilist
Inlägg: 66
Blev medlem: 28 mar 2021 11:44

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av msb »

Icerman skrev:
Har nyligen fått installerat en easeebox.
Funderat på lastbalansering.
Krävs det att man byter till tibber som elleverantör för att använda tibber pulse som balanserare? Har idag ett fast avtal.
Numer kan man få Easee Equalizer med svensk RJ12 HAN port så det enda du behöver är en elmätare med sådan port.
Installerade en sådan för en månad sen hos min mamma.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av MangeT »

Vill bara varna för kombon GARO och Tesla. Speciellt med effektbegränsare installerad till boxen. Har själv fått byta två ombordladdare innan jag bytte till Tesla WC istället.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Smutt »

Jag bytte från WC till Zaptec och allt är bättre på alla sätt utom att mina svarta WC var snyggare :cry: kabeln är tunnare knappen är 100gånger bättre och inga huvudsäkringar går längre
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Dexter86 »

MangeT skrev:
Vill bara varna för kombon GARO och Tesla. Speciellt med effektbegränsare installerad till boxen. Har själv fått byta två ombordladdare innan jag bytte till Tesla WC istället.
Vad har du för kärra samt vilken årsmodell
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av MangeT »

Tesla model S 60 D från 2016. Haft sedan ny.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av mati »

bjornnilsson skrev:
Om du har en 20A huvudsäkring så kommer förmodligen din elektriker säkra av laddboxen med en ampere strax under detta och då som 16A. Mitt personliga antagande.
Man får väl hoppas det. Elektrikern som installerade laddboxen som vi fick i samband med köpet av e-Golfen sket i att ändra maxströmmen i laddboxen. Jag upptäckte mycket senare att den var inställd på hiskeliga 32A, medan säkringen är på 16A. Vilken klant. En jäkla tur att bilen inte kan dra mer än 16A.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av gasgaraget »

mati skrev:
bjornnilsson skrev:
Om du har en 20A huvudsäkring så kommer förmodligen din elektriker säkra av laddboxen med en ampere strax under detta och då som 16A. Mitt personliga antagande.
Man får väl hoppas det. Elektrikern som installerade laddboxen som vi fick i samband med köpet av e-Golfen sket i att ändra maxströmmen i laddboxen. Jag upptäckte mycket senare att den var inställd på hiskeliga 32A, medan säkringen är på 16A. Vilken klant. En jäkla tur att bilen inte kan dra mer än 16A.
Ungefär som Ikea i Kållered. EVSEn i stolpen (Garo?) satta på 32A men med 16A säkring, dock i stolpen så man kunde återställa den. Det fanns en Dymotape med Max 16A. Men som jag sa till kundtjänst flera gånger läser inte min bil text utan signalerna i kabeln. Inget sätt att sätta ner strömmen i Zoen förutom att skaffa en klenare typ2 kabel.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Soyakorv
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jul 2020 09:16
Referralkod: ts.la/urban417448

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Soyakorv »

MangeT skrev:
Vill bara varna för kombon GARO och Tesla. Speciellt med effektbegränsare installerad till boxen. Har själv fått byta två ombordladdare innan jag bytte till Tesla WC istället.
Tvivlar inte på att du haft problem, men att koppla det till att det finns ett generellt problem att Garo förstör Teslas ombordladdare är nog att dra lite väl långtgående slutsatser. Jag har svårt att se hur en laddbox skulle kunna förstöra en ombordladdare (om den inte är trasig).
Däremot när min Garo var ny så kunde laddningen starta och stoppa (bilen och boxen förhandlade och kom fram till att laddning ej behövdes) några gånger efter att laddmålet är nått, vilket var irriterande. Men det fanns en ny mjukvara till boxen som löste det (för ca 1,5-2 år sedan).

Men vi får se om jag får äta upp mina ord när jag har laddat Tesla under en längre period :)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av MangeT »

Sök på Tesla och GARO så kan du se att jag inte är ensam.
Om du behöver byta ombordladdare a 25-26tkr vet du varför.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Soyakorv
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jul 2020 09:16
Referralkod: ts.la/urban417448

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Soyakorv »

MangeT skrev:
Sök på Tesla och GARO så kan du se att jag inte är ensam.
Om du behöver byta ombordladdare a 25-26tkr vet du varför.
Yep, så är det. Man kan hitta stöd för sina teser med hjälp av sökfunktionen åt båda håll.
Användarvisningsbild
commonswift
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 30 apr 2021 00:12
Ort: Lund

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av commonswift »

MangeT skrev:
Sök på Tesla och GARO så kan du se att jag inte är ensam.
Om du behöver byta ombordladdare a 25-26tkr vet du varför.
Om man öppnar en GARO GLB (och ett par andra laddare jag kollat i - dock inte alla..) så ser man att laddboxen består av ett flerpoligt relä ( = "simpel" strömbrytare) som sitter direkt mellan nätet och bilen. I övrigt en styrdator som förhandlar lite med bilen, presenterar data/statistik men mest bara styr just laddrelä på/av. Det är därför väldigt svårt att se hur laddboxen i sig skulle knäcka ombordladdaren. Och särskilt svårt att se att just ett visst laddboxmärke skulle knäcka ombordladdare bättre än andra märken..... Det är troligare att ombordladdaren/laddarna eller nåt relaterat i själva bilen var dåligt. Vi har laddat i stort sett dagligen 2st M3 (pendlar 110mil/veckan med den ena) i mer än ett år och inte haft nåt strul överhuvudtaget annat är att det är trist att betala elräkning när man bor i Skåne. Mer det har förmodligen inte heller nåt med laddboxen att göra :)
Skriv svar