Easee - enfas vid omstart av laddning
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
Har två Easee sen två år. När jag installerade box nummer 2 kunde dom ibland hoppa till 1-fas. Försvann när jag bytte anslutning från auto till 3-fas.
Laddningen startar och stoppar normalt någon gång per natt men jag får aldrig 1-fas
Laddningen startar och stoppar normalt någon gång per natt men jag får aldrig 1-fas
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
Konstigt också haft en Easee i snart 2 år utan dessa problem. Använder dock bara tibber appen och styr den vägen om de nu kan påverka.steffe68 skrev:Har haft Easee i snart 2 år och upplever exakt samma problem. Är väl tyvärr en "feature"jonasl skrev:Har testat lite mer med detta. Det verkar som att "detekteringen" av antal faser fallerar om inte laddning startar direkt när man pluggar i.
Om jag via appen stoppar och startar om blir det enfas, samma sak om jag schemalägger via bilen så att laddning startar ett visst klockslag, då blir det enfas.
Om jag stoppar via appen, låser upp kabeln och sen startar laddning igen så blir det trefas.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3634
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
Det är en större installation med Easee Charge och Enegic sköter effektreglering. Det går då bara att ställa boxarna i Auto eller 1-fas.
Steffe68 - har du också en Model 3/Y?
Steffe68 - har du också en Model 3/Y?
Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3634
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
Nu står bilen med kabeln ipluggad och i bilen är det schemalagd för att starta laddningen på låglasttid efter 22.
Laddarens status i admingränssnittet är "Redo att laddas" och fasinformationen är "TN-3P (N+L1, N+L2, N+L3)". När det laddas enfas står det TN-1P (N+L1).
Firmware version 296 i alla boxar.
Om jag startar laddning nu så kommer det ändå startas med en fas.
Laddarens status i admingränssnittet är "Redo att laddas" och fasinformationen är "TN-3P (N+L1, N+L2, N+L3)". När det laddas enfas står det TN-1P (N+L1).
Firmware version 296 i alla boxar.
Om jag startar laddning nu så kommer det ändå startas med en fas.
Model Y LR AWD 2022
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
Vi har exakt det här problemet också i en Easee Charge installation i föreningens garage. Om jag börjar ladda direkt när jag kopplar in så får jag full tre-fas. Men om man schemalägger laddning att starta senare (eller startar senare via appen) så får jag bara 1-fas. Det blir ju riktigt dumt då föreningen har timpris-avtal och vi alla måste ladda på natten för att det ska gå runt. Är det ingen som kommit på någon bra lösning?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3634
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
Tyvärr inte, jag har bara hittat fler med samma problem.. som jag förstått det skyller Easee på Tesla.
Vi har inte timpris men en högre nätavgift 7-22 från November till Mars. Bara ca 10 öre / kWh dock.
Vi har inte timpris men en högre nätavgift 7-22 från November till Mars. Bara ca 10 öre / kWh dock.
Model Y LR AWD 2022
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 54
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
Trist, vi får igen hjälp av Easee heller. Trots att felet uppenbart ligger hos dem då problemet inte uppstår på någon annan laddbox jag använt i publika garage såväl som på jobbets olika kontor.
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
Har samma problem, trots att jag ställt in "Låst till 3-fas".
Kan det vara Tibber Puls som är problemet? Någon som har samma problem med Equalizer?
Kan det vara Tibber Puls som är problemet? Någon som har samma problem med Equalizer?
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
Problemet ligger som Known Issue hos Easee. Gå in och rösta!
https://feedback.easee.com/b/known-issu ... a-model-3/
https://feedback.easee.com/b/known-issu ... a-model-3/
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3634
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
Jag har röstat! Har du postat i fb-grupperna? Vi är ju många som har problemet.
Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3634
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
Vet inte exakt när, men numera verkar det här fungera som det ska.
Feedback-sidorna hos Easee är borta numera men vi får väl anta att de löste det till slut. Mycket bra, nu ska jag lägga in laddschema på alla boxar i föreningen. De kan ändå manuellt starta via Easee-appen om det behövs men slentrianladdningen som alla kör med direkt när de kommer hem får vi bukt med
Och från 1 nov - 31 mars så har vi 56 öre + moms extra i kostnad 06-22 vardagar, nu kommer det gå enkelt att slippa den kostnaden.
Feedback-sidorna hos Easee är borta numera men vi får väl anta att de löste det till slut. Mycket bra, nu ska jag lägga in laddschema på alla boxar i föreningen. De kan ändå manuellt starta via Easee-appen om det behövs men slentrianladdningen som alla kör med direkt när de kommer hem får vi bukt med
Och från 1 nov - 31 mars så har vi 56 öre + moms extra i kostnad 06-22 vardagar, nu kommer det gå enkelt att slippa den kostnaden.
Model Y LR AWD 2022
- nallebrean
- Teslaägare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 09 dec 2021 13:35
Re: Easee - enfas vid omstart av laddning
I min förening har vi samma problem. Eftersom vi bara har 32A x3 att dela på uppstår problemet att bil 1 laddar 16A 3fas. Bil 2 som fastnat på 1fas eller bara kan ladda 1fas får då bara 32 - 16A =16A 1 fas. Typ 3 kw.
Vi har gått runt det med att blockera 3fas laddning helt. Vi kan nu nyttja hela elanslutningen på bekostnad av lite långsammare laddning. 7 kW istället för 11 kW. Det har fungerat fint.
Vi har gått runt det med att blockera 3fas laddning helt. Vi kan nu nyttja hela elanslutningen på bekostnad av lite långsammare laddning. 7 kW istället för 11 kW. Det har fungerat fint.