Easee - enfas vid omstart av laddning

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av jonasl »

Hej!

När jag laddar får jag normalt sett 3x16A 11kW. Men om jag, som idag, laddade till 90% över natten och sen ska toppa upp till 100% innan en långresa.

Ja, då verkar boxen alltid köra enfas. Boxen sitter på 3x32A så jag får ju 7kW, inte helt tokigt. Men om jag stoppar laddning, tar ur och stoppar i sladden så blir det 11kW igen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av kenjon »

Vad är det för box?
Du har inte testat en trefaskabel utan box (typ Metron)?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av ermase »

Har samma beteende på min Easee. Får enfas ibland men har inte utrett exakt när men din beskrivning låter rimlig.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av Hoppsan_84 »

Prova ändra driftläge från auto till trefas.
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av zed »

Jag har också haft det problemet på sistone, men bara om jag laddar med mindre än 9A, boxen är låst på trefas…
krille
Inlägg: 201
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av krille »

Har en Zaptec Pro i garaget och får också enfas ibland (sällan). Tror det har att göra med att alla faser inte kunnat detekteras ordentligt vid kontrollen som sker innan laddningen startar.
Någon gång har det blivit så när jag pluggar in, någon gång när jag återstartat på morgonen för den sista topupen innan jag ska åka iväg. Tror i te det är boxens fel…
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av LarsL »

Starta om boxen genom att hålla inne knappen på den. Har fixat min när den inte litade på en av faserna efter ett strömavbrott.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av jonasl »

Fast min kör alltid trefas när man pluggar in den i bilen. Det är när man återupptar laddning t.ex genom att höja gränsen som det blir en fas.

Kan ju testa att starta om boxen ändå förstås
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av jonasl »

Har testat lite mer med detta. Det verkar som att "detekteringen" av antal faser fallerar om inte laddning startar direkt när man pluggar i.

Om jag via appen stoppar och startar om blir det enfas, samma sak om jag schemalägger via bilen så att laddning startar ett visst klockslag, då blir det enfas.

Om jag stoppar via appen, låser upp kabeln och sen startar laddning igen så blir det trefas.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av steffe68 »

jonasl skrev:
Har testat lite mer med detta. Det verkar som att "detekteringen" av antal faser fallerar om inte laddning startar direkt när man pluggar i.

Om jag via appen stoppar och startar om blir det enfas, samma sak om jag schemalägger via bilen så att laddning startar ett visst klockslag, då blir det enfas.

Om jag stoppar via appen, låser upp kabeln och sen startar laddning igen så blir det trefas.
Har haft Easee i snart 2 år och upplever exakt samma problem. Är väl tyvärr en "feature" :(
2023 M3P vit/vit
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av Hoppsan_84 »

Har två Easee sen två år. När jag installerade box nummer 2 kunde dom ibland hoppa till 1-fas. Försvann när jag bytte anslutning från auto till 3-fas.

Laddningen startar och stoppar normalt någon gång per natt men jag får aldrig 1-fas
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av chaffis75 »

steffe68 skrev:
jonasl skrev:
Har testat lite mer med detta. Det verkar som att "detekteringen" av antal faser fallerar om inte laddning startar direkt när man pluggar i.

Om jag via appen stoppar och startar om blir det enfas, samma sak om jag schemalägger via bilen så att laddning startar ett visst klockslag, då blir det enfas.

Om jag stoppar via appen, låser upp kabeln och sen startar laddning igen så blir det trefas.
Har haft Easee i snart 2 år och upplever exakt samma problem. Är väl tyvärr en "feature" :(
Konstigt också haft en Easee i snart 2 år utan dessa problem. Använder dock bara tibber appen och styr den vägen om de nu kan påverka.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av jonasl »

Det är en större installation med Easee Charge och Enegic sköter effektreglering. Det går då bara att ställa boxarna i Auto eller 1-fas.

Steffe68 - har du också en Model 3/Y?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av jonasl »

Nu står bilen med kabeln ipluggad och i bilen är det schemalagd för att starta laddningen på låglasttid efter 22.

Laddarens status i admingränssnittet är "Redo att laddas" och fasinformationen är "TN-3P (N+L1, N+L2, N+L3)". När det laddas enfas står det TN-1P (N+L1).

Firmware version 296 i alla boxar.

Om jag startar laddning nu så kommer det ändå startas med en fas.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av Xyborg »

Vi har exakt det här problemet också i en Easee Charge installation i föreningens garage. Om jag börjar ladda direkt när jag kopplar in så får jag full tre-fas. Men om man schemalägger laddning att starta senare (eller startar senare via appen) så får jag bara 1-fas. Det blir ju riktigt dumt då föreningen har timpris-avtal och vi alla måste ladda på natten för att det ska gå runt. Är det ingen som kommit på någon bra lösning?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av jonasl »

Tyvärr inte, jag har bara hittat fler med samma problem.. som jag förstått det skyller Easee på Tesla.

Vi har inte timpris men en högre nätavgift 7-22 från November till Mars. Bara ca 10 öre / kWh dock.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av Xyborg »

Trist, vi får igen hjälp av Easee heller. Trots att felet uppenbart ligger hos dem då problemet inte uppstår på någon annan laddbox jag använt i publika garage såväl som på jobbets olika kontor.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av Daniel R »

Har samma problem, trots att jag ställt in "Låst till 3-fas".

Kan det vara Tibber Puls som är problemet? Någon som har samma problem med Equalizer?
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av Daniel R »

Problemet ligger som Known Issue hos Easee. Gå in och rösta!

https://feedback.easee.com/b/known-issu ... a-model-3/
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av jonasl »

Jag har röstat! Har du postat i fb-grupperna? Vi är ju många som har problemet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av jonasl »

Vet inte exakt när, men numera verkar det här fungera som det ska.

Feedback-sidorna hos Easee är borta numera men vi får väl anta att de löste det till slut. Mycket bra, nu ska jag lägga in laddschema på alla boxar i föreningen. De kan ändå manuellt starta via Easee-appen om det behövs men slentrianladdningen som alla kör med direkt när de kommer hem får vi bukt med :-)

Och från 1 nov - 31 mars så har vi 56 öre + moms extra i kostnad 06-22 vardagar, nu kommer det gå enkelt att slippa den kostnaden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
nallebrean
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2021 13:35

Re: Easee - enfas vid omstart av laddning

Inlägg av nallebrean »

I min förening har vi samma problem. Eftersom vi bara har 32A x3 att dela på uppstår problemet att bil 1 laddar 16A 3fas. Bil 2 som fastnat på 1fas eller bara kan ladda 1fas får då bara 32 - 16A =16A 1 fas. Typ 3 kw.

Vi har gått runt det med att blockera 3fas laddning helt. Vi kan nu nyttja hela elanslutningen på bekostnad av lite långsammare laddning. 7 kW istället för 11 kW. Det har fungerat fint.
Skriv svar